**HUHTIKUUNhelmet** vko 34
Huomenta kaikille!
Aloitan tämän viikkopinon sitten nytten. Yritin kyllä katella ettei oo muut vielä aloitellut...
Tänne päin ei kuulu mitään ihmeempiä ehkä jotain pientä öklötystä mutta ei kestä aamuisin kyllä kauaa.... eilen olin jumpassa ja ainakin vielä tuntuu että jaksaa samalla tavalla kuin ennenkin!! jes... Jännä vaikka ois kuinka väsyny ni sitten taas piristyy kun tunti alkaa... Tosin kyllä kun pääsee kotia saakka niin on aika poikki..
viikon alkuja kaikille me lähdetään tästä pojan neuvolaan nytten!
heissan!!!
Kommentit (111)
Eli käsittääkseni nuo ultrat ovat lapselle riskittömiä ja esim. täällä ensimmäisen ultran yhteydessä otettava vapaaehtoinen verikoe otetaan äidiltä kädestä. Näiden perusteella tehdään sitten riskiarvio. Jos riski johonkin vammaan tms. näyttää suurelta, vasta sitten keskustellaan tutkimuksista, joissa olisi keskenmenoriski. Ja edelleen tässäkin vaiheessa voi päättää ettei halua muita tutkimuksia esim. tuon keskenmenoriskin takia. Mutta tosiaan sinun on varmasti hyvä jutella neuvolassa asiasta. Lisäksi ainakin meillä terveydenhoitajalta sai kirjallistakin materiaalia johon voi rauhassa tutustua kotona.
Teretulemast kaikille uusille plussanneille ja kovasti onnea tulevaan!
Kävin eilen siel ultrassa, kohdussa oli ainakin se ruskuaispussi ja sykkeen lääkäri oli myös näkevinään, sanoi et hyvältä näyttää näille viikoille nähden...:)
sain kuitenkin uuden ajan 5.9 jolloin viikkoja olis sitten rapiat 8, jotta tilanne varmistuis. Oli helpottavaa tietää et ainakin kohdunulkoinen raskaus on pois suljettu ja tuulimunaraskaus tämä tuskin on koska olo on niin paljon erilainen kuin keväällä tm-raskaudessa. Nyt on paljon "normaalimpi"olo, pientä etomista ja väsyä mut siinä kaikki...niin tokihan nyt alavatsalla on muutaman kerran päivässä sellanen viiltävä kipu/tunne jonka kuvittelen olevan kohdun kasvuun liittyvää!
Nyt on vapis ja alotan vaatehuoneen siivouksen, että sinne mahtuis ihan sisälle asti;)
Mukavat päivän jatkot kaikille!!!
tinsku ja pömppis rv 6+2
Suututtaa vieläkin kun ostin eilen töihin evääksi savulohisalaattia kun teki koko päivän mieli.. Ja kun menen töihin niin myyjä on laittanutkin tonnikalasalaattia mun laatikkooni ja en voi sietää tonnikalaa.. Ja lisäksi olin sit koko päivän ilman syötävää töissä. Ja olo oli sen mukainen. Ja mies on vihainen kun kysyi hakiessa mua, että olenko syönyt sit koko päivän mitään ja et olenko muistanut ottaa vitamiinitabletit.. en.. Heh :/
No joo.. Joku siitä msn yhteisöjutusta ja yahoosta tuolla sanoi.. Mie en oo saanu ees mitn tervetuloo juttuu yahoosta. Luulen et jää käyttämättä vaikka sinne rekisteröidyin kun ei oikein tunnu mun taitoihin soveltuvalta :D .. Msn yhteisö.. Katselin tuolla msn sivuilla niin siel ei oo mitn yhteisö juttuu mut itse ainakin käsitin et ihan mese-keskusteluryhmästä ol kyse aikaisemmin.. ?..
Hiustenvärjäyksestä.. Kotitekoisista puhuttiin juu kyllä. Ja kyllähän hiuksia värjätä saa. Mut ennen kun värit on varmaan ollut enemmän myrkyllisiä :D kuin nykyisin :D ..Mutta nykyajan värit on aika ihmisystävällisiä luulisin =)
Mie oon ihan päästä pyörällä noiden ultrien suhteen kun ekaa kerta odottelen tässä.. Et onks niinku ultria koska ja mitenkä paljon ja tehääks sit eriksee viel jotain seulontoi ja mitenkä niit tehää ja missä keskenmenoriski on jaja... *huokaus* ..Joskos ne kaikki selviäisi tässä raskauden aikana.. Ultraan pääsystä kyl mul ei puhuttu mitn kun neuvola-ajan varasin...
Sitten mul ol viel jottain mutta ku tää muistiki pätkii.. Hmm.. Nii se se ol. Että onko viel sellasta olemassa että raskaana olles pääsee hammaslääkärille ilmaiseksi ja noppeempaa? Ja jos on niin onko se vaan et se tarkastus on ilmainen ja loput joutuu maksaa ite vai mitenkä.. Oisko kellää tietoo?
Mie ostin tuossa edellispäivän tuollaisen "Äidiksi - Minun odotukseni" täytettävän kirjan. Samaa sarjaa sellaisen vauvakirjan kanssa. Suosittelen! Ensin kun suomalaises kävin tuot kattoo niin olin et plaah, tääl on kaikkee turhaa mut sit kävin ostamassa kuitenkin ja tuo on kyl tosi hyvä =) .. Kaikkee tietoo löytyy ja sit saa ite sinne täytellä jne..
Lauantaina meillä on tupaantuliaiset ja keksittiin peitetarina että mulla on lääkekuuri menossa niin en voi sen takia juua.. Toivonmukn menee läpi ja en oksentel muitten ees :D .Kun en haluaisi vielä saavan tietää nuiden ketä tulee kun suurin osa on miehen sisaruksia..
Tuota äitiysneuvolakäyntiä ja tutkimuksia olen kyl siltäkin osin miettinyt, että mun mies on adoptoitu ja se ei tiedä mitn oman suvun sairauksia tai et onko ollu kaksosia tai mittään.. Et joutuukohan sitä jotenki tarkempaan syyniin kun en tie kuin oman suvun jutut...
Mutta nyt pittää lähteä bussille ja kohti töitä taas jälleen kerran. Ilta ja aamu vielä kestettävänä ja sitten kaksi vapaata jotka kyl menee tupareis :/
Verticia ja työnimetön rv 5+6
En olekaan vähään aikaan kirjoitellut tänne, enkä käynyt lukemassa muidenkaan kuulumisia. Tosi ikävä kuulla noista keskenmenoista. Jaksamisia!
Tänään olen voinut pahoin. En osaa vielä sanoa, liittykö tämä ällötys ja huimaus jja kylmä hiki raskauteen vai onko tää vaan joku tän päivän juttu. Aikaisemmissa raskauksissa kun ei mitään pahoinvointia ole ollut. Illalla kyselin mieheltä, että onko sen mielestä mun rintavarustus suurentunut (ajattelin itse, että kova hartiakipuni johtuisi siitä =)), mutta mies ei osannut sanoa, joten kai se oli toiveajattelua...
Saamaton olen edelleen. Mitään ei huvita tehdä. Paitsi tietysti surffailla palstoilla, yms. hyödyllistä. No, kohta pitää mennä vaihtamaan lakanoita, jos pystyy. Muuten kaikki on täällä ok ja ensimmäinen neuvolakin on jo kahden viikon päästä...jipii.
Verticialle piti sanomani, että ainakin meidän kaupungissa odottava äiti pääsee vain ilmaiseksi hammastarkastukseen ja kaikki muu maksaa niinkuin ennenkin.
- Muruz 6+2
olin eilen, ja mieskin yllätykseksi oli lähteny töistä aiemmin ja pääs mukaan. Ei olis ehkä ollu välttämätöntä, mutta tuntu hyvältä joka tapauksessa.
Oltiin siellä jotain 45 minuuttia, nainen kyseli tietoja ja tsemppasi. (Ei kannata turhia huolehtia, hienosti vähennetty polttamista jne.) Sitten otettiin paino (auts!), verenpaino ja hemoglobiini. Saatiin mukaan joku Odottajan kalenteri (äidille ja isälle), muita esitteitä esim. "kielletyistä" ruoista sekä DVD odotuksesta, synnytyksestä ja vauvanhoidosta.
Laittoi vielä lähetteen labraan virtsa- ja veritesteihin (lähinnä lääkityksen ja alhaisen hempan 106 takia)
Nyt tässä välissä kaksi ultraa (eka tais olla viikoilla 10-12, toka kai 20-22), sitten
toinen neuvola.
Näin siis Helsingissä. Olo on ihan ok. Väsyttää kovasti, mutta onneksi voin nukkua. Rinnat kipeät ja turvoksissa, alavatsaa vihloo ikävästi ja ajoittaisia huono olo/oksetushetkiä, mutta yrjö ei ole vielä lentänyt. Samoin ehkä hajuaisti on vähän parantunut, esim. meidän auto haisee tosi pahalle. Jos näette jonkun ajelevan ikkuna auki, vaikka sataisi, se olen minä,
Iloa odotukseen
Sande + Nyytti 7+1
Mulla on myös hartiat kipeenä, ja tuolta lapaluiden välistä. Epäilen sen johtuvan rintojen kasvusta. Keppi jumppa on auttanut jonkun verran kun vaan muistas ja jaksais tehä joka päivä:)
siis noista ryhmistä vielä että msn on siis sellainenkuin Spaces johon voi siis perustaa suljetun yhteisän ja laittaa sinne vaikka mitä mutta kun itse ei osaa siis käyttää noita niin.... joku viisaampi voisi osata... yahoo pääsin jopa sisään mutta tuntuu ettei tajua siitä käytöstä :)
päivän jatkoja kaikille!
Jospas minäkin muutaman rivin taas tänne rapustelisin.
Ihan ensiksi suuret pahoittelut kaikille keskenmenon kokeneille! Itsekkin niitä muutaman kokeneena tiedän kuinka pahalta se tuntuu. Toivottavasti pääsette kaikki taas pian nauttimaan uudesta raskaudesta
Joku kyselikin, että miten voi olla keskenmenon jälkeisen raskauden hermoilematta. Jä mä kyllä sanoisin että ei sitä vaan voi olla hermoilematta. Ainakaan alussa. Minut ainakin nuo kaksi perättäistä keskenmenoa ovat lytänneet ihan maan rakoon. Jotenkin on tunne että mä en vaan pysty enää kantamaan lasta sisälläni täysiaikaiseksi. Koko ajan sitä kuulostelee että onko oireita ja jos ei ole niin on huolesta suunniltan jne. Kaikkein pahin aika tässä raskaudessa tulee mulla kyllä ehdottomasti olemaan tuo 8. raskasviikko. Sillä samaisella viikolla kun molemissa keskenmenoissa sikiöt olivat kuolleet :/ Mä niin toivoisin että voisin vaikka nukkua tuon viikon yli ja herätä huomaten että kaikki on kunnossa. Uskoisin kyllä että jos selviän kunnialla niskapoimu-ultraan asti, niin sitten jo varmasti osaan relata. Mutta voi kun sinne onkin vielä niin pitkä matka.
No niin, siinäpä sitä taas tuli vuodatusta :) Mutta nää nyt on tällä hetkellä näitä päällimmäisiä asioita, joita mulla päässä pyörii. Raskausoireita odotan kuumeisesti, lähinnä pahoinvointia. Jotain pieniä merkkejä siitä on ollut kyllä jo havaittavissa. Väsymys alka myös enenevässä määrin puskea päälle.
Siitä tulikin mieleeni, että josko hetkeksi köllähtäisi kupeelleen ennen kuin kuopus heräilee.
Mirulii 4+4 (vasta)
Putri04 - voisko tuo sun huimaus johtua alhaisesta verenpaineesta? Kuulostaisi vähän siltä, syö vähän salmiakkia ja jos helpottaa, niin se se on. (Muutenhan ei salmiakkia kauheesti suositella, mutta mulla on aika alhainen verenpaine ja viime raskaudessa oikein suositeltiin että voi vähän syödä, niin helpottaa)
Liikunnasta vielä: ekalla kolmanneksella ei suositella aloitettavan mitään uutta liikuntalajia, tokalla kolmannekselle kaikki mikä tuntuu hyvältä on ok, mutta ei pyritä enää suoritusta parantamaan , vikalla saa kanssa tehdä omien tuntemusten mukaan, mutta ei enää vatsarutistusliikkeitä. Sykkeeet olisi hyvä pitää peruskuntotasolla, ettei tule maitohappoa. Ja huom. pilates ei ole kovin hyvä laji raskauden aikana! Kovin on yksilöllistä mikä tuntuu hyvältä eli kannattaa kuunnella omaa kroppaansa, kyllä se kertoo, mikä käy. Mutta toki parempi kunto auttaa jaksamaan synnytyksen ja nopeuttaa siitä palautumista.
Verticia - noi ultrat vaihtelee hirveesti kaupungista toiseen. Täällä Tre:lle ei viimeksi päässyt kuin yhteen ultraan eli sai valita joko vko13 tai vko 23 -> me valittiin tuo eka, koska ei käyty yksityisellä -> meidän vauva ei suostunut vaihtamaan asentoa ultran aikana, vaan veti sikeitä, eikä lääkäri nähnyt kaikkea, joten päästiin sitten siihen rakenneultraankin :) Mutta siis paikkakunnilla eroja meilkoisesti.
Mä liityin sinne yahooseen ilman ongelmia - tosin olen siellä jo toisessakin ryhmässä eli se eka kerta on se hankalin. Yahoossa on se kiva puoli että siellä voi jutella oikeilla nimillä ja oppia tuntemaan porukan paremmin.
Mutta taas töihin... (kumma homma kun ei ajatus pysy töissä, vaikka kuinka yrittäis..
Luckygirl 4+3
Itse olen ottanut paljon selvää tuosta urheilusta, koska olen sitä harrastanut ja innostunut muutamista uusista lajeistakin kesän aikana. Ehdin juuri käydä esittelyssä yhdellä kuntoklubilla kun sain tietää olevani raskaana. En aluksi uskaltanut tehdä siellä juuri mitään vähänkään raskasta ja meinasin jättää pilateksen aloittamatta. Mutta kun huomasin, että ei minulla ole mitään hätää, olen nyt taas nauttinut urheilusta (paitsi juoksua en edelleenkään pysty harrastaan kipeiden rintojen vuoksi), en vaan vedä itseäni niin piippuun kun ennen. Ja esim silloin kun minulla alkoi kolmen päivän verinen vuoto, en ollut harrastanut mitään kävelyä kummempaa moneen päivään, lähinnä vain istunut autossa (olimme silloin reissussa)..
Luckygirl: Miksi et suosittele pilatesta?
Itse olen saanut omasta kokemuksesta, ohjaajalta ja googlesta ihan eri kuvan. Esim toi linkki:
http://www.fitness.fi/kunto/kuntotieto/_a40923/tuleva+aiti+kuntoilemass…
En tietenkään tiedä miten pilates enää sitte onnistuu ko masu alkaa kasvamaan mutta tähän asti se on tuntunut ihanalta :) ja olen ajatellut sen olevan erittäin tarpeellista synnytystä ajatellen...
Minusta ainut jota lopulta pitää kuunnella liikunnan suhteen on oma keho, tekee sitä mikä tuntuu hyvältä! Ensinhän huono olo tulee äidille, sitten vasta sikiölle, luonto on niin järjestänyt :)
että raskauden puolen välin tienoilla on viimeistään pakko lopettaa, koska mitään liikkeitä ei enää yksinkertaisesti pysty tekemään, mutta että monet kokevat, että laji ei ylipäänsä sovi raskausaikana, koska kaikki suoritushan kohdistuu koko ajan juuri alavatsaan selän lisäksi. On ihan lempilajini, joten ajattelin yrittää kyllä vielä osallistua, kun nyt tästä alkuikävyydestä selviän.
Mietin, pitäisikö mennä lääkäriin. Nyt minulla on taas sellainen olo, että olisi kuumetta. Näin se meni viimeksikin ja silloin soittelin jonnekin ja on kuulemma ihan normaalia alkuraskaudessa. Varmaan jos olisin sanonut, että minulla on violetteja pilkkuja keho täynnä, niin sekin olisi ollut ihan normaalia. Näitä oireita kun on niin monenlaisia.
Mutta koska edellinen raskaus ei sitten edennyt hyvin, niin huolestuttaa, että tämä lämmönnousu tuntuu taas alkaneen. Olen siis selittämättömällä tavalla "kipeä" koko ajan, vaikka en oikeasti ole. Ihan kun kehoni hylkisi jotenkin raskautta.
-Putri
Varhaisultra on vihdoin takana ja tyyppihän sieltä sitten löytyi, pieni sydän sykki ja kädet ja jalat näkyivät selvästi! Oli ihan oikean miniatyyri-vauvan näköinen jo, eikä mikään katkarapu. Lääkäri mittasi pituutta 17 mm ja laski, että raskaus olisi pidemmällä kuin mitä aikaisemmin kuvitelin eli 8+3 olis jo menossa ja LA 30.3, eikä kuukautisten mukaan laskien 7+4 ja 5.4. Toisaalta mun kuukautiset ovat olleet niin epäsäännölliset, että mikä tahansa on mahdollista. Ajattelin kuitenkin pysyä täällä huhtikuu-ryhmässä kun olette jo tulleet tutuiksi, eikä sitä tiedä milloin tyyppi päättää tulla ulos. Toivottavasti vasta sitten keväällä kuitenkin =)
No nyt tuli työnimi projektille, kun lääkärin mukaan lapsi on saanut alkunsa 7.7. Olimme silloin Berliinissä, joten vitsailtiin miehen kanssa ultran jälkeen, että sille pitää antaa joku huvittava saksalainen nimi.
Koko vauva-asia konkretisoitui nyt kunnolla niin itselle kuin miehellekin kun näki sen sydämen sykkeen, kyllä toi ultra oli joka euron arvoinen! Aikaisemmin tää raskaus on ollut vaan heikotusta ja pahoinvointioloa. Ihan turhaan hehkutin pari päivää sitten etovan olon kadonneen, eilen pullautin klassisesti aamiaisen keittiön lavuaariin.
Vielä osanottoni niille ryhmäläisille, jotka ovat joutuneet kokemaan keskenmenon! Suuresti voimia!!
t. tsili&gertrud 8+3
Meille on tulossa yllätys,esikoinen on 7kk,ja nyt noin 3 vkoa sitten testiin tuli selvät kaks viivaa,oon kuitenkin olut niin jotenkin epäileväinen että oli pakko mennä tarkastamaan varhaisraskaudenultraan,että onko siellä kohdussa mitään,ja tänään olin sitten, ja kyllähän siellä oli : ) Sikiöpussi oli kohdussa, ja kaikki näytti olevan niinkuin pitikin, kuitenkin niin alussa on raskaus että ei siellä näkynyt kuin just se pussi..eli siis kuvassa jonka sain on sellanen vaalea läiskä : ) Kaikkia joita kiinnostaa tuo varhaisultra,itse asun Helsingissä olin Femeda lääkäriasemalla,ja siellä se maksoi 58 euroa,kun toisissa paikoissa hinta oli 80-100,eli suht edullinen se oli tuolla Femedassa. : )
Tätä on kyllä sulateltu hetken, oli meillä suunnitelmissa hankkia enemmän mukeloita,mutta ei välttämäti ihan näin pienellä välillä (jos kaik hyvin menee,niin näille tulee sit ikäeroa 1v 3kk) ..Mutta tosiaan nyt kun tätä on miettinyt niin nyt jo on ihan hyvillä fiiliksillä :),pelkää tietty nyt keskenmenoa ym,mutta toivotaan,että kaikki menee hyvin.
Noista oireita on täällä pohdittu,itellä ei oo ollut oikein muita oireita,kuin huimaus välillä,ja sitten pissattaa usein, ja jotain ohimenevää etomista,mutta ei mitenkään säännöllistä..eli siis onhan niitä oireita hyvä seurata,mutta taitaa sekin kuitenkin olla ihan normia,että ajattelee joinain päivinä,että onko lainkaan raskaana,ja sitten seuraavana päivänä tuntuu,että on isolla O;lla :)
Koitetaan olla levollisella mielellä,ja jos on niin hermoheikko kuin mä,niin sitten kannattaa köydä tarkastaas asiat yksityisellä..
Mua vaan kalvaa mieltä viime raskauden aikanen diabetes,ainainen stressi miten sokeriarvot on jne, vaikka loppujen lopuks hyvin ne sitten pysy oikeissa mittasuhteissa,mutta se kulutti silti aika lailla voimia,kun mietti kok ajan,että onkhan ne nyt liian korkat ym,todella toiv on,että saisin nyt pidettyy sokrut paremmassa kondiksessa,ja ettei tarviis potea sitä diabetest,onko muit joilla kokemusta?
Ja vaikka vasta alkumetreillä ollaan,niin mulla on takaraivossa myös muisto synnytyksestä,esikoinen synty tosiaan viime tammikuussa,ja mulle se synnytys ei ollut helpoin,vaikka syntyikin alateitse..ehkä tää ei oo ajankohtanen aihe,mutta olis kiva jakaa ajatuksia :)
Sellaisia tähän alkuun :)
.Milena ja pallero 7+1 kait (eli alustavasti meinattiin että LA ois 8.4)
On niin kiirettä vaan, että en ole ehtinyt koneelle. Ja iltaisin väsyttääkin niin vietävästi, että olen pojan kanssa kömpinyt sänkyyn samaan aikaan.=)
Eli ihan on raskaana oleva olo, pieni kuvotuskin on tullut kuviohin mukaan. Tissit on KIPEÄT, varsinkin iltaa kohden ja palelee ihan kamalasti. Onko teillä muilla vielä sitä palelua? Luulin, että se kuuluu ihan alkuraskauteen...
Ja repäisykipujakin on, kun kääntyy sängyssä niin vihloo ihan sikana. Ja pari päivää maha on ollu kipee ja painontunnetta on tuntunut. Säikähdin jo, että on alkava keskenmeno, kun ei ole mahassa ollut mitään tuntemuksia moneen päivään. Nyt sit niidenkin päivien eestä:=) Onko teillä muilla millasta mahakipua kuvioissa?
Mutta kyllä sitä itseään vahtaa kamalsti ja analysoi kaikki oireet, pää hajoo!!!!
Meillä se ultra vasta 2.9, piiiiiiitkä odotus vielä. Mutta yritän ajatella, että kaikki käy kuten on tarkoitettu!
Suuret pahoittelut keskenmenon kokeneille.=( voimia ja jaksamista lähetän teille voimahalin kera!
Meitä onkin jo tosi paljon, ei millään muista kaikkia... tervetuloa kuitenkin kaikki uudetkin!
viikonloppuja toivottaa babykeiju ja tilliäinen 6+4
hei!
täällä varovaisesti ilmottaudun myös mukaan. olo on tähän asti ollut aika normaali, nälkä on ollut kova, ja rinnat kipeät, nyt on kohdun paikkeilla vähän vihlonut, näinköhän se kohtu siellä kasvaa...? la on laskurin mukaan 22.4, mutta todennäköisesti tulee siitä alaspäin, kun kierto on "normaalia" lyhyempi.
tuossa alkuviikosta soittelin aikaa yksityiselle alkuraskauden uä:hän, mutta eivät halunneet antaa sitä vasta kuin reilun parin viikon päähän, silloin on mun laskujen mukaan kuitenkin jo rv 8. olisi ollut kiva päästä aiemmin toteamaan että onko kaikki kunnossa, ja nyt pitää sinne asti sinnitellä, ärsyttävää!
paksuja vointeja kaikille,
t. marjapensas
siitä pilateksesta.. se vastaus jo tulikin, mutta jos kyse on mattopilateksesta, niin kaikki liikkeet kohdistuvat vatsaan ja myös ollaan vatsallaan ja selällään paljon (kumpikaan ei ole hyvä asento, sen jälkeen kun vatsa alkaa näkyä). Ei siitä haittaa tässä ekalla kolmanneksella ole, mutta sen jälkeen on parempiakin vaihtoehtoja kuin pilates (esim. vaikka jooga, jossa on helpompi soveltaa). On myös pilatestunteja, jotka on suunnattu raskaanaoleville tai jossa tehdään paljon seisten, niin toki ne on ok. Mutta sitten synnytyksen jälkeiseen kuntoutukseen pilates on ehdoton ykkönen, kun pitää ne vatsalihakset löytää uudestaan!
Ja vielä kerran, kuunnelkaa omaa kehoanne, kyllä se kertoo mikä on hyvä ja mikä ei :)
Aurinkoista viikonloppua kaikille ja toivotaan että kaikki on mukana vielä ensi viikollakin!!
Ensinnäkin pahoittelut kaikille jotka on kokeneet km:n..=( Inhottava lukea tollasta, kun ensin toiset on niin onnellisia ja tuleekin yhtäkkiä suru. Toivottavasti jaksatte kaikki pian alkaa uuteen yritykseen.
Niin tervetuloa kaikille uusille helmille!
Mulla oli tuossa muutaman päivän aivan kamala olo, piti ihan käydä oksentamassa eilen aamusta. En oo koskaan ennen oksentanut raskaana!=D Tänään on ollut aivan ihana olo heti aamusta saakka. Luultavasti oli jotain vaikutusta sillä, kun söin kanapitaa vielä puol kympin aikaan illalla. Olin suunnitellut herääväni varuilta jopa yöllä syömään, mut nukuin kuitenkin ku tukki koko yön. Onneks oli siitä huolimatta hyvä olo herätessä.
Mulla on aikasemmissa raskauksissa ollut tapana harrastaa liikuntaa alusta ihan loppuun saakka, mut nyt oon kyllä laiskotellut tän alkuajan. Oon vaan ollut niin älyttömän väsynyt töitten jälkeen etten oo voinut ajatellakaan salille tai lenkille lähtemistä.. Kai sitä piristyis, jos vaan lähtis. Ehkä tänään lähenkin!
Mulla on siis 3- ja 4-vuotiaat tytöt, jotka pitää mut kyllä väkisin touhukkaana illat=) En pääse ihan kokonaan laiskistumaan.
Nyt on taas jatkettava töitä! Hauskaa perjantaita kaikille!!
Sihteeri-79 5+6
Babykeiju: Joo kyllä täällä ainakin on sitä vilutusta vielä. Minulla oli myös esikoista odottaessa muistaakseni melko pitkään sitä vilutusta, kunnes loppu aika olikin sitten karmeeta kuumotusta (silloin oli kyllä kauhia helle kesä ja poika syntyi silloin elokuun lopulla).
Rinnoissa alkaa ajoittain olemaan tuntemuksia ja masussa niitä vihlaisukipuja esim. sohvalta noustessa. Väsymystä alkaa myös olemaan, et on joutunut ottamaan aika lunkisti pojan päikkäreiden aikana. Ja eilen illalla otin pikku nokosetkin, jota en ole harrastanut sitten pojan syntymän.
Tänään pitäisi lähteä ajelemaan mökille päin Lappeenrantaan. Kivaa päästä taas sinne päin, kun sieltä ollaan kotoisin. Tiedossa olisi kyllä mökin siivousta, kun ensi viikon vkoloppuna pitäisi vietellä siellä pojan 2-vuotis synttäreitä.
Urheilusta: tuota en ole kuullutkaan ettei uusia lajeja saisi aloittaa tultuaan raskaaksi. Minä olin juuri päättänyt aloittaa joogan (jos siis mahdun tunneille) juuri ennen kuin sain tietää olevani raskaana ja meinaan kyllä sen aloittaa. Meinasin myös mennä hypyttömään kuntojumppaan/keppijumppaan, jos vain niillekin mahtuu mukaan. Kyseessä ovat siis kansalaisopiston jumpat. Joogahan vain on hyväksi raskaana olevalle ja synnytykseen valmistautuvalle. Kuten muutamat ovat jo sanoneet niin kaikessa liikunnassa on kuunneltava sitä omaa kroppaa, koska se tosiaankin kertoo mikä on hyväksi ja mikä pahaksi.
Vietelkäähän rentouttavaa viikonloppua ja nauttikaa raskaudestanne!!!
Terkkuloin Miia56 ja 5+3
Hei!!!!
Minäkin ajattelin liittyä mukaan keskusteluun. Toivottavasti mä nyt osaan tätä käyttää....
Me siis odottelemme ensimmäistä lasta. Laskettu aika laskurin mukaan olisi 10.4, mutta kun neuvolaan soittelin, se täti siellä itsekseen mutisi että laskettu aika olisi 9.4. Ensimmäinen neukkuaika on vasta 15.9! Ei millään jaksaisi odottaa sinne asti!
Raskausoireista minulla on ajoittaista kuvutotusta, joka yleensä ilmenee kun nälkä lähestyy... Rinnat ovat myös arat, etenkin iltaisin. Teistä osa on kärsinyt vilusta, mutta minulla on lähinnä ollut vain kuuma!!! Peittoa ei voi yöllä pitää kun muuten hiki valuu...
Tämän hetken tilanteesta, molemmat olemme töissä. Minua hirvittää, että jos aamupahoinvoinnit tulevat voimakkaiksi, miten sitä töihin ehtii tai miten siellä pystyy olemaan. Onneksi kuitenkin tähän asti on mennyt mukavasti.
Eipäs tässä tältä erää tämän kummempia!!! Onnittelut kaikille raskautuneille!!!
_KevätPerhonen ja 7+0 (laskurin mukaan)_
onpas harmaata kaippa se syksy onkin sitten tullut!!! oikeestaan ihan kiva kun talvea tässä jotenkin jo odotellaan varsinkin kun kesä oli mitä oli...
pahoitteluni teille jotka jääävät pinosta km johtuen! HAlauksia ja vointeja
tänne ei mitään kummallista.... ainiin tosta yahoosta mä olen vissiin ihan taukki mutta en siis saa sinne sivuille mentyy vaikka tulis-postiin se tervetuloa hässäkkä... vaikkka englanti menee mutta jotenkin ei vaa tajuu.... oisko se msn ryhmä selkeä käyttösempi...? ja jos vielä joku osaisi sen sinne käydä perustaa?
hyviä vointeja jokaiselle!!! voikaa paksusti:)
mikunmamma rv 7+3