Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi myöhästyi aamupalalta päiväkodissa, ei saa enää antaa aamupalaa!

Vierailija
06.05.2022 |

Onko jossain näin tiukkaa, kuin armeijaan lapsen veisi? Itse ole anatnut, jopa iltpalaleivän mukaan lapselle, tietystä syystä, vaikka sitäkään ei olisi saanut tehdä. Eikö sitä pitäisi ajatella lapsen etua ja hyvinvointia? Ja nyt eletään 2000-lukua!

Kommentit (693)

Vierailija
301/693 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistakaapa muös hygieniasäädökset, miksi myöhästelijöille ei enää ruokaa anneta.

Lämpimän tarjottavan osalta esim. aamupuuro saa olla vain tietyn aikaa tarjolla. Ei saa nostaa sivuun, eikä varsinkaan lämmitellä jälkeenpäin. Lämpötiloja kytätään omavalvonnalla, pyritään minimoimaan haitallisten bakteerien kasvu ja näin ollen ehkäistä mm.ruokamurkytykset.

Sairaaloissa ja muissa laitoksissa ihan samat säännöt.

Kaurapuuro ja muut tarjottavat lämpimäiset saavat olla 4 tuntia lämpöhauteessa. HUOM! Kouluruokala, työmaaruokalat, lounasravintolat ym. Niin , että älä viitsi höpöttää, Kaurapuro tai puuro kuin puuro ehtii olemaan lämmössä yhteensä vajaa pari tuntia jos sitäkään.

Päiväkodissa ei ole mitään lämpöhauteita. En ole sama, mutta kai nyt joka iikka ymmärtää, mikä ero on tuoda puurokattila kärryllä vs. laittaa se puuro kiehuvana kuumaan veteen.

Pointtini olikin se, että lämmin kaurapuuro saa olla huoneenlämmössä neljä tuntia oli haudetta tai ei.  Kaurapuurokattila on kärryssä, tiedän sen, eikä missään kuumavesialtaassakaan, ei ainakaan turvallista ja en itse ole moiseen törmännyt. Mitään ruokmyrkytysriskiä ei ole päiväkodin aamupuuron suhteen niin että jätetäänpä mölyt mahaan tästä aiheesta.

Vierailija
302/693 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin 1,5 vuotiaan kanssa ensimmäistä päivää mukana päiväkodissa, katsoivat kuin halpaa makkaraa kun olin tullut kyttäämään. Huomasin että kun lapseni oli vahingossa kaatanut maitolasin, lisää ei olisi saanut. Ei siis ehtinyt ottaa hörppyäkään. Kaadoin tölkistä lisää vtutti niin lujaa tämä syömisen harjoittelu jossa lapsi ei saa ruokaa jos kaatuu. Tiedän myös että lapset eivät saa lisää ruokaa päiväkodissa vaikka pyytävät. Ahneet hoitajat ja keittäjät syövät itse ja vievät kotiin päivän jälkeen. Tämä on omin silmin nähty ja hyvin yleistä. Myös esim. 1-2 vuotiaat laitetaan syömään itse eli päivän ruoka annos voi olla 2 lusikallista jotka suuhun saa. Vain huolehtivat yksittäiset syöttävät nälkäisiä lapsia, muut kasvattajat syövät omat eväänsä kun lapset syövät itse. Myös pienten ryhmissä, kun kasvattajilla ei niitä ruokataukoja ole vaan ruokailuhetki on päiväkoti kasvatusta. Ja tämä on fakta! Omin silmin nähty! Että älkää alkanu inisemään että ei ole totta. T. KASVATUSTIETEEN MAISTERI. Otin lapsen pois päivähoidosta kun esim. Pedagogisesta toiminnasta ei työntekijöillä ollut mitään hajua vaikka laki sitä vaatii. Kunhan penskat pysyy hengissä ja jotain ne tossa häärii.

Hui missähän noin hirvee päiväkodin henkilökunta on?  Itse en ole ihan noin hirveeseen toimintaan törmännyt. Kai teit havainnoistasi ilmoituksen?

Mitä tuo vanhempi ilmoittaa? Että en halunnut auttaa omaa lastani ruokailutilanteessa, vaikka olin vieressä, kun maito kaatui. Olin pettynyt, kun henkilökunta keskittyi 19 muuhun lapseen eikä juossut heti antamaan minun lapselleni lisää maitoa. Minähän en voi auttaa, koska kuvittelen heidän katsovan kuin halpaa makkaraa. Ja toinen valitus: henkilökunta syö itse lasten ruokaa. Kasvatustieteen maisteri, joka ei ole koskaan kuullutkaan, että henkilöstöllä on velvollisuus ruokailla lasten kanssa, näyttää esimerkkiä ja valvoa ruokailua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/693 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun lapsemme oli päikyssä, niin miehen vientivuorolla myöhästyivät välillä. Tällöin lapsi sai näkkäriä ja vettä ja mies ymmärtäviä sanoja. Minulle sitten vaahdottiin lasta hakiessa, että myöhästymisiä EI saa tulla. Jatkossa ei aamupalaa anneta.

Se on erikoista, kuinka miehet saavat ymmärtäviä sanoja päiväkodin hoitajilta, mutta naisille vaahdotaan, vaikka mies se, joka myöhästynyt viennissä yms. Että naisen pitäisi sitten katsoa, että näin ei jatkossa käy. Itsekin vastaavaa kokenut ja tiukan asiallisesti vastasin, että voitte lapsen isälle asiasta sanoa, koska itsellä ei ollut osaa eikä arpaa myöhästymisiin. Omat työaikataulut, kun sen verran tiukkoja, niin oltava ajallaan päiväkodilla lapsen kanssa.

Vierailija
304/693 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistakaapa muös hygieniasäädökset, miksi myöhästelijöille ei enää ruokaa anneta.

Lämpimän tarjottavan osalta esim. aamupuuro saa olla vain tietyn aikaa tarjolla. Ei saa nostaa sivuun, eikä varsinkaan lämmitellä jälkeenpäin. Lämpötiloja kytätään omavalvonnalla, pyritään minimoimaan haitallisten bakteerien kasvu ja näin ollen ehkäistä mm.ruokamurkytykset.

Kaurapuuro ja muut tarjottavat lämpimäiset saavat olla 4 tuntia lämpöhauteessa. HUOM! Kouluruokala, työmaaruokalat, lounasravintolat ym. Niin , että älä viitsi höpöttää, Kaurapuro tai puuro kuin puuro ehtii olemaan lämmössä yhteensä vajaa pari tuntia jos sitäkään.

Päiväkodissa ei ole mitään lämpöhauteita. En ole sama, mutta kai nyt joka iikka ymmärtää, mikä ero on tuoda puurokattila kärryllä vs. laittaa se puuro kiehuvana kuumaan veteen.

Pointtini olikin se, että lämmin kaurapuuro saa olla huoneenlämmössä neljä tuntia oli haudetta tai ei.  Kaurapuurokattila on kärryssä, tiedän sen, eikä missään kuumavesialtaassakaan, ei ainakaan turvallista ja en itse ole moiseen törmännyt. Mitään ruokmyrkytysriskiä ei ole päiväkodin aamupuuron suhteen niin että jätetäänpä mölyt mahaan tästä aiheesta.

Meillä on päiväkodissa muitakin puuroja kuin sitä kaurapuuroa. Pidä itse mölyt mahassasi. Esim. mannapuuro tehdään maitoon, maitopohjaisia lämpimiä ruokia ei saa säilyttää 4 tuntia huonelämpötilassa. Eikä ne maitotölkitkään kylmänä pysy. Tulee hävikkiä, jos joka aamiaisen jälkeen joutuu heittämään vajaan maitotölkin viemäriin. T: varhaiskasvatuspuolen keittäjätäti

Vierailija
305/693 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Semmonen homma että nostakaa vanhemmat tästä oikeesti suuri asia, älkää olkoo hiljaa ja miettikö että nytkö oma lapsi on nälässä..nyt eletään 2000lukua,päiväkodin on aika tulla myös tähän päivään, lapset syö eri aikaan,kaikki ei todellakaan nuku päiväunia,ei lapsia saa oikeesti kohdalla kellon tarkkauudella,te maksatte hoidosta, ruvetkaa vaatimaan nyky aikasta hoitoa,on aivan naurettavaa vedota ku ei oo henkilökuntaa, jos näin on niin pk kii,kunta muuttaa näitä toimintatapoja jos niistä pidetään ääntä

Vanhempien olisi todella hyvä ja hyödyllistä tulla joskus muutamaksi päiväksi päiväkotiin tarkkailemaan toimintaa. Silloin ehkä valkenisi se, että nykyisillä henkilöstömitoituksilla ei ole kertakaikkiaan mahdollista järjestää kovin yksilöllistä toimintaa. Ei kukin lapsi voi vaan päättää, milloin haluaa syödä ja ulkoilla yms. Päiväkodissa toteutetaan hoitoa ja kasvatusta ryhmässä ja tällä hetkellä ne ryhmätkin toimivat ontuen, koska usein työntekijöitä puuttuu eikä sijaisia vaan löydy mistään! Nimenomaan vanhempien olisi vaadittava lapsilleen laadukasta varhaiskasvatusta ja päiväkoteihin riittäviä resursseja, ei meidän työntekijöiden vaatimukset näytä riittävän.

Puhumattakaan siitä, että lähes joka ryhmässä on vähintään yksi, usein useampi, lapsi, joka tarvitsee erityistä tukea ja saattaa viedä yhden työntekijän huomion lähes kokonaan. Tervetuloa katsomaan meidän työtämme, kun yksi lapsi raivoaa ja heittelee huonekaluja, toisella on kakat housuissa ja pari muuta tarvitsisivat apua riidan selvittämiseen ja koko porukka täytyisi vielä luotsata ulos, että siivooja pääsee tekemään työnsä ajallaan ja ehtisimme sitten ajoissa lounaalle, kun se meille tarjoillaan..

Vierailija
306/693 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä tosi joustamatonta, jos kerran ruokaa on, mutta sitä ei anneta lapselle. Ihan kuin ei voisi hieman ajassa joustaa.

Lapsi on nälkäinen ja ei saa syötävää. Tuo on lapsen kiusaamista.

Ihan tällainen tyypillinen Sääntö-Suomi-ilmiö.

Vierailija
307/693 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään pidä jokaista ruokkia eri aikoihin, tottakai on oltava ruoka-ajat.

Mutta jos lapsi myöhästyy aamupalalta ja lounasaika ei ole vielä lähettyvillä, niin silloin lapselle pitäisi syötävää antaa.

Jätteisiinkö se hänen syömätön annoksensa heitetään?

Ei kovin järkevää sekään.

Eikä ole järkevää pitää lasta nälässä.

Vierailija
308/693 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

#301 Jatkaa vähän. Jos olisi masu täynnä eikä verensokeriheilahteluita: sujuisiko päivä hoidossa paremmin? Ehkä ei heiteltäisi huonekaluja?

Siinä samalla kun vanhempi, äiti tai isä, juo kahvinsa, lapselle valmistuu pikapuuro. Päiväkodin aamiainen olisi sitten enemmän sosiaalinen tapahtuma. Näin meillä.

Vierailija
309/693 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa myös huomioida, että ruokailujen suhteen aikataulua ei määrää pelkästään hoitajat vaan myös keittiön henkilökunta. Heillä on myös minuuttiaikataulu. Ei hoitajat voi alkaa venyttää ruokailuja, vaikka haluaisivat, koska sitten saavat kuulla kunniansa keittiön väeltä. Olen itsekin ollut päiväkodissa töissä ja ei ollut kerta tai kaksi kun esimerkiksi välipalakärryn kanssa myöhästyttiin. Palautusaika oli 14.30, mutta minkäs teet kun lapset ei vaan kertakaikkiaan syö riittävän nopeasti. Sitten kärry palautuu 14.35 tai 14.40 ja joka kerran tulee palaute että PITÄÄ palauttaa ajallaan. Mutta ymmärtäähän sen, koska jos eivät pääse tiskaamaan ajallaan, menee heillä taas ylitöiksi.

Vierailija
310/693 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kyllä ruokin lapsen kotona. Puuroa, jogurttia. En halua pientä toimitttaa nälkäisellä masulla liikenteeseen.

Parempi onkin, niin ainakin varmistaa, että lapsi tulee ruokituksi.

Vierailija
311/693 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikissa päiväkodeissa ei ole omaa ruoanvalmistusta vaan sinne tuodaan ruoka ja henkilökunta sen jakaa. Silloin varmaankaan ei ole äkäisiä keittiöhenkilökuntaan kuuluvia valittamassa jos ruokailu menee muutaman minuutin yli.

Vierailija
312/693 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä myöhästyn lapsen kanssa melkein aina kasin aamuista eli kerran viikossa. Aamut ovat meille molemmille takkuista aikaa ja lähdöt sata kertaa vaikeampia kuin ysin aamut.

Lapsi saa aina aamupalan hoidossa. Onneksi kyseessä on vuorohoito, joten monesti joku lapsi esim nukkuu hoidossa 8.10 saakka ja ehtii aamiselle silti joka alkaa klo 8.00.

Ja ikinä ei ole valitettu. Pyydän aina anteeksi ja onneksi myöhästymme maks 10 min.

Asiaa ehkä auttaa, että muuten olemme ensiluokkaisia vanhempia päiväkodin mielestä: hausta emme myöhästy, lapsi on puhdas ja ehjissä vaatteissa, tavarat järjestyksessä, kaikki lomakkeet aina ajoissa ja lisäksi lapsi on kiva ja mukava myös hoitajien mielestä. Siksi kai meille sallitaan tämä yksi miinuspiste.

Vierailija
313/693 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään pidä jokaista ruokkia eri aikoihin, tottakai on oltava ruoka-ajat.

Mutta jos lapsi myöhästyy aamupalalta ja lounasaika ei ole vielä lähettyvillä, niin silloin lapselle pitäisi syötävää antaa.

Jätteisiinkö se hänen syömätön annoksensa heitetään?

Ei kovin järkevää sekään.

Eikä ole järkevää pitää lasta nälässä.

Oikeastiko Suomessa pidettäisiin lasta nälässä?

Eiköhän keittiöstä löydy voileipää... Minä tosin tarjoilen aamuisin lapselle ruokaa, siinä kuin itsellenikin. Vapaapäivinä paistan pannukakkuja! Arkiaamussa tarjoan puuroa. #301 tässä.

Vierailija
314/693 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän päiväkodissa aamiaiskärry tuodaan ryhmätilaan. Sieltä se pitää viedä keittiöön  kolmen vartin päästä viimeistään. Siinä on usein puuroa, aina maitoa, margariinia mukana. Maidot ja margariinit pitää saada takaisin kylmään ja keittiöhenkilökunnan ehtiä tiskata astiat ennen lounasta. Jos yksi lapsi myöhästyy, voidaan hänelle hakea näkkäri/omena tms ja maitoa/vettä,mikäli kasvattajia on ryhmässä 2 paikalla siinä vaiheessa. Aamuvuoro tarjoilee aamiaisen, eikä lapsen myöhästyminen ja aamiaiskärryn poisvieminen sovittuna ajankohtana ole henkilökunnan tiukkapipoisuutta. Ohjeet on keittiöstä ja kyse kylmäketjusta, hygieniasta, aikataulusta.

Jos tietää,e ttei ehdi aamiaiselle, napatkaa se banaani tai leipä mukaan kotoa käsin, tai syökää kotona. Ei se sen kummempaa ole.

Kaikesta ei kannata itkeä keskustelupalstoilla. 

On kyllä ihmeellistä, että ei osata käyttää kylmäkalleja tai kylmäalustoja niissä ruoanjakelukärryissä, vaikka sellaisia on saatavilla monenlaisia.

Maidot säilyisivät niiden avulla koko ajan kylminä, eikä tarvitsisi ajanottokellon kanssa vahtia, että joko ne pitää kiidättää jääkaappiin.

Moneen asiaan saisi ratkaisun, jos vain koetettaisiin vähän miettiä eikä tehtäisi niin kuin aina on tehty.

Vierailija
315/693 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä myöhästyn lapsen kanssa melkein aina kasin aamuista eli kerran viikossa. Aamut ovat meille molemmille takkuista aikaa ja lähdöt sata kertaa vaikeampia kuin ysin aamut.

Lapsi saa aina aamupalan hoidossa. Onneksi kyseessä on vuorohoito, joten monesti joku lapsi esim nukkuu hoidossa 8.10 saakka ja ehtii aamiselle silti joka alkaa klo 8.00.

Ja ikinä ei ole valitettu. Pyydän aina anteeksi ja onneksi myöhästymme maks 10 min.

Asiaa ehkä auttaa, että muuten olemme ensiluokkaisia vanhempia päiväkodin mielestä: hausta emme myöhästy, lapsi on puhdas ja ehjissä vaatteissa, tavarat järjestyksessä, kaikki lomakkeet aina ajoissa ja lisäksi lapsi on kiva ja mukava myös hoitajien mielestä. Siksi kai meille sallitaan tämä yksi miinuspiste.

No voi hyvän tähden sentään! Hyvä kun hoito sujuu! Ja lapsesi on varmasti ihana! 💗Tosin kiukuttelevalle myöhästelijällekin tulisi tarjota aamiaista! Ja kysyn taas: miksi te vanhemmat ette anna ruokaa kotona?! Olisiko puuro mehukeitolla kiva aamunavaus kotona? Meillä puuro valmistuu minuutissa! Lapsihenkilö on kuosissa jo päiväkotiin mennessään. Hän syö sitten sielläkin...

Vierailija
316/693 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyllä tosi joustamatonta, jos kerran ruokaa on, mutta sitä ei anneta lapselle. Ihan kuin ei voisi hieman ajassa joustaa.

Lapsi on nälkäinen ja ei saa syötävää. Tuo on lapsen kiusaamista.

Ihan tällainen tyypillinen Sääntö-Suomi-ilmiö.

Mene sinä sitten yksin ulos 20 lapsen kanssa ja valvo yksin kaikkia, kun kollegasi lähtee antamaan myöhästyneelle lapselle ruokaa. Minä olen itse pelkkä äiti, mutta toivon todella, että lasten yleinen turvallisuus menee jonkun Matti myöhäisen hyysäämisen edelle.

Vierailija
317/693 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ihan varmasti ei voinut tulla yllätyksenä se ettei saa enää aamupalaa tietyn kelloajan jälkeen. Muuten olet kyllä ihan pihalla päiväkodin asioista. Vähän pitää olla hollilla päiväkodin rytmistä eikä hörsiä umpimähkään sinne lapsen kanssa.

Jos tietää tai näkee kellosta että myöhästyy niin voi antaa kotona tai ostaa jostakin sen aamupalan ja sitten vasta viedä tarhaan.

Tai ilmoittaa, että me ollaan nyt pri minuuttia myöhässä ja kysyä voiko hedelmän laittaa sivuun.

Meillä on hedelmää aamupalalla ehkä kerran viikossa. Ja sekin tyyliin appelsiinilohko per lapsi.

Vierailija
318/693 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ymmärrän sen , että ruokailu on 30-45 min ja siitä ei tingitä mutta kyllä hyvin useassa päiväkodissa puuron jämät säästetään ja niistä tehdään sämpylää...ei ole mitään hygieniaongelmaa siinä

Vierailija
319/693 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ihan varmasti ei voinut tulla yllätyksenä se ettei saa enää aamupalaa tietyn kelloajan jälkeen. Muuten olet kyllä ihan pihalla päiväkodin asioista. Vähän pitää olla hollilla päiväkodin rytmistä eikä hörsiä umpimähkään sinne lapsen kanssa.

Jos tietää tai näkee kellosta että myöhästyy niin voi antaa kotona tai ostaa jostakin sen aamupalan ja sitten vasta viedä tarhaan.

Tai ilmoittaa, että me ollaan nyt pri minuuttia myöhässä ja kysyä voiko hedelmän laittaa sivuun.

Meillä on hedelmää aamupalalla ehkä kerran viikossa. Ja sekin tyyliin appelsiinilohko per lapsi.

Meillä taas jaetaan yli jääneet extrana halukkaille. Esim. jos on 18 puolikasta banaania ja syömään tulee vain 14, niin ne loput 4 puolikasta tarjotaan, kuka lapsista haluaa ottaa. Ei me mitä palauteta keittiölle tai jätetä pöydille lojumaan, jos joku sattuukin tulemaan silloin kun muut ovat jo pihaleikeissä.

Vierailija
320/693 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan voileipä tai puuro olisi parempi kuin hedelmä? Hifistelen vähän, mutta sokeriset välipalat tuppaavat hilaamaan sitä verensokeria. Kun lapsi ei toivottavasti ole ketogeenisellä ruokavaliolla, hänelle sopisi varmaan leippe paremmin! 🍞🍞

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kolme