Mikä siinä Italian ruokakulttuurissa on niin hienoa?
Ihmettelen syvästi. Mielestäni melkein minkä tahansa muun ison Välimeren maan ruoka on parempaa, Espanja ja Kreikka esimerkkeinä. Heillä ei myöskään näytä olevan vittumaista tarvetta draamailla ruoastaan, vaan sitä arvostetaan ilman jatkuvaa elitismiä, kirkunaa siitä miten joku kehtaa käyttää ketsuppia. Ei se Italian ruoka niin hienoa ole, että heillä on jatkuva oikeus kauhistella muiden tapoja tehdä ruokaa. Kaikki tietämäni italialaiset ovat ruokaelitistejä, he halveksivat muiden maiden ruokia mutta eivät kestä mitään kritiikkiä omastaan.
Toki on muutakin kuin pizzaa ja pastaa, mutta mikä näissäkin on niin hienoa? Vehnää, vehnää ja vehnää. Pastat usein uitettu suolassa ja vehnät lilluvat jossain keskinkertaisessa kastikkeessa. Ihan hyviä ruokia joo on, mutta varmaan maailman yliarvostetuin keittiö.
Kommentit (147)
Yksi parhaista ruoista mitä olen koskaan syönyt oli erään luoteis-Italian rannikkokaupungin keskustassa olleen ravintolan lasagne. Se oli varmasti joku sukuresepti, jota on vuosikymmenten saatossa hiottu huippuunsa. Mitään vastaavanlaista en olen sen jälkeen syönyt. Ei todellakaan sellaista lihajuustopurkkaa mitä Suomessa tai muualla maailmassa lasagneksi usein kutsutaan.
Paska on paskaa vehnämömmöä. Köyhille.
Vierailija kirjoitti:
Yksi parhaista ruoista mitä olen koskaan syönyt oli erään luoteis-Italian rannikkokaupungin keskustassa olleen ravintolan lasagne. Se oli varmasti joku sukuresepti, jota on vuosikymmenten saatossa hiottu huippuunsa. Mitään vastaavanlaista en olen sen jälkeen syönyt. Ei todellakaan sellaista lihajuustopurkkaa mitä Suomessa tai muualla maailmassa lasagneksi usein kutsutaan.
Todella mukava kuulla, että tällaisiakin kokemuksia on!
Itse taas olen Italiassa lasagnea syödessäni aina ihmetellyt, miten samanlaista se on suomalaisten tekemän lasagnen kanssa. Ihan kuin naapurin Marja-Liisa olisi tehnyt sunnuntaiksi lasagnen ja kutsunut käymään. Ihan jees, eikä mitään vikaa, mutta kaukana eksoottisesta. :)
Tuorepastat kaupoissa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pastaa ja antipastaa ei voi tarjota samalla aterialla, koska ne hävittävät toisensa.
Antipasto -kylmiä leikkeleitä, oliiveja ym
Anti tarkoittaa vastapuolta ja alkupala.Alkupalaksi alkuruokana suupaloja jotka ei vielä ole pastaa eli pääruokaa.Italian pasta sisältää öljyä munaa.Kuten myös majoneesia siksi lihottaa.Alkupala voi olla myös lämmin mutta usein kylmää.Joskus voit saada lämmintä oliiviöljyttyä patongin palaa.Pääruoka ja keitto sitten jälkiruoka ja viinit.Italian viinit on parhaita makeana.Vermutti tyyppiä.
Antipasto tarkoittaa kirjaimellisesti "ennen ateriaa". Sanan alkuperässä ei vastapuolesta ei ole kysymys, eikä pastasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pastaa ja antipastaa ei voi tarjota samalla aterialla, koska ne hävittävät toisensa.
Anti tarkoittaa vastapuolta ja alkupala.Alkupalaksi alkuruokana suupaloja jotka ei vielä ole pastaa eli pääruokaa.Italian pasta sisältää öljyä munaa.Kuten myös majoneesia siksi lihottaa.Alkupala voi olla myös lämmin mutta usein kylmää.Joskus voit saada lämmintä oliiviöljyttyä patongin palaa.Pääruoka ja keitto sitten jälkiruoka ja viinit.Italian viinit on parhaita makeana.Vermutti tyyppiä.
Antipasto tarkoittaa kirjaimellisesti "ennen ateriaa". Sanan alkuperässä ei vastapuolesta ei ole kysymys, eikä pastasta.
Ihania tosikkoja olette :D
Kaikissa Välimeren ruuissa on samoja piirteiyä - fantastiset tuoreet hedelmät ja kasvikset, liha joka kasvaa lähiniityllä, yrtit, äyriäiset ja tuore kala. Viinit ja pienpanimoiden oluet
Pizza ja pasta on vain pieni osa kokonaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen syönyt maailman parhaimman pizzan Roomassa vuonna 2005. OLi sellainen perunapizza mitä ei Suomesta saa.
Mä olen kanssa käynyt ueampaan otteeseen Italiassa, enkä kertaakaan siellä saanut hyvää pitsaa.
Roomassakin jokin paikka mainosti, että on vääntänyt pitsaa kiviuunissa jo pari sataa vuotta ja sitten niillä ainoastaan tarjolla pakastepitsaa!
Jos menet turistipaikkaan, saat huijausannoksen. En voi auttaa.
Joo, Roomassa ne on käytännössä kaikki turistipaikkoja.
Olen syönyt muuallakin kuin ihan siinä ytimessä, eikä voi ruokia kehua.
Höpö höpö. Harmi, että sinulla on ollut huono tuuri.
Moni sanoo pitävänsä Italian ruokakulttuurista ihan vaan koska pizza ja pasta on niin hyvää. Ymmärtämättä kuitenkaan yhtään sen syvällisemmin maan ruokakulttuuria ja historiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ollut italaialaisessa ravintolassa töissä.Ei koskaan tarjottu lämmintä antipastoa.
Tee se itse omin käsin kirjoitti:
Ostetaan nyt kaupasta tollanen kivikova parmesan juustopötkö ja haistellaan sitä ihanaa hienhajua.Sitten vihreä pesto purkki ja dipataan sitä juustoon.Sopii myös maapähkinävoihin.Tohon nyt voi kaataa kattilallisen pastaa nauhamakaronia ja loraus kermaa.Muutama oliivi ja kypsennetty ilmakuivattu kinkku.Pari viipaletta tomaattia päällä merisuolaa ja jääkylmää Bulgarian jogurttia.Sitä kun pakastaa saa jäädykkeen.Jos elämä on tylsää puristaa sitruunasta mehun ja sekaan jäitä pieni loraus Finlandia vodkaa tai Italiassa paikallista.Coctail kirsikat muuten sopii jäätelölle.Parasta.Saat suklaasta ihania kuvia kukkia jne leivin paperille pursottaa suklaakastiketta tai kinuskia tai suklaata sulana sitten pakastimeen pari tuntia.
Turisti ostaa Suomessa kylmän karjalanpiirakan. Verrattavissa.
Vierailija kirjoitti:
Saakelisti hiilareita niillä ainakin on joka ruuassa.
Ei todellakaan ole verrattuna suomalaiseen ruokaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saakelisti hiilareita niillä ainakin on joka ruuassa.
Ei todellakaan ole verrattuna suomalaiseen ruokaan.
Näinhän se on, suomalainen perinteinen kotiruoka se vasta hiilaritäyteistä onkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Newsflash: eri puolilla Italiaa on eri keittiöt. Ei italialainen ruoka ole mikään monoliitti.
Niin on kaikissa maissa. Meilläkin karjalanpiirakat ja musta makkara.
Musta makkara on järkyttävää.
Suurena herkkuna pidettyjä verimakkaroita löytyy kyllä välimerenkin maista.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän sitä italialaistakin sapuskaa nälkäänsä syö, muttei vedä vertoja vaikka japanilaiselle.
Toivottavasti tarkoitat jotain muuta kuin sushia.
Japanilainen ruoka on hyvää, pl juuri sushit
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pastassa eikä pastaruuissa majoneesia vielä tullut vastaan😂
Mielummin syön italialaisia, calabrialaisia tulisia sekä mausteisia ruokia kuin mauttomia suomaan safkoja, mutta kuka tykkää mistäkin =)
Italialainen safka on helppo ja nopea ja halpa tehdä. Mutta ei kaikki italialaiset osaa tehdä ruokaa silti. Olin kokkina siellä monta vuotta. Tosin, muutamia ruokia haudutellaan tunteja, mutta niin tekee moni muukin maa.
kyllä italialainen ruoka on PAHHAAA! ostin alesta jotain munakoisosäilykettä 1 e, hirveetä paskaahan se oli! ja italiassa pizzatkin on mitättömiä, ei mitään juuri sisällä
makarooni ei ole lempiruokaani!
mieluummin kreikkalainen salaatti, ja kreikkalaisilla oliiveilla tietty
sushi
intialainen ja nepalilainen
lähi idässä Shawarma eli kebabbi, jossa on oikeeta lampaanlihaa
paska maa, paskaa ruokaa, paskoja ihmisiä