Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi myöhästyi aamupalalta päiväkodissa, ei saa enää antaa aamupalaa!

Vierailija
06.05.2022 |

Onko jossain näin tiukkaa, kuin armeijaan lapsen veisi? Itse ole anatnut, jopa iltpalaleivän mukaan lapselle, tietystä syystä, vaikka sitäkään ei olisi saanut tehdä. Eikö sitä pitäisi ajatella lapsen etua ja hyvinvointia? Ja nyt eletään 2000-lukua!

Kommentit (693)

Vierailija
281/693 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun lapsemme oli päikyssä, niin miehen vientivuorolla myöhästyivät välillä. Tällöin lapsi sai näkkäriä ja vettä ja mies ymmärtäviä sanoja. Minulle sitten vaahdottiin lasta hakiessa, että myöhästymisiä EI saa tulla. Jatkossa ei aamupalaa anneta.

Haa, minullekin aina mäkätettiin, kun mies oli vienyt lapsen liian myöhään päiväkotiin. Kerran kaksi hoitajaa kävi vuorotellen raportoimassa minuutin tarkkuudella milloin olivat tulleet. Miehelle vain hymistelivät. Jännä käytösmalli!

Iskä on vain apuri.

Vierailija
282/693 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun lapsemme oli päikyssä, niin miehen vientivuorolla myöhästyivät välillä. Tällöin lapsi sai näkkäriä ja vettä ja mies ymmärtäviä sanoja. Minulle sitten vaahdottiin lasta hakiessa, että myöhästymisiä EI saa tulla. Jatkossa ei aamupalaa anneta.

Haa, minullekin aina mäkätettiin, kun mies oli vienyt lapsen liian myöhään päiväkotiin. Kerran kaksi hoitajaa kävi vuorotellen raportoimassa minuutin tarkkuudella milloin olivat tulleet. Miehelle vain hymistelivät. Jännä käytösmalli!

Iskä on vain apuri.

Ihan saman olen huomannut. Isälle ei valiteta mistään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/693 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaapa muös hygieniasäädökset, miksi myöhästelijöille ei enää ruokaa anneta.

Lämpimän tarjottavan osalta esim. aamupuuro saa olla vain tietyn aikaa tarjolla. Ei saa nostaa sivuun, eikä varsinkaan lämmitellä jälkeenpäin. Lämpötiloja kytätään omavalvonnalla, pyritään minimoimaan haitallisten bakteerien kasvu ja näin ollen ehkäistä mm.ruokamurkytykset.

Sairaaloissa ja muissa laitoksissa ihan samat säännöt.

Vierailija
284/693 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

yllätys että saa lukee taas tekstiä missä kukaan ei oo miettiny mistä se aamupala tulee....?

keittiölläkki on muita töitä ku tiskata yksitellen myöhästyneiden aamupuuro lautasia!!

Vierailija
285/693 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi lapsi myöhästyi.

No me esimerkiksi myöhästyimme kuolonkolarin takia. Koko katu katki.

Jos tämä on totta niin tilannetajua peliin ja kaupan kautta päiväkotiin!!

Jos myöhästyminen on oma syy, eli luulet ehkä ehtiväsi mutta myöhästyy 5 min aamiaisajalta niin ruokaa lapselle kotona ja huomenna lähtö aiemmin. Meilläkin välillä todella kiireinen aamu ja annan lapsen käteen leivän jos en ole varma ehdimmekö aamiaiselle.

Mitä helvetin tilannetajua?

Jumitimme tunnin siellä kolarin takana ja pakko oli töihinkin ehtiä.

Jäitkö töissä sitten itsekin ilman aamupalaa? Hirveet itkupotkuraivarit pomon toimiston edessä!

Vierailija
286/693 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikoilla niin sanotun maalaisjärjen käyttöä ei sallita.

Inhimillisyyttä ei hyväksytä,  pitää olla kylmä ja kova.

Vierailija
287/693 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 1,5 vuotiaan kanssa ensimmäistä päivää mukana päiväkodissa, katsoivat kuin halpaa makkaraa kun olin tullut kyttäämään. Huomasin että kun lapseni oli vahingossa kaatanut maitolasin, lisää ei olisi saanut. Ei siis ehtinyt ottaa hörppyäkään. Kaadoin tölkistä lisää vtutti niin lujaa tämä syömisen harjoittelu jossa lapsi ei saa ruokaa jos kaatuu. Tiedän myös että lapset eivät saa lisää ruokaa päiväkodissa vaikka pyytävät. Ahneet hoitajat ja keittäjät syövät itse ja vievät kotiin päivän jälkeen. Tämä on omin silmin nähty ja hyvin yleistä. Myös esim. 1-2 vuotiaat laitetaan syömään itse eli päivän ruoka annos voi olla 2 lusikallista jotka suuhun saa. Vain huolehtivat yksittäiset syöttävät nälkäisiä lapsia, muut kasvattajat syövät omat eväänsä kun lapset syövät itse. Myös pienten ryhmissä, kun kasvattajilla ei niitä ruokataukoja ole vaan ruokailuhetki on päiväkoti kasvatusta. Ja tämä on fakta! Omin silmin nähty! Että älkää alkanu inisemään että ei ole totta. T. KASVATUSTIETEEN MAISTERI. Otin lapsen pois päivähoidosta kun esim. Pedagogisesta toiminnasta ei työntekijöillä ollut mitään hajua vaikka laki sitä vaatii. Kunhan penskat pysyy hengissä ja jotain ne tossa häärii.

Vierailija
288/693 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hitaus ja myöhästely on erityinen herrojen taipumus. (Tässä luonne, ei titteli.)

Vierailija
289/693 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin 1,5 vuotiaan kanssa ensimmäistä päivää mukana päiväkodissa, katsoivat kuin halpaa makkaraa kun olin tullut kyttäämään. Huomasin että kun lapseni oli vahingossa kaatanut maitolasin, lisää ei olisi saanut. Ei siis ehtinyt ottaa hörppyäkään. Kaadoin tölkistä lisää vtutti niin lujaa tämä syömisen harjoittelu jossa lapsi ei saa ruokaa jos kaatuu. Tiedän myös että lapset eivät saa lisää ruokaa päiväkodissa vaikka pyytävät. Ahneet hoitajat ja keittäjät syövät itse ja vievät kotiin päivän jälkeen. Tämä on omin silmin nähty ja hyvin yleistä. Myös esim. 1-2 vuotiaat laitetaan syömään itse eli päivän ruoka annos voi olla 2 lusikallista jotka suuhun saa. Vain huolehtivat yksittäiset syöttävät nälkäisiä lapsia, muut kasvattajat syövät omat eväänsä kun lapset syövät itse. Myös pienten ryhmissä, kun kasvattajilla ei niitä ruokataukoja ole vaan ruokailuhetki on päiväkoti kasvatusta. Ja tämä on fakta! Omin silmin nähty! Että älkää alkanu inisemään että ei ole totta. T. KASVATUSTIETEEN MAISTERI. Otin lapsen pois päivähoidosta kun esim. Pedagogisesta toiminnasta ei työntekijöillä ollut mitään hajua vaikka laki sitä vaatii. Kunhan penskat pysyy hengissä ja jotain ne tossa häärii.

Suksi nyt kuuseen!

Vierailija
290/693 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalia, näin oli myös minun lapsuudessani 90-luvulla. Päiväkodin aamupala oli kuitenkin meillä ainakin ns. kakkosvaihtoehto eli olin jo kotona syönyt aamupalan. Miten nykyvanhempi tuo lapsensa a) myöhässä päiväkotiin tietäen, että aamupalatarjoilu on jo ohi b) tietäen, että lapsi ei ole syönyt aamupalaa kotona? Miten ruokkiminen on noin hankalaa. Miten ap kuvittelee, että päiväkoti toimii ravintolan tapaan vain koska satut olemaan veronsmaksaja? Entä jos kaikki toisivat lapsensa myöhässä ja odottaisivat kattauksen olevan juuri silloin tarjolla kun sinä tuot oman lapsesi?

Vierailija
291/693 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

pääsetkö kaupaan kun se on mennyt kiinni??????

Vierailija
292/693 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ihan varmasti ei voinut tulla yllätyksenä se ettei saa enää aamupalaa tietyn kelloajan jälkeen. Muuten olet kyllä ihan pihalla päiväkodin asioista. Vähän pitää olla hollilla päiväkodin rytmistä eikä hörsiä umpimähkään sinne lapsen kanssa.

Jos tietää tai näkee kellosta että myöhästyy niin voi antaa kotona tai ostaa jostakin sen aamupalan ja sitten vasta viedä tarhaan.

Vierailija
293/693 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä kerran lapsi myöhästyi 2min ja lastentarhanopettaja sanoi ettei saa enää aamupalaa. Resurssipulasta on turha höpistä koska siellä ruokalassa hän istui kuitenkin. Tiedostan että olin myöhässä ja se oli minun vikani. Minusta tässä on kyse siitä että kostetaan ja halutaan näpäyttää vanhempia, mutta se tehdään valitettavasti lapsen kautta. Ja miksi emme syöneet kotona, siksi, etten tarkoituksella myöhästynyt ja lähdin siitä että ehdimme. Ihmettelen näitä kommentteja että ihan oikein että lapsen tulee olla nälässä aikuisen virheestä.

Ehkä pointti onkin siinä, että se virheen tehnyt aikuinen on se jonka asia tulisi korjata. Eikö sulla mahdu omaan laukkuun, takin taskuun, autoon tai lapsen omaan reppuun vaikka välipalapatukkaa tällaisia tilanteista varten? Ei pitäisi olla mikään ongelma. Kyllä muakin ottaisi päähän jos kermapeppu tuo lapsensa myöhässä ja syyttää lapsen nälästä muutenkin kiireistä henkilökuntaa, joka takuulla selvästi on ilmoittanut moneltako paikalla on oltava jotta sen aamupalan saa. Aivan varmasti aamupala tarjoillaan niille jatkossakin jotka ovat ajoissa.

Jos kärryt on jo palautettu keittiöön niin jäljelle jäänyt puuro tms voi olla jo bioastiassa...toki vois keittiö varmaan jonkun banaanin antaa, mut yleensä se ei sovi hoitajille kun siellä alkaa joku muu ohjelma

Vierailija
294/693 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ihan varmasti ei voinut tulla yllätyksenä se ettei saa enää aamupalaa tietyn kelloajan jälkeen. Muuten olet kyllä ihan pihalla päiväkodin asioista. Vähän pitää olla hollilla päiväkodin rytmistä eikä hörsiä umpimähkään sinne lapsen kanssa.

Jos tietää tai näkee kellosta että myöhästyy niin voi antaa kotona tai ostaa jostakin sen aamupalan ja sitten vasta viedä tarhaan.

Tai ilmoittaa, että me ollaan nyt pri minuuttia myöhässä ja kysyä voiko hedelmän laittaa sivuun.

Vierailija
295/693 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa kummallisten silmälasien läpi katsottu. Jos ihmisellä on paha olla, hän näkee virheitä kaikkialla.

Maitoa saa lisää. Jos siellä on ollut äiti mukana auttamassa, äidin oletetaan auttavan omaa lastaan ruokailussa.

Jos ei äiti ole mukana, kyllä ne kaatuneet maidot henkilöstö siivoaa pois ja antaa uutta tilalle. Jos tuo työnjako ei ole ok, että äiti auttelee siinä ruokailutilanteessa, niin oletettavasti aikuinen ihminen osaa kai sen sanoa, että minä vaan katson sivusta, mutta en auta.

Ahneet päiväkodin työntekijät syövät kyllä. Se on nimeltään valvonta-ateria. Sen tarkoitus on näyttää esimerkkiä aterioinnista lapsille. Käsittääkseni systeemi on ollut samanlainen vuosikymmeniä. Meillä yksi aikuinen ryhmästä sai olla ruokailematta ja hän voi pitää ruokatauon omien eväiden kanssa. Me aina vuorottelimme, koska oma ruokatauko on luksusta. Omia eväitä ei saa tuoda ruokasaliin, joten käytännössä saa syödä taukohuoneessa eikä tarvitse avustaa koko ajan.

Huom! Ruokaa ei saa viedä kotiin kukaan. Tuo on vainoharhaista. Aiemmin lahjoitettiin ylijäämäruokaa varattomille (yhdistys kävi hakemassa tai sinne työntekijä vei kotimatkalla), mutta viimeisinä vuosina ruokaa ei jäänyt lahjoitettavaksi, koska annoskoot ovat pieniä. Lapset eivät saa ruokaa yhteensä enempää kuin yksi annos on kooltaan. Esim. 2 perunaa ja yksi pieni kauhallinen broilerikastiketta ja yksi lusikallinen salaattia. Meillä ainakin usein lapset ottivat lisää. Moni lapsi ottaa ensin vähän ja jos oli hyvää, hakee lisää. Ruoka on joskus loppunut kesken, mutta erittäin harvoin niin kävi siellä missä itse olen ollut töissä.

Ja kyllä, olet ihan oikeassa, että esim. 1,5-3-vuotiaat syövät ITSE. Niinhän he syövät omassa kodissakin itse. Kuinka lapsi oppii syömään, jos ei harjoittele? Yleensä syötetään 9 kk-1,5 v. ikäiset eli ns. vauvaryhmä ja sitä isommat syövät itse. Jos lapsi on esim. 1v. 8 kk tullessaan päiväkotiin eikä ole syönyt kotona koskaan itse, harjoittelu aloitetaan kaksin työntekijän avustamana. Silloin vanhemman kuuluu rehellisesti ilmoittaa, että meidän lapsi ei osaa syödä itse. Sitä kysytään aina kun tulee uusi lapsi. Nopeasti he oppivat ruokailutaitoja. Se on osa pedagogista toimintaa, että opetetaan ruokailutilanteissa. Pienten lasten kanssa pedagoginen toiminta tapahtuu 1. Leikissä Esim. harjoitellaan värejä, jakamisen taitoa, sosiaalisia ryhmätaitoja, yhdessä parin kanssa leikkejä. Yhdistellään eri taitoja, esim. motoriikkaa, keskittymistä, tarkkaavaisuutta, avaruudellista hahmottamista. Päiväkoteihin valitaan lelut yleensä huolellisesti.

2. Arjen tilanteissa. Opetellaan käsien pesemistä, ulkovaatteiden pukemista, ruokailussa toimimista, oman vuoron odottamista, sadun kuuntelemista, rauhoittumista levolle.

Vasu lähtee aina lapsen tarpeista: mitä lapsen olisi hyvä oppia, kuinka hänen kasvua ja kehitystä tuetaan päiväkodissa. Mitkä ovat lapsen voimavaroja ja vahvuuksia, joita pitää tukea. Tavoitteet ovat arkisia ja niin pitää pienillä lapsilla ollakin.

Vierailija
296/693 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistakaapa muös hygieniasäädökset, miksi myöhästelijöille ei enää ruokaa anneta.

Lämpimän tarjottavan osalta esim. aamupuuro saa olla vain tietyn aikaa tarjolla. Ei saa nostaa sivuun, eikä varsinkaan lämmitellä jälkeenpäin. Lämpötiloja kytätään omavalvonnalla, pyritään minimoimaan haitallisten bakteerien kasvu ja näin ollen ehkäistä mm.ruokamurkytykset.

Kaurapuuro ja muut tarjottavat lämpimäiset saavat olla 4 tuntia lämpöhauteessa. HUOM! Kouluruokala, työmaaruokalat, lounasravintolat ym. Niin , että älä viitsi höpöttää, Kaurapuro tai puuro kuin puuro ehtii olemaan lämmössä yhteensä vajaa pari tuntia jos sitäkään.

Vierailija
297/693 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvatustieteen maisteri, just joo. Lehmät lentää.

Vierailija
298/693 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hui missähän noin hirvee päiväkodin henkilökunta on?  Itse en ole ihan noin hirveeseen toimintaan törmännyt. Kai teit havainnoistasi ilmoituksen?

Vierailija
299/693 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaurapuuro ja muut tarjottavat lämpimäiset saavat olla 4 tuntia lämpöhauteessa. HUOM! Kouluruokala, työmaaruokalat, lounasravintolat ym. Niin , että älä viitsi höpöttää, Kaurapuro tai puuro kuin puuro ehtii olemaan lämmössä yhteensä vajaa pari tuntia jos sitäkään.

Päiväkodissa ei ole mitään lämpöhauteita. En ole sama, mutta kai nyt joka iikka ymmärtää, mikä ero on tuoda puurokattila kärryllä vs. laittaa se puuro kiehuvana kuumaan veteen.

Vierailija
300/693 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kyllä ruokin lapsen kotona. Puuroa, jogurttia. En halua pientä toimitttaa nälkäisellä masulla liikenteeseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi neljä