Mikä hemmetti siinä on, että niitä itsepalvelukassoja ei vain voi käyttää?!? Onko kiva tehdä ruuhkaa turhaan?
Katselen ihmisten ostoksia - maksavat kortilla eikä ainuttakaan punaisen lapun tuotetta! Ihan hyvin voisivat mennä itsepalvelukassalle. Mutta kun ei! Mieluummin tehdään ruuhkaa, kymmenien ihmisten jonoja ja viedään aikaa niiltä, joilla on tarjoustuotteita tai käteismaksu.
Mikä teitä vaivaa?
Tuntuuko sinulta hauskalta luoda turhaa ruuhkaa ja vaikeuttaa muiden elämistä?
Kommentit (154)
Vierailija kirjoitti:
Ostin siideriä ja oli yksi punalaputettu tuote.
Virossa kumpikaan ei tosin olisi ongelma, mutta täällä on.
Totta, Virossa skannaat vain ruokakaupasta ostamasi viinipullon viivakoodin laitteeseen ja kassaneiti klikkaa jonkun koodin etänä, no problem. Mutta ei Suomessa.
Kassahenkilöitä ei Suomessa voi poistaa vielä pitkään aikaan kun meillä on säännöstelty alkoholin, tupakan ja Veikkaus-pelien osto eikä niitä olla ainakaan höllentämässä. Koska lammaskansa tarvitsee kaitsentaa.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki asiakkaat eivät osaa käyttää itsepalvelukassoja. Hitaammin niissä jono kulkee kuin kassalla, jossa ihminen on työssä.
Jotkut uunot ei osaa edes näyttää laivalippua skannerille portilla, aina on joku joka yrittää työntää lippua tolppaan väärinpäin. Ja jono seisoo. Aina.
En saanut Lidlin ip-kassalla luettua puhelimesta sitä sovelluksen koodia, vaikka miten monta kertaa yritin puhelinta käännellä siihen lukijaan jokaisesta eri kulmasta.
Sovellusta haluan ehdottomasti käyttää, koska sen käytöstä saa rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Niin, minä ainakin haluan viedä veikkauslappuni samalla kun teen ostokset.
Hieman ohi, mutta mitään en vihaa niin paljon kuin kassoilla veikkaajia. Paitsi ehkä bussikortin lataajia.
Itsepalvelukassoja ei voi käyttää koska osa suomalaisista on niin tyhmiä. Siksi. Koska aina tarvitaan joku selittämään elämänkoululaiselle kädestä pitäen miten laite toimii.
Vierailija kirjoitti:
Ap vielä vastaa:
Huvittavinta tässä on se, että silloin kun ihmiskassalla on se kymmenien ihmisten jono, itsepalvelukassat ovat tyhjillään!
Eli tosiaan, kyse on täysin turhan ruuhkan luomisesta silloin, kun henkilöllä ei ole syytä käydä ihmiskassalla (mm. alkoholi, tupakka, tarjoustuotteet, käteinen, ym.)
Tämä on oikeasti hyvin ärsyttävää ja epäsosiaalista. Monet ihmiset eivät ajattele muita lainkaan.
Ap
Mene sitten itse sinne itselpalvelukassalle äläkä itke.
Paremmin pärjäät, kun lopetat sen röökin vetämisen ja kaljan kittaamisen.
Söpöä olla huolissaa myyjien työstä. Varmaan myös boikotoitte lypsykoneella lypsettyä maitoa, puimakoneella puituja viljatuotteita ja käytätte ainoastaan käsinommeltuja vaatteita. Kun ne koneethan on vieneet työt ihmisiltä.
Vierailija kirjoitti:
Ap vielä vastaa:
Huvittavinta tässä on se, että silloin kun ihmiskassalla on se kymmenien ihmisten jono, itsepalvelukassat ovat tyhjillään!
Eli tosiaan, kyse on täysin turhan ruuhkan luomisesta silloin, kun henkilöllä ei ole syytä käydä ihmiskassalla (mm. alkoholi, tupakka, tarjoustuotteet, käteinen, ym.)
Tämä on oikeasti hyvin ärsyttävää ja epäsosiaalista. Monet ihmiset eivät ajattele muita lainkaan.
Ap
Menepäs nyt tekoälybotti muualle.
En aio ikinä käyttää itsepalvelukassoja. Piste.
Periaate. Haluan maksaa käteisellä rahalla ihmiselle. En ole kaupan työntekijä. Jos joudun itse palvelemaan itseäni, kaupan pitäisi maksaa minulle palkkaa tai antaa ostokset halvemmalla kuin normikassalta ostettuna.
Käytän aina itsepalvelukassoja kun on vähänkin järkevää. Mutta jos käy harvemmin tekemässä isommat ostokset ja mukana on juurikin alennuksia/alkoholia niin tuntuu todella hankalalta ahtautua kaiken kaman kanssa itsepalvelukassalle ja siinä kuitenkin tarvii myyjää että saa alet ja alkoholijuomat. Että käyttäisin kyllä aina jos asuisin esim kaupungin keskustassa ja aina ohikulkumatkalla kävisin ostoksilla.
Itsepalvelukassoissa ei siis mitään vikaa, mutta minä miellän ne tarkoituksenmukaisiksi silloin, kun ostettavaa on hyvin vähän. Vähänkin isommat ostokset ei mahdu siihen pienelle laskutilalle. Ja aina ei muutenkaan voi käyttää itsepalvelua, esim. postimerkit on lukollisessa kansiossa, alkoholit ja tupakat (en tosin käytä kumpaakaan, mutta periaatteessa) ei voi maksaa itsepalveluna, aina silloin tällöin tulee ongelmia jostain syystä ja myyjä tarvitaan paikalle jne. Vähäisten ostosten kanssa se on kätevää kyllä.
Eikä itsepalvelukassat ole aina käytössäkään.
Kyllähän sekin mietityttää, että meidät asiakkaat opetetaan niin kilteiksi, me viemme kahviloissa ja ravintoloissa astiammekin pois pöydistä, ja on varmaan vain ajan kysymys, milloin meidän edellytetään pyyhkivän pöydätkin puhtaiksi. Suomessa ei kunnioiteta palvelukulttuuria. Tavallaan hyvä, mutta tavallaan myös huono asia.
Monesti meidänkin lähiässässä on se ip-nurkkaus ihan tyhjänä ja pitkät jonot muuten. No, tosi usein kun menen siihen, niin kohta alkaakin tulla muita perässä. Nolottaako niitä mennä yksin ja ensimmäisenä siihen kun siellä on vaan kassaneiti tarkkailemassa?
Vierailija kirjoitti:
Ap vielä vastaa:
Ap
No miksi sinä seisot jonossa.. mene itse niille itsepalvelukassoille
Ei kaikki ipkassat oo niitä pieniä, vaan on niitäkin joissa on se liukuhihna. Ainakin meidän prismassa, koossa ja ässässä on.
Minä menen itsepalvelukassalle silloin, kun tavallisella kassalla on sen verran jonoa, että itsepalvelukassan kautta kulkeminen on selvästi nopeampaa.
Työkseen ostoksia skannaileva kassatyttö käy ostokseni läpi ainakin kaksi ellei kolme kertaa nopeammin kuin minä itse.
S-ryhmän kaupoissa ei voi ostaa edes alkoholitonta olutta itsepalvelukassalla ja siksi pitää jonotella hihnavetoiselle, aivan älytöntä koska jonoahan se kerryttää. K- ryhmällä menee kyllä itsepalvelussa holittomat oluet läpi joten laki siinä tuskin on takana vaan joku idioottimainen asenne että kaljaa se on holitonkin ja sen osto pitää tehdä vaikeaksi.
Näin meitä ohjelmoidaan ja vaan harva tajuaa, mistä on kyse.
Jännityksellä odotan milloin asiakkaiden on pakko hyllyttää tuotteita ennen kuin he pääsevät tekemään ostoksia ja tekemään myös kassahenkilön työt.