Heli näyttää kahden päivän ruokansa nämä 11 kuvaa suomalaisten arjesta kiteyttävät rahapulan.
Tätä on oikea köyhyys.
Kommentit (713)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hämmennys. Onko joku kuvitelma, ettei työssäkäyvät eläisi samoin? Rikkinäiset vaatteet paikataan, pesuainetta ja ruokaa ostetaan tarjouksesta, vaatteet kirppiksiltä. Se on ihan normaalia elämää eteenkin lapsiperheissä. Tuilla elävien ja palkkatöissä käyvien tuloero saattaa olla muutama satanen kk tai eroa ei ole lainkaan. Pidän tälläistä elämäntapaa vain järkevänä ja hyvänä taloudenhoitona, ja elän niin itsekin.
Suurin ero on ehkä se, että jonkun hajotessa saattaa olla säästetty puskuria uuden ostoon, kun on elänyt nuukasti.
No, on kyllä valtavasti lapsiperheitä, joissa ei eletä noin. En tiedä yhtäkään lapsiperhettä, joissa vanhemmat kävisivät töissä ja eläisivät noin.
Mitä? Et tiedä lapsiperheitä, joissa elettäisiin järkevästi? Mä en tiedä, itse ollaan keskituloisia, 2 lastaluulin et meidän tapa on ihan normi. Suurin osa lasten vaatteista tulee kyllä kirppiksiltä. En tykkää niissä kierrellä, mutta nettikirpulta tulee tilailtua ja lastenkirppiksellä käyn välillä. Erityisesti päiväkodin rymyvaatteet on kaikki käytettyjä.
Ja ostan kyllä tarjouksesta, vaikken tarjoustenkaan perässä juokse.. mutta kyllä mä kaupassa katson, mitä he mainostaa..Noin eletään omakotialueilla, joissa on omat talot. Ne kertakäyttöistä ja noutoruokaa usein syövät asuu vuokralla, ja vuokra maksetaan tuilla.
Tosiaan on ihme luulot monella köyhällä fiksusta rahankäytöstä. Näkyy sitten maksuhäiriömerkintöinä kyvyttömyys hoitaa raha-asiat ja se kädestä suuhun-elämäntapa. Luullaan että tuhlaaminen on elämänlaatua.
Onko käynyt mielessä, että on myös paljon ihmisiä, joilla on varaa säästää ja sijoittaa ja elää kivaa elämää, vaikka eivät metsästä lasten vaatteita kirpparilta ja ruokia tarjouksesta. Ja ne yleensä asuu siellä omassa talossa. Tällaisia on paljon omassa lähipiirissä. Ei se ole pelkästään mitkään köyhän fantasia.
Mitähän vikaa poppareissa? Maksaa noi jyvät ehkä jotain euron puoli kiloa, ja saa herkkuja pitkäksi aikaa, en nyt sanoisi haaskaukseksi tuotakaan.
Ja kaalilaatikko, no syöhän sitä muutkin, mutta ei kaalissa juuri sitä energiaa ole, joten kai se pidemmän päälle on vähän köyhää, ja vaatii kai se sitä lihaakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näkyi noista kuvista myös se, että ne vähät rahansa voisi käyttää paremminkin. Jääkaappi on tyhjä, mutta siellä on jotain majoneeseja ja valmiskastikkeita. Tai toisella oli kuiva-ainekaapissa poppareita ja jotain pientilan luomujauhoja.
Niillä majoneeseilla ja vastaavilla saa kivasti makua vähän huonompaankin ruokaan. Itsellä on usein tuollaisia, ostan esim. hävikkiruokakaupoista halvalla.
Paikallisesta hävikki/leipäkassijakelusta saa usein mukaan myös salaatinkastike/ateriakastike/sinappi/majoneesipurkkeja. Ne on usein vielä just jotain eksoottisempaa chili-mango-persimon-sinappia, koska niitä ei ole saatu myytyä.
Mut niillä saa ihan oikeasti pientä piristystä ruokiin, tavallinen kaalisalaatti onkin coleslaw, kun siihen saa turautettua vähän majoneesia ja tuota mango-sinappia!
Noi luomujauhot joo pisti silmään, niitä tuskin on saatu leipäjonosta - mutta ne voi olla joltain tuliaisiksi saatuja. Mä sain yhteen aikaan aina vehnäleseitä tms työkaverilta, kun se osti paikalliselta tuottajalta tuotteita, ja sai niitä sitten kaupan päälle eikä itse syönyt. Ja toi mulle myös hevosille tarkoitettuja porkkanoita säkillisen :-) koska tiesi, että ne kelpaa muulle ja olen niistä iloinen (mä olen siis työpaikallani tunnettu ituhippi ja nuuka tsi-ihminen ja kukaan ei muista sitä enää ihmetellä 20v jälkeen).
Vierailija kirjoitti:
Minäkin ihmettelen paljonko niitä tahroja tulee? Tai haittaavatko ne, jos käyttää rönttävaatteita tietyissä hommissa?
Entä se sappisaippua? Eikö se ole edullinen, eikö sillä lähde hyvin?
Jos tota peliä pitää niin kohta sulla ei olekaan muita kuin rönttävaatteita. Ei kai tahranpoistoaineita myytäisi niin paljon kuin niitä myydään jos niille ei olisi käyttöä. Ehkä joku on niin varovainen ettei niitä tahroja tule, mutta kyllä meille normaalissa perhe-elämässä niitä tahroja tulee aina silloin tällöin. Ihme palsta tääkin, kun köyhät ei saisi enää edes tarjoushintaista tahranpoistoainetta ostaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näkyi noista kuvista myös se, että ne vähät rahansa voisi käyttää paremminkin. Jääkaappi on tyhjä, mutta siellä on jotain majoneeseja ja valmiskastikkeita. Tai toisella oli kuiva-ainekaapissa poppareita ja jotain pientilan luomujauhoja.
Niillä majoneeseilla ja vastaavilla saa kivasti makua vähän huonompaankin ruokaan. Itsellä on usein tuollaisia, ostan esim. hävikkiruokakaupoista halvalla.
Paikallisesta hävikki/leipäkassijakelusta saa usein mukaan myös salaatinkastike/ateriakastike/sinappi/majoneesipurkkeja. Ne on usein vielä just jotain eksoottisempaa chili-mango-persimon-sinappia, koska niitä ei ole saatu myytyä.
Mut niillä saa ihan oikeasti pientä piristystä ruokiin, tavallinen kaalisalaatti onkin coleslaw, kun siihen saa turautettua vähän majoneesia ja tuota mango-sinappia!
Noi luomujauhot joo pisti silmään, niitä tuskin on saatu leipäjonosta - mutta ne voi olla joltain tuliaisiksi saatuja. Mä sain yhteen aikaan aina vehnäleseitä tms työkaverilta, kun se osti paikalliselta tuottajalta tuotteita, ja sai niitä sitten kaupan päälle eikä itse syönyt. Ja toi mulle myös hevosille tarkoitettuja porkkanoita säkillisen :-) koska tiesi, että ne kelpaa muulle ja olen niistä iloinen (mä olen siis työpaikallani tunnettu ituhippi ja nuuka tsi-ihminen ja kukaan ei muista sitä enää ihmetellä 20v jälkeen).
Itsellä löytyy tällä hetkellä quinoa- ja kikhernejauhoja, jotka löysin superhalvalla kaupan poistomyynnistä. T. Köyhä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin ihmettelen paljonko niitä tahroja tulee? Tai haittaavatko ne, jos käyttää rönttävaatteita tietyissä hommissa?
Entä se sappisaippua? Eikö se ole edullinen, eikö sillä lähde hyvin?Jos tota peliä pitää niin kohta sulla ei olekaan muita kuin rönttävaatteita. Ei kai tahranpoistoaineita myytäisi niin paljon kuin niitä myydään jos niille ei olisi käyttöä. Ehkä joku on niin varovainen ettei niitä tahroja tule, mutta kyllä meille normaalissa perhe-elämässä niitä tahroja tulee aina silloin tällöin. Ihme palsta tääkin, kun köyhät ei saisi enää edes tarjoushintaista tahranpoistoainetta ostaa...
No se on kyllä totta ettei minulla oikein ole kuin rönttävaatteita. Ja lapsetkin jo isoja, joten ei kaikki ole mustikassa ja porkkanasoseessa :) Ja kai olen vähän outo, kun ei se tahra niin haittaa että jokaista pitäisi olla poistamassa. Mutta entä se sappisaippua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä löytyy tällä hetkellä quinoa- ja kikhernejauhoja, jotka löysin superhalvalla kaupan poistomyynnistä. T. Köyhä
Jees :-) Kikhernejauhoa en ole päässyt testaamaan, kun ei ole ollut halvennuksessa...
Mutta minullapa on viisi pakettia mung-papuja ;-) jotka ostin poistotuotteena samalla tavalla. Opettelin sitten niiden myötä idättämään papuja, ja olikin kiva huomata, että se on helppoa ja lapsetkin syö niitä ituja. Paljon halvemmaks tulee kuin kurkku leivän päällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä se sappisaippua? Eikö se ole edullinen, eikö sillä lähde hyvin?Jos tota peliä pitää niin kohta sulla ei olekaan muita kuin rönttävaatteita. Ei kai tahranpoistoaineita myytäisi niin paljon kuin niitä myydään jos niille ei olisi käyttöä. Ehkä joku on niin varovainen ettei niitä tahroja tule, mutta kyllä meille normaalissa perhe-elämässä niitä tahroja tulee aina silloin tällöin. Ihme palsta tääkin, kun köyhät ei saisi enää edes tarjoushintaista tahranpoistoainetta ostaa...
Eihän kukaan sitä sanonut, ettei saisi ostaa. On vain ihmetellyt, että kuinka paljon sitä tarvitaan, että senkin puutteesta pitää valittaa. Meillä ainakin on käytössä ns. kotivaatteet jotka vaihdetaan päälle heti kotiin päästyä. Työ- koulu ja tarhavaatteet pysyvät pidempään hyväkuntoisina, eikä niitä tarvitse olla jatkuvasti pesemässä, kun kotona ollaan ne rönttävaatteet päällä, joissa eivät tahrat haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä keskusteluja käydään täällä jatkuvasti ja aina ne kärjistyvät siihen, että joku suurten ikäluokkien hiihtoniilo tulee kehumaan kuinka on ikänsä elänyt niin nuukasti, että aina on säästössä pahanpäivänvara. Vaan kun kädestä suuhun elävällä köyhällä se paha päivä on jo tullut, ja mennytkin, ja säästöt, jos niitä on ollut, syöty. Se ei ole enää vapaaehtoista nuukailuharrastusta, vaan päivittäistä niukkuuden jakamista. Ja ei, ei se johdu päihteistä ja pikavipeistä, vaan sairaudesta, itsestä riippumattomasta työttömyydestä, petetyksi tulemisesta jne. Tavallisista ihmisistä voi tulla köyhiä ilman omaa syytä.
Totta että on mahdollista päätyä köyhäksi ilman omaa syytään mutta kyllä siinä suurella osalla on sitä omaa syytäkin mukana. Tuollainen uhriutuminen on äärettömän vahingollista, kyllä sitä omaa elämänlaatuaan on yhdeksässä tapauksessa kymmenestä mahdollista parantaa ihan itse.
Sairaus, mitenpä selität sen omaksi syyksi? Yllättäen kuollut osakas, jolta jäi vain velat? Miten nuo tulevat päälle uhriutumalla? Elämänlaatua toki voi parantaa käymällä kävelyllä raikkaassa ilmassa, mutta terveys- ja talousasioiden järjestäminen ei käy kädenkäänteessä ja laatua parannellessa niitä köyhiä päiviä vaan on elettävä ja ylemmyydentuntoisten richplainarien v*ttuilua sietäen. Kai sitä potkaiset kerjäläistäkin, kun sellalisen näet, ettei se vaan ylpisty selkäsi takana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurn osa ruoka-aineiden aiheuttamista tahroista, jotka eivät pesussa irtoa, ovat rasvapohjaisia. Hiero tahrakohtaan ennen pesua astianpesuainetta, ja pese sitten normaaliin tapaan muun pyykin joukossa. Toimii lähes aina. Myös pinttyneempiin tahroihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen saa ostaa tahranpoistoainetta, jos kokee sen tarpeelliseksi!
Minä neljän pojan äitinä en ole koskaan oikeasti tarvinnut sitä. Pihkatahrat lähtee viinalla, autonrassaustahrat omon pesujauheella 90 pesussa (kun saa ne vaatteet suoraan pesuun eikä niitä jemmata mihinkään nurkaan) - yllättävän moni vaate kestää 90 asteen pesun!
Meillä on kuitenkin selkeästi eroteltu kotivaatteet, rönttävaatteet, kouluvaatteet (tai työvaatteet) ja sitten juhla/hienosteluvaatteet. Koulu/työvaatteilla ei todellakaan mennä rassaamaan mopoa eikä raivaamaan kuusikkoa raivaussahalla, vaan siinä välissä vaihdetaan vaatteet. Illalla kun lojutaan sohvalla, niin vaihdetaan päälle puhtaat mukavat olovaatteet ettei niillä rönttävaatteilla sotketa paikkoja. Päivähoidossa ollessa sanoin ihan reilusti päiväkodissa, että vaatteet on puhtaat, se sormiväri ei lähtenyt näköjään pesussa, eiköhän nuo tämän talven menettele vielä noi vaatteet. Toisille se varmaan oli katastrofi, kun vaatteisiin jäi väritahroja?
Hajooko farkut oikeasti viidessä vuodessa? Luulin, että ne alunperin kehitettiin raskasta fyysistä työstä tekeville miehille, jotka tarvitsivat kestäviä vaatteita. Mulla on useita mekkoja, hameita ja neuleita, joita olen käyttänyt kymmenen vuotta ja jotka näyttävät vielä hyviltä, vaikka käytän niitä useita kertoja viikossa. Mun suosikkikynähame on parhaimmillaan mulla päällä joka arkipäivä ja se näyttää ihan uudelta, vaikka se on jo sen viisi vuotta vanha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jees :-) Kikhernejauhoa en ole päässyt testaamaan, kun ei ole ollut halvennuksessa...
Mutta minullapa on viisi pakettia mung-papuja ;-) jotka ostin poistotuotteena samalla tavalla. Opettelin sitten niiden myötä idättämään papuja, ja olikin kiva huomata, että se on helppoa ja lapsetkin syö niitä ituja. Paljon halvemmaks tulee kuin kurkku leivän päällä.
En ole itsekään ennen kokeillut kikhernejauhoja, mutta tänään ajattelin just brownieita tehdä noista. Pannukakkuihin käy ilmeisesti myös hyvin. Mungpavuista tykkään kanssa, mutta itse en ole koskaan idättänyt, täytyy joskus sitäkin kokeilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korjaan AINA käyttämiäni vaatteita useaan kertaan ennen kuin luovun niistä. Nykyiset lycraa sisältävät farkut eivät kestä kovin kauaa ehjinä, mutta ne on melko helppo paikata. Toki mulla on ompelukone.
Lapsen haalareita paikkasivat kyllä päiväkodissa kaikki vanhemmat, ei kenelläkään ollut uusia seuraavana päivänä, jos palkeenkieli satui tulemaan. Minä olisin ehkä laittanut ilmastointiteipin nurjalle puolelle...
Leikkaan mieheni ja lasteni hiukset itse.
Emme harrasta mitään sellaista, missä tarvitaan kalliita lisenssejä tai varusteita. Silti tekemistä on riittänyt.
Ostan aina edullisimpia mahdollisia pesuaineita.
Kokkaan isoja annoksia, joista syödään parina päivänä. Pakastan ylimääräiset kattilanpohjat, joista saa sitten jonain kertana joku yhden pika-aterian tai vaikka keittopohjan tai lisuketta aterialle.
En ole käynyt "illanvietossa" varmaan kymmeneen vuoteen.
Meidän yhteenlasketut bruttotulot on jotain 7 000 euroa per kk.
Jotenkin tämäkään juttu ei saa esiin sitä, millaista on olla köyhä. En vähättele haastateltujen tilannetta enkä varsinkaan heidän tunnettaan. Mutta moni asia, mitä he listaavat, on monelle ihan normaalia järkevää elämäntapaa. Olen monesti törmännyt siihen, että pitkään niukkuudessa/palkkatyön ulkopuolella eläneillä on jotenkin epärealistisen käsitykset tavallisen palkansaajan käytettävissä olevasta rahamäärästä ja siten myös elämäntavasta.
Olen itsekin elänyt opiskeluajan niukasti ja valmistuin laman keskelle työttömyyteen, joten on minulla mielestäni jotain kosketuspintaa köyhyyteen. Mutta ehkä isompi ongelma näissä jutun tapauksissa onkin osattomuus.
Kauhean kiva ns elämä sulla. Sitä kelpaa sitten kuolinvuoteella muistella😂
Saa säästöillään varmasti vielä komean hautakiven. Kelpaa sellaisen alla köllötellllä, kun ei tullut eläessään tuhlattua turhuuteen :DD
Näihin keskusteluihin eksyy aina joku narisemaan, että kyllä keskituloisetkin elää noin. Eikä ymmärretä mikä ero siinä on, että valitsee köyhäillä ja katselee säästöjen ja sijoitusten kasvua (ja voi jonkun hajotessa ottaa puskurista rahaa korjaukseen/uuteen) ja sillä, että on oikeasti köyhä ja taloudellisen pärjäämisen äärirajoilla koko ajan.
Keskituloisen ei ole pakko säästää kaikesta mahdollisesta, ellei sitten ole liian isoa talo- ja autolainaa ja/tai liikaa lapsia suhteessa tuloihin, tai perheellä liian kalliita harrastuksia. Mutta nuokin ovat kaikki VALINTOJA.
T. Keskituloinen
Vierailija kirjoitti:
Hajooko farkut oikeasti viidessä vuodessa? Luulin, että ne alunperin kehitettiin raskasta fyysistä työstä tekeville miehille, jotka tarvitsivat kestäviä vaatteita. Mulla on useita mekkoja, hameita ja neuleita, joita olen käyttänyt kymmenen vuotta ja jotka näyttävät vielä hyviltä, vaikka käytän niitä useita kertoja viikossa. Mun suosikkikynähame on parhaimmillaan mulla päällä joka arkipäivä ja se näyttää ihan uudelta, vaikka se on jo sen viisi vuotta vanha.
Nykyfarkut hajoaa, ne ei ole enää jämäkkää kokopuuvillaa, kuin Levikset ennen Amerikassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hämmennys. Onko joku kuvitelma, ettei työssäkäyvät eläisi samoin? Rikkinäiset vaatteet paikataan, pesuainetta ja ruokaa ostetaan tarjouksesta, vaatteet kirppiksiltä. Se on ihan normaalia elämää eteenkin lapsiperheissä. Tuilla elävien ja palkkatöissä käyvien tuloero saattaa olla muutama satanen kk tai eroa ei ole lainkaan. Pidän tälläistä elämäntapaa vain järkevänä ja hyvänä taloudenhoitona, ja elän niin itsekin.
Suurin ero on ehkä se, että jonkun hajotessa saattaa olla säästetty puskuria uuden ostoon, kun on elänyt nuukasti.
No, on kyllä valtavasti lapsiperheitä, joissa ei eletä noin. En tiedä yhtäkään lapsiperhettä, joissa vanhemmat kävisivät töissä ja eläisivät noin.
Mitä? Et tiedä lapsiperheitä, joissa elettäisiin järkevästi? Mä en tiedä, itse ollaan keskituloisia, 2 lastaluulin et meidän tapa on ihan normi. Suurin osa lasten vaatteista tulee kyllä kirppiksiltä. En tykkää niissä kierrellä, mutta nettikirpulta tulee tilailtua ja lastenkirppiksellä käyn välillä. Erityisesti päiväkodin rymyvaatteet on kaikki käytettyjä.
Ja ostan kyllä tarjouksesta, vaikken tarjoustenkaan perässä juokse.. mutta kyllä mä kaupassa katson, mitä he mainostaa..Noin eletään omakotialueilla, joissa on omat talot. Ne kertakäyttöistä ja noutoruokaa usein syövät asuu vuokralla, ja vuokra maksetaan tuilla.
Tosiaan on ihme luulot monella köyhällä fiksusta rahankäytöstä. Näkyy sitten maksuhäiriömerkintöinä kyvyttömyys hoitaa raha-asiat ja se kädestä suuhun-elämäntapa. Luullaan että tuhlaaminen on elämänlaatua.
Aivan. Silloin on ostettu omiin tuloihin nähden ihan liian kallis "unelmien omakotitalo", jolloin asuminen vie kaikki rahat. Äiskä on varmaan tyytyväinen toteutuneeseen unelmaansa, mutta lapset muistavat lapsuudestaan vain jatkuvan köyhyyden ja "ei ole varaa" -mantran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asutaan kalliilla alueella. Vastapäisen (omistus!!)talon ovella käy Wolt-kuski lounasaikaan useamman kerran viikossa.
Köyhyyden pelko on varmasti ihmiskunnan geeneissä, ja se selittää vihan köyhiä kohtaan. Sentään sairaita ei enää eristetä autiolle saarelle, vaan pyritään auttamaan, mutta köyhät on vielä ihmisryhmä, johon jotkut eivät osaa suhtautua muuten kuin torjunnalla, pelolla ja vihalla. Ja korostamalla, ettei hän ainakaan hän ole sellainen, hän on parempi, puhdas ja terve.
Voi luoja, että sinä olet omahyväinen. Katselet itseäsi köyhempiä nenänvartta pitkin miettien, mistä kaikesta heitä voisi solvata.