Mikä siinä Italian ruokakulttuurissa on niin hienoa?
Ihmettelen syvästi. Mielestäni melkein minkä tahansa muun ison Välimeren maan ruoka on parempaa, Espanja ja Kreikka esimerkkeinä. Heillä ei myöskään näytä olevan vittumaista tarvetta draamailla ruoastaan, vaan sitä arvostetaan ilman jatkuvaa elitismiä, kirkunaa siitä miten joku kehtaa käyttää ketsuppia. Ei se Italian ruoka niin hienoa ole, että heillä on jatkuva oikeus kauhistella muiden tapoja tehdä ruokaa. Kaikki tietämäni italialaiset ovat ruokaelitistejä, he halveksivat muiden maiden ruokia mutta eivät kestä mitään kritiikkiä omastaan.
Toki on muutakin kuin pizzaa ja pastaa, mutta mikä näissäkin on niin hienoa? Vehnää, vehnää ja vehnää. Pastat usein uitettu suolassa ja vehnät lilluvat jossain keskinkertaisessa kastikkeessa. Ihan hyviä ruokia joo on, mutta varmaan maailman yliarvostetuin keittiö.
Kommentit (147)
Faith kirjoitti:
Nuo ovat kaksi eri asiaa.
Minuakin ärsyttää italialaisuuteen kuuluva tyyli korostaa pikkumaisesti oman kulttuurinsa hienoutta.
Italialainen ruoka toisaalta on mielestäni maailman parasta.
Tai ehkä olet vain vähän ksenofobi. En tunnista Italiasta tuollaista. Reilun iloisia voivat olla omista hyvistä tuotteistaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen syönyt maailman parhaimman pizzan Roomassa vuonna 2005. OLi sellainen perunapizza mitä ei Suomesta saa.
Mä olen kanssa käynyt ueampaan otteeseen Italiassa, enkä kertaakaan siellä saanut hyvää pitsaa.
Roomassakin jokin paikka mainosti, että on vääntänyt pitsaa kiviuunissa jo pari sataa vuotta ja sitten niillä ainoastaan tarjolla pakastepitsaa!
Faith kirjoitti:
Minuakin ärsyttää italialaisuuteen kuuluva tyyli korostaa pikkumaisesti oman kulttuurinsa hienoutta.
Kun seuraa ruokaohjelmia näemme joka maasta , paitsi Suomesta.
Kertokaa kun kysytään ,mikä on tyypillistä suomalaista ruokaa jos otetaan pois makkarat . Siis ruokaa josta voisimme tehdä ohjelman tyyppi Mestarikokit Suomessa.
Kun olin ruoka-alalla Ruotsissa ,tuli usea kysymään Vorschmackia . En ole itse koskaan syönyt sitä mutta eivät tunteneet muuta suomalaista ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Newsflash: eri puolilla Italiaa on eri keittiöt. Ei italialainen ruoka ole mikään monoliitti.
Mistä kuvittelit etten tiedä tätä? Totta kai tutustun aiheeseen ennen kuin kritisoin. Muissakin maissa syödään mereneläviä ja raikasta ruokaa sekä tehdään ruokaa intohimolla. Miksi Italiaa nostetaan jalustalle?
Saakelisti hiilareita niillä ainakin on joka ruuassa.
Olen saanut parempaa pizzaa Kreikassa ja Belgiassa.
Parempaa pastaa Sveitsissä ja Saksassa.
Parempaa mozzarellasalaattia Ruotsissa, Hollannissa ja Belgiassa.
Parempaa risottoa Suomessa, Ruotsissa ja Sveitsissä.
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Esim. erilaiset kasviskeitot ja liharuoat ilman perunaa ovat yleisiä. Salaatti syödään yleensä viimeisenä.
Faith kirjoitti:
Miksi italian rakastajat saavat yleistää italialaisen keittiön monoliitiksi? Oletko kokeillut kaikkia maailman keittiöitä? Tiesittekö että Italiassa on erittäin paljon ruokaväärennöksiä? Kreikkalainen oliiviöljy esimerkiksi paljon laadukkaampaa kuin mafian valmistamat sekoiteöljyt.
Myös muissa maissa ruoka on intohimo, miksi se olisi italialainen erikoisuus? Ihan perussafkaa tekevät.
Esim. Kreikan alueen ruuat huomattavasti terveellisempiä. Huoh kun te italian rakastajat ette kestä kritiikkiä. Jotkut osaavat kritisoida fashistista suurvaltaa. Italia on muutenkin kehitysmaa vaikka kiinnostaakin koreilla hIsToRiALla.
Osteria da Meo Patacca. Nähdä se, kerran käydä ja olet kokenut elämäsi parhaan ravintolakäynnin. Roomassa. Nyt en ole muutamaan vuoteen käynyt.Toivon että tänä vuonna toteutuu.
Vierailija kirjoitti:
Tuoreet kasvikset ja merenelävät maistuu. Harvoin Italiassa olen edes pitsaa ja pastaa syönyt.
Ihan ok, mutta Ranskassa ja Espanjassa tuoreemmat ja paremmat merenelävät.
Vierailija kirjoitti:
Faith kirjoitti:
Miksi italian rakastajat saavat yleistää italialaisen keittiön monoliitiksi? Oletko kokeillut kaikkia maailman keittiöitä? Tiesittekö että Italiassa on erittäin paljon ruokaväärennöksiä? Kreikkalainen oliiviöljy esimerkiksi paljon laadukkaampaa kuin mafian valmistamat sekoiteöljyt.
Myös muissa maissa ruoka on intohimo, miksi se olisi italialainen erikoisuus? Ihan perussafkaa tekevät.
Esim. Kreikan alueen ruuat huomattavasti terveellisempiä. Huoh kun te italian rakastajat ette kestä kritiikkiä. Jotkut osaavat kritisoida fashistista suurvaltaa. Italia on muutenkin kehitysmaa vaikka kiinnostaakin koreilla hIsToRiALla.
Ei tarkoita etteikö pidä muiden maiden keittiöistä.Rakastan espanjaaista ruokaa esim. Ja aasialaista.
Ei sitä vehnää italialaisessa arki/kotiruoassa mitenkään tolkuttomasti syödä. Mutta kasviksia ja hedelmiä menee todella paljon. Pizzat ei ole mitään päivittäistä ruokaa, ja pastaa syödään usein pieni annos alkuun, pääruoka on lihaa tai kalaa ja kypsennettyjä kasviksia, päälle vielä salaatti. Jälkkäri on arkisin usein myös hedelmäsalaatti ja vain viiikonloppuisin makeita herkkuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Esim. erilaiset kasviskeitot ja liharuoat ilman perunaa ovat yleisiä. Salaatti syödään yleensä viimeisenä.
Monet antipastot sekä lähes kaikki secondi piatti ovat vähähiilarisia.
Jos skippaa pastat ja leivät, Italiassa on jopa karppaajan helppo syödä ulkona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuoreet kasvikset ja merenelävät maistuu. Harvoin Italiassa olen edes pitsaa ja pastaa syönyt.
Ihan ok, mutta Ranskassa ja Espanjassa tuoreemmat ja paremmat merenelävät.
Pariisissa haimme hyvää ravintolaa .Ei löytynyt. Osa aivan tuskallisen kalliita.
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä vehnää italialaisessa arki/kotiruoassa mitenkään tolkuttomasti syödä. Mutta kasviksia ja hedelmiä menee todella paljon. Pizzat ei ole mitään päivittäistä ruokaa, ja pastaa syödään usein pieni annos alkuun, pääruoka on lihaa tai kalaa ja kypsennettyjä kasviksia, päälle vielä salaatti. Jälkkäri on arkisin usein myös hedelmäsalaatti ja vain viiikonloppuisin makeita herkkuja.
Italiassa on kyllä todella yleistä syödä makeaa aamupalalla.
Pohjois-Italian mauttomat lihapadat (nautaa, peuraa) ja polenta ovat ainakin sellaista jotka tukkii suolen moneksi päiväksi.
Itse pidän eniten eteläisimmästä eli Sisilian ruuasta, ne on saaneet hieman vaikutteita ja makuja Lähi-Idän maista.
Vierailija kirjoitti:
Faith kirjoitti:
Tai ehkä olet vain vähän ksenofobi. En tunnista Italiasta tuollaista. Reilun iloisia voivat olla omista hyvistä tuotteistaan.
Minäpä tunnistan ja olen asunut lukuisten italialaisten opiskelijoiden kanssa. Tutustuisit vähän kulttuureihin muistakin kuin suurvaltaihannoinnin lähtökohdista, niin ehkä sinäkin oppisit. Italialaiset ei muuten paljoa naisia arvosta, siinähän puolustelet heidän vehnäruokavaliotaan.
Kaikki italialaiset jotka olen tavannut ovat olleet ihan jäätävän dramaattisia muiden kokkailuista. Kaikkien solussamme piti elää italialaisten ruokapoliisien alaisuudessa. Jatkuvasti haukkumassa toisten maiden ruokia ja tapoja. Heillähän se fasistinen historia on ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen syönyt maailman parhaimman pizzan Roomassa vuonna 2005. OLi sellainen perunapizza mitä ei Suomesta saa.
Mä olen kanssa käynyt ueampaan otteeseen Italiassa, enkä kertaakaan siellä saanut hyvää pitsaa.
Roomassakin jokin paikka mainosti, että on vääntänyt pitsaa kiviuunissa jo pari sataa vuotta ja sitten niillä ainoastaan tarjolla pakastepitsaa!
Jos menet turistipaikkaan, saat huijausannoksen. En voi auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Faith kirjoitti:
Henkilökohtaisesti en pidä kreikkalaisesta ruoasta. Tylsää .
Joo, tämä on outo käsitys. Syön gluteenittomasti, ja aina olen saanut Italiasta herkullista ruokaa pikkukylistäkin.
Polenta mustekalan musteella, coda alla vaccinara, trippa alla romana ja lisukkeista cicoria ovat kestosuosikkejani. Uutta kokeiltavaa löytyy joka ravintolasta. Kysyn aina tarjoilijalta, mitä hän suosittelee, enkä ole joutunut pettymään.