Vanhempi laittanut lapsen tilille rahaa ja nyt haluaa ne takaisin?
Tyttären elämästä vuosia pois ollut isä on laittanut epähuomiossa suurehkon summan tyttären tilille. Pankista tuli kirje että henkilö haluaa rahat takaisin. Riittää kun ilmoitan pankille niin he siirtävät summan pois. Isä ei halua pitää itse mitään yhteyttä, ei ole kuuteen vuoteen ollut yhteyksissä lapseensa, joten itse ei ole asiaa ottanut puheeksi kanssani. Vuosia sitten selvisi että isä oli nostanut lapsen säästötilillä rahaa omiin tarpeisiinsa koska hänellä oli tilinkäyttöoikeus. Muutin sen sitten sellaiseksi että vanhemmilla ei ole nosto-oikeutta. Miten toimisit?
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen tilille laitettua rahaa ei saa ottaa tililtä pois muusta kuin viranomaisen määräämästä syystä. Jos raha nostetaan, siihen on oltava pätevä syy. Olisin kuin en olisi edes saanut koko kirjettä. Pankille voi sanoa että isä haluaa ottaa lapsen tililtä rahaa vaikka on ensin itse laittanut sitä sinne. Raha on nyt lapsen.
Asia muuten ei todellakaan ole noin. Jos joku laittaa väärälle tilille rahaa niin rahan saajan on palautettava raha jos rahan tallettaja niin haluaa, oli kyseessä kuka tahansa. Tässä tapauksessa siis äidin on tehtävä palautus koska mitä ilmeisimmin lapsi itse on vielä kykenemätön palautusta tekemään.
Kyllä. Mutta tämä tapaus ei olekaan noin yksioikoinen koska isä on lapselle ollut velkaa aiemmin ottamiaan rahoja. Sinä kilttinä tumppupimppinä olet antamassa kaiken heti takaisin tuollaiselle hyväksikäyttäjäukolle. Ei kannata olla noin reppana.
Aphan se tumppupimppi on kun ei nostanut äläkkää rahan siirtymisestä ajallaan. Ei se mikään velka ole, hos siitä ei ole velkakirjaa/sopimusta. Sä puhut nyt kostosta, joka ei tosiaankaan ole juridisesti eikä edes sosiaalisesti hyväksyttävä tapa hoitaa asioita.
Ehkei hän ollut edes huomannut asiaa kun se tapahtui. Mitä kostamista se on että antaa viranomaisten selvittää mitä varten isä on kavaltanut oman lapsensa rahoja ja että peseekö äijä rahaa lapsen tilin avulla? Saattoi yllättyä kun rahoja ei enää saanutkaan siirtää itse takaisin vaikka aiemmin onnistui tililtä ottamaan. Jos ap ei selvitytä asiaa nyt, siitä saatetaan myöhemmin kiinnostua miksi hän on sallinut lapsensa tiliä käytettävän tuolla tavalla. Eihän tässä edes lapsen asioista ja niiden hoitamisesta ole kyse vaan aikuisen miehen sekoilusta ja epärehellisyydestä, sillä sitähän tuossa on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen tilille laitettua rahaa ei saa ottaa tililtä pois muusta kuin viranomaisen määräämästä syystä. Jos raha nostetaan, siihen on oltava pätevä syy. Olisin kuin en olisi edes saanut koko kirjettä. Pankille voi sanoa että isä haluaa ottaa lapsen tililtä rahaa vaikka on ensin itse laittanut sitä sinne. Raha on nyt lapsen.
Asia muuten ei todellakaan ole noin. Jos joku laittaa väärälle tilille rahaa niin rahan saajan on palautettava raha jos rahan tallettaja niin haluaa, oli kyseessä kuka tahansa. Tässä tapauksessa siis äidin on tehtävä palautus koska mitä ilmeisimmin lapsi itse on vielä kykenemätön palautusta tekemään.
Kyllä. Mutta tämä tapaus ei olekaan noin yksioikoinen koska isä on lapselle ollut velkaa aiemmin ottamiaan rahoja. Sinä kilttinä tumppupimppinä olet antamassa kaiken heti takaisin tuollaiselle hyväksikäyttäjäukolle. Ei kannata olla noin reppana.
Aphan se tumppupimppi on kun ei nostanut äläkkää rahan siirtymisestä ajallaan. Ei se mikään velka ole, hos siitä ei ole velkakirjaa/sopimusta. Sä puhut nyt kostosta, joka ei tosiaankaan ole juridisesti eikä edes sosiaalisesti hyväksyttävä tapa hoitaa asioita.
Ehkei hän ollut edes huomannut asiaa kun se tapahtui. Mitä kostamista se on että antaa viranomaisten selvittää mitä varten isä on kavaltanut oman lapsensa rahoja ja että peseekö äijä rahaa lapsen tilin avulla? Saattoi yllättyä kun rahoja ei enää saanutkaan siirtää itse takaisin vaikka aiemmin onnistui tililtä ottamaan. Jos ap ei selvitytä asiaa nyt, siitä saatetaan myöhemmin kiinnostua miksi hän on sallinut lapsensa tiliä käytettävän tuolla tavalla. Eihän tässä edes lapsen asioista ja niiden hoitamisesta ole kyse vaan aikuisen miehen sekoilusta ja epärehellisyydestä, sillä sitähän tuossa on.
Joopa joo, ihan ei ole lakitermit sulla hallussa. Isällä on ollut käyttöoikeus tiliin, jyse ei sius ole kavalluksesta ja ap on rahansiirron nähnyt, jos kerran tietää sen tapahtuneen. Hänellä ei ole mitään todisteita mistään ja jos hän nyt kieltäytyy palauttamasta rahoja vaikka sitä häneltä vaaditaan, se on kosto, ei mikään muu. Mutta siitä vaan, uhitelkoon, huonosti käy.
Jos rahat eivät hänelle ilmiselvästi kuulu, ei hänellä ole niihin rahoihin mitään oikeutta. Toisen virhe ei luo oikeutta rahojen pitämiseen.
Virheitä tosiaankin sattuu, mutta virheellisen tilisiirron huomioimatta jättäminen on petos. Tästä on olemassa oikeudenpäätöksiä.
Jos isä on aiemmin kähmyillyt lapsen rahaa, kai siitä on rikosilmoitus tehty?
Ehkä ottaisin pankkiin yhteyttä ja kyselisin lisää. Eipä ole eka eikä vika isä, joka omalta lapseltaan varastaa. Olisiko peräti piilottanut rahaansa velkojilta, tästäkin on syytä jutella pankin tiliselvittelyn kanssa.
Ehkä rahat voisi jäädyttää, kunnes asia selviää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varsinainen asiantuntija siellä.
Et edes tiedä mitä rahanpesu tarkoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Eli jos vanhempi tallettaa lapsen tilille rahaa ja muuttaa mielensä, sen saa vain pyytää pankilta takaisin? Millainen ihminen on niin huolimaton että siirtää väärälle tilille rahaa.
Mun puoliso.
On myös maksanut laskuja lapsen tililtä, tosin korvannut ne heti, kun on huomannut. Meillä on myös yhteinen tili, jonne alkoi kertyä rahaa, kun mies käytti ruokakaupassa, lastenvaateostoksilla jne. omaa korttiaan kuukausia, koska OPn kortit on kaikki valkoisia ja ei vaan huomannut mitä korttia käytti.
-Ohis
Mun mielestä tää keissi on juridisesti mielenkiintoinen.
Jos tallettaisin vahingossa rahaa vaikka jonkun tuntemattoman tilille, se homma toimisi näin, eli sitä voisi alkaa pankin kautta hakea takaisin.
Kuitenkin, itsekin olen verkkopankissa sählännyt tilien kanssa, mutta jos tili ei ole pikavalinnoissa, vahinkosiirron mahdollisuus on melko pieni.
Jos äiti ei tee mitään, isä voi hakea rahoja kanteen nostamalla.
Vierailija kirjoitti:
Virheitä tosiaankin sattuu, mutta virheellisen tilisiirron huomioimatta jättäminen on petos. Tästä on olemassa oikeudenpäätöksiä.
Jos isä on aiemmin kähmyillyt lapsen rahaa, kai siitä on rikosilmoitus tehty?
Ehkä ottaisin pankkiin yhteyttä ja kyselisin lisää. Eipä ole eka eikä vika isä, joka omalta lapseltaan varastaa. Olisiko peräti piilottanut rahaansa velkojilta, tästäkin on syytä jutella pankin tiliselvittelyn kanssa.
Ehkä rahat voisi jäädyttää, kunnes asia selviää.
Ei pankki saa alkaa selvittämään tälle äidille mitään isän raha-asioita. Kyllä pankki tulee sanomaan, että asiat on selvitettävä poliisin kautta.
Itse jouduin selvittämään poliisin kautta, että miten omalta tililtäni on voinut mennä "omalle tililleni" rahaa pankkiin, missä minulla ei edes tiliä ole. Näkyi siis tiliotteessa. Tuo pankki ei suostunut sitä selvittämään, vaan sanoi, että se on selvitettävä poliisin kautta.
No, kiihtynyt poliisi soitti, että se on joku ulosottoon mennyt lasku ja sen sijaan, että saajana näkyisi se ulosottofirma, näkyykin oma nimeni. Olin tietenkin unohtanut koko maksun ja aloin vaan ihmetellä, miten ihmeessä tililtä voi siirtyä rahaa muka omalle tililleni, mitä ei ole.
En ymmärrä vieläkään asiaa, mutta uskon toki poliisia. Asian selvittäminen vaati siis rikosilmoituksen tekoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuosia sitten selvisi lukee aloituksessa.
Älä tee mitään ja valehtelevat että et ole saanut kirjeitä niin syyllistyt petokseen joka on rikos. Ja se isän rahojen ottaminen pitäisi todistaa velkakirjalla jos kuvittelet sen olevan velkojen takaisin maksu
Kyllä on joidenkin mukaan täällä helppoa tuo muiden tileiltä vieminen, sallittuakin vielä sen lisäksi. Soittaa vaan pankkiin että moro haluun mun massit takas sen ja sen tililtä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on joidenkin mukaan täällä helppoa tuo muiden tileiltä vieminen, sallittuakin vielä sen lisäksi. Soittaa vaan pankkiin että moro haluun mun massit takas sen ja sen tililtä.
Ei tässä viedä muiden tileiltä mitään, vaan palautetaan omistajalleen yksittäinen vahingossa tehty siirto. Tilin omistajien sukulaisuussuhde ei merkitse tässä asiassa mitään. Eikä se, kuinka mulkvisti toinen osapuoli on.
Mitä on tapahtunut aiemmin, ei liity tähän asiaan mitenkään, vaan siitä olisi pitänyt tehdä rikosilmoitus ajallaan. Nyt kyse on tosiaan pelkästä kostosta, jos ap alkaa hankalaksi.
Yrittääkö isä jonkinasteista pesua? Miten rahat on hankittu? Onko hän jo alunperin ajatellut piilottaa rahat hetkeksi esim. pois jonkin viranomaisen näkyvistä? Ette palauta.
Ei Ap pysty niille rahoille mitään tekemään. Pankki sanoi että riittää jos vain soittaa sinne niin siirtävät rahat. Apn luvasta tuo ei ole kiinni.
Eikö isän kuuluisi ottaa yhteyttä pankkiin tai lapsen edunvalvojaan, eikä vuosien takaiseen exään, jolla on ihan yhtä vähän oikeuksia kyseiselle tilille, kuin isällä itsellään. Ap ei tässä nyt voi juuri muuta, kuin kehottaa tytärtä siirtämään rahat takaisin ja tyttö voi katsoa, totteleeko.
Siis riippuen, onko tällä oletetusti alaikäisellä tytöllä itselläkään oikeuksia tiliinsä ennen täysi-ikää
Ei näitä soittelulla hoida pankkikaan.
Oikeudessa päätetään ja joku maksaa kulut.
Minulle kävi itseasiassa samat. Oli tarkoitus siirtää parin tonnin hankintaan tonni tililtä toiselta. Lapsen tili on omat tilit pikavalikossa. Meni sinne lapsen tilille vaikka piti yhteistilille mennä. Minulla tässä ei mitään vahinkoa tapahtunut koska minulla on täydet käyttöoikeidet lasten tileihin