Miten muuttaa tätä erikoista dynamiikkaa lapsiperheessä?
Molemmat meistä halusi perheen, mies jopa enemmän kuin minä. Mutta nyt on perhe ja todellisuus on sitä, että mies on kuin minun miesystävä, jolla ei erityisempää kontaktia lapsiini (=lapsiimme) ole. Joudun yksin huolehtimaan kaikki lasten aamupalat, iltapalat, iltapesut, nukuttamiset, pipien puhaltamiset. Mies on järjestänyt työaikansa niin että käytännössä ei ole muuta vaihtoehtoa kuin että minä vien ja haen päiväkodista.
Mies valittaa kun emme matkustele, haluaa kuulemma parisuhteen jossa matkustellaan. Ei siinä, kivaahan se olisi. Mutta minä en halua lähteä matkoille, koska joudun yksin miettimään mitä pakata lapsille, yksin järjestämään niin että majoitus vaikkapa hotelli tarjoaa lapsille sopivat sängyt, miettimään yksin miten järjestää iltapuurot hotellioloissa, miettimään yksin miten saada pissalle junan vessaa pelkäävän lapsen jne.
Ollaan puhuttu. Olen puhunut ja puhunut. Mutta mikään tässä dynamiikassa ei muutu. Mies tekee kyllä paljon kotitöitä ja kompensoi sillä osuuttaan perheen hommista. Miten saisi tilanteen muuttumaan?
Kommentit (585)
No mitä jos lähtisit yhdeksi yöksi jonnekin ja lapset jäisi isänsä kanssa kaksin koko illaksi, yöksi ja aamuksi? Kai se jossain vaiheessa niille iltapalaa antaa ja laittaa nukkumaan? Jotkut vain ei ole niin oma-aloitteisia jos jos nyt koko lasten elämän olet ne yksin hoitanut niin vaikea miehen siihen väliin on tulla. Varmaan on vain tottunut, että sinä hoidat eikä siten edes ymmärrä mitä pitää hoitaa. Ei molempien tarvitse toimia samalla tavalla. Jos lähdet hetkeksi pois ja koko vastuu on isällä niin ehkä se avaisi vähän silmiä?
Ja mitä matkaan tulee jos sulla on tarkat tiedot siitä minkälaisen hotellin haluat niin mikset auta miestä valitsemaan sellaista? Joku perhehelvettihotelli jossa jääkaapit, lastenaltaat, leikkipaikat, all in clusive ja lastenkerho. Lomalla teet samalla tavalla, sanot jokupäivä lähteväsi vaikka iltakävelylle rannalle ja pyydät että mies hoitaa sillä välin iltapuuhat? Ja samalla tavalla päivällä pyydät lapsia kääntymään välillä isän puoleen. Äiti lähtee nyt uimaan, pyydä että isi vie teidät vessaan. Äiti käy nyt kaupassa, pyydä että isi käy ostamassa jätkskit. jne. Joidenkin vaan on vaikea oma-aloitteisesti ottaa vastuuta jos ei ole koskaan niin pitänyt tehdä. Mies on tossu, mutta niin olet sinäkin jos et vaadi miestä osallistumaan jos kumminkin niin haluaisit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lomamatka kaatuu siihen, ettei lapset saa muutamana iltana puuroa, niin kyllä vikaa on jossain muussakin kuin miehessä. Ja matkajärjestelyistä pääset helpommalla kun teet listan, mitä miehesi hoitaa ja mitä itse hoidat (pakkaamiset, lippujen varaamiset yms.). Ehkä sinä todellakin hoidat kaiken teillä yksi, niin mies ei edes uskalla ryhtyä johonkin puuronkeittoon, kun se todennäköisesti menisi mielestäsi ihan väärin.
En ole koskaan valittanut hänen tekemisistään että tekisi väärin.
Eikä minun hyödytä tehdä listaa mitä miehen pitää hoitaa, koska hän ei hoida siltä listalta mitään jos se liittyy lapsiin. Olen kotona listannut monta kertaa asioita mitä lapsiin liittyen hänen pitää hoitaa, mutta hän ei hoida. Ei vain hoida vaikka sanon että sinä hoidat nyt nämä. Keksii vaikka mitä muuta lapsiin liittymätöntä hoidettavaa, leikkaa vaikka nurmikon joka päivä kompensoidakseen osuuttaan. ApSiis voi hyvä ihminen lue itse tuo kirjoittamasi teksti ja mieti että onko tuossa hommassa mitään järkeä. Jos mies ei halua muuttaa tapojaan niin sinulla on vain yksi ratkaisu. Kirjoittamasi perusteella mies tekee mitä tahansa temppuja jotta tilanne ei muuttuisi, onko hänellä jonkinlainen henkinen lukko lasten suhteen?
Minä myös epäilen jotain henkistä lukkoa kun muuhun kuitenkin osallistuu eikä ilmeisesti ole esim kontrolloiva tai mustasukkainen? Millainen hänen lapsuuden perheensä on? Tokikaan ap ei oikein voi asialle mitään jos mies ei halua muutosta tilanteeseen. Vaikuttaa kyllä, että mies ihan aktiivisesti välttelee lasten kanssa olemista, ei siis vaan vetäydy niinkuin jotkut.
Mitä mies sanoo kun kysyt miksi hän ei halua tehdä mitään lapsiin liittyvää? Miksi hän ei halua perheneuvolaan? Eikö hän koe mitään ongelmaa olevankaan ja kuvittelee osallistuvansa vai tiedostaako itse tuon dynamiikan?
Vierailija kirjoitti:
Mitä mies sanoo kun kysyt miksi hän ei halua tehdä mitään lapsiin liittyvää? Miksi hän ei halua perheneuvolaan? Eikö hän koe mitään ongelmaa olevankaan ja kuvittelee osallistuvansa vai tiedostaako itse tuon dynamiikan?
Nämä keskustelut ei mene mitenkään erityisen hyvin. Hän siis joko heti alussa hermostuu, että jankkaan "taas" samoista aiheista eikä suostu puhumaan vaan menee muihin hommiin, vaikka lumitöihin. Tai sitten hän keskustelee, mutta tarjoaa selityksiä, jotka minusta on tekosyitä, eivät siis liity asiaan vaan että ei antanut ruokaa koska mietti jotain työsähköpostia tms. Kyllä hän kokee ongelmia olevan, mutta hänestä ne ongelmat on vaikka sitä että emme matkustele. Kai tiedostaa ainakin osin dynamiikan, mutta ei halua avata aihetta, siis kunnolla. Jos yritän pakottaa avaamaan, pakenee. Ap
Vierailija kirjoitti:
Tätä minäkin kysyn. Eihän näissä keskusteluissa ole mitään järkeä jos aloittaja ei kerro, miten toinen perustelee käytöstään. Jos perusteluja ei ole kysytty eikä saatu painokkaamminkaan kysymällä, niin sittenhän asia on yksinkertainen: miehen äiti ei ole päsmäri, vaan mies itse. Hän luikkii koska pystyy, ja hänen annetaan niin tehdä vaatimatta, että äijä lähtee tutkituttamaan päänsä jos hänellä on joku tekninen ongelma, joka estää omista jälkeläisistä huolehtimisen kokonaan.
Vaikka onhan äijällä tekninen ongelma: hän ei halua tehdä mitään myönnytyksiä, koska hänen asemansa on nyt sopiva ja mikään muutos ei sitä paranna. Tämä on nyt köydenvetoa ja mies on saanut hyvän jalansijan josta ei tahdo luopua.
Jos teette kotityöt puoliksi ja sinä olet ainoa joka vie ja hakee lapset päiväkodista, on kohtuullista että miehelle kuuluu vastuu lasten iltatoimista. Kuulostaa siltä että mies jää lastensa elämässä aivan statistiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei tule luonnostaan, niin tuskin pakottaminen siihen auttaa. Miehen valmiudet lasten hoitoon eivät ole samat kuin naisella. Kyse biologiasta.
Mitähän valmiuksia tarkoitat? Joo, mies ei voi imettää, eli tästä syystä vauva on hyvin kiinni äidissä ensimmäisen vuoden.
Mutta isompien lasten kohdalla mikä biologinen seikka estää miestä valmistamasta lapsille aamu/iltapalaa, auttamasta lapsia vessassa käynnissä, leikkimästä lasten kanssa, lukemasta lapsille, pelaamasta pihapelejä, ostamasta lapsille sopivat talvivaatteet jne? En keksi mitään syytä. Ainakin omalta mieheltäni nuo on aina luonnistuneet ilman mitään pakottamista :DNyt ap lähdet muutamaksi päiväksi pois kotoa ja annat miehen ottaa vastuun lapsista. Pakkohan sen on oppia lapsistaan huolehtimaan! Mitä jos sulle joskus käy jotain, joudut vaikka sairaalaan pariksi viikoksi?
Et tainnut lukea kaikkia viestejä, ap kertoi jo että jos on poissa kotoa, lapset on nälässä eikä mies älyä laittaa niitä ajoissa nukkumaan. Ihan hyvä pointti sulla, varsinkin tuo vika lause on ihan totta, olisin tosi huolissani jos ap joutuis sairaalaan et mitenkä be muksut selviää jos mies noin tumpelo.
Ap, nyt ammattiapua perheneuvolasta! Sori nyt vaan, ei tuo ole normaalia ettei toinen vanhempi osaa ruokkia lapsia saati pitää rutiinista kiinni (nukkumaanmenoajat).
Jos ihan rehellisesti sanon niin kuulosta siltä että mies EI HALUA ruokkia lapsia eli tekee nämä temput ihan tahallaan jotta äidille jäisi se 100% vastuu lapsista.
Tuohon viittaa myös se että mies on järkännyt työaikansa niin että ei voi osallistua päiväkotikuskauksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä keskustelut ei mene mitenkään erityisen hyvin. Hän siis joko heti alussa hermostuu, että jankkaan "taas" samoista aiheista eikä suostu puhumaan vaan menee muihin hommiin, vaikka lumitöihin. Tai sitten hän keskustelee, mutta tarjoaa selityksiä, jotka minusta on tekosyitä, eivät siis liity asiaan vaan että ei antanut ruokaa koska mietti jotain työsähköpostia tms. Kyllä hän kokee ongelmia olevan, mutta hänestä ne ongelmat on vaikka sitä että emme matkustele. Kai tiedostaa ainakin osin dynamiikan, mutta ei halua avata aihetta, siis kunnolla. Jos yritän pakottaa avaamaan, pakenee. Ap
Onko miehellä ketään miespuolista sukulaista, ystävää tms josta hän saisi perheestään huolehtivan miehen mallia? Vaikuttaa siltä, että tuossa on nyt jälleen yksi ikipoika jämähtänyt uskomukseensa, että miehuus menee jos naista tottelee. Jonkun pitäisi nyt selventää hänelle, että se on pikkupoikien sovinismia joka ei aikuista miestä pue.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en nyt ihan ymmärrä. Kirjoitat, että mies hoitaa oman osuutensa perheessä.
Ei tasa-arvoa ole se, että ihan kaikki asiat jakautuisi tasan. Tasa-arvoa on se, että molemmat osallistuu perheeseen sillä tavalla, mikä itselle on luontaista. Mieshän jo osallistuu omalla tavallaan. Minusta mieheltä ei voi sellaista vaatia, mitä hän ei "näe". Jos hän ei ymmärrä tuota matkusteluhommaa, niin hän ei ymmärrä, vaikka kuinka puhuisi. Ehkä mies vain näkee asiat yksinkertaisempana kuin sinä?
Ei hoida omaa osuuttaan. Tekee kyllä kotitöitä mutta ei lasten suhteen yhtään mitään. Ja jos lähtisimme lomamatkalle hän ei tekisi muuta kuin lomailisi kuin lapseton aikuinen, koska jossain hotellissa ei ole kotitöitä eikä hän matkalla osallistuisi lasten asioihin mitenkään eikä niitä miettisi mitenkään. Ei edes sen vertaa että keksisi itse, että voisi hakea termarissa hotellin keittiöstä kiehuvaa vettä iltapuuroa varten tai että olisi lasten kanssa kun minä haen. Ap
Tunge nyt se saatanan puuro vaikka hanuriisi! Älytön päähånpinttymä.
Voihan sitä ostaa kaupasta valmispuuroa lapsille. Ne lasten valmispuurot on hyviä.
Kyllä lasten kanssa pystyy matkustamaan jos vaan haluaa.
Lasten tarpeet ovat tietysti silloin etusijalla, mutta on matkustaminen kivaa silloinkin.
Ehkä mies voisi jopa paremmin ymmärtää ne lasten tarpeet kun olette enemmän yhdessä. Miten hän niitä nyt edes ymmärtäisi jos äiti hoitaa kaiken lapsiin liittyvän eikä mies ole edes kotona kuin ihan lyhyen aikaa.
Lähde viikoksi tai kahdeksi yksin lomalle ja anna miehen pärjätä lasten kanssa.
Mies kokee liian vaikeaksi olla lasten kanssa, etenkin kun lapsilla on jotain aistiyliherkkyyksiä vai mitä ne nyt oli miksi nirsoilevat. Pettynyt siihen että lasten kanssa on hankalaa ja sulkenut itsensä pois koko hommasta. Tekee kaikkensa että vaimo hoitaisi lapset yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä pienempänä lapset totuttaa matkusteluun, sitä helpompaa se on koko perheelle.
Meidän kersat ovat olleet aina mukana noin puolivuotiaina. Niidenkin kansaa on helpompaa, kun lähdetään välillä viikonlopuksi Lontooseen, Berliiniin tms. kivaan paikkaan.
Teillä taitaa molemmat vanhemmat osallistua lapsiin.
Kyllä molemmat hoidetaan joo, jos sitä "osallistumisella lapsiin" tarkoitat.
Joo sitä tarkoitan. Eli teillä on aivan eri tilanne kuin AP:lla.
Ehkäpä vain erilainen asenne. Ei pidetä lapsia pumpulissa. Kyllä joskus on ollut haasteita, mutta lapset ylernsä sopeutuu paremmin kuin me aikuiset.
Minä kyllä ymmärrän hyvin miksi ap ei suostu lähtemään lomamatkalle.
Lapset sukulaisille hoitoon ja lähdette kahdestaan matkalle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tasa-arvoa ole se, että ihan kaikki asiat jakautuisi tasan. Tasa-arvoa on se, että molemmat osallistuu perheeseen sillä tavalla, mikä itselle on luontaista. Mieshän jo osallistuu omalla tavallaan. Minusta mieheltä ei voi sellaista vaatia, mitä hän ei "näe". Jos hän ei ymmärrä tuota matkusteluhommaa, niin hän ei ymmärrä, vaikka kuinka puhuisi. Ehkä mies vain näkee asiat yksinkertaisempana kuin sinä?
Ei hoida omaa osuuttaan. Tekee kyllä kotitöitä mutta ei lasten suhteen yhtään mitään. Ja jos lähtisimme lomamatkalle hän ei tekisi muuta kuin lomailisi kuin lapseton aikuinen, koska jossain hotellissa ei ole kotitöitä eikä hän matkalla osallistuisi lasten asioihin mitenkään eikä niitä miettisi mitenkään. Ei edes sen vertaa että keksisi itse, että voisi hakea termarissa hotellin keittiöstä kiehuvaa vettä iltapuuroa varten tai että olisi lasten kanssa kun minä haen. Ap
Niin ootteko siis matkustaneet, kun tiedät miten juttu tulisi menemään?
Vierailija kirjoitti:
Lapset sukulaisille hoitoon ja lähdette kahdestaan matkalle
Tuohan olisi juuri nykyisen vinoutuneen dynamiikan vahvistamista. Ap miesystävänsä kanssa lomalle ilman apn lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunge nyt se saatanan puuro vaikka hanuriisi! Älytön päähånpinttymä.
😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olisin kyllä suuttunut moisesta vastuuttomuudesta, jos ei normaali puhe efes mene perille. Pian olisi mies huomannut, että elämä on paljon mukavampaa ja helpompaa, kun osallistuu, kuten vastuullisen vanhemman kuuluu.
En ole sellainen joka suuttuisi. Sanon kyllä asioista tiukasti, mutta en luonteeltani ole mikään suuttuja (enkä siis pelkää konflikteja, siitä ei ole kyse). Mutta alan vain lopulta miettimään eroa, jos normaali puhe ei mene perille. Ja on siis jo käynyt ero mielessä. Ap
Miehesi saattaa olla sellainen, joka ei usko ellet suutu. Jouduin itse pojan kanssa tilanteeseen, jossa hän halusi jotain aivan hölmöä, ja minä sanoin ei samalla kun hymyilin epäuskoisena, ettei kai hän voi tosissaan uskoa saavansa tahtoaan läpi. Hänelle se tarkoitti, että aha voin jatkaa inttämistä koska äiti selvästikin on myöntyväinen kun hymyilee.
Vasta kun räjähdin totaalisesti, loppui väninä. Sitten loukkaantunut poika murjotti ikipitkään, ja lopulta kun kissaa nostettiin pöydälle, selkisi, että pojalle oli epäuskoisen hymyn käsite vieras. Selvensin sitten samalla hiukan enemmänkin erilaisia sosiaalisia käytäntöjä ja mitä häneltä niissä odotetaan. Tämä oli läpimurtoriita, jonka jälkeen poika alkoi käyttäytyä huomattavasti viisaammin.
Mietin vaan, että miten hyvin mahdat oikeasti tuntea miehesi sielunelämää, jos et suutu koskaan? Näet vain hänen opportunistiset viritelmänsä, muttet ymmärrä miten hän maailman näkee. Sitä tietoa ei aina saa muuten kuin suuttumalla, koska vihaisena ihminen on rehellisimmillään. Jotkut eivät ole sitä koskaan muuten kuin kunnolla suuttuneina.
Jos haluat muuttaa dynamiikkaa, muuta suhtautumistasi. Nyt kun oikein odotat mieheltä sluibailua lasten suhteen (esim jos menisitte lomamatkalle) niin hänen on helppo täyttää odotuksesi. Eikä tuo ole siis tietoista toimintaa, ihmiset aistii alitajuisesti juttusia ja saattaa toimia ei-niin-tietoisesti jossain asioissa. Nyt käytännössä vahvistat tiedostamattasi miehen toimintaa, vaikka haluat päinvastaista. Suosittelen siis jättämään odotukset pois. Jos ei odota toiselta mitään, silloin toiseen pettyminen vähenee, koska pettyminen monesti johtuu odotuksista.
Siis voi hyvä ihminen lue itse tuo kirjoittamasi teksti ja mieti että onko tuossa hommassa mitään järkeä. Jos mies ei halua muuttaa tapojaan niin sinulla on vain yksi ratkaisu. Kirjoittamasi perusteella mies tekee mitä tahansa temppuja jotta tilanne ei muuttuisi, onko hänellä jonkinlainen henkinen lukko lasten suhteen?