Mikä hemmetti siinä on, että niitä itsepalvelukassoja ei vain voi käyttää?!? Onko kiva tehdä ruuhkaa turhaan?
Katselen ihmisten ostoksia - maksavat kortilla eikä ainuttakaan punaisen lapun tuotetta! Ihan hyvin voisivat mennä itsepalvelukassalle. Mutta kun ei! Mieluummin tehdään ruuhkaa, kymmenien ihmisten jonoja ja viedään aikaa niiltä, joilla on tarjoustuotteita tai käteismaksu.
Mikä teitä vaivaa?
Tuntuuko sinulta hauskalta luoda turhaa ruuhkaa ja vaikeuttaa muiden elämistä?
Kommentit (154)
Käytän itsepalvelukassaa aina kun se on mahdollista, yleensä on. Koska en osta kaljaa tai siideriä tai muuta promillejuomaa. Pari kertaa käyttänyt mobiilitarjouksen, ja silloin on pakko mennä kassaneidin kassalle.
Alkuvaiheissa meinasi kyllä mennä hermot, kun se ip-kassa niin usein tilttasi. En tiedä miksi, mutta viikon parin välein oli aina jotain, ja mulla on siis vakiokauppa. Ja silloin kun nämä olivat uusia nämä ip-kassat, niin joku kärsäpään emäntä oli sitten raakkumassa selän takana, että varastaa... Ja en tiedä kuka varastaa, jos kone tilttaa ja jäädään siihen odottamaan että kassa avaa koneen takaisin pelikuntoon...
Mitä "tervetuloa varkaisiin!"
Käytän itsepalvelukassaa kun tilillä on rahaa.
No ehkä jollakin ei ole rahaa tilillä juuri silloin, ja on pakko maksaa käteisellä. Ja voi tietysti olla monia muitakin syitä, vaikka se, että on ihastunut kassatyttöön.
Tuli tuosta yhdestä kommentista mieleen: Jos ottaa ip-kassalla ollessaan sen paperisen kassakuitin pois ennen kuin on saanut tavaransa pakatuksi, niin onko tällöin mahdollista, että pakatessa huitaisee jonkin tuotteen uudelleen koneen luettavaksi...
Meikäläiselle on käynyt pari kertaa noin, että jokin vaikka mandariinipussi jonka olen jo kaikkien muiden ostosten kanssa lukenut kassaan, tulee uudelleen koneen näytille eli pitäs maksaa uudelleen se mukamas...
No, nyt olen jättänyt kassakuitin paikalleen ja otan se vasta kun kaikki ostokset on kassiin pakattu. Auttaako tämä siihen, ettei kone lukis jotakin tuotetta uutena ostoksena jos se vahingossa osuu viivakoodinlukijan silmään...
Mulla on aina niin isot kukkuralliset tavaraa, etten todellakaan ala niitä kaikkia itsepalveluna piippailla. Eikä siihen kunnolla niillä kärryillä pääse; sitten ap huutaisi, kun itsepalvelukassalla joku jumitti isojen ruokaostostensa kanssa.
Käytetään silloin tällöin ip-kassaa, kun puoliso on mukana. Yksin en viitsi, koska ostokseni eivät mahdu siihen pikkuruiselle tasolle kunnolla ennen kuin pääsen niitä pakkaamaan. Kun mies on mukana, toinen voi pakata tuotteita sitä mukaa kun toinen niitä vetelee sen päätteen läpi. Ja yleensä kun olen yksin kaupassa, ostan myös jotain tarjoustuotteita. Käytännössä aika harvoin on sellainen tilanne, että ostoksia on niin vähän, että ne mahtuvat odottamaan pakkaamista eikä joukossa ole ale-tuotteita eikä alkoholia. Toisaalta puolison kanssa käydään yhdessä kaupassa lähinnä vain viikonloppuna ja silloin on sitten usein muutama saunaolut ostoksissa mukana.
Vierailija kirjoitti:
Käytän itsepalvelukassaa kun tilillä on rahaa.
Palvelukassalla se onkin hauskempaa todeta, että rahaa ei olekaan.
Nostin rahat tililtäni, koska on kehotettu varaamaan kotiin käteistä. Nyt ei sitten itsepalvelukassoja voi käyttää, ellei rahatilanne yhtäkkiä parane niin paljon, että voin pitää muutamaa satasta kotona ja lisäksi vielä muutamaa satasta tilillä samanaikaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Nostin rahat tililtäni, koska on kehotettu varaamaan kotiin käteistä. Nyt ei sitten itsepalvelukassoja voi käyttää, ellei rahatilanne yhtäkkiä parane niin paljon, että voin pitää muutamaa satasta kotona ja lisäksi vielä muutamaa satasta tilillä samanaikaisesti.
Nuo neuvot onkin tarkoitettu niille, joilta onnistuu naurettavan helposti esim tämän klassisen neuvon toteuttaminen: tilillä pitää olla aina puolen vuoden menoja vastaava summa.
AP ei ole huomannut, että on monta syytä, joiden vuoksi ei ip-kassaa voi tai ei kannata käyttää. Tässä muutamia:
- alennustuotteet
- ikärajatuotteet
- niin paljon tavaraa, että ammattikassa käsittelee ne paljon nopeammin
- jotain kauppakohtaista palautusta, hyvitystä tai muuta henk.koht. kassalla hoidettavaa asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Ap vielä vastaa:
Huvittavinta tässä on se, että silloin kun ihmiskassalla on se kymmenien ihmisten jono, itsepalvelukassat ovat tyhjillään!
Eli tosiaan, kyse on täysin turhan ruuhkan luomisesta silloin, kun henkilöllä ei ole syytä käydä ihmiskassalla (mm. alkoholi, tupakka, tarjoustuotteet, käteinen, ym.)
Tämä on oikeasti hyvin ärsyttävää ja epäsosiaalista. Monet ihmiset eivät ajattele muita lainkaan.
Ap
Mikset mene sinne itsepalvelukassalle itse? Minä valitsen sen kassan minkä minä haluan ja oletan, että niin muutkin tekevät. Jos haluaa niitä itsepalvelukassoja käyttää, niin valitsee sellaiset niihin sopivat tuotteet. Jos kassoilla on pitkä jono valita kauppiaalle. Heillä on silloin liian vähän myyjiä. Minusta on ihan kiva jonottaa. Käyn kaupassa kerran viikossa ja jonot ei haittaa minua. Minä en tiedä mitä muut haluavat. Ehkä hekin haluavat olla jonossa ja siksi eivät valitse itsepalvelukassoja?
Vierailija kirjoitti:
Suosin normikassoja ihan jo ostosteni määrän vuoksi mutta myös siksi, ettei tarvitse säätää niiden laitteiden kanssa.
Se mitä kaipaisin lähimarkettiini, on sellainen ihmiskassa, joka on ainoastaan pienille ostoksille eli max. 5 tavaran ostajille.
Näitä oli joskus ennen vanhaan. Oli tosi kätevää.
Täysin hullua on mennä kauppaan kiireessä ruuhka-aikaan, jos menee niin pitää hermojen kestää. Ostamme kärryllisen kerran viikossa ilman mitään kiirettä aamulla eikä haeta mitään muutamaa tuotetta ruuhkissa.
Olen käyttänyt itsepalvelukassaa noin 10 kertaa. Kaksi tai kolme kertaa laite on hälyttänyt myyjän tarkistamaan ostokseni. En ole pitänyt siitä, että minua kohdellaan kuin myymälävarasta vain siksi, että käytän itsepalvelukassaa. Lisäksi laite veloitti minulta kerran kaikista kalleimman ostoksen kahdesti, vaikka minulla oli vain muutama ostos juuri sillä kertaa ja olen 100 % varma, että piippasin tuotteen vain yhden kerran. Siihen loppui itsepalvelukassan käyttämiseni. En edes tarkistanut kuittia kaupassa, koska tiesin laitteen piipanneen vain kerran joka ostokselle, ja siksi huomasin virheen vasta kotona. Lisäksi on helpompaa latoa ostokset vain kassahihnalle ja sitten kassan jälkeen kassiin, kuin etsiä niistä itse viivakoodeja.