Suomi lapset ja ruma pukeutuminen
Olen tässä puolen vuoden Suomessa asumisen jälkeen huomannut että Suomessa lapset puetaan ihan kamalan rumasti! (anteeksi jos loukkaan jotakuta)
-Kuoma jokasää saappaat (yäk)
-Rumat kokohaalarit (kivoja kaupoista tosin löytyy mutta harva ostaa muksuilleen)
-kypärämalliset myssyt tupsuja päälaella (apua)
kaikki värit kirjossaan keskenään näyttää ihan kamalalta. Ymmärrän sääolosuhteet jne totta kai mutta miksi pitää valmistaa/ostaa niin kamalaa tavaraa?
Olen asunut neljässä eri maassa, myös naapurissamme, ja koskaan en ole törmännyt niin rumiin vaatteisiin, sekä lasten että aikuisten!
Mielipiteitä
Kommentit (100)
koska noin yleisesti ottaen mun mielestä monet suomalaiset äidit, ainakin Tampereella, on tosi vetävän näköisiä. Just pari viikkoa sitten olin siskontyttöni kanssa pikku kakkosen puistossa keskustassa ja katselin että kuinka nättejä ja hyvin pukeutuneita kaikki äidit olivat.
suomalaislapset ovat tosiaankin aika jarkyttava naky kaupungilla.. En halua loukata ketaan. Hiekkalaatikolla ja ulkoillessa on asia erikseen ja silloin onkin hyva olla haalarit ja pelit ja vehkeet, mutta KAUPUNGILLA tai muuten vaan " ihmisten ilmoilla" sopisi kylla naytta ihmiselta. Kauhistelen aina suomalaisten lapsien hiuksia, aina takussa ja rasvaiset ja sitten se toppahaalari! Pitaako se pitaa niin likaiseksi ettei enaa pesussa lahde?! Olen kuullut turhan monta kertaa etta " kylla se viela valttaa pestaan sitten vaikka ensi viikolla" . Jotenkin hyvaksytaan etta lapsi kulkee likaisissa mutta itsellaan pitaa olla puhtaat vaatteet paalla. En ymmarra mika logiikka siina sitten on?
Ja kylla ne aiditkin saisivat peiliin katsoa. En siis todellakaan ole mikaan kedonkukka itsekaan mutta kylla nyt viela on aikaa tukka kammata ulos lahtiessa! Ja ne ihmiset jotka sanovat ettei ole aikaa niin sopisi vahan miettia miten aikansa kayttaa. Etta nain..
En ihan ymmärrä, miksi niin monet ottavat henk- koht. pienimmänkin suomalaista tapaa käsittelevän kommentin. Omaan kokemukseeni nojaten allekirjoitan ap:n näkemyksiä suomalaislasten rumasta pukeutumisesti.
Tilannepukeutumista on tietty se, että puistoon laitetaan " puistovaatteet" , mutta kun samoissa vetimissä kuljetaan sitten kauppa- ja kyläreissut, niin ollaanko enää tilanteen tasalla?
Siistillä ja tilanteeseen sopivalla (ei yli eikä ali-) pukeutumisella viestimme myös arvostustamme kanssaihmisiin.
Minä taas en jaksa ymmärtää, miksi toisaalta niin monet tuntuvat ottavan henk. koht. niin kovin vakavasti sen, mitä muut ihmiset tekevät, esim. pukevat lapsensa.
Onkohan tällainen toisten asioiden vatvominen jotenkin erityisen suomalainen piirre? Jotkut ihmettelevät sitä, miksi toiset pukevat lapsensa rumasti; näiden rumasti puettujen lasten vanhemmat taas paheksuvat, miten naapurin rouva tuhlaa rahaa lastensa merkkivaatteisiin. Asenne on täsmälleen sama, näkökanta vain eri. Vai onko naapurin kyttäys ihan yleismaailmallinen ilmiö? :-)
Itse olen asunut nyt niin kauan ulkomailla ja nähnyt ja kokenut niin monenlaisten kansallisuuksien tapoja, etten jaksa enää hävetä suomalaisuutta. Keskimäärin esim. täällä Keski-Euroopassa lapset ja aikuiset todellakin pukeutuvat nätimmin kuin Suomessa, mutta kun tarkemmin katsoo, niin täälläkin näkee lastenvaatteissa ihan vastaavanlaisia mauttomia yhdistelmiä ja riemunkirjavia kuvioita ja homssuisia äitejä. Enkä millään jaksa uskoa, että kaikki tällaiset vastaantulijat ovat suomalaisia expatteja. ;-)
phinn: " Minä taas en jaksa ymmärtää, miksi toisaalta niin monet tuntuvat ottavan henk. koht. niin kovin vakavasti sen, mitä muut ihmiset tekevät, esim. pukevat lapsensa. "
Lasten pukeutuminen on kirjaimellisesti silmiin pistävä asia, sen toteaminen ei ole syy-seuraus suhteiden analysointia tai syvällistä vatvomista, toisten tekemisen seuraamista.
Ulkomailla asuessani kiinnitin tosiaan asiaan huomiota Suomessa vierailessani, nykyisin siihen on jo pääosin turtunut. Samaan tapaan mielestäni esim. Pariisissa näkee toinen toistaan tyylikkäämpiä tapauksia, eikä aina ole kyse kalliista merkkivaatteita, vaan vaatteiden ja asusteiden tyylikkäästä yhdistelemisestä, kantamisesta jne.. Varmasti myös hompsuisia tapauksia on joukossa, mutta ne ovat vähemmistönä.
Visuaaliset asiat merkitsevät joillekin ehkä enemmän kuin toisille, rahalla (tai häpeämisellä????) ei ole asian kanssa tekemistä.
Ja kyllä. jotkut suomalaiset expatit pistivät tunnistettavasti silmään ihan vaatevalinnoillaan :)))
luulisi sinun ymmärtävän muutaman asian. Ensinnäkin Suomen ilmasto ja senmukainen tarkoituksenmukaisuus täytyy ottaa huomioon. Suomessa on kuraista ja loskaista, ei voi aina tallustella nahkakengissä ja pikkutakissa, edes kaupungilla. Toisekseen, Suomen elintaso ja palkat ovat alhaisempia kuin monessa Euroopan maassa. Ei ole yksinkertaisesti varaa ostaa kalliita uusia vaatteita jatkuvasti, myös Suomen hintataso on korkea ja valikoimat huonot. Kolmanneksi, vain tyhmä tuhlaa rahansa turhiin vaatteisiin, mieluummin ostan niillä rahoilla osakkeita tai talletan pankkitilille. Tämä lienee arvovalinta ja jokaisen henkilökohtainen asia.
myos mina ostan suurimman osan lapseni vaatteista suomesta vaikken siella asukaan. Eli kyse ei mielestani ole todellakaan siite ettei valikoima suomessa olisi hyva koska se mielestani juuri sita on. Eika se kaikilla rahastakaan ole kiinni. Monet tuttuni ostavat lapsilleen juuri jarkyttavan nakoisia vaatteita ja myos itse kulkevat samassa (tai on monta samanlaista) paidassa vuosi tolkulla. En todellakaan voi ymmartaa miksi?? Rahasta heilla ei siis ole puutetta ja esim. henkassa ja maukassa vaatteet ovat todella edullisia, ja kivan nakosia. Jospa se on vaan joku suomijuttu jota en vain ymmarra..?
siis ei kai se nyt ihan elintasokysymys ole, tai ei ainakaan ainoastaan sita! Toki, jos vaateita saa muilta (eri ihmisilta), niin voi olla vaikeaa saada sopimaan yhteen, mutta vahan kun viitsii niin voi pienillakin jutuilla parantaa yhteisvaikutelmaa. Kai sita nyt saa suomen talvipakkasilla liikua kokohaalarissa, kai sita muuten lapsi palelisi, mutta eiko sita vois yhdistaa jonkun yksivarisen haalin jonkun toisen varissin rukkasiin, hattun ja kaulaliinaa joutumatta olevaan ihan kaiken kirjava? Samalla rahalla saa ylensa kaiken varisia...
En ole itse (valitettavasti) mikaan tyylikungingatar, ei ole siihen lahjoja, mutta kylla sen huomaa etta keskivertokatukuva on suomessa monissa kaupungeissakin aika kurja: on siniset talvilenkkarit aikuisillakin jalassa, siihen sitten vihrea toppapuku (aikuisella kaupungilla!!???!!!), ja puna-vaalenapuna raidallinen pipo. Vaikka olisivat mita merkkeja, niin kamalalta nayttaa. Eiko kaytannollisyytaa voi yhdistaa tyyliin? Kylla mina sen hyvin vierailuilla kestan, mita se minulle kuuluu, mutta jos kysytaan niin myonnan kylla etta tyyli ei aina ole ykkossijalaa suomalaisessa pukeutumisessa. ..
Vaikka on musta yhta huvittavaa kun italialisilla rouvilla nakyy paksun turkin alta ohuet sukkahousut ja pikkukengat...
...elintasosta jotain vertailevaa tutkimusta? Kun varmaan monen luulo on se etta se Suomessa on kuitenkin aika hyva....
jos muiden " ruma" pukeutuminen häiritsee niin kovasti niin kehoittaisin miettimään miksi. Elämässäsi ei taida paljon tapahtua...
Pienten lasten ollessa kyseessä tuskin on oleellista onko sinisen haalarin kanssa yhdistetty vihreä vai ruskea pipo. Elämässä on muitakin, vähän tärkeämpiä ja oleellisia asioita.
Muuten suomalaisten alhainen tulotaso ei ole mikään salaisuus, veikkaan että löydät melko helposti siitä tietoa, ihan virallistakin.
Eli tuskin todellakaan on kysymys alhaisesta elintasosta. Vaatteet kun ei - ei lasten eika aikuisten - kuitenkaan maltaita maksa. Suomalaiset ovat luultavasti euroopan tyylittomin kansa ja mielestani tama on kulttuurikysymys. Suomalaisilla nimittain on vaikka kuinka paljon rahaa laittaa kannykoihin, kotiteattereihin ja muuhun huipputeknologiaan, kesamokeista ja asunnoista puhumattakaan. Pukeutumista ja ulkonakoon satsaamista ei vain yksinkertaisesti arvosteta Suomessa.
Haastattelin kerran suomalaista tutkijaa, joka on perehtynyt suomalaiseen kulutukseen. Han sanoi juuri, etta huipputekniikkaan satsataan vaikka kuinka paljon, mutta esim. taksilla ajaminen ja muiden palveluiden kaytto on Suomessa viela tosi alhaisella tasolla ja se on suomalaisten silmissa ns. tuhlausta, mutta uusi kannykka on hankittava joka vuosi. Tama on kulttuurikysymys, silla kun ajattelee esim. italialaisia, jotka saattavat asua vaikka minkalaisissa laavissa, mutta pukeutuvat upeasti ja kuluttavat esim. ulkona syomiseen huomattavasti enemman rahaa kuin suomalaiset.
No, pitääkö verrata juuri Italiaan ja/tai Ranskaan? Onhan se sanomattakin selvää että turpiinhan siinä tulee. :)
Oman kokemukseni mukaan suomalaiset lapset ja äidit puetaan/pukeutuvat ihan kivasti, varsinkin kun vertailukohteiksi otetaan sellaisia maita kuin Irlanti, Englanti, Saksa, USA, Venäjä ym.
Italia ja Ranska nyt sattuvat vain olemaan muutenkin muodin ja estetiikan huipulla MAAILMASSA, turha siitä on tapella pärjääkö Muhoksen Mimmi niille mamoille vai ei.
Vai että USA:ssa lapset ovat huonosti pukeutuneita, missähän päin USA:sta tällaista ilmenee?? Jo ennen kuin muutin tänne 8 vuotta takaperin, toimme USA:n matkoilta lähes kaikki lastenvaatteet. Syinä ensiluokkainen laatu, hinta ja " ulkonäkö" . Ja tämä siis aikaan jolloin taala oli kallis markkaan nähden, silti samalla rahalla sai korkealaatuisia, kauniita vaatteita.
Täällä USA:ssa lapset pukeutuvat kauniisti ja samalla nimenomaan käytännöllisesti, eli se on täysin yhdistettävissä. Merkit kuten OshKosh, Gymboree, Rothschild, GAP, muutama mainitakseni, valmistavat mitä suloisimpia asuja. Ja jostain kumman syystä täällä USA:ssa vierailevat sukulaiset ja tuttavamme palaavat takaisin kotimaahan matkalaukut vaatetta pullollaan, tätä ei yksin selitä edes halpa taala
Venäläiset pukeutuivat rumasti neuvostoliiton aikaan, koska kauniita vaatteita ei ollut saatavissa, mutta nykyään ainakin venäläisnaiset pukeutuvat erittäin siististä (lapsista en tiedä kun ei ole kokemusta). Suomalaisnaisten pukeutuminen on kuulemani mukaan ihan ihmetyksen aihe venäjällä, eivät ymmärrä miksi pukeudumme niin huonosti kun vaatetarjonnasta ei tosiaankaan ole kaupoissa niukkuutta.
Tuohon kulutuselektroniikkaan on tosiaan suomalaisilla rahaa panostaa, sitä ei pidetä " huonona" niin kuin " vaatteilla koreilua" .
Minua ainakin henk. koht. tympii kommentit, joissa vastapuoli mitätöidään päärynämangon tyylillä:
" Nohuhhuh Spagetti,
jos muiden " ruma" pukeutuminen häiritsee niin kovasti niin kehoittaisin miettimään miksi. Elämässäsi ei taida paljon tapahtua... "
Se, että keskustelee palstalla ei käsittääkseni kerro mitään kirjoittajien elämän sisällöstä tai sen tapahtumarikkaudesta. Vajavaisen tyylitajun lisäksi meillä suomalaisilla ei näytä olevan hurraamista keskustelutaidoissakaan.
Minun mielestäni Britti lapset ovat tosi nätisti puettuja verrattuna Suomi lapsiin. He toki ovat aika vähissä vaatteissa ilmastoon nähden (se onkin sitten toinen juttu) mutta kyllä Briteissä vaatemarkkinat lapsille ovat aivan mahtavat verrattuna Suomeen. Toin viime vuonna Suomeen tullessani Brietistä pojalle Untuvatakin (tosin Henkalat ja Maukalta ja Zarastakin saa:-)) ja sisä vaatteet tuon yhä sieltä, Baby Gapin kaltaista tai jopa Mothercare ei Suomessa vain ole. Kuoma saappaat on jalassa sekä hiekkalaatikolla että kaupungissa suurimmalla osalla lapsista.
Minunkaan mielestä tällä vaateasialle ei todellakaan ole elintasosta kiinni. Itselläni on ainakin enemmän rahaa kuluttaa Suomessa kun Briteissä oli koskaan...
En sanonut enkä tarkoittanut että Irlannissa, Englannissa, USAssa, Venäjällä tai Saksassa lapset puettaisiin erityisen huonosti vaan että tapaamani suomalaiset äidit ja lapset pärjäävät vertailussa ihan hyvin heidän kanssaan. Ja Suomessa lähipiirini lapset pukeutuvat kivasti.
Tarkoitukseni oli tähdentää että Italia ja Ranska ovat pukeutumisessa niin ylivoimaisia ettei liene tarkoituksenmukaista juuri heihin verrata. Vaikkakin tietysti ihailla voi ja ottaa opiksi.
Ja olisi kiva jos täällä tosiaankin kommentoitaisiin ihan maltillisesti ilman toisten haukkumisia tai älykkyyden aliarvioimisia.
eli kun verrataan lasten/äitien pukeutumista eri maissa, usein ilmeisesti vertaillaan niiden vähän parempiosaisten pukeutumista. Esim. irlantilaisten pukeutumisesta voi olla kahta mieltä. Parempiosaiset ihmiset pukevat lapsensa usein todella ihanasti, mutta jos viettää päivän hiukan huonompiosaisella alueella, voi nähdä aika järkyttäviäkin tapauksia.
Suomessa tuloerot eivät ole niin suuria ja sitten ilmeisesti verrataan koko kansan pukeutumista jonkun toisen maan hyväosaisten pukeutumiseen.
Eli näin kompromissiluonteisena ehdotankin että eikö voitaisi ajatella että kokonaisuutena suomalaisten pukeutuminen roikkuu jossain näiden kahden ääripään välillä.
Ja niille jotka aikovat nyt kommentoida että kyllä köyhätkin voivat pukea lapsensa kivasti: niin voivatkin ja pukevatkin.
Luulin vietissa juuri sanoneeni, etta minua EI hairitse muiden huono pukeutuminen, kun ei omakaan kai olen kovin kummoista! ;-) Mutta etta eron katukuvassa kylla huomaa SELVASTI kun just Italiasta tulle sinne suoraan pitkan tauon jalkeen. Sen vaan sanoin. Joo ja kylla Berlgiassakin on aikalaista kirjoa, siellakin kun olen tullut asuneeksi. En kyyraa, enka edes oikein kiinnita huomiota, mutta sae on jotenkin vain niin kamalan selvaa etta katukuvassa on se iso ero.
Ja talla en tarkoita edes ettapitaisin italialisista lastenvaatteista kovinkaan plajon. Joskus ovat liian aikuismaisia, ja esim. potkupukuja on vain vaaleita sinisia ja punaisia, tai valkoisia. Iloisempia vareja rahtaa sitten selka vaarana " ulkomaanmatkoilta" ja Brysselista tullessa on matkalaukku aina taynna lastenvaateita.
Joka maasta ja kaupastakin saa huonosti tai hyvin toiseen sopivia, ja joka rahalla. Ei tartte olla fanaatinen tietenkaan, mutta kun itsekin katon mita paalleni laitan niin miksen lapsellekin?
Summa summarum: on muutakin tekemista ja isompia arvoja elamassa minulakin (siksi en osta esim. yli 15 euron paitaa pojalleni vaikka olisi " varaa" , koska se on mielestani alytonta, elli nyt erkoistilasuuteen). Muuta ne mitka postan yritan sovtella yhteen muiden kanssa.
hyvin uskoa että kun Italiasta tulee niin ero pistää silmään.
Tää ei nyt liity pukeutumiseen mutta mua on viime aikoina alkanut huolestuttamaan irlantilaislasten punkerokunto. Onko muualla vastaavaa? Suomessa ollessani en huomannut etta olisi ollut kuitenkaan niin paljon ylipainoisia lapsia.
Näin juuri työkaverini lapsineen: 2-vuotias lapsi mässytti buffalo-sipseja, ja pussissa kaloreita yli 400 grammaa. En tietenkään sanonut mitään, mutta nyt odotusvaiheessa jo mietityttää että miten opetan lapseni hyville ruokatavoille kun sitä roskaruokaa pursuaa täällä kaikkialta.
Hauskaa torstaita!
kun on vahan elainrasvoja (noh, ehka salamissa hiukan.. ;-)), oliivioljya, vihanneksia, jne. jne.
MUTTA italiaiset lapset ovat kuulemma Euroopan karkipaassa lihavuustilastoissa, ja nakeehan sen kouluissakin, erityisesti mun mielesta semmoiste 5-12 vuotiaat, ehka. En tieda.
Ja se taitaa johtua liiasta makeasta ja vaaleasta jauhosta. Taalla lapset syovat valipalaksi semmoisia valmiita vaalita mossokakkuja joissa viela jotain nutellaa tai sen tapaista sisalla. Aaamupalalla leivan paalle (jos jotkut " joutuvat" syomaan leipaa, eika kekseja) laitetaan hilloa. Vauvan tuttipulloon ei laiteta vellijauhetta vaan vauvojen (makeita!) kekseja, jne. jne. Yhdessa paivakodissa mihin kavin tutsutumassa laitettiin ruttinina vauvojen maitopulloihin valipalan aikana SOKERIA! Kun siitahan saa sita energiaa... Joopa joo..
Eli kylla taallakin saa olla tarkkana, viela ei poika kai ole keksinyt mita eroa sen ja muiden valipaloissa on, mutta sekin aika kylla koittanee.
Muuten roskaruoka on vahemman yleista, ja semmoinen ana syominen, jota esim, USAssa olen tavannut (vaikka vain lyhyilla matkoilla, li vaikutelma vaan). Sipseja joo, mutta esim. hampurilaisia, pirteloita, rasvaisia pannupizzoja tms. ei ehka niin usein.
Lennard: samassa tilanteessa taallakin. Tosin pikkukakkonen ei ole viela tulossa. Ehka olen sitten vahan turhamainen, mutta omaakin mielta ainakin piristaa, ettei aina nayta ihan just sangysta nousseelta. Aamulla meikkaamiseen kuluu vajaa 5min. Ei se ole mun mielesta lapselta eika mistaan muustakaan pois, jos aiti huolehtii omasta mielenvirkeydestaan satsaamalla vahan itseensakin.
Pointti oli, etta Suomessa aidin itseensa satsaamista pidetaan jotenkin huonona aitiytena. Eri asia miten paljon itse kullakin on siihen aikaa.
Mutta tama meni jo aika lailla lastenvaatekeskustelun vieresta...:)