Aikuinen, miksi et käytä pyöräilykypärää?
Yllättävän moni aikuinen ihminen pyöräilee ilman kypärää. Miksi ette käytä kypärää? Se on kuitenkin aika halpa ja hyvä turvavaruste. Vähän niinkuin turvavyö autossa.
Kommentit (1063)
Vierailija kirjoitti:
Pidä kypärää vaan jos et luota omaan ajoosi, minä luotan enkä sitä pidä
Näin on. Pyöräilykypärä loisi vain keinotekoisen turvallisuuden tunteen eikä se suojaisi vaikkapa käsiä tai polvia. Liikenteessä pitää olla hereillä ja seurata mitä autoilijat ja muut tiellä liikkuvat tekevät. Jos sitä kännykkää on pakko räplätä, se kannattaa tehdä paikallaan ollesssa eikä pyöräillessä.
Minulla olisi yksi ystävä vähemmän jos ei olisi käyttänyt. Tangon yli pää edellä asfalttiin. Hyvin pienestä nopeudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luotatko myös muiden pyöräilijöiden ajoon ja huomiokykyyn, minä en!
Käytät varmaan siis myös kävellessä kypärää?
Vierailija kirjoitti:
Minulla olisi yksi ystävä vähemmän jos ei olisi käyttänyt. Tangon yli pää edellä asfalttiin. Hyvin pienestä nopeudesta.
Iski etujarrun pohjaan vai miten ihmeessä tuo edes onnistuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luotatko myös muiden pyöräilijöiden ajoon ja huomiokykyyn, minä en!
Käytät varmaan siis myös kävellessä kypärää?
Pyöräillessä suurin vaara on autoilijat jotka eivät osaa tai halua noudattaa liikennesääntöjä. Kolmion/stop-merkin takaa tullaan eikä osata väistää pyöräilijää saatikka jalankulkijaa. Jalankulkijan nopeus ei kuitenkaan ole samaa luokkaa, kuin pyöräilijän. Kävelyvauhdissa pystyt siis paremmin väistämään autoilijaa. Pyöräillessä taas on järkevää hidastaa vauhtia risteysalueelle tultaessa ja olettaa että autoilija ei väistä, vaikka olisikin velvollinen näin tekemään.
Koska kypärä on varsin turha kun aikuinen osaava pyöräilijä, joka tuntee liikennesäännöt ja tarkkailee ympäristöään ajaa rauhallista ns. normivauhtia (5-20km/h) polkupyörällään. Kypärän käyttö on paikallaan silloin kun lähtee vauhtilenkille tai ajamaan maastoon.
Mielestäni lasten ja vanhusten on hyvä käyttää pyöräilykypärää, muille se on ihan vapaa valinta. Normi pyöräilijän joka rauhallisesti siirtyy paikasta a paikkaan b, ei mielestäni tarvitse kypärää.
Vierailija kirjoitti:
En ole nörtti.
Minä olen nörtti mutten käytä kypärää.
Heti käytän kypärää pyöräillessä kun joku keksii sellaisen version johon saa 1.20 m pitkät hiukset kypärän "ponihäntä-aukkoon". Nykykypärät ei toimi tosi pitkien hiusten kanssa, koska hiuksia ei pysty kypärään tunkemaan ja pitäisi jättää auki, jolloin hiukset huiskii missä sattuu, sopivalla tuulella jopa silmillä. Alaponnarikaan ei toimi, kokeiltu on.
Haluan rullatuoliin kuolaamaan ja pohtimaan että ois pitäny käyttää.
Teidän pitäis tulla tänne teholle kattomaan millasta jälkeä tulee kun pää osuu asfalttiin, auton kylkeen tai tuulilasiin. Uskon että käynnin jälkeen useampi teistä alkaisi käyttää (manattua) kypärää. Olen heitä jotka haluaisivat pyöräilykypärän pakolliseksi, vaikka vihaankin holhousyhteiskuntaamme, mutta niin monelta turhalta aivovammalta ja kuolemalta säästyttäisiin. Ymmärrän naisena myös teitä jotka valittavat, että tukka litistyy tai pää hikoo yms. Vaikka kuinka kokisit olevasi hyvä, kokenut pyöräilijä, joka tuntee säännöt ja on kokoajan skarppina, niin voi käydä niin että vika ei olekkaan sunssa vaan siinä toisessa...
Turvallista kesää kaikille!
Syksyllä ja kylmemmälle keleillä ei saa pipoa alle. Korvat tulehtuu viimasta. Kesällä pää taas kuumenee liikaa. Tiedän. Pitäisi käyttää. Onneksi ajan niin hiljaista vauhtia että olen muutenkin vain pyörätiellä tukkona. Pelkään ohittelijoita ja satunnaisia sähköpotkulautailijoita enemmän.
En pitänyt nuorena aikuisena vuosiin kypärää pyöräillessäni, syynä epäkäytännöllisyys ( kypärää hankala kuljettaa kädessä yms. ). Sitten kuulin pysäyttävän tarinan koulukaveriltani. Hän oli muutama vuosi aiemmin pyöräillyt ilman kypärää ja kaatunut kovassa vauhdissa. Pää oli ottanut sen verran osumaa, että hänen haju- ja makuaistinsa hävisivät useammaksi kuukaudeksi ja lääkäri oli varoitellut, etteivät ne enää välttämättä ollenkaan palaa. Onneksi palasivat.
Tämän kuultuani olen käyttänyt kypärää AINA.
En halua näyttää nössöltä. Olen iso mies.
Se naurettava styroxinpala päässä nyt ei kauheasti taida auttaa jos joku auto ajaa maantien laidalla yli.
Onko nää oikeesti tyhymiä vai lämpimikseen länkyttää.
Siis luuleeko joku etää syyttömiä ja huolellisia ei vammaudu ja kuole liikenteessä?
Vierailija kirjoitti:
Se naurettava styroxinpala päässä nyt ei kauheasti taida auttaa jos joku auto ajaa maantien laidalla yli.
Et tarvitse siis turvavyötäkään. Eihän se auta jos pahimmin käy.
Ajan vain lyhyitä matkoja (1-2 km) melko hiljaisella vauhdilla. Ajoreiteilläni ei ole autoteitä tai autoteiden ylityksiä. Myös kevyttä liikennettä on hyvin vähän. Joka kohdassa on hyvä näkyvyys, eikä reitillä ole edes mäkiä. Todennäköisemmin lyön pääni esim. talviaikaan kävellessäni hiekoittamattomilla jalkakäytävillä kuin pyöräillessäni vakioreittejäni.
edelleen, ihan samoilla turvallisuusperusteilla myös autoon kypärä ja kävelyyn ja esim. liukkaalle kylppärin lattialle. tietysti nykyisenä terrorismin aikana myös luotiliivit ulkoillessa ja kättä pitempää hullujen varalle. ja lapsille vilkkuvalot ja sireenit huutamaan. terveellinen ruokailu ja vähimmäisliikunta pakolliseksi...ymmärrättekö pointtiani tässä??