Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi myöhästyi aamupalalta päiväkodissa, ei saa enää antaa aamupalaa!

Vierailija
06.05.2022 |

Onko jossain näin tiukkaa, kuin armeijaan lapsen veisi? Itse ole anatnut, jopa iltpalaleivän mukaan lapselle, tietystä syystä, vaikka sitäkään ei olisi saanut tehdä. Eikö sitä pitäisi ajatella lapsen etua ja hyvinvointia? Ja nyt eletään 2000-lukua!

Kommentit (693)

Vierailija
321/693 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi lapsi myöhästyi.

No me esimerkiksi myöhästyimme kuolonkolarin takia. Koko katu katki.

Koko katu katki???? Äidinkieli hukassa?

Vierailija
322/693 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jollei kelpaa päikkärin aikataulu, niin mene kahvilaan .Tai hoida pentus itse. Ei kaikki mene sun napas mukaisesti, olisit onnellinen , kun ylipäätään saat pentus hoitoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/693 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On myös niitä vanhempia jotka ovat myöhässä niin aamulla kuin päivän päätteeksi. Jos aina annettaisiin myöhästyjille aamupalaa toisivat nämä myöhästelijät lapsensa vielä myöhemmin, tämä on koettu!  Ja aika on pois tosiaan ryhmän muilta lapsilta.... Ja voisivat ajatella sitä viimeistä tätiä lapsen kanssa pihalla, aika jonka myöhästyt on pois minun perheeltäni kun vartinkin yli työajan siellä odottelen,   Ei me kiusallamme näitä sääntöjä tehdä...

Vierailija
324/693 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huh huh. Näitä lukiessa olen kiitollinen, ettei kenenkään lapsistani tarvinnut olla päiväkodissa.

Onko tosiaan systeemit noin tiukat, minuuttipeliä. Ilmeisesti kaikessa?

Vierailija
325/693 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No huh huh. Näitä lukiessa olen kiitollinen, ettei kenenkään lapsistani tarvinnut olla päiväkodissa.

Oletko käynyt joskus koulua? Siellä tunnit alkaa aika lailla minuutilleen, samoin ruokailut.

Vierailija
326/693 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistakaapa muös hygieniasäädökset, miksi myöhästelijöille ei enää ruokaa anneta.

Lämpimän tarjottavan osalta esim. aamupuuro saa olla vain tietyn aikaa tarjolla. Ei saa nostaa sivuun, eikä varsinkaan lämmitellä jälkeenpäin. Lämpötiloja kytätään omavalvonnalla, pyritään minimoimaan haitallisten bakteerien kasvu ja näin ollen ehkäistä mm.ruokamurkytykset.

Sairaaloissa ja muissa laitoksissa ihan samat säännöt.

ymmärrän sen , että ruokailu on 30-45 min ja siitä ei tingitä mutta kyllä hyvin useassa päiväkodissa puuron jämät säästetään ja niistä tehdään sämpylää...ei ole mitään hygieniaongelmaa siinä

Kyllä meidänkin päiväkodissa tehdään sämpylää, jos on keittiössä harjoittelijoita. Muulloin ei tehdä. Pese itse 120 puurolautasta, lusikkaa, lasia ja leipälautasta aamupalan jälkeen, niin ymmärrät, ettei mitään sämpylää ehdi vääntää. Lounasruoka tulee keskuskeittiöltä jo klo 10.30 ja sitä ennen pitäisi saada lounasastiat esille. Käytännössä se on hiki päässä juoksemista ilman taukoa klo 7-12. Sitten pidän lakisääteisen puolen tunnin tauon, tiskaan lounasastiat ja laitan välipalat valmiiksi ja lähden kotiin. Meillä on toinenkin työntekijä, jolla on lyhyemmät työpäivät. Jos toinen on poissa, yksin vedetään koko päivä. Ja mitä tuohon myöhästymiseen tulee, niin minä en valvo ketään ruokailussa, koska minulla on kiire. Sinne ruokasaliin on ihan turha yrittää tuoda myöhästynyttä lasta ja pyytää valvomaan. Aina meiltä keittiöstä jotain suuhun pantavaa löytyy, mutta herra/rouva vanhempi on hyvä ja jää sitten itse auttamaan oman pilttinsä aamupalan, jos myöhästyy. Nythän koronarajoitteetkin on purettu, niin saa taas tulla päiväkodin sisäpuolelle.

Vierailija
327/693 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös päiväkotiin ole järkevin soittaa, että tekevät leivän valmiiksi, jos on myöhässä, eikä vanhempi hoksaa ottaa omia eväitä. En ole vaka-henkilöstöä, mutta kyllä tämä asia on mielestäni vanhempien vastuulla. Jos jokaista myöhästynyttä alkaa odottamaan, päivän kulku venyy ja muutenkin resurssit ovat rajalliset.

Vierailija
328/693 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko käynyt joskus koulua? Siellä tunnit alkaa aika lailla minuutilleen, samoin ruokailut.

Onhan sitä kouluakin tullut taaperrettua aikoinaan, mutta nyt on kyse pienistä ja pienen pienistä, ei kouluikäisistä.

Vierailija
329/693 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan sitä kouluakin tullut taaperrettua aikoinaan, mutta nyt on kyse pienistä ja pienen pienistä, ei kouluikäisistä.

Pienten aikatauluista vastaavat heidän vanhemmat, ei ne lapset itse. Miksi aikuiselle on niin vaikeaa tuoda lapsi ajoissa, kun koululaistenikn odotetaan saapuvan itse ajoissa kouluun? Pitäähän aikuisten muussakin elämässä olla ajoissa monessa asiassa.

Vierailija
330/693 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä minuuttipelistä sinä puhut? Jos aamupala on esim. klo 7.30-8.15, siinä on aikaa 45 minuuttia. Jos lapsi tulee klo 8.20, aika on jo ohi. Ymmärrän, ettei kaikki ehdi tai halua tulla tasan puoli kahdeksaksi, mutta hei, 45 minuuttia on oikeasti pitkä aika. Kyllä siihen väliin ehtii kuka tahansa vanhempi tuomaan lapsensa. Jos ei ehdi, niin syöttäköön itse aamulla kotona. On kai siellä kotonakin jotain ruokaa? Tai nappaa matkalta kaupasta, kioskilta, huoltoasemalta evään.

Minulla on 3 lasta, jotka ovat jo koululaisia. Päiväkodista ystävällisesti jo heti hoidon alussa kerrottiin, että lapsi kannattaa tuoda hyvissä ajoin aamupalalle, ei 5 min. ennen lopetusta vaan mieluummin heti puoli kahdeksalta. Me ymmärsimme tämän oikein hyvin. Joskus jos oli esim. neuvola aamulla, lapset syötettiin kotona.

Vierailija
331/693 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellistä syyttää henkilöstöä, jos itse on myöhässä. Meillä ainakin kiitettävää hoitoa lapsille ja muistan siitä myös jokaisen päivän jälkeen kiittää. Parhaansa he tekevät niillä resursseilla mitä on, jotta meidän pienillä olisi hyvä olla. Vanhemmat kuitenkin vastuussa aamupalalle viennistä ja lapsen hyvinvoinnista muutenkin. Puhelin kauniiseen käteen ja ilmoitusta jos myöhästyy, niin osaavat varautua.

Vierailija
332/693 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistakaapa muös hygieniasäädökset, miksi myöhästelijöille ei enää ruokaa anneta.

Lämpimän tarjottavan osalta esim. aamupuuro saa olla vain tietyn aikaa tarjolla. Ei saa nostaa sivuun, eikä varsinkaan lämmitellä jälkeenpäin. Lämpötiloja kytätään omavalvonnalla, pyritään minimoimaan haitallisten bakteerien kasvu ja näin ollen ehkäistä mm.ruokamurkytykset.

Kaurapuuro ja muut tarjottavat lämpimäiset saavat olla 4 tuntia lämpöhauteessa. HUOM! Kouluruokala, työmaaruokalat, lounasravintolat ym. Niin , että älä viitsi höpöttää, Kaurapuro tai puuro kuin puuro ehtii olemaan lämmössä yhteensä vajaa pari tuntia jos sitäkään.

Päiväkodissa ei ole mitään lämpöhauteita. En ole sama, mutta kai nyt joka iikka ymmärtää, mikä ero on tuoda puurokattila kärryllä vs. laittaa se puuro kiehuvana kuumaan veteen.

Pointtini olikin se, että lämmin kaurapuuro saa olla huoneenlämmössä neljä tuntia oli haudetta tai ei.  Kaurapuurokattila on kärryssä, tiedän sen, eikä missään kuumavesialtaassakaan, ei ainakaan turvallista ja en itse ole moiseen törmännyt. Mitään ruokmyrkytysriskiä ei ole päiväkodin aamupuuron suhteen niin että jätetäänpä mölyt mahaan tästä aiheesta.

Meillä on päiväkodissa muitakin puuroja kuin sitä kaurapuuroa. Pidä itse mölyt mahassasi. Esim. mannapuuro tehdään maitoon, maitopohjaisia lämpimiä ruokia ei saa säilyttää 4 tuntia huonelämpötilassa. Eikä ne maitotölkitkään kylmänä pysy. Tulee hävikkiä, jos joka aamiaisen jälkeen joutuu heittämään vajaan maitotölkin viemäriin. T: varhaiskasvatuspuolen keittäjätäti

Hei haloooo! Missään päiväkodissa ei tarvitse säilyttää 4:ää tuntia mitään ruokia ja kysehän oli alunperin kaurapuurosta, niin että pysyppä aiheessa. Eli ei mitäään huolta , että muka ruokamyrkytyksen ehtisi saaman aamupalalta.

Vierailija
333/693 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään pidä jokaista ruokkia eri aikoihin, tottakai on oltava ruoka-ajat.

Mutta jos lapsi myöhästyy aamupalalta ja lounasaika ei ole vielä lähettyvillä, niin silloin lapselle pitäisi syötävää antaa.

Jätteisiinkö se hänen syömätön annoksensa heitetään?

Ei kovin järkevää sekään.

Eikä ole järkevää pitää lasta nälässä.

Vanhempi voisi katsoa peiliin ja jäädä auttamaan lastaan aamupalalle, jos on myöhästytty. Ei siellä ole hyllyllä odottamassa ylimääräistä henkilökuntaa, joka valvoo sitten kun ruokailu on jo ohi. Se on vanhemman vastuulla antaa ruokaa lapselle, jos ei ole ehditty aamupalalle.

Vierailija
334/693 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko käynyt kouluja? Oletko työelämässä? Käytätkö mitään palveluja? Kyllä ne kaikki toimii minuuttiaikataululla nykyisin ja myöhästelijät jätetään esim. laiturille junasta.

Vierailija
335/693 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään pidä jokaista ruokkia eri aikoihin, tottakai on oltava ruoka-ajat.

Mutta jos lapsi myöhästyy aamupalalta ja lounasaika ei ole vielä lähettyvillä, niin silloin lapselle pitäisi syötävää antaa.

Jätteisiinkö se hänen syömätön annoksensa heitetään?

Ei kovin järkevää sekään.

Eikä ole järkevää pitää lasta nälässä.

Vanhempi voisi katsoa peiliin ja jäädä auttamaan lastaan aamupalalle, jos on myöhästytty. Ei siellä ole hyllyllä odottamassa ylimääräistä henkilökuntaa, joka valvoo sitten kun ruokailu on jo ohi. Se on vanhemman vastuulla antaa ruokaa lapselle, jos ei ole ehditty aamupalalle.

Luuletko, että nykyajan suorittajavanhemmilla on aikaa tuommoiseen, koska näillä on oma minuuttiaikataulu palaverista toiseen heiluttelemaan käsiä. Sitten ihmetellään kun päiväkodissa ei löydy joustoa...

Vierailija
336/693 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pitää vääntää taas niin yksinkertaisesta asiasta.

Jos aamupala-aika on vaikka 7.30-8.15, vie se lapsesi AJOISSA sinne aamupalalle jos sellaista haluat. Jos itse myöhästelet etukäteen ilmoitetusta ajasta, se on sinun ongelmasi, ei henkilökunnan. Jos jokaisen Pirkko-Juhanin myöhästelyjen takia pitää venyttää aamupalaa, kestää se aamupala lounaaseen asti. Vai eletäänkö koulussa tai työpaikallasi sen yhden myöhästelijän aikataulujen mukaan? Epäilen.

Toisin sanoen, lähde aiemmin kotoasi lapsen kanssa, niin ei tule kiire. Jos kuitenkin tulee kiire, pidä huolta että nappaat sille Pirkko-Juhanille jonkun banaanin tai hedelmäsosepussin mukaan, niin saa syödäkseen. Tai pidä autossasi valmiina hanskalokerossa jotain välipalapatukoita, niihin ei lapsi kuole vaikka olisikin joskus sokeria välipalassa (koska tällainen myöhästelyhän on äärimmäisen harvinaista).

Ja uskomatonta mutta totta, varhaiskasvattajien työpäivät ovat tiukkaan aikataulutettuja, koska työntekijämäärät on vedetty niin minimiin.

Vierailija
337/693 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaurapuuro ja muut tarjottavat lämpimäiset saavat olla 4 tuntia lämpöhauteessa. HUOM! Kouluruokala, työmaaruokalat, lounasravintolat ym. Niin , että älä viitsi höpöttää, Kaurapuro tai puuro kuin puuro ehtii olemaan lämmössä yhteensä vajaa pari tuntia jos sitäkään.

Päiväkodissa ei ole mitään lämpöhauteita. En ole sama, mutta kai nyt joka iikka ymmärtää, mikä ero on tuoda puurokattila kärryllä vs. laittaa se puuro kiehuvana kuumaan veteen.

Pointtini olikin se, että lämmin kaurapuuro saa olla huoneenlämmössä neljä tuntia oli haudetta tai ei.  Kaurapuurokattila on kärryssä, tiedän sen, eikä missään kuumavesialtaassakaan, ei ainakaan turvallista ja en itse ole moiseen törmännyt. Mitään ruokmyrkytysriskiä ei ole päiväkodin aamupuuron suhteen niin että jätetäänpä mölyt mahaan tästä aiheesta.

Meillä on päiväkodissa muitakin puuroja kuin sitä kaurapuuroa. Pidä itse mölyt mahassasi. Esim. mannapuuro tehdään maitoon, maitopohjaisia lämpimiä ruokia ei saa säilyttää 4 tuntia huonelämpötilassa. Eikä ne maitotölkitkään kylmänä pysy. Tulee hävikkiä, jos joka aamiaisen jälkeen joutuu heittämään vajaan maitotölkin viemäriin. T: varhaiskasvatuspuolen keittäjätäti

Hei haloooo! Missään päiväkodissa ei tarvitse säilyttää 4:ää tuntia mitään ruokia ja kysehän oli alunperin kaurapuurosta, niin että pysyppä aiheessa. Eli ei mitäään huolta , että muka ruokamyrkytyksen ehtisi saaman aamupalalta.

Haloo itsellesi. Ei siitä puurosta ole kyse eikä mistään lämpöhauteista. Luulisin ymmärtäväni kokkina hiukan elintarvikehygieniaakin. Pointti 1: Puuro ei säily hyvänä monta tuntia. Se jähmettyy kylmänä eikä sitä kukaan lapsi sellaisena syö. Pointti 2: Puuroja on muitakin kuin kaurapuuro. Jos puuro tehdään maitoon eikä veteen, se ei saa olla huoneenlämmössä tuntikausia. Pointti 3: kylmäsäilytystä vaativat tuotteet, kuten juomana maito, eivät säily huoneenlämmössä. Ne alkavat hapantua. Edes jukurtti (hapanmaitotuote) ei saa olla odottamassa huoneenlämmössä, vaikka se säilyykin paremmin kuin maito. Puuron voisilmä on voita, joka pehmenee ja sulaa. Puuron kanssa tarjottava mehukeitto taas tuodaan heti aamupalan jälkeen jääkaappiin, etteivät mikrobit ehdi lisääntyä. Sokeri mehukeitossa nopeuttaa reaktioita.

Vierailija
338/693 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän päiväkodissa aamiaiskärry tuodaan ryhmätilaan. Sieltä se pitää viedä keittiöön  kolmen vartin päästä viimeistään. Siinä on usein puuroa, aina maitoa, margariinia mukana. Maidot ja margariinit pitää saada takaisin kylmään ja keittiöhenkilökunnan ehtiä tiskata astiat ennen lounasta. Jos yksi lapsi myöhästyy, voidaan hänelle hakea näkkäri/omena tms ja maitoa/vettä,mikäli kasvattajia on ryhmässä 2 paikalla siinä vaiheessa. Aamuvuoro tarjoilee aamiaisen, eikä lapsen myöhästyminen ja aamiaiskärryn poisvieminen sovittuna ajankohtana ole henkilökunnan tiukkapipoisuutta. Ohjeet on keittiöstä ja kyse kylmäketjusta, hygieniasta, aikataulusta.

Jos tietää,e ttei ehdi aamiaiselle, napatkaa se banaani tai leipä mukaan kotoa käsin, tai syökää kotona. Ei se sen kummempaa ole.

Kaikesta ei kannata itkeä keskustelupalstoilla. 

On kyllä ihmeellistä, että ei osata käyttää kylmäkalleja tai kylmäalustoja niissä ruoanjakelukärryissä, vaikka sellaisia on saatavilla monenlaisia.

Maidot säilyisivät niiden avulla koko ajan kylminä, eikä tarvitsisi ajanottokellon kanssa vahtia, että joko ne pitää kiidättää jääkaappiin.

Moneen asiaan saisi ratkaisun, jos vain koetettaisiin vähän miettiä eikä tehtäisi niin kuin aina on tehty.

Ei se ole pelkästä säilymisestä kyse , tiskit pitää ehtiä pesemään ennen lounasta , lounas pitää ehtiä valmistamaan ja laittaa tarjolle ajallaan ym . mene itse vapaaehtoiseksi käsipariksi sinne talkootyönä niin onnistuu helpommin joustaminen .

Vierailija
339/693 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä se on tottua, että on tiettyjä sääntöjä elämässä. On selvä, että tuollaisessa laitoksessa kun on ruoka-aika ohi, niin se on ohi, mutta seuraava ruoka-aika on jo pian. Ei se lapsi nyt hetkessä nälkään riudu, eikä kärsi. Taisi olla enemmän aikuisten luoma ongelma.

Vierailija
340/693 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haloo itsellesi. Ei siitä puurosta ole kyse eikä mistään lämpöhauteista. Luulisin ymmärtäväni kokkina hiukan elintarvikehygieniaakin. Pointti 1: Puuro ei säily hyvänä monta tuntia. Se jähmettyy kylmänä eikä sitä kukaan lapsi sellaisena syö. Pointti 2: Puuroja on muitakin kuin kaurapuuro. Jos puuro tehdään maitoon eikä veteen, se ei saa olla huoneenlämmössä tuntikausia. Pointti 3: kylmäsäilytystä vaativat tuotteet, kuten juomana maito, eivät säily huoneenlämmössä. Ne alkavat hapantua. Edes jukurtti (hapanmaitotuote) ei saa olla odottamassa huoneenlämmössä, vaikka se säilyykin paremmin kuin maito. Puuron voisilmä on voita, joka pehmenee ja sulaa. Puuron kanssa tarjottava mehukeitto taas tuodaan heti aamupalan jälkeen jääkaappiin, etteivät mikrobit ehdi lisääntyä. Sokeri mehukeitossa nopeuttaa reaktioita.

Hei halooo!!    En taida uskoa , että olet edes kokki. Puuroa ei tarvitsekaan säilyttää päiväkodissa montaa tuntia , hei!!  Eli tässä aamupala ruokailussa ei ole mitäään hätäääää ei huolen häivääää  minkäään puuron rakenteen muuttumisesta huonoksi ,eikä yhtäään minkään muunkaan suhteen, tiedän sen , kun olen työssä päiväkodissa ja meillä ainakin on jääkaappi ryhmässä. Eipä ole tähän päivään mennessä päiväkodissa tarvinnut säilyttää huoneenlämmössä ruokia ja juomia vaan ne säilytetään jääkaapissa.

Syötävät pidetään tarjolla huoneenlämmössä n. 30 min, ja maito ja rasva otetaan vasta sitten esille , kun aletaan ruokailemaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kolme