¤¤MARRASMURUT VKOON 34¤¤
Kommentit (29)
Eilen illalla söin karkkeja joita mies osti kun käytiin kirppiksellä, söin täytettyjä lakritseja ja sulkaalla kuorrutettuja hedelmäkarkkeja niin hengittäminen meni ihan kauhean hankalaksi ja olotila meni muutenki tosi huonoksi, en tiiä johtuko karkeista mutta kuiten, sitte sängyssä maatessa hengittäminen oli melkeen mahotonta ja alko jo hirvittään että pitääkö tässä lääkäriin lähteä, no sitte alko ahdistaan ihan kunnolla ja mulla ei tietenkään paperipusseja kotona ollut, sitte alko itkettään ja johan se hengittäminen meni vielä hankalammaksi, ihan selvästi hyperentiloin, viimeksi tapahtunu ties millon paniikin yhteydessä..kai tämä raskaus jotenki tuo kaikki vaivat esille..onneksi meni kuiten ohi ja ei tarvinnu lääkäriin lahteä..
Hope4 on ostanu jo vaikka mitä vauvalle, meillä ei yhäedelleenkään ole ostettu mitään, aika kiire tässä tulee jos meinaa kaiken ehtiä ennen ku muutto on.. muuton jälkeen kun ei välttis ehdi mitään..niin ja hope4 mulla oli viimeksi noussu paino 715g/vk!!turvotusta mutta ihan sama, hyvä etten alkanu itkeen:)on sulla aika aikasin alkanu neiti tulla alas, eikö ole vähän hankala olla?vai painaakose vielä niin kauheasti..
neuvola olis ens ke, haluttais mennä jo nyt mutta ei ole oikeen mitään syytä:Dhyvä niin..
Esikoinen lähte tänään isänsä tykö ja anoppi hakee heille koiran tänä vkl, shih tzu..ei ole lasten kans ollu tekemisissä mutta eiköhän se siitä totu..on siis 3v koira..miehellä on kauihea koirakuume ja tartuttaa sen minuun:)onneksi kuiten järki sanoo että ei nyt ku on muutot ja vauvat ja kaikki ihan oven takana..Sitte myöhemmnin jos siltä tuntuu,ja mie haluan pienen koiran ja mies ison niin voi olla ettei hankita yhtään mitään koiria:D
Mulla on kyllä ihan super hankalaa kaikki, en meinaa enää pääst' edes sängystä ylös, serkku ku ootti kaksosia ihan viimisillään niin oli samanlainen, ja mie olen jo nyt vaikka ei ole ku yks, ja ei tuo mahakaan siihen verrattuna mikään iso ole niin hullua tämä on:Dno huumorilla ku jaksaa ottaa niin hyin menee,mutta ei sitä aina jaksa pyytää apua, eilenki istuin 10min lattialla ku en päässy ylös ja en aina jaksa pyytää apua,sitte mies vihdoin ja viimein tajus tulla auttaan, sen pitäis olla selvännäkijä ku olen raskaana!!
Mutta nyt alkaa väsyttään joten siirryn pois koneen äärestä..
simpu rv 29+2
Olen kirjoitellut myös tuonne Enskojen puolelle, mutta sielläkin mua jo ehdittiin huhuilla, kun kiireiltäni jäin taustalle vain lueskelemaan. Kiitos muistamisesta tänne, Sirilii ja Simppu!
Appivanhemmat lähtivät hetki sitten kotimatkalle. Visiitti oli heidän ensimmäinen meillä ja välit ovat olleet hieman kireähköt viime aikoina, joten kyllähän tuota kohtaamista ehti jännittää monta päivää etukäteenkin. Varsinkin, kun mies oli päivät töissä ja minä kotona "töissä" (freelancerin aikaansaannokset jäivät aika vähäisiksi). Jostain syystä vierailun ajan supisteli ihan jatkuvasti ja vauva potkiskeli ja nikotteli ihan hurjapäänä... :D Noh, kaikki meni kuitenkin ihan mukavasti ja ehdittiin vaihtaa pari ajatusta isovanhemmuudestakin. Appiukosta tulee toiveidensa mukaisesti "vaari" ja anopista "mamma". Oletteko te muut käyneet keskusteluita vanhempien kanssa siitä, mitä toiveita tai odotuksia heillä on isovanhemmuuden suhteen? Me ei päästy ihan vielä niin pitkälle, mutta toivottavasti jossain vaiheessa.
Täällä on keskusteltu miehen suhtautumisesta odotukseen. Meillä kun on kaksi projektia tässä yhtä aikaa, niin pääpiirteittäin minä yritän huolehtia omasta ja vauvan hyvinvoinnista sekä tarvittavista hankinnoista ja mies on päävastuussa rakentamiseen liittyvissä tehtävissä. Vaikka yhteinen aika onkin tiukilla, on mies silti mukana vauvanodotuksessa hyvin tiiviisti: lukee joka viikko eri lähteistä, mitä mahassa nyt tapahtuu, juttelee ja laulaa mahalle, huolehtii syömisistäni ja rasvaa mun mahan päivittäin.
Neuvola- ja lääkärintarkastuskuulumiset lyhyesti: Paino on noussut nyt lähtölukemiin ja verenpainekin normaalilukemiin, mutta sf-mitta on niin paljon alakäyrän alapuolella, että menen kuukauden päästä kasvukontrolliultraan. Tosin lääkärintarkastuksessa ultratessa selvisi jo, että maha on pieni, koska vauvan pää on niin syvällä lantiossa ja tilaa potkia on siis paljon ilman pullisteluitakin. Maha on tuollainen pieni ja napakka, kaikki liikkeet näkyy tosi selvästi, kun vatsanpeitteet on kadonneet ihan olemattomiin. Olin näkevinäni ultrassa pienet killuttimet, mutta selvyys sukupuoliasiaan saadaan vasta sitten marraskuussa. Sairaalaan postitettavaan paperiin laitettiin nimet molemmille mahdollisen hätäkasteen varalta.
Ruskanodotus, rv 28+6
saikulta täältäkin... Mulla alkoi jälleen vuotelemaan keiltana ja jatkui torstaille, jollon kävin lääkärissä, ja ensi tiistaille saakka kirjoitti saikkua, sillon ois muutoinkin ollut lääkärineuvola. Vauva oli ihan aktiivisella tuulella, paineli doppleria karkuun. Muutenkin kaikki oli ok, eikä lääkäri tienny mistä vuoto tuli, mutta määräsi lepoon ja kanniskelun/nostelun/ässäilyn/uinnin yms kieltoon sekä jos tulee lisää verta taikka kipuja niin suoraan äippäpolille... Niin ja määräsi ottamaan liikelaskentaa, ja sitä oonkin harrastanut nyt sitten, liikkeitä kyllä tulee tosi runsaasti, joten vauvalla on kaikki hyvin senkin puolesta...
Onko muuten teillä muilla alkanut hikoilu/lämpökohtaukset? Mä oon ihan hiestä märkä, ja niin paha olo! Töissäkin nauroivat, että oon kuin olis joku mummotauti jo päällä... Joopajoo...
Täälläpäs on aika moni joka on saikulla... Kovasti voimia teille!
Täälläkin on yksi joka miettinyt synnytystä, tai lähinnä sitä missä asutaan ja miten keretään viemään esikko hoitoon, jos sattuu yöaikaan lähtö, niin kuin viimeksi... Meiltä täältä (missä siis nyt asutaan) on sellanen n35km mun vanhemmille ja sieltä sitten sairaalaan n15km, kun taas suoraan meiltä olis n 10km sairaalaan. Mies kyllä sano, että vie mut eka sairaalaan ja sitten pojan hoitoon, mutta kattotaan nyt... En mä kyllä haluis riskeeratakaan mitään, siis vauvan ja itseni takia. Rakenneultran aikaan meiltä kysyttiin mitä haluan synnytyksessä toisin kuin edellisessä, meinasin sanoa että toisen kätilön!!! Esikon kohdalla oli sellanen yli 60 vanhanaikainen, Eikannustava kätilö, joka oli siis toisin sanoen HIRVEÄ!!! Sillon sanoin jo miehelle kun päästiin vuodeosastolle, että tota en halua enää pilaamaan mun synnytyksiä! Mutta enhän mä sellasta osannu sanoa, mutta sen sanoin, että jotain pystympää asentoa, jos mahdollista tekis mieli kokeilla... Viimeksi siis synnytin selällään maaten...
Tervetuloa Miinat mukaan, vaikken mä ookaan mikään aktiivikirjoittaja...
Nimiä, mitä ne on!!! Meillä on valmiina vain yksi nimi pojalle, ja senkään "paikkaa" ei tiedetä, eli onko kutsumanimi vai toinen/kolmas nimi (esikolla on kolme nimeä) muista nimistä ei tietoa pojalle. Tytölle on valmiina toinen ja kolmas nimi, mutta kutsumanimestä ei tietoakaan! Ja yksi asia mikä on alkanut ahdistamaan, niin ei meillä oo tietoa kummeistakaan!!! Siis esikolle oli niin helppo päättää kummit (mun veli+hänen vaimonsa sekä miehen paras kaveri) mutta eemelin kummeja ei olla kuin mietitty... Esikon kohalla oltiin jo kysyttykin kummeilta haluamista "tehtävään". Onhan tässä kuitenkin vielä aikaa...
Sitten tällanen gallup (tuli yks kaks mieleen) mikä on teidän mahanympärys? Mulla se on 113cm (mihinhän se ikinä kasvaa!!!) vaikka toki osa on läskiä... mutta on tää maha selkeesti isompi kuin esikon aikana!
Simpulle asunnonhankintaan onnea!!! Meillä se on vasta eessä! Kun nyt saatais tää talo nopeesti myytyy!!!
Crabu, mun miehellä ei ollut MITÄÄN kokemusta lapsista, ja oli kyllä aikas kauhuissaan kun ekoja kertoja vaihtoi vaippaa/vaatteita tai pesi esikkoa, mutta hyvin on tuo esikko kasvanut ja kehittynyt 2,5vuoden ikään! Mä sen sijaan oon päivähoitajan ryhmiksessä, ja oon hoitanut sen tuhat kertaa mun kolmea serkkua, joista vanhin on nyt 19! Ja hyvin tuo mun mies on tosiaan pärjännyt ja osannut homman, vaikka ensin sillä meni hermot, kun ei osannut yhtä nopeesti vaihtaa vaippaa kun minä... hih! Joten hyvin miehesi varmasti oppii!!!
Vaari/mummi yms. kuviot. Meillä mun vanhemmat on mummi ja vaari ja appiukko pappa (itse kaikki halusivat noin) Meillä kun esikko oli molemmille eka (tai no on miehen siskolla yks nyt 17v tyttö, mutta kun asuvat Ruotsissa ja ovat ruotsinkielisiä, niin muutenkin on vähän eri puhuttelunimet...) Ja meillä on vielä lapsilla yksi isomummukin elossa. (mun mummoni joka oli isomummo kuoli sillon keväällä...)
Mutta joo, pitäs vissiin vähän useemmin kirjottaa, niin ei olis näin pitkä tää viesti...
Kaikille oikein paljon jaksamisia!
napero ja eemeli 26+3 sekä untenmailla isoveli 2,5v
Meillä kanssa vähän sama tilanne, esikoiselle oli helppo löytää kummit, mutta nyt on hankalampaa. Mun ykkösvaihtoehto kakkosen kummiksi olis hyvä ystävä, loistava mies kaikin puolin ja lämmin ja ihana ihminen, mutta ei puhu suomea eikä ruotsia kovin sujuvasti. Ja nyt pohdin, kannattaako lapsen kummiksi ottaa ihminen, joka ei pysty täysin kommunikoimaan lapsen kanssa kummallakaan lapsen äidinkielellä?
Synnytyksestä vielä: vaimon synnytyksessä oli myös tällainen horror-kätilö, "ei meillä mitään jakkaroita ole, etkö voisi nyt vaan olla siinä sängyssä". Ja vaimolle sanottua: "älä itke siinä, ei se itkemällä parane, tämä paranee vaan synnyttämällä".
Jouduttiin lapsen isän kanssa uhkailemaan, että lähdetään sitten itse koputtelemaan muiden synnytyssalien ovia, ennen kuin viimein lähti etsimään jakkaraa. Ja kun se vihdoin löytyi, lapsi olikin sen avulla ulkona kymmenessä minuutissa.
Eli synnytyssalitoiveeksi ehkä sitten, että saisi mahdollisuuksien mukaan valita missä asennoissa oleilee, että saisi ainakin sitten sen jakkaran käyttöön ja että kätilö ei yrittäisi estellä jos mulla on joku kuva siitä, mikä olis hyvä (niin kauan tietty kun se ei ole vaarallista tai haitaksi).
Nyt esikoisen kanssa ostamaan pellavaöljyä Ruohonjuuresta. :-)
Mukava kuulla että ruskanodotuksellaki paino on kurissa:)täällä myös, njyt päästy vasta plussan puolelle, hurjat 60g!!
Kätilöistä!täällä mös oli inhottava kätilö synnytyksessä, luojalle kiitos että synnytys oli pitkä ja sillä ääliöllä ehti loppua vuoro ennen ku piti ponnistaa.. just sellanen älä turhaa märise siinä, ei tässä nyt vielä mitään lääkkeitä oteta, ei pidä tulla raskaaksi jos ei kestä kipua!!!plääplääplää..ja se hemmetin läähätä nyt läähätä..mie kiljasin vaan että läähätä ite!ja ole nyt hyväenen aika hiljaa,kuka kehtaa sanoa synnyttäjälle että ole hiljaa!mie en harmi vaan muista´kyseisen kätilön nimeä niin en voi sano että en halua sitä!!
Kummeista varmaan tulee täälläki ongelma..onhan nuita ihmisiä mutta en pidä vielä kiirettä..onhan tässä aikaa:Dja nimet on sekä tytölle että pojalle, 3 nimeä kumpaisellekin..
Tänään on sitte herätty seittämän jälkeen vaikka vapaa vkl!meillä hajos sänky ja siihen sitte molemmat herättiin!!uus sänky olis enemmän ku hyvä juttu!
Asunnosta, maanantaina menään katsoon yhtä asuntoa, siihen vaan pitäis muuttaa jo syyskuun puolessa välissä joten pitää miettiä riittääkö rahat!mies on ennenki asunu siinä talossa ja mie olen kans paljon viettäny aikaa siellä!on vaan aika piiri-pieni-pyörii-talo!toiset tietää sun asiat ennen sua..kaikki tuntee toisensa ja silleen..mukavahan se toisaalta on mutta välistä voi ottaa aivoon:)mutta toivottavasti se saatais ja rahat riittäis niin sais varmuuden siitä että mihin muutetaan..
Mulla tää maha kasvaa sisäänpäin..ei vissiin tuu sellasta palloa:)kivaa..lääkäri ainaki epäili, ja sano ettei tarvii olla huolissaan jos ei kauheesi maasu kasva enää..hyvä niin, eipähän tuu niin kauheita arpia:Dsf mitta on kyllä yläkäyrillä mutta ei sillä vissiin oo väliä..ja vauva kasvaa alakäyrillä..mulla vaan vettä on paljon..ainaki viimeksi:)
mutta nyt katsoon töllöä ja makaan soffalle:D
simppu rv 29+3
en oikein tiennyt minne keskusteluun olisin tämän laittanut.mutta ajattelin laittaa tänne koska suht koht samoilla viikoilla/päivillä mennään,
tämä on siis neljäs muksu. viikkoja nyt 29+4 la 4.11
paljonko teillä on SF mitta ollut edellisellä neuvola käynnillä (saa laittaa myös muitakin mittoja toisilta viikoilta)
mun aiemmat lapset on ollut 3660g 3360g 4200g
viimeinen kulki käyrän yläosassa.
HUOLI on kuitenkin tästä vauvasta... painoarvio tehtiin viikoilla 26+6 se oli VAIN 744g! sf mittaa ei mitattu. mutta 24+2 viikolla se oli 19cm ja nyt 28 viikolla se oli jo peräti 27
vauva on perätilassa, vaikuttaako se paljon noihin sf mittoihin?
laittakaas ihmeessä omia mittojanne tulemaan, täällä ollaan hysteerisuuden vallassa vauvan pienen koon vuoksi. onko muilla ollut minkälaisia paino arvioita ja millä viikoilla? sf mitat kiinnostaa myös.
onko kukaan teistä menossa synnyttämään päijäthämeen keskussairaalaan marraskuun alussa?
Mulla on myös neljäs raskaus ja sama la päiväkin!! Synnyttämään yritän päästä naistenklinikalle jos vaan ei ole pahat ruuhkat :)
Mulla esikoistyttö oli 2800g ( syntyi 37+3) ja hällä oli rv24 sf-mitta 21cm sekä rv28 sf 23cm. Tyttö oli tuolloin jo kääntynyt. Paino arviota ei ole.
Poika oli 3280g ja syntyi 39+4. Hänellä oli mitat rv25 sf-mitta 21cm ja rv29 sf oli 25cm sekä perätila. Paino arviota ei pojastakaan ole.
Toinen tyttö oli sitten mulle huimat 3880g ja syntyi rv39+5. Mittoja oli rv 23 sf 18cm ja rv 30 sf 26cm. Tarjontaa ei korttiin olekaan merkattu mutta tuosta 2vkoa eteenpäin on arvioitu olleen kääntynyt. Painoa ei hänellekään ole arvioitu.
Nyt tässä raskaudessa rv 25 sf-mitta oli 21cm ja rv 29 oli sf 27cm. Mulla on sen takia suuri ero noissa mitoissa kun th sai rv 25 sf-mitaksi 21cm ja lääkäri saman 3vkoa myöhemmin. Miten päin vauva köllii sitä en tiedä mutta kääntynyt on eli saattaa olla perätilassa tai sit ei :)
Ja sit vielä sekin vaikuttaa mittoihin onko ollut sama th/lääkäri vai onko ollut joku muu. Mulla on noilla viikoilla ollut kaikkien aikaan eri mittaajat vaikka nyt kun lukuja katsoo ovat aika samoissa. Sf-mitan käyrillä olen ollut suht keskivertoa.
Musta noi sun mitat ei näytä yhtään huolestuttavilta ja kun lueskelin esikoisen aikaan saatua "Odottavan äidin päiväkirjaa" siinä oli erikseen maininta että rv23-27 on pituutta aika paljon mutta paino suhteessa vähän ja rv 28-32 lapsi alkaa saamaan rasvakerrosta ympärilleen. Paino-arviota ei mulla tosiaan ole kenestäkään lapsesta ennenkuin rv36 jolloin olen käynyt omalla lääkärillä ultrassa.
Moschino rv 29+5
Kerttuli: Minulla laskettu 10.11 ja päijäthämeen keskussairaalaan ollaan menossa, tosin esikoinen meni 10 päivää yli, joten luultavasti kerkiät ennen minua jo poiskin.
Esikoinen oli tosissaan syntyessään nelikiloinen ja sf mitta kulki yläkäyrilla, ja perätilassa taisi olla koko ajan, vaikkei siitä tiedyttäkkään kuin vuorokausi ennen. Nyt mennään sitten sf käyrien alarajoilla, minkäänlaista painoarviota ei olla saatu, ei tästä eikä myöskään esikoisesta aikanaan.
En tiedä vaikuttiko esikoisen perätila vain onko luonteissa eroja niin paljon, mutta tamä meidän maha-asukki on esikoiseen verrattuna todella "villi".
Miinat 29+1
Täällä on ollut tapahtumarikas päivä tänään.
Aamusta lähdettiin ostamaan uusia ilmakumirenkaita vaunuihin, jotka ollaan siis aiemmin ostettu käytettyinä. =)
Sitten poikettiin kylässä, käytiin ostamassa pinnikseen uusi patja ja piipahdettiin neuvolassa.
Neuvolakuulumiset on ihan positiivisia kivoja. ;)
Verenpaine ja kaikki ihan ok, hemppa taas vähän laskenut, mutta lisäilen rautaa takaisin siihen 100mg mitä aiemmin söin.
Painoa tullut nyt reippaasti eli 300g/viikko!!! Ja SF-mitta oli jo 29cm! Heh...
Niin ja neiti on siis laskeutunut ja pää asettunut jo jonkin verran, mutta ei vielä ihan kokonaan kiinnittynyt.
Nyt alkaakin olla sitten niin, että Henkkamaukalta tilasin imetysliivejä lisää ja muutaman uuden mukavan vaatteen synnytyksen jälkeiseen elämään.
Hankintalistalla on enään: Lansinoh, rintapumppu, muutama lakana, D-vitamiinit, Cuplatonia varuiksi, parit villavaippahousut
Ehkä keksin vielä jotakin pientä. ;)))
Mut nyt tarttee taas mennä lapsia kaitsemaan, joten moikkis kaikille ja palaillaan! =)