Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Heli näyttää kahden päivän ruokansa nämä 11 kuvaa suomalaisten arjesta kiteyttävät rahapulan.

Vierailija
04.05.2022 |

Kommentit (713)

Vierailija
21/713 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän ainoastaan tuota vasta-alkanutta yrittäjää. Siinä voi helpostikin mennä vuosi, että saa firman pyörimään ja pakolliset kulut on isot. Toivottavasti helpottaa pian ja saa yrittäjäriskilleen hedelmää.

Mutta nuo muut... Jotenkin tuntuu, että jotain oleellista jätetään kertomatta siitä miten tuohon tilanteesen on ajauduttu. Onko 38-vuotiaalla autoilevalla opiskelijalla ehkä omistusasunto ja sen takia ei voi muuttaa lähemmäs koulua? Siivoja elättää lasta, joka on kaikesta päätellen täysi-ikäinen ja työtön, mutta ei kuitenkaan opiskelija. Osa-aikainen ajelee autolla ja odottaa töiden loppumista. Yhdelle ei ole kotona tai koulussa kerrottu mitään, mutta täysi-ikäisenä on ottanut lainoja selvittämättä itse yhtään mitään asioista...

Vierailija
22/713 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

se kaunis ja melkein rikas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhä on yleensä myös tyhmä, tai ei se köyhä olisikaan.

Minä kuulun korkeimpaan 10% tuloissa, mutta meillä paikataan vaatteita, ommellaan niitä itse eikä tasan tuhlata ruokakaupassa. Kaalilaatikko on normaali talviruoka, ei mikään köyhyyden merkki.

Myös empatia kyvyttömyys vaikeuttaa elämää..

Millainen on omien lastesi koulumenestys..

Pelkäävätkö lapsesi että pidät heitä tyhminä?

Villi veikkaus: lapset ovat tulleet äitiinsä???

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/713 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Välillä nämä jutut on vähän hassuja, niin kuin viimeisessä, että pesuaineita ostetaan vasta, kun entinen on ihan loppu. Mitä säästöä se tuo? Eikö ennemmin kannattaisi tarkkailla tarjouksista hyvää hetkeä täydentää varastoa? 

Kädestä suuhun elävällä ei ole varaa tällaiseen. Tuo neuvo sopii vasta tilanteeseen, jossa jotain taloudellista liikkumavaraa on.

Kädestä suuhun elävän on pakko täydentää varastoa tarjousten mukaan. Ei ole varaa ostaa normaalihintaista silloin kun kaikki "yllättäen" loppuu.

T. erittäin köyhän lapsuuden ja nuoruuden elänyt

Erittäin köyhällä on täytynyt olla kuitenkin säännöllinen tulo, ennakoitavissa oleva budjetti?  Nykymaailman pätkä- ja silpputöissä rahan tulo on epäsäännöllistä, jolloin ei ole mahdollisuutta seurata ja hyödyntää tarjouksia, kun rahaa saatuaan joutuu ostamaan sitä mistä on akuutein puute.  Halvimman, mitä saa sillä summalla mikä käytössä on.  

Vierailija
24/713 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ostaa 6 munan paketin vaikka rahaa on yli 100e? Yksittäiskappaleen hinta nousee tuolla. Ja munat oikeasti kestää yli vuoden. Missä perunat? Mäkkäriuusavottomuus enemmänkuin mikään rahapula.

Helposti saa ruuan ja kaiken muun pyörimään alle 200 eurolla, jää 300e säästöön joka kuukausi.

Ei munat oikeasti kestä yli vuotta! Kestävät kyllä viikkoja (hyvässä lykyssä muutaman kuukaudenkin) sen parasta ennen - päiväyksen jälkeen.

Vierailija
25/713 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän ainoastaan tuota vasta-alkanutta yrittäjää. Siinä voi helpostikin mennä vuosi, että saa firman pyörimään ja pakolliset kulut on isot. Toivottavasti helpottaa pian ja saa yrittäjäriskilleen hedelmää.

Mutta nuo muut... Jotenkin tuntuu, että jotain oleellista jätetään kertomatta siitä miten tuohon tilanteesen on ajauduttu. Onko 38-vuotiaalla autoilevalla opiskelijalla ehkä omistusasunto ja sen takia ei voi muuttaa lähemmäs koulua? Siivoja elättää lasta, joka on kaikesta päätellen täysi-ikäinen ja työtön, mutta ei kuitenkaan opiskelija. Osa-aikainen ajelee autolla ja odottaa töiden loppumista. Yhdelle ei ole kotona tai koulussa kerrottu mitään, mutta täysi-ikäisenä on ottanut lainoja selvittämättä itse yhtään mitään asioista...

Minä olen yrittäjä.

EN TEHNYT LAPSIA:

Kaikki ylimääräinen raha TAKAISIN FIRMAAN.

joskus levitin sadan markan setelinipun lattialle ja otin kuvan.

se oli firman rahaa...

jA TÖITÄ ON TEHTÄVÄ KOKO AJAN.

Nyt sitten otan iisimmin..on lomat ja 5 päiväinen viikko

lisäksi firma on meinannut kaatua 4 kertaa tämän 30 vuoden aikana

Vierailija
26/713 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennemmin uusavuttomuutta. 

Lasten vaatteita ja farkkuja on paikattu kautta aikojen, ei tarvitse käyttää teippiä kun on neula ja lankaa. Nyt ei vaan viitsitä, aina pitäisi saada uutta tilalle. 

Kaalilaatikko on oikein hyvää ruokaa, kyllä sitä syödään varakkaammissakin perheissä. Ei mitään köyhäilyruokaa!

Vaatteita on paikattu ennen mutta nykyään sitä ei hyväksytä. Ihan oikeasti, päiväkodeista on tehty monta kertaa lasuja joissa syynä on vain se, että lapsen vaatteita on paikkailtu eikä ole hankittu ehjää. Siitäkin on tehty lasuja jos lapsella on ollut samat päällysvaatteet peräkkäisinä päivinä päällä. Tämä on karua faktaa nykypäivästä.

Vaikea uskoa, että noin karua kuitenkaan olisi.

Jos lapsen vaatteet ovat puhtaat ja siistit, tuskin niiden takia lasu-ilmoitusta tehdään ainakaan järkevien ihmisten taholta.

Ei kai nyt kukaan jokaisen revenneen sauman tai irronneen napin takia ala uutta vaatetta ostamaan, kun siististi voi korjata.

Jos on tehty lasu-ilmoitus, syy ei VARMASTI ole se, ettei lapsella ole joka päivä uusia (päällys)vaatteita.

Vierailija
27/713 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kuulun korkeimpaan 10% tuloissa, mutta meillä paikataan vaatteita, ommellaan niitä itse eikä tasan tuhlata ruokakaupassa. Kaalilaatikko on normaali talviruoka, ei mikään köyhyyden merkki.

Sama. Taloutemme bruttotulot ovat lähes 200 000/v, mutta silti paikataan vaatteita tarvittaessa ja syödään edullisia, itse valmistettuja ruokia arkena. Jää rahaa kaikkeen muuhun, esim. sijoittamiseen, kun ei elä tarpeettoman leveästi.

Vierailija
28/713 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

on

Vierailija kirjoitti:

Lasten vaatteita ja farkkuja on paikattu kautta aikojen, ei tarvitse käyttää teippiä kun on neula ja lankaa. Nyt ei vaan viitsitä, aina pitäisi saada uutta tilalle. 

Kaalilaatikko on oikein hyvää ruokaa, kyllä sitä syödään varakkaammissakin perheissä. Ei mitään köyhäilyruokaa!

Vaatteita on paikattu ennen mutta nykyään sitä ei hyväksytä. Ihan oikeasti, päiväkodeista on tehty monta kertaa lasuja joissa syynä on vain se, että lapsen vaatteita on paikkailtu eikä ole hankittu ehjää. Siitäkin on tehty lasuja jos lapsella on ollut samat päällysvaatteet peräkkäisinä päivinä päällä. Tämä on karua faktaa nykypäivästä.

Höpö höpö höpö.

Meillä on useampi kappale samanlaista paitaa ja samoin housuja. Mistä ne sitä tarhassa tietävät, onko meillä useammat samanlaiset vai onko samat vaatteet päällä? Eli ei todellakaan ole koskaan huomautettu mistään saati lasuja tehty. Onpa myös paritkin siististi polvesta paikatut collegehousut käytössä, sehän on vain järkevää! Kesällä voi sitten leikata shortseiksi jos tarvii.

T. Hyvätuloinen

Ja vaikka olisikin just samat vaatteet, niin onhan ne voitu siinä välissä pestäkin. Meillä oli lapsella eskarivuonna sellainen vaihe, että päälle kelpasivat tasan tarkkaan yksi tietty paita ja yhdet tietyt housut, ei mikään muu. Mä pesin ne joka ilta, ja lapsi laittoi ne seuraavana aamuna taas puhtaina päälleen. Mitään lasuja ei tehty eikä kyselty, miksi on joka päivä samat vaatteet. Näkihän niistä sitä paitsi aamuisin, että ihan puhtaat olivat.

Vierailija
29/713 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jutussa köyhyyden merkkinä pidettiin myös sitä, jos kaapissa on varalla säilykkeitä.

Vierailija
30/713 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä keskusteluja käydään täällä jatkuvasti ja aina ne kärjistyvät siihen, että joku suurten ikäluokkien hiihtoniilo tulee kehumaan kuinka on ikänsä elänyt niin nuukasti, että aina on säästössä pahanpäivänvara.  Vaan kun kädestä suuhun elävällä köyhällä se paha päivä on jo tullut, ja mennytkin, ja säästöt, jos niitä on ollut, syöty.  Se ei ole enää vapaaehtoista nuukailuharrastusta, vaan päivittäistä niukkuuden jakamista.  Ja ei, ei se johdu päihteistä ja pikavipeistä, vaan sairaudesta, itsestä riippumattomasta työttömyydestä, petetyksi tulemisesta jne.  Tavallisista ihmisistä voi tulla köyhiä ilman omaa syytä.

Totta että on mahdollista päätyä köyhäksi ilman omaa syytään mutta kyllä siinä suurella osalla on sitä omaa syytäkin mukana. Tuollainen uhriutuminen on äärettömän vahingollista, kyllä sitä omaa elämänlaatuaan on yhdeksässä tapauksessa kymmenestä mahdollista parantaa ihan itse.

Vierailija
31/713 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä syön mielestäni aika hyvin.

Ruokavalion perusta ovat -60% tuotteet, juurekset ja 2 euron hävikkihevilaatikot.

Paljon halvemmalla ei kohtuullisen terveellistä ruokaa saa.

Vierailija
32/713 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko ketju täynnä toisten haukkumista. Tällaiseksi tämä on mennyt. Kaikki on ilkeitä ja vihaisia. Hieno yhtenäinen ja rauhaa rakastava Suomi.

Vierailija
33/713 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jutussa köyhyyden merkkinä pidettiin myös sitä, jos kaapissa on varalla säilykkeitä.

Tätä minäkin ihmettelin. Eikö se ole normaalia kotivaraa? Tai se, että pesuaineita ostetaan vasta kun edelliset loppuvat. Ei minulla ole mitään kodinkemikaaliota kotona, vaan ostan sitä myötä kun tarvitsee. Eikä minulla todellakaan ole 2300 €/kk tienaavana varaa pitää autoa ja huristella sillä työmatkoja. Ei, kyllä minä kävelen ja käytän bussia.

Vierailija
34/713 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just. Fiksut osaa ostaa enemmän tarjouksista, ja olla ostamatta noutoruokia, tupakoita tai jotakin tatuointeja.

Ja paikata vaatteita, sekä syödä edullista ja terveellistä kotiruokaa.

Vierailija
35/713 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Välillä nämä jutut on vähän hassuja, niin kuin viimeisessä, että pesuaineita ostetaan vasta, kun entinen on ihan loppu. Mitä säästöä se tuo? Eikö ennemmin kannattaisi tarkkailla tarjouksista hyvää hetkeä täydentää varastoa? 

Mä köyhänä nimenomaan ostan paljon varastoon silloin kun halvalla saa. Just oli tahranpoistoainetta puoleen hintaan niin ostin neljä pulloa ja säästin 8 euroa.

Itse käytän tahranpoistoon ruokasoodaa. Ei ole halua/tarvetta käyttää rahoja noinkin joutavaan. Ja olen töissä ja pärjään ihan hyvin. Järkeä nyt siihen ostamiseenkin vaikka halvalla saisi.

Käytän itsekin ruokasoodaa, etikkaa ja sitruunaa kodin siivouksessa, mutta ei se ruokasooda kyllä niin tehokasta ole, että kaikki tahrat sillä lähtee.  Nuo neljä tahranpoistoainetta kestää mulla varmaa pari vuotta.

Vierailija
36/713 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä köyhänä nimenomaan ostan paljon varastoon silloin kun halvalla saa. Just oli tahranpoistoainetta puoleen hintaan niin ostin neljä pulloa ja säästin 8 euroa.

Se, miten tarjouksia pystyy hyödyntämään riippuu luonnollisesti täysin siitä, miten paljon on rahaa käytössä sillä hetkellä, kun siihen tarjoukseen törmää. Jos esim. rahaa on viisi euroa ja sillä on ostettava kahden päivän ruoat, niin mitään tarjouksia ei hyödynnetä, vaikka ne olisivat kuinka kannattavia ja järkeviä.

Totta. Aina ei pysty hyödyntämään niitä tarjouksia. Joskus siihen ei ole rahaa. Joskus ei voi hyödyntää hyvää ruokatarjousta kun ei ole pakastinta.

Siksi köyhän onkin pakko ennakoida ja suunnitella rahankäyttö tarkkaan. Vähintään kuukaudeksi kerrallaan, mutta mieluummin pidemmäksi aikaa.

Se ei tietenkään kaikilta onnistu, jolloin vähien rahojen kanssa pärjääminen käy haasteellisemmaksi.

Sen opin itse köyhinä vuosinani, että kaappiin pitää aina varata (tarjouksista) jotain kaurahiutaleita, jauhoja, makaronia, ymv edullista lämpimässä säilyvää. Ettei tule niitä tilanteita viimeisillä hiluilla pitäisi yhtäkkiä ostaa 2 päivän ruoat.

Vierailija
37/713 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekkin olen paikannut teipillä lapsen ulkovaatteita vaikka olisi varaa ostaa uudetkin. Ei mitään järkeä ostaa ostaa uusia välikausihousuja kun ei niitä voi pitää kuin yhden syksyn tai kevään kun menee pieneksi. Varsinkin jos lahje menee alhaalta eri asia jos pyllyyn tai polveen tulee reikä.

Vierailija
38/713 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

se kaunis ja melkein rikas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös empatia kyvyttömyys vaikeuttaa elämää..

Millainen on omien lastesi koulumenestys..

Pelkäävätkö lapsesi että pidät heitä tyhminä?

Kiitos kysymästä, oikein hyvä. Hän opiskelee, valitsee edullisen kotiruuan silliin kun ei syö edullisessa unicafeessa, eikä taatusti valmistuttuaan ole enää köyhä, jos on nytkään. Osaa ommella ja budjetoida menot niin ettei koko ajan ole pa.

Miksi jonkun valintoja kohtaan pitäisi olla empatiaa? Senkun valitsee ne noutoruuat ja haluttomuuden opiskella, säästää tai suunnitella rahankäyttöä, miksi siitä empatiaa pitäisi saada?

Monella on oman toiminnanohjauksen ongelmia. He eivät pysty säästämään, ennakoimaan, opiskelemaan, valitsemaan järkeviä ostoksia.. Eikä se ole heidän oma syynsä.

Kukaan meistä ei ole saanut valita millaiset aivot tai terveysongelmat ottaisi. Jokaisen on pärjättävä sillä mitä on sattunut saamaan. Siksi sitä empatiaa pitäisi saadar.

Vierailija
39/713 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paljon ihan höpöjuttuja.

Teipillä korjattu haalari oli koominen. Olen ihan surkea käsitöissä, mutta olisin saanut paremman aikaan.

Vierailija
40/713 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikäs uusavuton siellä kirjoittelee? Ei esim kurahaalareihin ja muihin ulkoiluvaatteisiin kannata neulalla reikiä pistellä vaan juurin paikata teipillä. 

T. 70-luvun lapsi

Kannattaa käyttää sellaisia vedenkestäviä paikkoja, jotka silitetään kankaaseen. 

Eikö esim kurahaalari sula jos sitä yrittää lähteä silittämään? 😯

Kurahaalariin ei tosiaan käy,  mutta talvihaalareissa nuo on hyviä.

Kurahaalareihin myydään liimattavia paikkoja. Siis tekstiilitarraa/teippiä, joka on vedenkestävää. Olen useammatkin kurahousut sillä paikannut, maksoi muutaman euron, paljon halvempi kuin uudet kurikset.

COllegeja/kangashousuja paikkasin lapsille ihan millä tahansa kankaalla, joskus ostin halvalla hämähäkkimies- ja pokemon- kankaita, niitä pystyi käyttämään paikkoina missä tahansa.

Kosteussuojahaalareita meillä ei koskaan ole ollut, vain noita kurahousuja ja tavallisia haalareita.