Millaisia lasten ohjelmia
haluatte lapsenne katselevan ja saako hän itse päättää mitkä piirretyt katsoo?
Meillä päätämme me lasten ohjelmsta joita annamme katsella.
Esim: halinallet,mansikka Marja ja muutamia muita kunnollisia ja väkivallattomia lastenohjelmia saavat katsella.
Kommentit (5)
Saavat katsoa kakkosen lastenohjelmia vapaasti eli tunti arki-iltaisin ja viikonlopun aamulastenohjelmat. Noita viikonloppuohjelmia eivät nykyään jaksa kokokaan katsoa, jotkut ohjelmat kuulemma liian tylsiä. Meillä ei koskaan katsota kolmosen tai nelosen lastenohjelmia, lapset eivät edes tiedä, että muilta kanavilta tulee lastenohjelmia :-).
Videoita katsotaan max 1/päivä, välillä päivittäin, välillä voi olla useampi päivä väliä. Videoita meillä on esim. Noitia, jättejä ja peikkoja -sarjaa, Barbie-elokuvia, muumeja, Pekka Töpöhäntää ja esim. Puppe oli vielä jokin aika sitten suursuosikki. Myös Nalle Puheja meille on kertynyt, itse en niitä lapsille tarjoilisi, mutta olen katsonut sormien lävitse, kun ovat lahjaksi saaneet, eivätkä nyt mitään kauheuksia sisällä.
Tähän on vielä pakko kertoa, että meidän silloin 4-vuotias esikoisemme katsoi lyhyen " päiväkotiuransa" (8 kk) aikana videoita uskomattoman määrän, mm. Pokemonia ja muita alle 7-vuotiailta kiellettyjä elokuvia. Olimme siitä tosi näreissämme, mutta päiväkoti väitti lapsemme valehtelevan. Nykyäänkin tyttö usein vielä kertoilee jostain elokuvasta ja kun kysymme, missä hän ko. elokuvan on nähnyt, niin kuulemma tuossa kyseisessä päiväkodissa. Ei nyt tähän varsinaisesti kuulu, mutta olen edelleen tapauksesta ja päiväkodista melkoisen järkyttynyt.
kakkoselta pikkuskakkosen ja aina sen mikä tulee ennen pikkukakkosta.Nelosen aamuista vain halinallet ja mansikkamarjan. Viikonloppuina kolmoselta rajoitetaan, mutta haluaa katsoa hamtaron ja tikun ja takun. Mä oon aika tiukka äiti ohjelmien kanssa, mutta ei tyttökään onneks halua katsoa transformereita ja pokemonia ym.
Minä toivoisin että tulisi esim:Aku ankkoja niitä pätkiä joita tuli joskus 80-90 luvuilla,Maija Mehiläistä, Tao tao, ja muutama muukin vielä tuohon kuuluisi mutta en taida kaikkia luetella!
Meilla lapset katsovat aika vahan varsinaisia lastenohjelmia lahinna sen takia, etta ne tulevat aina " vaaraan" aikaan kun on jotain muuta tekemista. Tytto haluaa katsoa viikoittain tulevan askarteluohjelman. Muuten luontodokumentit ovat suosittuja. Tytto tykkaa myos historiajutuista, varsinkin Egypti on juuri nyt " in" . Poika tykkaa dinosauruksista ja telkkarista nauhoittamani dokumentti pitaisi katsoa paivittain. Usein nauhoitan luontodokumentit ja esikatselen ne raakuuksien varalta, koska pienempi pahoittaa mielensa raatelukohtauksista.
Meillä telkkari oli poissa yli vuoden ja nyt lokakuussa " jouduimme" ottamaan sen takaisin, kun siskoni lähti ulkomaille ja palautti lainansa.
Tiukkaa linjaa pidämme edelleen, lapset katsovat Pikku Kakkosen jos ei ole parempaa tekemistä (ulkoilua, ruokailua yms) samaan aikaan. Yleensä katsovat 1-3 lastenohjelmaa viikossa. Aamuisin ei telkkaria avata koskaan. Viikonloppuaamuisinkin on muuta tekemistä, tosin joskus sunnuntaiaamuisin katsomme koko porukalla TV1 luonto-ohjelmaa (klo 8-9). Sitä jaksavat katsoa ja on ihan opettavaistakin.
Me vanhemmatkaan emme telkkaria kaipaa, uutiset katsomme jos ehdimme/muistamme/viitsimme, mä katson joskus Kotikadun. Turha kapine siis koko loota. DVD:ltä lapset katsovat " Olipa kerran Elämä" -sarjaa joskus viikonloppuisin tai jos ovat sairaana.
Hyviä lastenohjelmia tulee mielestäni niin kamalan vähän että ihan sen takia ei niitä katsota, nuo luonto-ohjelmat ovat mielestäni ihan jees.
T: Vuokko, lapset -99, -01, -04 ja rv 23