Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taas etsitään määräaikaisia opettajia alehintaan

Vierailija
07.05.2022 |

Kuka haluaa enää määräaikaisia open pätkätöitä, jotka alkavat ensimmäisenä koulupäivänä ja päättyvät suvivirteen? Pahimmassa tapauksessa myös joulu- ym. lomat olet työttömänä, vaikka teet saman työmäärän kuin virassa oleva ja saat siis reilusti pienempää palkkaa kuin koko vuodeksi palkattu ope. Lisäksi vuosidonnainen osa ei kerry ja rahallinen menetys kertaantuu: viisi lukuvuotta töissä, mutta työkokemusta on kertynyt palkattomien lomien takia alle neljä vuotta! Uskomatonta! Kesälomalla tuskin työkokemus kasvaa palkansaajilla, mutta vuosisidonnainen osa kuitenkin kasvaa.
Virkoja lakkautetaan ja muodollinen työnhakurumba pyörii: samat, tutut naamat jatkaa pätkisså tai joku onnekas saa viran kymmenen pätkätyövuoden jälkeen. Turha hakeminen ja haastattelurumba ketuttaa.
Työoloista en viitsi edes puhua, mutta ei nykypäivänä kannata opettajaksi opiskella.

Kommentit (301)

Vierailija
41/301 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suuri osa nykyisistä viranhaltijoista aloitti aikoinaan sijaisina ja tuntiopettajina. Ei se kivaa ollut. Piti nöyrästi hymyillä vaan, että saisi jatkaa seuraavana lukuvuonna.

Nykyään sitä virkaa ei saa, vaikka yli kymmenen vuotta pätkiä. Ja aina ei vika ole työntekijässä!

Vierailija
42/301 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se virka mikään onnela ole. Itse olin omani vanki aivan liian pitkään, koska en halunnut hypätä tyhjän päälle. Lopulta lähdin karenssin kera työttömäksi, koska työnantajista oli liian epäilyttävää, että virassa oleva hakee töitä.

Kaikenlaista jaksaa paremmin, kun tietää, että sopimuksessa on päättymispäivä. Välillä olen pohtinut, haenko määräaikaista vai virkaa, ja aika monta kertaa olen ollut työsuhteiden päätyttyä kesäkuussa hyvin tyytyväinen siihen, että kyseessä oli määräaikainen ja ettei syksyllä tarvitse palata.

Kyse on siitä, että tehdystä työstä kuuluu sama palkka määräaikaiselle. Puhut nyt aivan muusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/301 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen koulu on ajettu alas säästösyistä ja uudistushuumassa.

Kuule, tuo aloittajan kertoma on ollut totta jo vuosikymmeniä. Korjausta ei tule, koska just opettajien oma liitto vastustaa oikeudenmukaisen systeemin luomista. 

Vierailija
44/301 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on kyllä todella kurja epäkohta. Itse tein ennen valmistumista muutaman vuoden luokanopettajan töitä, olin nuori ja puhtia täynnä ja minulle nakitettiin kaikkia sellaisia hommia mitä vakkarit eivät halunneet tehdä. Sain aina haasteellisimmat ryhmät, huonoimmat välkkävalvonta-ajat ym ym. Silti en saanut kesän ajalta palkkaa, en edes ansiosidonnaista kun olin vielä yliopiston kirjoilla. Epäpätevän palkka on vielä todella pieni, olisiko ollut alle 2100e ja siitä pois verot ym maksut. Se tietenkin on oma valinta että tekee epäpätevää töitä pienellä palkalla, mutta kesäajan palkattomuus on todella epäreilua.

Vierailija
45/301 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suuri osa nykyisistä viranhaltijoista aloitti aikoinaan sijaisina ja tuntiopettajina. Ei se kivaa ollut. Piti nöyrästi hymyillä vaan, että saisi jatkaa seuraavana lukuvuonna.

Nykyään sitä virkaa ei saa, vaikka yli kymmenen vuotta pätkiä. Ja aina ei vika ole työntekijässä!

Eikä työnantajassakaan.

Suurin ongelma on vähentyneet lapsimäärät ja tehostettu toimibta, jossa kouluja yhdistetty niin, että samalla virkoja lakkautettu. Jäljelle jääneet tekevät erityisesti pienemmissä paikoissa ylitöitä, koska se on työnantajalle halvempaa kuin palkata siihen uusi aikuinen.

Virkoja muutetaan päätoimisiksi, koska oppilasmäärän myötä ja säästöjen takia ryhmäkoot kasvaneet.

Vierailija
46/301 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos äitiyslomalainen ei palaa kesäksi töihin, hänen palkkaansa ei automaattisesti makseta sijaiselle. Todennäköisemmin se jätetään kokonaan maksamatta. Itse aikoinani kysyin kunnasta tätä, ja minulle sanottiin, että tuota kesäajan palkkaa ei makseta sijaiselleni. Siksi palasin kesäksi töihin. Systeemi sorsii sijaista, ja suurin osa meistä on saanut sen omalla vuorollaan kokea. Harva nykyään pääsee virkaan ilman, että on ensin sijaistanut useamman vuoden.

Vierailija
47/301 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se virka mikään onnela ole. Itse olin omani vanki aivan liian pitkään, koska en halunnut hypätä tyhjän päälle. Lopulta lähdin karenssin kera työttömäksi, koska työnantajista oli liian epäilyttävää, että virassa oleva hakee töitä.

Kaikenlaista jaksaa paremmin, kun tietää, että sopimuksessa on päättymispäivä. Välillä olen pohtinut, haenko määräaikaista vai virkaa, ja aika monta kertaa olen ollut työsuhteiden päätyttyä kesäkuussa hyvin tyytyväinen siihen, että kyseessä oli määräaikainen ja ettei syksyllä tarvitse palata.

Kyse on siitä, että tehdystä työstä kuuluu sama palkka määräaikaiselle. Puhut nyt aivan muusta.

Ei, kyllä hän puhuu ihan samasta. Sinä vain yrität muotoilla asiaa uudella tavalla AOJn hengessä.

Korjataan nyt ensin se, että lopetatte sen keinottelun eli olette vapaalla lukukauden aikana, mutta palaatte "töihin" kun lukukausi on ohi, kunnes taas menette jatkamaan vapaatanne kun koulut alkavat.  Se on sikamaista.  Se kesälomapalkka kuuluisi sille pätkätyöläiselle.

Vierailija
48/301 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkat ovat tess:n mukaisia, myös sijaituuksissa.

Vierailija
49/301 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tuttu on saanut 4 vuotta opettajanpalkkaa, vaikka ei ole tehnyt päivääkään töitä sinä aikana. syksyllä jäädään äitiyslomalle ja kesälomien ajaksi ilmoittaudutaan takaisin töihin, ettei palkka katkea. tämmöiseen ne koulutusrahat kuluvat

Äitiysloma-ajan palkkaa maksetaan 72 arkipäivää, joten ei sitä palkkaa makseta ihan koko aikaa kuitenkaan. Kesäloman ajaksi toki ilmoittaudutaan töihin.

Äitiysloma maksaa työnantajalle muillakin aloilla: ei silti voi ottaa toista tekijää tilalle maksamatta hänelle kuuluvaa palkkaa!

Selvennätkö vielä lausettasi:"Ei silti voi ottaa toista tekijää tilalle maksamatta hänelle kuuluvaa palkkaa!"?

Vierailija
50/301 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäkää määräaikaiset systeemiä hyväksi, olette työttöminä sen aikaa, että saatte saman rahan kuin olisitte olleet oikeutettu saamaan kesän ajalta. Sitten uusi määräaikaisuus. Näin työn kuormitus kevenee, kun saatte enemmän vapaa-aikaa.

Vierailija
51/301 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkat ovat tess:n mukaisia, myös sijaituuksissa.

Jos olisit ope, tietaisit, että lukuvuoden palkka on jaettu koko vuodelle eli kesäkuukausina saa palkkaa lukuvuoden työstä, vaikka ei ole töissä. Sijainen siis häviää tässä tuon palkan jo tehdystä työstä.

Vierailija
52/301 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäkää määräaikaiset systeemiä hyväksi, olette työttöminä sen aikaa, että saatte saman rahan kuin olisitte olleet oikeutettu saamaan kesän ajalta. Sitten uusi määräaikaisuus. Näin työn kuormitus kevenee, kun saatte enemmän vapaa-aikaa.

Itse olen jo useaan kertaan tehnyt sen, että en puhu jatkosta sanaakaan, ja sitten, kun työnantaja on ottanut asian esiin, olen ilmoittanut, että en jatka aivan riippumatta siitä, onko seuraavaa paikkaa tiedossa vai ei. Jos työnantaja ei hyvän sään aikaan ota asiaa puheeksi, en jää kattelemaan vaan teen omat suunnitelmani mitä ne sitten ikinä ovat.

Vierailija
53/301 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virka ei ole onnela, mutta uskoisin, että kuormitusta vähentää se, että juuri uuteen kouluun sopeuduttuaan joskus marras-joulukuussa, pitääkin alkaa taas katsella uutta paikkaa kaiken varalta seuraavaksi lukuvuodeksi. Se on todella kuluttava. Lisåksi kun kesät on oltava monesti työttömänä niin se syö motivaatiota kummasti. Virkaa on vaikea saada. Täytyy olla juuri oikeanlainen henkilö, sopivasti nöyrä ja nuori. Rehtori voi päättää ihan itse painottaako työkokemustava vai esim digitaitoja riippuen siitä, kenet haluaa palkata. Ei ole reilua, ei. Itse sain viran nyt kuuden vuoden pätkätöiden jälkeen. Nautin jostain pysyvyydestä ja siitä, että parin vuoden kuluttua voin lähteä esim opintovapaalle niin halutessani.

Vierailija
54/301 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäkää nyt vajavaisilla aivosoluillanne ymmärtää, että se kesän palkka on sen opettajan palkka, ei sijaisen. Opettajan ei kuulu maksaa sijaiselle palkkaa, vaan työnantajan. Voisiko joku kaupan kassa vaikka antaa sijaiselle oman lomapalkkansa, kun muiden rahat sijaiselle hänen omasta mielestään kuuluvat. Voi luoja, anna mun kaikki kestää.

Vierailija
55/301 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yrittäkää nyt vajavaisilla aivosoluillanne ymmärtää, että se kesän palkka on sen opettajan palkka, ei sijaisen. Opettajan ei kuulu maksaa sijaiselle palkkaa, vaan työnantajan. Voisiko joku kaupan kassa vaikka antaa sijaiselle oman lomapalkkansa, kun muiden rahat sijaiselle hänen omasta mielestään kuuluvat. Voi luoja, anna mun kaikki kestää.

Miten se kesäajan palkka voi olla sen virassa olevan opettajan palkka, joka ei ole niitä kesäajan palkkoja talvella tienannut?

Opettajat aina sanovat, että kesäajan palkka on tienattu lukukauden aikana ja se talven palkka on vaan jyvitetty maksettavaksi 12 kuukaudelle. Millon se poissaoleva viranhaltija siis on sen kesäpalkan tienannut?

Vierailija
56/301 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos äitiyslomalainen ei palaa kesäksi töihin, hänen palkkaansa ei automaattisesti makseta sijaiselle. Todennäköisemmin se jätetään kokonaan maksamatta. Itse aikoinani kysyin kunnasta tätä, ja minulle sanottiin, että tuota kesäajan palkkaa ei makseta sijaiselleni. Siksi palasin kesäksi töihin. Systeemi sorsii sijaista, ja suurin osa meistä on saanut sen omalla vuorollaan kokea. Harva nykyään pääsee virkaan ilman, että on ensin sijaistanut useamman vuoden.

Minäkin aikoinani hoitovapaalla ollessani kysyin tätä. Sanottiin, että voit toki jättää kesän palkan nostamatta mutta ei sitä sijaiselle silti makseta. Sijaiseni työ päättyi suvivirteen (tai oikeasti vielä edelliseen päivään eli perjantaihin) ja piste. Nostin sitten kesän ajalta palkkaa, vaikka huono omatunto olikin...

Vierailija
57/301 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös koulunkäyntiavustajilla ole sama pätkätyöketkuilu? Mikseivät he tässä ulise? Palkkakin taitaa olla hurjat 1500e.

Vierailija
58/301 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Virka ei ole onnela, mutta uskoisin, että kuormitusta vähentää se, että juuri uuteen kouluun sopeuduttuaan joskus marras-joulukuussa, pitääkin alkaa taas katsella uutta paikkaa kaiken varalta seuraavaksi lukuvuodeksi. Se on todella kuluttava. Lisåksi kun kesät on oltava monesti työttömänä niin se syö motivaatiota kummasti. Virkaa on vaikea saada. Täytyy olla juuri oikeanlainen henkilö, sopivasti nöyrä ja nuori. Rehtori voi päättää ihan itse painottaako työkokemustava vai esim digitaitoja riippuen siitä, kenet haluaa palkata. Ei ole reilua, ei. Itse sain viran nyt kuuden vuoden pätkätöiden jälkeen. Nautin jostain pysyvyydestä ja siitä, että parin vuoden kuluttua voin lähteä esim opintovapaalle niin halutessani.

Virka voi olla sellaisessa koulussa, että jokaisena vapaana hetkenä miettii, miten ihmeessä tässä ehtii palautua.

Mikä siinä jos sattuu saamaan viran hyvästä koulusta, mutta kyllä se virka huonossa koulussa kuluttaa loppuun ja vie motivaation.

Vierailija
59/301 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesäloman osalta näinhän se menee, mutta aloituksessa mainitut joulu- ja pääsiäislomat on kyllä erikseen kielletty, silloin ei voi "palata töihin" ja saada siitä palkkaa.

Vierailija
60/301 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kesäloman osalta näinhän se menee, mutta aloituksessa mainitut joulu- ja pääsiäislomat on kyllä erikseen kielletty, silloin ei voi "palata töihin" ja saada siitä palkkaa.

Mutta pätkä voi olla vain syyslukauden ja seuraava sijaisuus alkaa sitten kuin kevätlukukausikin tammikuussa. Ja toki on paljon lyhyempiäkin sijaisuuksia. Ai että on kiva paperisota, kun välissä aina työtön ja hakurumba käytännössä koko ajan päällä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi viisi