Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taas etsitään määräaikaisia opettajia alehintaan

Vierailija
07.05.2022 |

Kuka haluaa enää määräaikaisia open pätkätöitä, jotka alkavat ensimmäisenä koulupäivänä ja päättyvät suvivirteen? Pahimmassa tapauksessa myös joulu- ym. lomat olet työttömänä, vaikka teet saman työmäärän kuin virassa oleva ja saat siis reilusti pienempää palkkaa kuin koko vuodeksi palkattu ope. Lisäksi vuosidonnainen osa ei kerry ja rahallinen menetys kertaantuu: viisi lukuvuotta töissä, mutta työkokemusta on kertynyt palkattomien lomien takia alle neljä vuotta! Uskomatonta! Kesälomalla tuskin työkokemus kasvaa palkansaajilla, mutta vuosisidonnainen osa kuitenkin kasvaa.
Virkoja lakkautetaan ja muodollinen työnhakurumba pyörii: samat, tutut naamat jatkaa pätkisså tai joku onnekas saa viran kymmenen pätkätyövuoden jälkeen. Turha hakeminen ja haastattelurumba ketuttaa.
Työoloista en viitsi edes puhua, mutta ei nykypäivänä kannata opettajaksi opiskella.

Kommentit (301)

Vierailija
21/301 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tuttu on saanut 4 vuotta opettajanpalkkaa, vaikka ei ole tehnyt päivääkään töitä sinä aikana. syksyllä jäädään äitiyslomalle ja kesälomien ajaksi ilmoittaudutaan takaisin töihin, ettei palkka katkea. tämmöiseen ne koulutusrahat kuluvat

Äitiysloma-ajan palkkaa maksetaan 72 arkipäivää, joten ei sitä palkkaa makseta ihan koko aikaa kuitenkaan. Kesäloman ajaksi toki ilmoittaudutaan töihin.

Äitiysloma maksaa työnantajalle muillakin aloilla: ei silti voi ottaa toista tekijää tilalle maksamatta hänelle kuuluvaa palkkaa!

Vierailija
22/301 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Miten OAJ ei saa aikaiseksi TES:a, jossa määrättäisiin , että työsopparia ei saa laittaa päättymään kevätjuhlapäivään vaan sen täytyy jatkua koko kesäloman ajan?

kesällä ei ole opiskelijoita vaan he ovat lomalla joten ei ole töitäkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/301 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten saadaan sitä mitä tilataan.. Opettajuutta ei nähdä enää niin houkuttelevana ja hyvät pätevät opettajat lähtee pois alalta tai jättää hakeutumatta alalle. Miksi opiskella 5 vuotta joutuakseen tuollaisen kyykytyksen kohteeksi? 

Minä opiskelen opettajaksi ja olen miettinyt, että suuntaan muuhun työhön kuin opettajaksi ja yritän tätä tukea valinnoilla mitä opiskelen. 

Vierailija
24/301 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää hakeko sellaisiin paikkoihin. Jos kukaan ei hae, homma loppuu.

Älkää hakeutuko opettajaksi, ennen kuin palkka paranee, hallintohimmeli ja loputon määrä opetustyön sivutehtäviä puretaan ja ennen kuin pätevien opettajien kierrättäminen loppuu pääkaupunkiseudulla.

Se on loppu nyt.

Vierailija
25/301 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkohaku alkoi toukokuussa, joten ei onnistu.

Vierailija
26/301 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittaa myös lukea noiden työnhakuilmoituksien vaatimuksia. Mistä näitä ihmeellisiä moniosaajia löytyy?

Sama kuin nykyopsin tavoitteet: ihminen, varsinkaan lapsi, ei ole kone, joka pystyy nykyvaatimuksiin.

Vierailija
27/301 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haette näitä paikkoja, homma ei muutu. Vuosien pätkätyökierre uuvuttaa. Varokaa!

Vierailija
28/301 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entisiä ammattiurheilijoita on otettu määräaikaisiksi.

Vierailija
29/301 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetusala ei ole opetusta nykyään. Raportointia, kehittämistå, arviointia, sihteerinä, poliisina ja tuomarina olemista. Työrauhaa ei ole, siitä pitää asiakkaat ja yhteiskunnan vaatimukset huolen.

Vierailija
30/301 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta on pula pätevistå opettajista, jos tilanne ei muutu. Ihme hommaa ja kyykyttämistä! OAJ pitää vain virassaolevien puolta, huonosti sitäkin.

Vierailija
31/301 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei työstä saa asiaankuuluvaa palkkaa, pätevät opet karttaa näitä paikkoja. Lapsukaisia opettavat sitten ylioppilaat, koulunkäynninohjaajat jne. Mahtava systeemi!

Vierailija
32/301 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin on määräaikaisuuksista on just näitä, kaikki lomat työttömänä.

Vierailija
33/301 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se virka mikään onnela ole. Itse olin omani vanki aivan liian pitkään, koska en halunnut hypätä tyhjän päälle. Lopulta lähdin karenssin kera työttömäksi, koska työnantajista oli liian epäilyttävää, että virassa oleva hakee töitä.

Kaikenlaista jaksaa paremmin, kun tietää, että sopimuksessa on päättymispäivä. Välillä olen pohtinut, haenko määräaikaista vai virkaa, ja aika monta kertaa olen ollut työsuhteiden päätyttyä kesäkuussa hyvin tyytyväinen siihen, että kyseessä oli määräaikainen ja ettei syksyllä tarvitse palata.

Vierailija
34/301 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuri osa nykyisistä viranhaltijoista aloitti aikoinaan sijaisina ja tuntiopettajina. Ei se kivaa ollut. Piti nöyrästi hymyillä vaan, että saisi jatkaa seuraavana lukuvuonna.

Vierailija
35/301 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun sijaistaa perhevapaalaista, niin tällä on mahdollisuus olla töissä loma-ajat ja sijainen on palkatta. Kannattaa kysyä tältä vapaalaiselta, miksi palaa kesäksi töihin ja saamaan palkkaa sijaisen jäädessä työttömäksi.

No hyvänen aika sentään, ota asioista selvää. Opettaja ei voi siirtää omia lomiaan hoitovapaan jatkoksi, kuten muissa töissä voi. Palkanmaksu on työnantajan velvollisuus, ei toisten työntekijöiden. Toivottavasti omia lapsiani ei opeta kukaan vajaaälyinen. Suosittelen hakemaan muita töitä.

Vierailija
36/301 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tuttu on saanut 4 vuotta opettajanpalkkaa, vaikka ei ole tehnyt päivääkään töitä sinä aikana. syksyllä jäädään äitiyslomalle ja kesälomien ajaksi ilmoittaudutaan takaisin töihin, ettei palkka katkea. tämmöiseen ne koulutusrahat kuluvat

Miten hän on joka vuodelle ajoittanut synnytyksen samaan aikaan?

Vierailija
37/301 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa se on ollut jo kymmeniä vuosia. Itsekin aikoinani tein määräaikaisuutta ilman kesäajan korvausta. Tein näin kuitenkin mielelläni, kun samaan aikaan moni kollega teki vain muutaman kuukauden sijaisuuksia. Se, että sain elokuusta oukokuuhjn töitä, olin siihen itse tyytyväinen. En kuvitellut, että saisin mitään virkaa heti. Viran sain vasta 5-6 vuoden jälkeen.

Mitä tulee näihin äitiyslomasijaisuuksiin ongelma on siinä, että kun äityislomalla on oikeutettu siihen kesälomaansa ja kesäloman yllättäen opettaja voi pitää vain silloin, kun opetusta ei ole. Ja työnantaja ei halua maksaa kesälomalta kahdelle ihmisille palkkaa, joten sijaiselle sitä ei makseta.

Vierailija
38/301 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa se on ollut jo kymmeniä vuosia. Itsekin aikoinani tein määräaikaisuutta ilman kesäajan korvausta. Tein näin kuitenkin mielelläni, kun samaan aikaan moni kollega teki vain muutaman kuukauden sijaisuuksia. Se, että sain elokuusta oukokuuhjn töitä, olin siihen itse tyytyväinen. En kuvitellut, että saisin mitään virkaa heti. Viran sain vasta 5-6 vuoden jälkeen.

Mitä tulee näihin äitiyslomasijaisuuksiin ongelma on siinä, että kun äityislomalla on oikeutettu siihen kesälomaansa ja kesäloman yllättäen opettaja voi pitää vain silloin, kun opetusta ei ole. Ja työnantaja ei halua maksaa kesälomalta kahdelle ihmisille palkkaa, joten sijaiselle sitä ei makseta.

Kesän palkka kuuluisi nimenomaan maksaa molemmille!

Vierailija
39/301 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Miten OAJ ei saa aikaiseksi TES:a, jossa määrättäisiin , että työsopparia ei saa laittaa päättymään kevätjuhlapäivään vaan sen täytyy jatkua koko kesäloman ajan?

Koska OAJ ei ole se työnantaja. Jos OAJ haluaisi näin ja vaatiai siitä lakolla, mistä se otettaisiin pois? Ei työnantajan kuulu myöskään kahdelle maksaa kesältä palkkaa, kuin vain yksi ne työt teki.

Vierailija
40/301 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kesän palkka kuuluisi nimenomaan maksaa molemmille!

Miksei samalle vaikka hyville ystävillekin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kuusi