Muita, jotka lukivat Lucky Lukea ja Asterixia lapsena?
Kommentit (164)
Kautta Teutateksen! Hulluja nuo roomalaiset. TÀnÀÀn kaivankin Asterixini kaapista pitkÀstÀ aikaa. En ole lukenut niitÀ vuosiin. Minulla on kaikki ne Asterix Intiassa -albumiin asti.
MissĂ€hĂ€n albumissa sotilaat etsivĂ€t jotain hiilikellarista ja tulivat aivan mustina ulos. Asterix ja Obelix kuittailivat jotain ettĂ€ "kyllĂ€ nyt on mieli musta". đ Kaikkia pieniĂ€ tĂ€llaisia yksityiskohtia on jÀÀnyt mieleen.
Vierailija kirjoitti:
MinÀ luin molempia. Ranskalaiset sarjakuvat ovat parhaita. Ahmed Ahne oli myös hyvÀ.
Oikeastaan yllÀttÀvÀn suuri osa noista kuuluisammista eurooppalaisista sarjakuvista oli belgialaisten piirtÀjien tekemiÀ, esim. tintin luoja herge, morris (lucky luke), franquin (mm. piko ja fantasio), ja moni moni muu.
Tosin noilla monella oli kÀsikirjoittajana ranskalainen goscinny. Ja asterixin piirtÀjÀ oli myös ranskalainen.
Ruutu ja nonstop oli huippuja jatkosarjakuvia, zoom oli vÀhÀn scifimpÀÀ jÀtkien matskua
Vierailija kirjoitti:
TÀmÀ on vÀhÀn ohis mutta muistan joskus ihan kasarin alussa kirjastossa lukeneeni jotain scifi-kirjoja jotka olivat kuvitettuja mutta eivÀt varsinaisia sarjakuvia. Sarjakuva-albumin kokoisia, ehkÀ vÀhÀn paksumpia. Ei mitÀÀn mielikuvaa mitÀ ne olivat. Oli hienosti kuvitettu ja yksi kuva jÀi silloin kersana mieleen erityisesti, oli semmoinen kyykyssÀ istuva siniturkkinen otus jÀrsimÀssÀ ihmisen kÀsivartta. Asterixeja on jonkinlainen kokoelma, olen ajatellut ettÀ pitÀisi ostaa lisÀÀ, on useita mitÀ en ole koskaan lukenut.
Puhutkohan samoista kirjoista, jotka minuakin ovat jÀÀneet vaivaamaan. Muistan selailleeni jossain sellaista kovakantista mutta ohutta kirjaa, sivujen koko ehkÀ sarjakuva-albumin luokkaa. Muoto nÀytti lasten kuvakirjalta, sisÀltö ei. Muistan hÀmÀrÀsti ison kuvan jossa on ehkÀ ihminen avaruuspuvussa, mutta kasvojen tilalla nÀkyy pÀÀkallo. Tai jotain sinne pÀin, mutta pÀÀkallomaiset kasvot ja jossain taustalla pimeÀÀ avaruutta. Olisi kiva tietÀÀ mikÀ se oli, mutta en edes tiedÀ pitÀisikö sitÀ etsiÀ lastenkirjojen, kirjojen vai sarjakuvien joukosta.
Viime viikolla kun kÀvin kirppiksellÀ, niin siellÀ oli Asterix ja Obelix kolmen elokuvan boksi ja myös kauhea mÀÀrÀ Tex Willer -sarjakuvia.
Se huomaa tÀllakin palstalle, ettÀ lakia lukeneiden vanhempien lapset on keskimÀÀrin ÀlykkÀÀmpiÀ, kuin pelkkÀÀ Lucky Lukea lukeneiden vanhempien lapset.
Historian ope kÀski lukea Asterixia, koska niistÀ oppii historiaa.
Astrerix saa oman kunniansa, mutta ihan parhainta viihdettÀ mulle on tarjonnut ehdottomasti Pahkasika.
"Opeliksin orjalaeva"
ei voenunna julukisissa lukkee, alako vÀkisi hirnututtammaa
Non stoppeja tuli luettua, myöskin Avaruusagentti Valerianin seikkailuja. Yoko Tsuno oli kuitenkin oma suosikkini ja Alix.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Strumffit oli kivoja.
MinÀ en tykÀnnyt, en suostunut lukemaan, kun niissÀ luki strumffi. Ne ovat smurffeja. ap
Sen takia se nimi muutettiinkin, kun yksinkertaiset eivÀt osanneet sitÀ lukea tai sanoa.
Tuo lihavoitu sopii kyllÀ luki lukeenkin :)
Miten niin? Lukkyluke, ihan klaari. Tai miksei Lykkylukekin?
Rantanplan oli viehÀttÀvÀ hahmo, ihan mun koiran nÀköinen, joka tosin ei ollut tyhmÀ. Mutta Jollyjumpperi oli jottai!
Olen yrittÀny sivistÀÀ pentua ja vinkata sille Asterixit mutta jotenkin tahmeaa se on. Tosin niistÀ ei ehkÀ saa puoliakaan irti jos on liian nuori tai tietÀmÀtön.
Lukiossa hissan ope oli tosi tiukkis, mahtava ope, mut kurissa piti oppilaat. HÀnen luokassaan oli Asterixeja iso pino luettavaksi. Ja hÀn muisti meitÀ muistuttaa toistuvasti, ettÀ mitÀ enemmÀn tietÀÀ ja ymmÀrtÀÀ historiasta, sitÀ paremmin ymmÀrtÀÀ Asterixeja ja sitÀ hauskempaa luettavaa ne on. Oikeassa oli, siinÀkin.
Ranskanope taas oli niin mahtava tyyppi, ettei tarvinnut pitÀÀ kuria, vaan kÀyttÀydyttiin muutenkin hyvin. Ja hÀnen tunneillaan taas luettiin TinttiÀ, tai oikeammin Tintin:iÀ, ranskaksi.
Vierailija kirjoitti:
Juu, kyllÀ tuli niitÀkin pinot kirjastosta kotiin kannettua.
Samoin TinttejÀ jne sarjakuvista. LisÀksi sitten muut kirjat, Viisikot jne.
Oi niitÀ aikoja 80-luvulla.N50
Olen samaa ikÀluokkaa sun kanssa, kaikki Enid Blytonit tuli kahlattua lÀpi nÀiden sarjisten lisÀksi. Omalle lapselleni en viitsinyt Viisikkoja edes ehdottaa, ajattelin, ettÀ ovat niin vanhanaikaisia. Mutta opettaja oli Viisikon tarjonnut hÀnelle luokan hyllystÀ, kun koulun yhteydessÀ olevasta pienestÀ kirjastosta ei ollut löytynyt kiinnostavaa luettavaa, mitÀ ei olisi jo lukenut. Niin tÀmÀ viidesluokkalainen poika innostui Viisikoista, ja minÀ olen niitÀ nyt kirjastoon hÀnelle varaillut (hyllyssÀ niitÀ ei enÀÀ ole, mutta varastokappaleita löytyy).
70-luvulla, pienenÀ koululaisena, oman kylÀn kirjastossa aina pistÀmÀssÀ nimeÀ varauslistaan, kun odotettiin uutta Asterixia, Lucky Lukea, TinttiÀ tai Ahmed Ahnetta. MinÀ Aku Ankka (Mikki, Hessu, Roope, ym.) jÀrkÀleet oli tosi haluttuja. Hmm... PitÀisköhÀn vanhan mennÀ kirjastoon kÀymÀÀn..?
Niilo PielistÀ. Työskenteli Fantasion kanssa sarjakuva-lehden toimituksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Strumffit oli kivoja.
MinÀ en tykÀnnyt, en suostunut lukemaan, kun niissÀ luki strumffi. Ne ovat smurffeja. ap
Sen takia se nimi muutettiinkin, kun yksinkertaiset eivÀt osanneet sitÀ lukea tai sanoa.
Tuo lihavoitu sopii kyllÀ luki lukeenkin :)
Miten niin? Lukkyluke, ihan klaari. Tai miksei Lykkylukekin?
Rantanplan oli viehÀttÀvÀ hahmo, ihan mun koiran nÀköinen, joka tosin ei ollut tyhmÀ. Mutta Jollyjumpperi oli jottai!
Olen yrittÀny sivistÀÀ pentua ja vinkata sille Asterixit mutta jotenkin tahmeaa se on. Tosin niistÀ ei ehkÀ saa puoliakaan irti jos on liian nuori tai tietÀmÀtön.
Lukiossa hissan ope oli tosi tiukkis, mahtava ope, mut kurissa piti oppilaat. HÀnen luokassaan oli Asterixeja iso pino luettavaksi. Ja hÀn muisti meitÀ muistuttaa toistuvasti, ettÀ mitÀ enemmÀn tietÀÀ ja ymmÀrtÀÀ historiasta, sitÀ paremmin ymmÀrtÀÀ Asterixeja ja sitÀ hauskempaa luettavaa ne on. Oikeassa oli, siinÀkin.
Ranskanope taas oli niin mahtava tyyppi, ettei tarvinnut pitÀÀ kuria, vaan kÀyttÀydyttiin muutenkin hyvin. Ja hÀnen tunneillaan taas luettiin TinttiÀ, tai oikeammin Tintin:iÀ, ranskaksi.
SÀÀli ettei meidÀn historianopettaja tajunnut kÀyttÀÀ esim. asterixia tai lucky lukea apuna vaan tunnit oli pahimmanluokan pitkÀveteistÀ vuosilukusoppaa. Historiasta on oppinut jotain vasta jÀlkeenpÀin ja omin avuin kun tunneilla ei jÀÀnyt juuri mitÀÀn mieleen.
Niilo Pielinen oli kyllÀ yksi parhaista! Hei.... MikÀs oli se "gangsterikaksikko" -sarjis??? Sijoittui jenkkien kieltolakiaikaan ja oli aivan hillitömÀn hauska. No juu... Pahkis on todellinen Suomilegenda. Kaikki tuli joskus luettua. Kirjastoon......
Vierailija kirjoitti:
Niilo Pielinen oli kyllÀ yksi parhaista! Hei.... MikÀs oli se "gangsterikaksikko" -sarjis??? Sijoittui jenkkien kieltolakiaikaan ja oli aivan hillitömÀn hauska. No juu... Pahkis on todellinen Suomilegenda. Kaikki tuli joskus luettua. Kirjastoon......
Oliko Sammy Day tms.?
Yes..!!! Kiitos! Kirjastoon......
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko Sammy Day tms.?
Yes..!!! Kiitos! Kirjastoon......
Sellainen kuriositeetti tÀhÀn vÀliin, ettÀ Asterixin historiaviittaukset on sen verran pÀteviÀ, ettÀ niistÀ oli mulle apua jopa yo-kokeiden historiaosuutta kirjoittaessa. PelkÀstÀÀn Asterixin varassa ei opiskeluni tietenkÀÀn ollut, mutta muistia tukevana tietopankkina sillÀkin oli osuutensa suoritukseeni :)