Kamalin toimenpide mitä sinulle on tehty?
Itse sanoisin että paksusuolentähystys on ollut pahinta.
Kommentit (147)
Aikaisemmin olen synnyttänyt sektiolla, luitani on leikkauksessa sahattu poikki ja liitetty toisiinsa ruuveilla, hampaita on vedetty puuduttamatta ja yhden leikkauksen yhteydessä asennettiin haavanestettä keräävä putki lonkkaan joka ilman mitään puudutusta sitten vedettiin pois. Kaikki oli yököttäviä toimenpiteitä, mutta pahin on ollut tuo aivojen varjoaine.
Varjoaineen edetessä tulee vaikka mikämoisia tuntemuksia eikä mikään niistä ole aitoa, varjoaine siellä vain liikkuu. Pelottavaa...
Tehtiin vielä oikein kahteen kertaan, kun eivät ekalla kerralla saaneet kaikkea kaavittua. (hoitovirhe suorastaan!)
Pari vuorokautta kärvistelin hirveiden kipujen kanssa ja sitten älysin soittaa, että onkohan normaalia olla edelleen NÄIN kipeä. Ei muuta kuin ultraääneen ja uusintakaavintaan! Oho, sinne olikin jäänyt vielä jotain! Kohtu olisi voinut tulehtua niin pahasti, että lapsihaaveet voisi unohtaa. Onneksi niin ei käynyt, vaara oli kyllä melkoinen.
Silti täytyy sanoa, että henkisesti se otti kuitenkin kovemmalle kuin fyysisesti. Onneksi olen sittemmin saanut kaksi ihanaa lasta!
multa on tähystety monia kertoja ja vain pari kertaa oli hieman kivuliaita, kun putki laitettiin ohutsuoleen asti ja ilmaa pumpattiin suoleen. vatsalaukkua on myös tähystetty ja senkin kestää, vaikka vähän on hankala sitä putkea niellä. hampaita on paikattu puuduttamatta ja vatsaa paineltu synnytyksen jälkeen ja muutenkin. on otettu koepalaa ja katetroitu yms. kaikista pahin kipu on mielestäni ponnistuskipu, muut kestän vaikka hymyillen.
Esim. toi perseen romplaaminen ois varmasti mukavampaa kun voi vaan nukkua sen ajan.
Ihan hävettää sanoa etten ole itse kokenut yhtäkään. Pahin kun taitaa olla hammaskiven poisto (synnytyskin kun oli nopea/helppo/kivuton).
Vauva oli hiukan väärässä asennossa, eikä päässyt tulemaan ponnistusvaiheessa. Toinen kätilö tuli hyppimään mahan päälle; puristi paidalla koko voimallaan ylävatsasta alaspäin, jotta lapsi lähtisi tulemaan. Se kipu oli sanoinkuvaamaton.
jälkeen haavan tarkistaminen hirvittävän haavakivun takia, parin viikon päästä tikkien poisto kyseisestä haavasta ilman puudutusta.
(Vestibulektomialeikkauksessa poistetaan alapään limakalvoilta vaurioitunut kohta, mulla 1,5 cm suikale emättimen suun takaseinästä ja reunat ommeltiin yhteen. Sen jälkeen näky alapäähän oli kuin olisi puolet ulkosynnyttimistä vedetty sisään. Myöhemmin ilmeni että tikit olivat aiheuttaneet lankamaiset kiinnikkeet limakalvoon ja ne katkaistiin ilman puudutusta. Tietenkin leikkausta edeltävä vuosien lääkärissä ravaaminen hirvittävien vulvodyniakipujen takia oli henkisesti lähes ylivoimaisen raskasta. Onneksi olen vielä hengissä ja nykyään suht terve.
Sektion jälkeen siis. Aivan_järkyttävää, tuntui kuin takaraivosta oltaisiin tungettu ruosteisia haarukoita sisälle, ja mikään kipulääke ei tehonnut siihen. Kesti varmaan viikon-parin verran.
Siis neuloja ja sähköä hermoihin, tietävät neulan olevan oikeassa paikassa kun potilas huutaa tarpeeksi=(
Minulla se ainakin auttoi välittömästi, oli kuin olisi taivaaseen päässyt:)
En tajua, miksei sitä sairaalassa luokiteltu miksikään, se oli aivan HIRVEÄÄ. Vasta jälkitarkastuksessa omalääkäri sanoi, että kyseessä on ollut aivan selkeä hermopäänsärky, johon olisi veripaikka auttanut. t.43
Lääkärilakon aikaan Jorvissa ko. toimenpide tehtiin paikallispuudutuksessa ja sattui niin, että taju meinasi mennä. Synnytys ja sektio olleet ihan lasten leikkiä tuohon toimenpiteeseen verrattuna. Muutamille tuttavilleni on myös tehty rintapaiseen poisto ja heidät on aina nukutettu!!!
Siis paksusuolen varjoainekuvaus. Siinähän laitetaan vaan se varjoaine suoleen?
t. ensi viikolla ko. tutkimukseen menevä
aqua-rakkulat useaan kertaan selkääni. Mikään ei ole tuntunut niin pahalta, ei synnytyskivut, sektio tai viisaudenhampaan poistaminen, joka sekin oli aikamoinen operaatio.
kohdunkaulapuudutetta, ruiskulla(tai mikä sitte oliki) joka ei toiminut!!!!
Synnytys, viisaudenhampaiden poistot leikkaamalla ja vetälää ovat ollet kakunpala, kun niihin olen saanut puudutusainetta.
mulle jo toi äänihuulten tähystys oli jotain aivan kamalaa