Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Heli näyttää kahden päivän ruokansa nämä 11 kuvaa suomalaisten arjesta kiteyttävät rahapulan.

Vierailija
04.05.2022 |

Kommentit (713)

Vierailija
81/713 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhyyden pelko on varmasti ihmiskunnan geeneissä, ja se selittää vihan köyhiä kohtaan.   Sentään sairaita ei enää eristetä autiolle saarelle, vaan pyritään auttamaan, mutta köyhät on vielä ihmisryhmä, johon jotkut eivät osaa suhtautua muuten kuin torjunnalla, pelolla ja vihalla.  Ja korostamalla, ettei hän ainakaan hän ole sellainen, hän on parempi, puhdas ja terve.

Luulevat myös, että ovat itse ansainneet sen, etteivät ole köyhiä ja huono-osaisia ja että köyhä on itse syypää tilanteeseensa.

Vierailija
82/713 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hajooko farkut oikeasti viidessä vuodessa? Luulin, että ne alunperin kehitettiin raskasta fyysistä työstä tekeville miehille, jotka tarvitsivat kestäviä vaatteita. Mulla on useita mekkoja, hameita ja neuleita, joita olen käyttänyt kymmenen vuotta ja jotka näyttävät vielä hyviltä, vaikka käytän niitä useita kertoja viikossa. Mun suosikkikynähame on parhaimmillaan mulla päällä joka arkipäivä ja se näyttää ihan uudelta, vaikka se on jo sen viisi vuotta vanha.

nykyfarkut, joissa on lykraa/elastaania, eivät kestä kovin montaa vuotta. Vanhanaikaiset joustamattomat farkut kestävät pidempään, mutta niissäkin on heikkoja, etenkin jos on valkaistu jollain tavalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/713 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme oletus, että köyhillä on aina toimintakykyä tehdä taloudellisesti viisaita päätöksiä. Itse olin useamman vuoden niin toimintakyvyttömänä monisairaana, että samana päivänä ei jaksanut käydä lähikaupassa ja lisäksi tehdä helppoa ruokaa. Pahimpina aikoina en jaksanut tehdä edes voileipää. Olin nälässä ennemmin. Nyt kun on energiaa ja olen edelleen pienituloinen on helppoa tehdä edullista kotiruokaa, juosta tarjouksien perässä, huoltaa vaatteita ja pitää muutenkin itsestään huolta. Huonokuntoisena näistä mikään ei ollut mahdollista.

Vierailija
84/713 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh, "ongelmia toiminnanohjauksessa". Eli köyhä on yleensä tyhmä, kuten sanoin.

Sitäkö sitten pitäisi sympatiseerata? Suomessa kaikki voivat opiskella, myös sairaat. Sairaseläkkeellä elää kyllä, ellei muuten ole ryssinyt asioitaan joillakin vipeillä ja vastaavilla. Suomessa ei ole muita köyhiä kuin nämä omat asiansa ryssineet.

Henkiset ongelmat eivät kyllä tarkoita tyhmyyttä, eläkkeellä voi olla niistäkin syistä. Ja sanoisin ettei tämä helppoa ole reilun 800e eläkkeellä, toki en ole ryssinyt tarpeeksi asioita, kun asuntokin on vielä oma. Tosin laho homekämppä. No, tyhmyyttähän se toki etten asu vuokralla, jolloin miltei 500 jäisi elämiseen, ja maksan velkojani.

Vierailija
85/713 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhyyden pelko on varmasti ihmiskunnan geeneissä, ja se selittää vihan köyhiä kohtaan.   Sentään sairaita ei enää eristetä autiolle saarelle, vaan pyritään auttamaan, mutta köyhät on vielä ihmisryhmä, johon jotkut eivät osaa suhtautua muuten kuin torjunnalla, pelolla ja vihalla.  Ja korostamalla, ettei hän ainakaan hän ole sellainen, hän on parempi, puhdas ja terve.

Luulevat myös, että ovat itse ansainneet sen, etteivät ole köyhiä ja huono-osaisia ja että köyhä on itse syypää tilanteeseensa.

Moni perii rahansa ja verkostonsa, mutta kuvittelee jotenkin itse ansainneensa kaiken.  Jotkut myös naivat ja  siipeilevät rahaa silkalla tuurilla.  Toisaalta kyllä köyhyyskin periytyy, ja aika moni on nainut ja siipeillyt itsensä köyhäksikin.  

Vierailija
86/713 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin ihmettelen paljonko niitä tahroja tulee? Tai haittaavatko ne, jos käyttää rönttävaatteita tietyissä hommissa?

Entä se sappisaippua? Eikö se ole edullinen, eikö sillä lähde hyvin?

Jos tota peliä pitää niin kohta sulla ei olekaan muita kuin rönttävaatteita. Ei kai tahranpoistoaineita myytäisi niin paljon kuin niitä myydään jos niille ei olisi käyttöä. Ehkä joku on niin varovainen ettei niitä tahroja tule, mutta kyllä meille normaalissa perhe-elämässä niitä tahroja tulee aina silloin tällöin. Ihme palsta tääkin, kun köyhät ei saisi enää edes tarjoushintaista tahranpoistoainetta ostaa...

Jokainen saa ostaa tahranpoistoainetta, jos kokee sen tarpeelliseksi!

Minä neljän pojan äitinä en ole koskaan oikeasti tarvinnut sitä. Pihkatahrat lähtee viinalla, autonrassaustahrat omon pesujauheella 90 pesussa (kun saa ne vaatteet suoraan pesuun eikä niitä jemmata mihinkään nurkaan) - yllättävän moni vaate kestää 90 asteen pesun!

Meillä on kuitenkin selkeästi eroteltu kotivaatteet, rönttävaatteet, kouluvaatteet (tai työvaatteet) ja sitten juhla/hienosteluvaatteet. Koulu/työvaatteilla ei todellakaan mennä rassaamaan mopoa eikä raivaamaan kuusikkoa raivaussahalla, vaan siinä välissä vaihdetaan vaatteet. Illalla kun lojutaan sohvalla, niin vaihdetaan päälle puhtaat mukavat olovaatteet ettei niillä rönttävaatteilla sotketa paikkoja. Päivähoidossa ollessa sanoin ihan reilusti päiväkodissa, että vaatteet on puhtaat, se sormiväri ei lähtenyt näköjään pesussa, eiköhän nuo tämän talven menettele vielä noi vaatteet. Toisille se varmaan oli katastrofi, kun vaatteisiin jäi väritahroja?

Joo, meilläkin on ollut käytössä ne kotivaatteet, ehkä siksi ei hirveästi ole ne tahrat häirinneet.

Vierailija
87/713 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikissa näissä tarinoissa toistui omat tyhmä valinnat ja uhriutuminen. Tuossa jutun siivoojakin on 20 vuotta elättänyt perhettään yksinään, mutta ei sitten missään vaiheessa tuona aikana tullut mieleen, että voisi kouluttautua ja tehdä jotain muuta kuin siivoojaan hommia? Ihan oma vika, jos ei ota vastuuta elämästään ja tee mitään sen eteen että pärjäisi paremmin. Sama tuo 40 vuotta itseään etsinyt ruikuttaja. Ihan oma valinta että haahuili, eikä tehnyt järkeviä ja johdonmukaisia päätöksiä. Sitä saa mitä tilaa. 

Sama siivooja sanoi, että myös lapsi on työtön? Miksi lapsi ei ole opiskelemassa? Tai miksi ei asu omassa kodissaan?

Lapsi taitaa saada myös avustusta

Vierailija
88/713 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niillä vähän kalliimmilla kastikkeilla (jotka voi myös olla alennuksesta/ ilmaiseksi saatuja) saa ne jokapäiväiset makaronit ja juurekset vaihtelevamman makupaletin. Ollaan kumppanin kanssa pienituloisia (ei kuitenkaan kädestä-suuhun -köyhiä) ja kasa kastikkeita sekä tahnoja on jääkapissa. Aasialainen kasvisruoka on hirveän hyvää, semiterveellistä, erittäin edulliset pääraaka-aineet ja myöskin monipuolista. Yksi kastikepurkki saattaa riittää vaikkapa 50 annokseen, jotka muuten koostuvat riisistä, edullisista kasviksista ja pavuista.

Vierailija
89/713 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitäkö sitten pitäisi sympatiseerata? Suomessa kaikki voivat opiskella, myös sairaat. Sairaseläkkeellä elää kyllä, ellei muuten ole ryssinyt asioitaan joillakin vipeillä ja vastaavilla. Suomessa ei ole muita köyhiä kuin nämä omat asiansa ryssineet.

Vähänpä tiedät. Minulla on ongelmia toiminnanohjauksessa, mutta olen silti hyvin älykäs. Tämä voi olla tietenkin liian vaikea asia kaltaisesi ymmärtää.

Vierailija
90/713 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tahranpoistoon lisäys: Pihkatahrat lähtee voilla, öljyllä tai margariinilla. Sitten normipyykkiin.

Käsistä, iholta myös.

Halvempaa kuin viina. 😁

Vierailija
91/713 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Välillä nämä jutut on vähän hassuja, niin kuin viimeisessä, että pesuaineita ostetaan vasta, kun entinen on ihan loppu. Mitä säästöä se tuo? Eikö ennemmin kannattaisi tarkkailla tarjouksista hyvää hetkeä täydentää varastoa? 

Kädestä suuhun elävällä ei ole varaa tällaiseen. Tuo neuvo sopii vasta tilanteeseen, jossa jotain taloudellista liikkumavaraa on.

Niin, mutta kun köyhän täytyy päättää ostaako ruokaa tai pesuainetta niin ilmeisesti ostaa ruokaa.

Vaikka samaan aikaan olisi joku pesuainetarjous.

Ei voi ostaa molempia. Varsinkin jos pesuaine riittää seuraavan kuukauteen. Voi myös siirtää pyykinpesua yli kuukaudenvaihteen. Se on helpompaa kuin olla nälässä.

Köyhän elämä on jokapäiväistä miettimistä ja sumplimista.

Sehän olisikin ihanaa kun voisi ostaa kaikkea varoiksi ja hyödyntää aina tarjouksia. Kaapeissa olisi aina muutama paketti kaikkia arkeen tarvittavia juttuja.

Kun sitten joutuu ostamaan pesuainetta se on taas valinta mitä jättää pois sillä hetkellä. Ostanko pesuainetta vai särkylääkettä tms.

Vierailija
92/713 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähänpä tiedät. Minulla on ongelmia toiminnanohjauksessa, mutta olen silti hyvin älykäs. Tämä voi olla tietenkin liian vaikea asia kaltaisesi ymmärtää.

No niin varmaan joo. Siis hyvin älykäs, mutta ei osaa edes käyttää rahaa? Et ole älykäs muuta kun omasta mielestäsi.

Vierailija
93/713 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näkyi noista kuvista myös se,  että ne vähät rahansa voisi käyttää paremminkin. Jääkaappi on tyhjä, mutta siellä on jotain majoneeseja ja valmiskastikkeita. Tai toisella oli kuiva-ainekaapissa poppareita ja jotain pientilan luomujauhoja.

Ja kuvan mehukaan ei ole sieltä halvemmasta päästä. Eikä nakkipaketti.

Näkyipä siellä ylähyllyllä olevan myös joku tölkkijuoma, liekö olutta vai limsaa, mutta äkkiä laskettuna hänellä olisi kyllä ollut varaa ostaa ihan ruokaakin, vaikkapa ne kaalilaatikkoainekset, jos olisi tehnyt parempia valintoja kaupassa.

Pointtihan tuossa on se, että kaappi on lähes tyhjä.  Nuo kastikkeet ja tölkki (pantti 0,15€) voivat olla alesta, lahjoitus tai  ruokajonosta, eikä niiden hankinnassa säästäminen olisi kokonaiskuvaa monella kymmenellä sentillä muuttanut.  Köyhän kaapissa on vaan satunnaisesti mitä on halvalla sattunut saamaan.  Kun ei ole puskuria, ei voi hyödyntää tarjouksia, jos hinta halvennettunakin nousee käytössä olevan pikku summan yli.  Eli jos sinulla on 1,40€ rahaa leipään,  ostat Pienen Pyöreän näkkileipäpaketin, 1,35€/250gr, vaikka  Koulunäkkipaketti olisi olllut isompi, 375gr, mutta se olisi maksanut yli 2€, jota sinulla ei ole.

jos on 1,40€ rahaa leipään, niin ostat jauhoja ja hiivaa. Menet kotiisi, teet leipätaikinan, otat hiukan taikinaan seuraavan leivän juureksi ja sitten leivot sen leivän.   Leipätaikinan koosta riippuen, voit leipoa vaikka kolmekin leipää, ehkä neljäkin.

Leipominenkin on hyvinvoivan mamman harrastus, jota pitää treenata, ettei viimeisellä eurolla ostettu jauho palaa kärtsähdä tai jää likilaskuiseksi.  Köyhällä ei välttämättä ole siihen hätään kulhoa, yleiskonetta ja paistouuniakaan.  Kätevät martat eivät yleensä olekaan köyhiä, mutta ei  leipomataidottomuus tee köyhästäkään huonompaa ihmistä. 

No tämän artikkelin kaikilla köyhillä oli kameralliset älypuhelimetkin, niin eiköhän sieltä löydy myös uuni. Minullakaan ei ole yleiskonetta, mutta monet sämpylät olen saanut leivottua siitä huolimatta. Taikinankin voi tehdä vaikka kattilaan, jos ei kulhoa satu olemaan.

Vierailija
94/713 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Välillä nämä jutut on vähän hassuja, niin kuin viimeisessä, että pesuaineita ostetaan vasta, kun entinen on ihan loppu. Mitä säästöä se tuo? Eikö ennemmin kannattaisi tarkkailla tarjouksista hyvää hetkeä täydentää varastoa? 

Kädestä suuhun elävällä ei ole varaa tällaiseen. Tuo neuvo sopii vasta tilanteeseen, jossa jotain taloudellista liikkumavaraa on.

Luottokortin saa jokainen jolla ei ole maksumerkintää.

No ei saa, tarvitaan säännölliset palkkatulot, ja siinäkin taitaa olla joku raja, paljonko pitää tienata. Ei esim. työtön saa luottokorttia, vaikka ei olisi latin latia velkaa, saatii luottotiedoton.

Minulle suorastaan tuputettiin luottokortti, kun olin vielä köyhä opiskelija.

Vierailija
95/713 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tahranpoistoon lisäys: Pihkatahrat lähtee voilla, öljyllä tai margariinilla. Sitten normipyykkiin.

Käsistä, iholta myös.

Halvempaa kuin viina. 😁

Meillä kesti 3l viinapönikkä useamman vuoden, saatiin ilmaiseksi tutulta, joka oli unohtanut sen useammaksi ajaksi kaapinperälle. Sellainen niinkuin laatikkoviinit, mutta viinaa - ja se muovi oli alkanut liueta siihen viinan, oli juomakelvotonta.

Tuo rasvavinkki on muuten hyvä, mutta sitten seuraavaksi täytyy päästä rasvatahrasta eroon ;-D  sitä käytin ennen, kunnes sain ton viinapönikän. Nykyään tuttavatkin käyttää viinaa pihkanpoistoon (asutaan siis maalla maalla, joten pihka on tuttu kaveri täälläpäin), koska se on parempi. Hulluus tarttuu ;-D

Vierailija
96/713 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä keskustelussa: hyvätuloiset ja hyvät eväät elämään saaneet ihmiset taivastelevat vähäosaisten tyhmyyttä aivan kuin se olisi loukkaus heitä itseään kohtaan.

Vierailija
97/713 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niin varmaan joo. Siis hyvin älykäs, mutta ei osaa edes käyttää rahaa? Et ole älykäs muuta kun omasta mielestäsi.

Minulla oli työkaverina perheellinen nainen ja hänellä oli sama palkka mitä minulla. Nainen teki toimistotöitä, joutui käyttämään aivojaan ja selvisi töistään hyvin. Hän oli käsistään hyvin kätevä, osasi tehdä kaikkea metallitöistä alkaen. Rahaa hän ei osannut käyttää, tili oli tyhjä aina vähintään viikkoa ennen tilipäivää. Hänen hyvätuloinen mies siirsi hänelle rahaa ja maksoi visalaskun. Mies oli yhtä tuhlaavainen, mutta hyvien tulojensa vuoksi pärjäsi. Asuntolainasta he maksoivat vain ihan minimin eikä säästöönkään jäänyt mitään.

Vierailija
98/713 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä keskustelussa: hyvätuloiset ja hyvät eväät elämään saaneet ihmiset taivastelevat vähäosaisten tyhmyyttä aivan kuin se olisi loukkaus heitä itseään kohtaan.

Mitkä hyvät eväät? Samaa koulua käytiin ja samassa yhteiskunnassa eletään. Itsestä kiinni, millaisen elämän itselleen rakentaa, etenkin kun on kerran niin älyttömän fiksu kun köyhät kertovat kaikki olevansa.

Vierailija
99/713 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luottokortin saa jokainen jolla ei ole maksumerkintää.

No ei saa, tarvitaan säännölliset palkkatulot, ja siinäkin taitaa olla joku raja, paljonko pitää tienata. Ei esim. työtön saa luottokorttia, vaikka ei olisi latin latia velkaa, saatii luottotiedoton.

Minulle suorastaan tuputettiin luottokortti, kun olin vielä köyhä opiskelija.

Opiskelijoita kohdellaankin ihan eri tavalla mitä työttömiä. Valmistumisen jälkeen ennen työpaikan saamista et olisi luottokorttia saanut.

Vierailija
100/713 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kyllä koskaan paikannut yhtään lapsen vaatetta. Rikkinäiset ja reikäiset menee roskiin ja uudet tilalle.

Olen pienituloinen ja lapsen vaatteissa en säästele koskaan.