Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vanhempi laittanut lapsen tilille rahaa ja nyt haluaa ne takaisin?

Vierailija
04.05.2022 |

Tyttären elämästä vuosia pois ollut isä on laittanut epähuomiossa suurehkon summan tyttären tilille. Pankista tuli kirje että henkilö haluaa rahat takaisin. Riittää kun ilmoitan pankille niin he siirtävät summan pois. Isä ei halua pitää itse mitään yhteyttä, ei ole kuuteen vuoteen ollut yhteyksissä lapseensa, joten itse ei ole asiaa ottanut puheeksi kanssani. Vuosia sitten selvisi että isä oli nostanut lapsen säästötilillä rahaa omiin tarpeisiinsa koska hänellä oli tilinkäyttöoikeus. Muutin sen sitten sellaiseksi että vanhemmilla ei ole nosto-oikeutta. Miten toimisit?

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vahingossa siirtää tilille suuren summan, on oikeutettu saamaan sen takaisin. Ei tässä ole mitään epäselvää. Lopeta kiusanteko ja palauta rahat.

Eli jos sun lapsen isä tai vaikka sun vanhan äidin rahoista vastaava sisarus ottaisi toisen tililtä omiin juttuihinsa rahaa, se sulle kuitenkin olisi ihan ok? Ei missään nimessä tule tehdä rahojen takaisinsaamista helpoksi jos isä itse on täysi persharja.

Miksi ei riitauttanut asiaa silloin aiemmin? Turha sitä nyt on sit itkeä jälkikäteen. Väärin laitetut rahat pitää palauttaa vaikka mitä väittäisi tai vastapuoli olisi mikä.

Vierailija
22/61 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et halua pankin kanssa ongelmia, palautat rahat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No annat ne rahat takaisin. Harmi, jos ei ole lapsen elämässä, mutta ei sulla silti ole oikeus vahingossa siirrettyihin rahoihin.

Vierailija
24/61 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No annat ne rahat takaisin. Harmi, jos ei ole lapsen elämässä, mutta ei sulla silti ole oikeus vahingossa siirrettyihin rahoihin.

No eihän ne Ap:n rahoja olekaan, vaan lapsen. Ei Ap pääse niihin käsiksi kun on tehnyt nostokiellon lapsen tilille.

Vierailija
25/61 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan isä piilotellut rahaa velkojilta tai sossulta?

Vierailija
26/61 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vahingossa siirtää tilille suuren summan, on oikeutettu saamaan sen takaisin. Ei tässä ole mitään epäselvää. Lopeta kiusanteko ja palauta rahat.

Eli jos sun lapsen isä tai vaikka sun vanhan äidin rahoista vastaava sisarus ottaisi toisen tililtä omiin juttuihinsa rahaa, se sulle kuitenkin olisi ihan ok? Ei missään nimessä tule tehdä rahojen takaisinsaamista helpoksi jos isä itse on täysi persharja.

Miksi ei riitauttanut asiaa silloin aiemmin? Turha sitä nyt on sit itkeä jälkikäteen. Väärin laitetut rahat pitää palauttaa vaikka mitä väittäisi tai vastapuoli olisi mikä.

Astu naulaan.

Vierailija
27/61 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsen tilille laitettua rahaa ei saa ottaa tililtä pois muusta kuin viranomaisen määräämästä syystä. Jos raha nostetaan, siihen on oltava pätevä syy. Olisin kuin en olisi edes saanut koko kirjettä. Pankille voi sanoa että isä haluaa ottaa lapsen tililtä rahaa vaikka on ensin itse laittanut sitä sinne. Raha on nyt lapsen.

Asia muuten ei todellakaan ole noin. Jos joku laittaa väärälle tilille rahaa niin rahan saajan on palautettava raha jos rahan tallettaja niin haluaa, oli kyseessä kuka tahansa. Tässä tapauksessa siis äidin on tehtävä palautus koska mitä ilmeisimmin lapsi itse on vielä kykenemätön palautusta tekemään.

Vierailija
28/61 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän ap edes pääse rahoihin käsiksi. Miksi pitäisi auliisti rientää auttamaan tuollaista häijyä mulkeroa joka on ottanut oman lapsensa tililtä rahoja ja sitten mokailee tiliensä kanssa noin? Luultavasti rahat on pakko palauttaa mutta itse olisin kyllä mahdollisimman hankala ja toisin esille että mies on vienyt lapsen rahoja aiemmin.

Vierailija
29/61 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsen tilille laitettua rahaa ei saa ottaa tililtä pois muusta kuin viranomaisen määräämästä syystä. Jos raha nostetaan, siihen on oltava pätevä syy. Olisin kuin en olisi edes saanut koko kirjettä. Pankille voi sanoa että isä haluaa ottaa lapsen tililtä rahaa vaikka on ensin itse laittanut sitä sinne. Raha on nyt lapsen.

Asia muuten ei todellakaan ole noin. Jos joku laittaa väärälle tilille rahaa niin rahan saajan on palautettava raha jos rahan tallettaja niin haluaa, oli kyseessä kuka tahansa. Tässä tapauksessa siis äidin on tehtävä palautus koska mitä ilmeisimmin lapsi itse on vielä kykenemätön palautusta tekemään.

Kyllä. Mutta tämä tapaus ei olekaan noin yksioikoinen koska isä on lapselle ollut velkaa aiemmin ottamiaan rahoja. Sinä kilttinä tumppupimppinä olet antamassa kaiken heti takaisin tuollaiselle hyväksikäyttäjäukolle. Ei kannata olla noin reppana.

Vierailija
30/61 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tainnut isä siirtää rahat turvaan siksi aikaa, kun hakenut toimeentuloatukea tai jotain yritetty ulosmitata tms.

Vierailija
31/61 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämähän se on ainut oikea vastaus mutta ahneille yh-mammoille totuus on aina liian kivulias.

Vierailija
32/61 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tainnut isä siirtää rahat turvaan siksi aikaa, kun hakenut toimeentuloatukea tai jotain yritetty ulosmitata tms.

Juu juu, totta kai.

Vierailija
33/61 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Mutta tämä tapaus ei olekaan noin yksioikoinen koska isä on lapselle ollut velkaa aiemmin ottamiaan rahoja. Sinä kilttinä tumppupimppinä olet antamassa kaiken heti takaisin tuollaiselle hyväksikäyttäjäukolle. Ei kannata olla noin reppana.

Asia on juuri niin yksinkertainen, että raha on palautettava.

Vierailija
34/61 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämähän se on ainut oikea vastaus mutta ahneille yh-mammoille totuus on aina liian kivulias.

Siitä taas yksi lukutaidoton taukki. Lapsen äiti ei pääse rahoihin käsiksi. Menikö kaaliin?

Vierailija
35/61 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään vanhemmat eivät saa enää käyttää lapsen rahoja, vaikka olisi mikä nosto-oikeus tilille. Se on ihan laissa. Tuo aiempi tililtä rahojen nosto on ainakin selvitettävä.

Jos tilillä on kymppitonni, tai omaisuutta muuten lapsella, maistraatti valvoo rahojen käyttöä ja vaatii vuosittaista selvitystä rahoista ja niiden hallinnasta.

36/61 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isä vissiin yrittänyt jemmata rahoja sossulta tai ulosotosta ja nyt koittaa saada ne käyttöönsä. Petoksen makua. Ei missään nimessä takaisin.

Juuri tämä. Ilmoita vaikka poliisille rahanpesuepäilyn vuoksi.

Vierailija
37/61 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekin verkkopankissa siirtänyt rahaa vahingossa lapsen tilille, kun piti mennä säästötilille. Mutta mulla ei ollutkaan oikeutta siirtää sitä rahaa takaisin. Pankissa palauttivat kun otin yhteyttä. Eli ihan helposti käy vahinkoja

Vierailija
38/61 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä tuli mieleen itselläkin.

En palauttaisi, jos ei sählä itse ota yhteyttä ja perustele miksi.

Oppii tallettamaan.

Vierailija
39/61 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis riippuu niin, jos isä onkin pulassa, antaisin kyllä viranomaisen selvittää sen.

Mä muutin pankin kanssa niin että vanhemmilla ei ole oikeutta kun isä kävi tyhjentää kaikki tilit omiin juominkiin.

Nykyään mä maksan kaikki laskut joten hallitsen kaikkien tilejä.

Vierailija
40/61 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aphan se tumppupimppi on kun ei nostanut äläkkää rahan siirtymisestä ajallaan. Ei se mikään velka ole, hos siitä ei ole velkakirjaa/sopimusta. Sä puhut nyt kostosta, joka ei tosiaankaan ole juridisesti eikä edes sosiaalisesti hyväksyttävä tapa hoitaa asioita.