Lapsi myöhästyi aamupalalta päiväkodissa, ei saa enää antaa aamupalaa!
Onko jossain näin tiukkaa, kuin armeijaan lapsen veisi? Itse ole anatnut, jopa iltpalaleivän mukaan lapselle, tietystä syystä, vaikka sitäkään ei olisi saanut tehdä. Eikö sitä pitäisi ajatella lapsen etua ja hyvinvointia? Ja nyt eletään 2000-lukua!
Kommentit (693)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistakaapa muös hygieniasäädökset, miksi myöhästelijöille ei enää ruokaa anneta.
Lämpimän tarjottavan osalta esim. aamupuuro saa olla vain tietyn aikaa tarjolla. Ei saa nostaa sivuun, eikä varsinkaan lämmitellä jälkeenpäin. Lämpötiloja kytätään omavalvonnalla, pyritään minimoimaan haitallisten bakteerien kasvu ja näin ollen ehkäistä mm.ruokamurkytykset.
Sairaaloissa ja muissa laitoksissa ihan samat säännöt.
Kaurapuuro ja muut tarjottavat lämpimäiset saavat olla 4 tuntia lämpöhauteessa. HUOM! Kouluruokala, työmaaruokalat, lounasravintolat ym. Niin , että älä viitsi höpöttää, Kaurapuro tai puuro kuin puuro ehtii olemaan lämmössä yhteensä vajaa pari tuntia jos sitäkään.
Päiväkodissa ei ole mitään lämpöhauteita. En ole sama, mutta kai nyt joka iikka ymmärtää, mikä ero on tuoda puurokattila kärryllä vs. laittaa se puuro kiehuvana kuumaan veteen.
Pointtini olikin se, että lämmin kaurapuuro saa olla huoneenlämmössä neljä tuntia oli haudetta tai ei. Kaurapuurokattila on kärryssä, tiedän sen, eikä missään kuumavesialtaassakaan, ei ainakaan turvallista ja en itse ole moiseen törmännyt. Mitään ruokmyrkytysriskiä ei ole päiväkodin aamupuuron suhteen niin että jätetäänpä mölyt mahaan tästä aiheesta.
Meillä on päiväkodissa muitakin puuroja kuin sitä kaurapuuroa. Pidä itse mölyt mahassasi. Esim. mannapuuro tehdään maitoon, maitopohjaisia lämpimiä ruokia ei saa säilyttää 4 tuntia huonelämpötilassa. Eikä ne maitotölkitkään kylmänä pysy. Tulee hävikkiä, jos joka aamiaisen jälkeen joutuu heittämään vajaan maitotölkin viemäriin. T: varhaiskasvatuspuolen keittäjätäti
Hei haloooo! Missään päiväkodissa ei tarvitse säilyttää 4:ää tuntia mitään ruokia ja kysehän oli alunperin kaurapuurosta, niin että pysyppä aiheessa. Eli ei mitäään huolta , että muka ruokamyrkytyksen ehtisi saaman aamupalalta.
Haloo itsellesi. Ei siitä puurosta ole kyse eikä mistään lämpöhauteista. Luulisin ymmärtäväni kokkina hiukan elintarvikehygieniaakin. Pointti 1: Puuro ei säily hyvänä monta tuntia. Se jähmettyy kylmänä eikä sitä kukaan lapsi sellaisena syö. Pointti 2: Puuroja on muitakin kuin kaurapuuro. Jos puuro tehdään maitoon eikä veteen, se ei saa olla huoneenlämmössä tuntikausia. Pointti 3: kylmäsäilytystä vaativat tuotteet, kuten juomana maito, eivät säily huoneenlämmössä. Ne alkavat hapantua. Edes jukurtti (hapanmaitotuote) ei saa olla odottamassa huoneenlämmössä, vaikka se säilyykin paremmin kuin maito. Puuron voisilmä on voita, joka pehmenee ja sulaa. Puuron kanssa tarjottava mehukeitto taas tuodaan heti aamupalan jälkeen jääkaappiin, etteivät mikrobit ehdi lisääntyä. Sokeri mehukeitossa nopeuttaa reaktioita.
Hei halooo!! En taida uskoa , että olet edes kokki. Puuroa ei tarvitsekaan säilyttää päiväkodissa montaa tuntia , hei!! Eli tässä aamupala ruokailussa ei ole mitäään hätäääää ei huolen häivääää minkäään puuron rakenteen muuttumisesta huonoksi ,eikä yhtäään minkään muunkaan suhteen, tiedän sen , kun olen työssä päiväkodissa ja meillä ainakin on jääkaappi ryhmässä. Eipä ole tähän päivään mennessä päiväkodissa tarvinnut säilyttää huoneenlämmössä ruokia ja juomia vaan ne säilytetään jääkaapissa.
Syötävät pidetään tarjolla huoneenlämmössä n. 30 min, ja maito ja rasva otetaan vasta sitten esille , kun aletaan ruokailemaan.
Hengitä vähän välillä.
Lapsilisä on sun lapsen ruokaan tarkoitettu raha sekä yövaate saippuat parturi kenkiä saat sillä ostaa lapsellesi.Usein kannattaa pitää lapsen repussa mukana omena sen takia jos tulee viivästyksiä tai heikko olo.Ei tietenkään 200 tai 30 lasta odota yhtä ruokailuun tai keittiö henkilökunta ei voi siirtää työtehtäviään yhden takia myös kuljetukset siivoukset tiskaajat tekee työtään urakalla kellon minuutti aikataululla.Astiat on saatava koneeseen oikeaan aikaan ja lasten opetus alkaa oikeaan aikaan ruokailussa on minuutti aikataulu ja päivän ohjelmassa. Kellon tarkkuudella millon ulkoilmaan milloin syödään milloin on opetus leikkien avulla.Lasten vessa käynnit jne.Teidän pitää ymmärtää työntejöiden aikataulu ja pitää se omena mukana. Sama se on koulussakin jos myöhästyt kyllä menetät itse sen ajan opetuksen ja häiritset toisia.Myös työssä on oltava ajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Päiväkodissa on omat tarkka aikataulunsa, jota varhaiskasvattaja suunnittelee tuntitolkulla joka viikko. Lapsille ja vanhemmille se näyttäytyy samana, mutta kyllä sitä suunnitellaan minuuttiaikataululla kaikkine siirtymineen ja yksikin poikkeama sotkee koko päivän. Jos aamupalalla on joku lapsi vielä klo 8:01, menee esimerkiksi nukahtaminen lounaan jälkeen myöhäisemmäksi ja monen lapsen koko päivä on pilalla! Ainakin jos uskomme varhaiskasvattajia.
Loistavaa sarkasmia!
Vierailija kirjoitti:
Päiväkodissa on omat tarkka aikataulunsa, jota varhaiskasvattaja suunnittelee tuntitolkulla joka viikko. Lapsille ja vanhemmille se näyttäytyy samana, mutta kyllä sitä suunnitellaan minuuttiaikataululla kaikkine siirtymineen ja yksikin poikkeama sotkee koko päivän. Jos aamupalalla on joku lapsi vielä klo 8:01, menee esimerkiksi nukahtaminen lounaan jälkeen myöhäisemmäksi ja monen lapsen koko päivä on pilalla! Ainakin jos uskomme varhaiskasvattajia.
Aamupala tarjoillaan yleensä 8-8.30, sen jälkeen astiat viedään keittiöön pestäviksi. Keittiössä on myös oma aikataulunsa, jota toivotaan noudatettavan. Jos lapsi myöhästyy aamupalalta, voit soittaa ryhmään ja pyytää ottamaan aamupalaa lapsellesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No huh huh. Näitä lukiessa olen kiitollinen, ettei kenenkään lapsistani tarvinnut olla päiväkodissa.
Onko tosiaan systeemit noin tiukat, minuuttipeliä. Ilmeisesti kaikessa?Oletko käynyt kouluja? Oletko työelämässä? Käytätkö mitään palveluja? Kyllä ne kaikki toimii minuuttiaikataululla nykyisin ja myöhästelijät jätetään esim. laiturille junasta.
Nyt ei taida olla mitään merkitystä olenko minä käynyt kouluja ja minkä verran. Nyt oli kyse lapsesta, joka myöhästyi liikenneonnettomuuden takia ja jäi ilman aamupalaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Loistavaa sarkasmia!
Ei vaan ilkeää vääristelyä. Menköön vääristelijä itse vahtimaan pihalle toisten lasten leikkejä klo 8.30, kun yksi myöhästynyt on aamupalalla vielä silloin kun muut ovat jo pihalla. Montako työntekijää arvelet 21 lapsen ryhmässä olevan klo 8.30? Siellä on tasan kaksi. Ne molemmat tarvitaan auttamaan pukeutumisessa ja valvomaan siellä ulkona. Se kolmas työntekijä tulee joko klo 9 tai 9.30, koska hän on töissä klo 17 tai klo 17.15 saakka, joissain päiväkodeissa jopa klo 18 saakka.
Entisessä päiväkodissa, jossa olin töissä, oli aamupiiri aina klo 9. Sinne siirryttiin ruokailusta suoraan ja ulos mentiin vasta noin klo 10 ja oltiin tunti, tultiin syömään. Kaikki ryhmät ei voi ulkoilla samaan aikaan. Jos päiväkodissa on 9 eri ryhmää, puolet voi mahtua pihalle yhtä aikaa. Siksi niitä aikoja joudutaan limittämään. Periaatteessa jokainen lapsi on ulkona vähintään tunnin päivässä, paitsi sateella tai kovalla pakkasella ei tietenkään. Oikeastihan yksi työntekijä ei saisi edes lähteä koko ryhmän kanssa ulos, ainakin meillä ollut tällaiset turvallisuussäännöt. Siinä on tiettyjä riskejä, esim. jos jollekin tulee kakkahätä, et saa poistua pihalta ja lähteä auttamaan sisälle, kun sitten kukaan ei valvo. Piha-alue on myös iso. Meillä ainakin toinen valvoja on toisessa päässä pihaa keinujen lähellä ja toinen on toisessa päässä hiekkalaatikoiden ja kiipeilytelineiden lähellä.
Tuo oli hyvä huomio joltain, että aamupala-aika esim. klo 7.30-8.15. Se on ihan tarpeeksi pitkä aika, että ehtii syödä. Miten jotkut vanhemmat eivät ehdi tuoda lastaan tuossa aikaikkunassa, on käsittämätöntä. Sitten ruikutetaan, että voivoi kun lapsi ei päässyt aamupalalle enää klo 8.20. Siis aloittamaan ruokailuaan, ei se lapsi minuutissa kuitenkaan syö.
Olen itse kasvattanut kolme omaa lasta täysi-ikäisiksi ja tiedän ruuhkavuodet oikein hyvin, mutta rehellisyyden nimissä: kuinka vaikeaa on ajoittaa kotoa lähtö niin, että olisi päiväkodin pihalla viimeistään klo 7.30, jos se on ilmoitettu aamupalan ajaksi? Ja sitten kehtaa valittaa julkisesti, kun tuntia myöhemmin ei enää tarjoilla.
Säästäis aikaa kun ei pue lasta aamulla vaan vie yöpuvussa päiväkotiin. Vaatteet vaan äkkiä kassiin ja ojentaa sen sitten tarhatädille eteisessä . Tällaisia pikku mussukoita vanhempineen näki silloin tällöin, kun omia lapsia vei tarhaan. Lähemmäs 20v sitten pikkukaupungissa. Palvelu pelasi, mutta kyllä vähän ihmetytti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun lapsemme oli päikyssä, niin miehen vientivuorolla myöhästyivät välillä. Tällöin lapsi sai näkkäriä ja vettä ja mies ymmärtäviä sanoja. Minulle sitten vaahdottiin lasta hakiessa, että myöhästymisiä EI saa tulla. Jatkossa ei aamupalaa anneta.
Niin aina ne tätit uskaltaa meille äideille valittaa, isälle ei puhuta arvostelevaan sävyyn, kummallista. Miehet ilmeisesti osaa sanoa vastaan napakasti.
Tää on totta että tarhantädit on sovinistisikoja. Näin kun eräs mies toi lapsensa aamiaiselle vasta 8:30. Ei sanaakaan toruiksi keneltäkään. Vähän tämän jälkeen mä toin lapseni 8:20 ja heti tuli moitteet että viimeistään vartin yli pitää olla paikalla. Mitään aikataulua ei löydy mistään. Joskus on isukit tuoneet lapsen aamiaiselle tunnin myöhässä ja se on ok, kun on etukäteen ilmoittanut. Noloo toimintaa näiltä tädeiltä, ei pitäisi naisella olla varaa olla sovinistisika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistakaapa muös hygieniasäädökset, miksi myöhästelijöille ei enää ruokaa anneta.
Lämpimän tarjottavan osalta esim. aamupuuro saa olla vain tietyn aikaa tarjolla. Ei saa nostaa sivuun, eikä varsinkaan lämmitellä jälkeenpäin. Lämpötiloja kytätään omavalvonnalla, pyritään minimoimaan haitallisten bakteerien kasvu ja näin ollen ehkäistä mm.ruokamurkytykset.
ymmärrän sen , että ruokailu on 30-45 min ja siitä ei tingitä mutta kyllä hyvin useassa päiväkodissa puuron jämät säästetään ja niistä tehdään sämpylää...ei ole mitään hygieniaongelmaa siinä
Ei päiväkodeissa enää mitään sämpylöitä ehditä leipomaan. Joko päiväkodissa on valmistuskeittiö, jossa heti kun aamupala on saatu kärryihin ja osastoille, aletaan viimeistelemään lounasta (jonka valmistus on alkanut jo samaan aikaan aamupalan kanssa) kyseiselle talolle ja usealle muullekin yksikölle, joihin kuljetus tulee tiettyyn aikaan valmiiksi pakatut lämpölaatikot hakemaan. Jos päiväkodissa on jakelukeittiö, siellä työskentelee yhdistelmätyöntekijä, joka tiskin hoidettuaan käy osastoilla siivoamassa ja koittaa ehtiä ajoissa vastaanottamaan ruokakuljetusta eli noita lämpölaatikoita ja jakamaan ruuat taas osastoille. Lisäksi osastolla ollut ruoka ei ole hygieniasäädösten mukaan enää käytettävissä vaan menee biojätteeseen. Ennen ei ollut näin tarkkaa, mutta maailma muuttuu.
sähän puhut ihan täyttä höpöä...oon ollut useammassakin kokkina ja yleensä jää aikaa( jollei lounasruoka satu olemaan suuritöinen) ja silloin leivotaan sämpylöitä...kaikki ovat olleet tyytyväisiä
Minkä vi*un takia päiväkodin tädit PUHUU HUUTAMALLA JA LÄSSYTTÄMÄLLÄ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No huh huh. Näitä lukiessa olen kiitollinen, ettei kenenkään lapsistani tarvinnut olla päiväkodissa.
Onko tosiaan systeemit noin tiukat, minuuttipeliä. Ilmeisesti kaikessa?Oletko käynyt kouluja? Oletko työelämässä? Käytätkö mitään palveluja? Kyllä ne kaikki toimii minuuttiaikataululla nykyisin ja myöhästelijät jätetään esim. laiturille junasta.
Nyt ei taida olla mitään merkitystä olenko minä käynyt kouluja ja minkä verran. Nyt oli kyse lapsesta, joka myöhästyi liikenneonnettomuuden takia ja jäi ilman aamupalaa.
En ole sama, mutta mitä väliä sillä syyllä on, miksi tulee myöhässä? Jos on myöhässä, vanhemman pitää huolehtia syömisestä aamulla tai antaa matkan varrelta jotain purtavaa. On minullakin aikoinaan ollut ryhmässä yksi lapsi, joka tuli aina myöhemmin kuin etukäteen varatut hoitoajat oli. En muista yhtään aamua, jolloin olisi tullut ilmoitettuna aikana. En minä alkanut vanhempia moittia, aikuiset ihmiset hoitakoot omat aikataulunsa. Lapset ei kelloa osaa eivätkä voi vanhempiensa aikatauluttamisen ongelmille mitään. Retkipäivistä muistutin heitä aina erikseen, että bussi lähtee tasan klo 9 ja se joka ei ole kyydissä, jää toisen ryhmän kanssa päiväkotiin.
Sama lapsi myös haettiin usein myöhemmin kuin mitä olivat varanneet hoitoaikaa. En minä siinäkään nähnyt ongelmaa, siellähän se pihalla leikki toisten lasten kanssa. Sitten olisin kyllä nostanut metelin, jos olisi haettu vasta päiväkodin sulkemisen jälkeen, koska se taas on törkeää välinpitämättömyyttä. Monella työntekijällä voi olla omat syyt, miksi pakko päästä lähtemään juuri silloin kun työvuoro loppuu. Esim. omien lasten haku toisesta päiväkodista ja minulla itselläni taas bussi lähti vuosikausien ajan keskustasta klo 17.20. Seuraava olisi lähtenyt muistaakseni klo 21 jälkeen. Minulla ei ole ajokorttia ja päiväkodin palkoilla ei taksilla kotiin ajella. Joskus mietin, mitä ihan oikeasti tekisin, jos jotain lasta ei haeta klo 17 ja olen yksin pihalla. Ei kaikki vanhemmat ymmärrä ajatella, millaisia seurauksia omalla toiminnalla voi olla esim. työntekijän työvuoroon tai muuhun elämään tai vaihtoehtoisesti lapsiryhmän toimintaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ymmärrän sen , että ruokailu on 30-45 min ja siitä ei tingitä mutta kyllä hyvin useassa päiväkodissa puuron jämät säästetään ja niistä tehdään sämpylää...ei ole mitään hygieniaongelmaa siinä
Ei päiväkodeissa enää mitään sämpylöitä ehditä leipomaan. Joko päiväkodissa on valmistuskeittiö, jossa heti kun aamupala on saatu kärryihin ja osastoille, aletaan viimeistelemään lounasta (jonka valmistus on alkanut jo samaan aikaan aamupalan kanssa) kyseiselle talolle ja usealle muullekin yksikölle, joihin kuljetus tulee tiettyyn aikaan valmiiksi pakatut lämpölaatikot hakemaan. Jos päiväkodissa on jakelukeittiö, siellä työskentelee yhdistelmätyöntekijä, joka tiskin hoidettuaan käy osastoilla siivoamassa ja koittaa ehtiä ajoissa vastaanottamaan ruokakuljetusta eli noita lämpölaatikoita ja jakamaan ruuat taas osastoille. Lisäksi osastolla ollut ruoka ei ole hygieniasäädösten mukaan enää käytettävissä vaan menee biojätteeseen. Ennen ei ollut näin tarkkaa, mutta maailma muuttuu.
sähän puhut ihan täyttä höpöä...oon ollut useammassakin kokkina ja yleensä jää aikaa( jollei lounasruoka satu olemaan suuritöinen) ja silloin leivotaan sämpylöitä...kaikki ovat olleet tyytyväisiä
lisäys vielä tähän että puhut nyt keskuskeittiöistä joita ovat yleensä koulun keittiöt(joista ruokaa lähtee muihin kouluihin lämpölaatikoissa)...hyvin harvoin oon törmännyt moiseen päiväkodin keittiössä..päiväkodin keittiössä ei ole mitään lämpölaatikkoa eikä ruokaa lähde muualle..kärryyn nostetaan kuumana ja samantien viedään
Vierailija kirjoitti:
Säästäis aikaa kun ei pue lasta aamulla vaan vie yöpuvussa päiväkotiin. Vaatteet vaan äkkiä kassiin ja ojentaa sen sitten tarhatädille eteisessä . Tällaisia pikku mussukoita vanhempineen näki silloin tällöin, kun omia lapsia vei tarhaan. Lähemmäs 20v sitten pikkukaupungissa. Palvelu pelasi, mutta kyllä vähän ihmetytti.
Voi kuule, kyllä meillekin on tullut joskus lapsia hammasharjat mukanaan, kun ei kotona ehditty pestä hampaita. En ole kieltäytynyt auttamasta, mutta olen esittänyt toiveen, että jatkossa olisi hyvä hoitaa ne toimet kotona.
Yksi pikkumies tuli alkuun joka aamu pyjama päällä ja päivävaatteet muovipussissa. Siinä me eteisessä vaihdettiin yhdessä vaatteet. Minä luulen, että siinä oli kuitenkin taustalla lapsen ikävä. Pienet ei osaa kertoa, että äiti/isä, mulle tulee päivän aikana niin kova ikävä sinua ja siksi kiukuttelen aamulla. Se päivä on pitkä aika erossa omista vanhemmista. Jotkut lapset taas kiukuttelevat ikäväänsä, kun vanhemmat tulevat hakemaan. Siellä juostaan karkuun, heitetään pipot pois päästä ja kumpparit pois jalasta. Tietysti autetaan niissä tilanteissa ja muistetaan, että lapsella on oikeus tunteisiin ja purkaa niitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun lapsemme oli päikyssä, niin miehen vientivuorolla myöhästyivät välillä. Tällöin lapsi sai näkkäriä ja vettä ja mies ymmärtäviä sanoja. Minulle sitten vaahdottiin lasta hakiessa, että myöhästymisiä EI saa tulla. Jatkossa ei aamupalaa anneta.
Niin aina ne tätit uskaltaa meille äideille valittaa, isälle ei puhuta arvostelevaan sävyyn, kummallista. Miehet ilmeisesti osaa sanoa vastaan napakasti.
Tää on totta että tarhantädit on sovinistisikoja. Näin kun eräs mies toi lapsensa aamiaiselle vasta 8:30. Ei sanaakaan toruiksi keneltäkään. Vähän tämän jälkeen mä toin lapseni 8:20 ja heti tuli moitteet että viimeistään vartin yli pitää olla paikalla. Mitään aikataulua ei löydy mistään. Joskus on isukit tuoneet lapsen aamiaiselle tunnin myöhässä ja se on ok, kun on etukäteen ilmoittanut. Noloo toimintaa näiltä tädeiltä, ei pitäisi naisella olla varaa olla sovinistisika.
Tällaisista kannattaa tehdä valitus päikyn pomolle, tehoaa. Kanalauman kotkotukset ja kukkojen kumartelut seis!
Sanokaa päiväkodin työntekijät, miten tämä menee. Meille on kerrottu, että lapsi pitää viedä ja hakea 15 min ilmoitetun ajan sisään. Kerran ilmoitin, että tulen hakemaan klo 17.00. Päiväkoti menee kiinni klo 18.00, mutta lapset lähtevät usein jo aiemmin. Kokous venyi, venyi ja lopulta jouduin lähtemään kesken pois ja juoksemaan koko matkan päiväkotiin. Olin perillä 17.10. Ajattelin, että ehdin, mutta sainkin hirveät huudot hoitajalta. Hän oli pelotellut lapsetkin, ettei äiti tule ollenkaan. Kysynkin teiltä, onko se 15 minuutin sääntö voimassa myös iltapäivällä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamupala, iltapala, onko Suomessa myos lounaspala ja paivallispala? Mita nama palat ovat? Omituisia sanoja.
Mikä sen sitten pitäisi olla suomeksi? Paaston katkaisu (breakfast)? Suomen kielestä löytyvät myös sanat aamiainen ja illallinen, jos sinulla on pala-allergia.
Vierailija kirjoitti:
Sanokaa päiväkodin työntekijät, miten tämä menee. Meille on kerrottu, että lapsi pitää viedä ja hakea 15 min ilmoitetun ajan sisään. Kerran ilmoitin, että tulen hakemaan klo 17.00. Päiväkoti menee kiinni klo 18.00, mutta lapset lähtevät usein jo aiemmin. Kokous venyi, venyi ja lopulta jouduin lähtemään kesken pois ja juoksemaan koko matkan päiväkotiin. Olin perillä 17.10. Ajattelin, että ehdin, mutta sainkin hirveät huudot hoitajalta. Hän oli pelotellut lapsetkin, ettei äiti tule ollenkaan. Kysynkin teiltä, onko se 15 minuutin sääntö voimassa myös iltapäivällä?
Kysy sieltä teidän päiväkodista. Miten me muut voidaan sääntöjä tietää. Vaikka päiväkoti menisi virallisesti kiinni klo 18, se ei ole auki kuin viiteen, jos viimeisen lapsen hoitoaika on klo 17. Työvuorolistat tehdään sen mukaan, mikä on lasten ilmoitettu hoitoaika! Sen hoitajan työaika on loppunut klo 17. Meidän päiväkodissa ei ole mitään 15 minuutin sääntöä. Vanhemmat ilmoittavat sähköisesti, milloin tuovat lapsen ja milloin hakevat. Aiemmin saa hakea, myöhemmin ei.
Aamiainen. Se on aamiainen eikä aamupala
tai parempi jättää se lapsi tekemättä.