Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Heli näyttää kahden päivän ruokansa nämä 11 kuvaa suomalaisten arjesta kiteyttävät rahapulan.

Vierailija
04.05.2022 |

Kommentit (713)

201/713 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talouspaperia ei tarvita erikseen sekin on rahan tuhlausta. Tarjouksia katsomaan eikä neula ja lanka paljoa maksa. Monesta paikasta saa eurolla vaatteita ja jos on normaali kokoinen varmasti löytyy pikkurahalla. Perunat on halpoja.

Vierailija
202/713 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oikeasti köyhällä ole varaa ostella munia 6 kappaleen rasioissa. Makaroni ja halvin uunilenkki sensijaan ovat sitä köyhän arkea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/713 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää ketju on taas taattua av:ta. Täällä keski-ja hyvätuloiset kertoo elävänsä ihan samanlaista elämää kuin köyhät.

Oikeassa elämässä en tunne ketään keskituloista joka sinnittelee huonossa lähiössä vuokrayksiössä, syö ainoastaan hernekeittoa ja kaalilaatikkoa, miettii onko varaa pyykinpesuaineeseen nyt vai tilipäivänä, mistä löytäisi kengät hajonneiden tilalle ja onko varaa särkylääkkeeseen.

Mä olen viimein onnistunut nousemaan sellaisiin tuloihin että ei tarvitse enää joka senttiä laskea ja voi ihan hyvällä omallatunnolla ostaa kaupasta ne uudet kengät hajonneiden tilalle ja ostaa pesuaineet varastoon ja tiedän kyllä tasan tarkkaan että kukaan oikeasti köyhä ei elä näin. Ihan suoranaista v*ttuilua se on jonkun hyvätuloisen yrittää päteä kuinka elää kuin köyhä, kun ei oikeasti elä tai sitten tekee sen omasta valinnastaan. Sillä taas ei ole mitään tekemistä oikean köyhyyden kanssa.

Vierailija
204/713 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkki hyvästä tahranpoistoaineesta, tehoaa oikeasti kuuman/lämpimän veden kanssa: astianpesuaine.

Vierailija
205/713 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennemmin uusavuttomuutta. 

Lasten vaatteita ja farkkuja on paikattu kautta aikojen, ei tarvitse käyttää teippiä kun on neula ja lankaa. Nyt ei vaan viitsitä, aina pitäisi saada uutta tilalle. 

Kaalilaatikko on oikein hyvää ruokaa, kyllä sitä syödään varakkaammissakin perheissä. Ei mitään köyhäilyruokaa!

Sitten kun itse olet syönyt pääasiassa ainoastaan kaalilaatikkoa, tule uudestaan keskustelemaan.

Kaalista voi valmistaa myös keittoa, hapankaalia, coleslawta jne. Ei ole pakko tehdä aina samaa.

Vierailija
206/713 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää ketju on taas taattua av:ta. Täällä keski-ja hyvätuloiset kertoo elävänsä ihan samanlaista elämää kuin köyhät.

Oikeassa elämässä en tunne ketään keskituloista joka sinnittelee huonossa lähiössä vuokrayksiössä, syö ainoastaan hernekeittoa ja kaalilaatikkoa, miettii onko varaa pyykinpesuaineeseen nyt vai tilipäivänä, mistä löytäisi kengät hajonneiden tilalle ja onko varaa särkylääkkeeseen.

Mä olen viimein onnistunut nousemaan sellaisiin tuloihin että ei tarvitse enää joka senttiä laskea ja voi ihan hyvällä omallatunnolla ostaa kaupasta ne uudet kengät hajonneiden tilalle ja ostaa pesuaineet varastoon ja tiedän kyllä tasan tarkkaan että kukaan oikeasti köyhä ei elä näin. Ihan suoranaista v*ttuilua se on jonkun hyvätuloisen yrittää päteä kuinka elää kuin köyhä, kun ei oikeasti elä tai sitten tekee sen omasta valinnastaan. Sillä taas ei ole mitään tekemistä oikean köyhyyden kanssa.

Aivan . Oikeasti köyhä on myös henkisesti köyhä sekä täysin kädetön.

Vierailija
207/713 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen työssäkäyvä ja ihan hyvin tienaava mutta ostan silti vaatteet pääosin käytettynä. Juuri tuli parit uudet housut, yhdet mustat siistit housut ja yhdet adidas ulkoiluhousut, ostettua Uffin kolmen euron päiviltä. Farkkulöytöjä teen säännöllisesti. Ihmiset ostavat ja kierrättävät niin paljon vaatteita etten ymmärrä miten joku voi väittää ettei kirpparilta löydy mitään.

Ja luulisi että juurikin näillä joilla on työttömyyttä niin ehtisivät mennä tarjousten perässä, mennä kirppareille. Koko päivä aikaa.

Olen työkkärin tukiensaaja opiskelija ja hyvin harvoin löydän kirppareilta mitään. Ennen oli toisin, löysi vaikka mitä. Ihmiset ovat kai niin köyhtyneet ettei löydy tavaraa enää yhtä paljon kirppareilta.

En syytä ketään, olen hyväksynyt tilanteen ja ostan vaatteet uutena. Kovin montaa vaatekappaletta ei tarvitse kiertoon. Pärjään ihan ok ja ostan nettivaatekauppojen aleista yms. Olisi hauskaa koluta kirppareita enemmän muttei ole niin enää löytöjä. Keskiluokka on köyhtynyt.

Tässä on mennyt pari vuotta koronan kanssa,  jolloin ei vaatteita ole tarvinnut  Ehkä tilanne muuttuisi, nyt kun palataan vähän normaalimpaan elämään, mutta kun ei vaan palata siihen entiseen normaaliin.

EUn  Venäjän pakotteet iskevät yhtälailla meihin kuin Venäjäänkin, ja Ukrainan sotakin tuntuu.

Jo pelkästään polttoaneiden hinnan loikka seuraavan pakotepaketin vuoksi nostaa taas tuotteiden, asumisen (no, onneksi tulee kesä tähän väliin) liikkumisen jne hintoja. Inflaatio laukkaa ja rahojamme taravitaan muille ja hallitus niitä mielellään muille lähettääkin.  Minusta olisi reilua, että hallitus kertoisi kansalaisille rehellisesti, kuten Saksan talousministeri on montakertaa todennut, että tulemme köyhtymään. Ei tulisi yllätyksenä.  Nyt meillä velkaviisikko parhaansa mukaan pyrkii asiaa pimittämään ottamalla kaikkiin turhiin prokkiksiinsa lisää ja lisää velkaa ja höpertää jostain koronasta, joka ei ole enää syy mihinkään.

Saarikko on sanonut aikoja sitten, että kaikki joutuu tinkimään elintasostaan. Kun on tarpeeksi köyhä ei pysty edes ilmaisia uutisia seuraamaan?

Vierailija
208/713 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupassa on myytävänä nimenomaan ulkoiluvaatteisiin tarkoitettua paikkakangasta. Ei tarvitse silitellä, pysyy hyvin pesusta pesuun ja pala sitä maksaa vähemmän kuin rulla jeesusteippiä, joka ei edes vaatteissa pysy.

Ei pysynyt haalareissa sen enempää kuin jesarikaan. Vaikka ihan ohjeen mukaan laitoin.

Vierailija
209/713 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep. Kaikkia kommentteja en lukenut mut mitä pääpiirteittäin niin kyllä mustakin tuntuu että rikkaat ja hyvätuloiset ei ole köyhäilyä nähnytkään,,itse elänyt vuosia köyhyysloukussa ,töissä pakko käydä mutta ei riitä kattamaan kuluja kun ulosotto ottaa tietyn osuuden,ja tuntuu olevan ihnislle se suurin rikos olla ulosotto velkainen. Nää hyvätuloiset on järkyttyneitä siitä että elintaso laskee niin paljon ettei varaa käydä joka päivä ulkona syömässä,ostaa uusia vaatteita/kodinkoneita, matkustaa ulkomaille tai mihinkään lomamatkalle yms, eli saavat nyt maistaa sitä oikeaa köyhyyttä.

Vierailija
210/713 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

munamies669 kirjoitti:

Ei oikeasti köyhällä ole varaa ostella munia 6 kappaleen rasioissa. Makaroni ja halvin uunilenkki sensijaan ovat sitä köyhän arkea.

Totta. Kannattaa ostaa ne 10 tai 15 munan kennoissa.

Vierailija
211/713 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjastoissa on ompelukoneita, joilla ommella ilmaiseksi. Miksi haalarit paikattu noin rumasti?

Missä on ja missä ei. Täällä esim ei ole. En edes tiedä missä kirjastossa olisi lähin kone.

Vierailija
212/713 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todellinen ongelma tässä taitaa olla se, että köyhä kuvittelee keskiluokkaisen elämän olevan jotain muuta kuin se todellisuudessa on. Itse ainakin hieman loukkaannun, kun köyhä kuvailee elämääni ja kertoo, kuinka kurjaa ja "päätä hajoittavaa" sellainen on.

Olen kuitenkin varsin onnellinen ja syön kaalilaatikkoa sesonkiaikaan kerran viikossa. Myös hernekeitto on hyvää. Puoli kiloa kuivattuja herneitä maksaa 0,69€ ja siitä tehtyä keittoa meillä syödään kolme päivää.

Instagram ja blogit eivät ole todellisuutta. Aika monella olisi mahdollisuus ostaa parinkympin hyppylento Pariisiin, varata halpa hostelli jostain slummista ja käydä kuvaamassa itsensä pommac-lasin kanssa loistohotellin aulassa.

Enpä usko, että köyhillä on sen kummemmin harhaluuloja keskiluokkaisten elämästä, varsinkaan meillä vähän vanhemmilla. Kyllä me tiedetään, että sitä todellista luksusta ja higl lifea elävät vain oikeasti äveriäät.

Mutta jos nyt oikeasti ajatellaan, miten paljon Suomessakin on erilaisia palveluja ja tuotteita tarjoavia liikkeitä olemassa, erityisesti isommilla paikkakunnilla. On jos minkäkin sortin ravintolaa ja baaria, on kampaamoita, kauneushoitoloita, muita hyvinvointipalveluja tarjoavia yrityksiä, vaateketjuja, autoliikkeitä, urheilutarvikekauppoja, huvipuistoja, kylpylöitä jne...

Köyhillä ei ole paljon varaa kuluttaa ja todella varakkaita ihmisiä Suomessa on kuitenkin suhteellisen vähän. Joten se on nimenomaan keskiluokka, joka näitä yrityksiä pitää pystyssä.

Tänne palstalle voi tietysti eksyä niitä keskiluokkaan kuuluvia, jotka elävät hyvin vaatimattomasti eivätkä kuluta oikeastaan mihinkään, mutta ainakin minulle on turha tulla sanomaan, että nämä ihmiset/perheet olisivat jotenkin tyypillisiä keskiluokkaisia. En usko hetkeäkään.

Näinpä. Kyllähän minä ympärilleni katsomalla näen, mitä keskiluokalla on ja se ei ole sitä samaa, mitä minulla.

Niin koska keskiluokka osaa säästää ja toimia pitkäjänteisesti.

Vierailija
213/713 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjastoissa on ompelukoneita, joilla ommella ilmaiseksi. Miksi haalarit paikattu noin rumasti?

Missä on ja missä ei. Täällä esim ei ole. En edes tiedä missä kirjastossa olisi lähin kone.

Netistä tämän voi helposti selvittää

Vierailija
214/713 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten sun pitää olla itse aloitteellinen ja hommata sellainen sinne kansalaisaktiivisuudella.

Vierailija
215/713 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaupassa on myytävänä nimenomaan ulkoiluvaatteisiin tarkoitettua paikkakangasta. Ei tarvitse silitellä, pysyy hyvin pesusta pesuun ja pala sitä maksaa vähemmän kuin rulla jeesusteippiä, joka ei edes vaatteissa pysy.

Ei pysynyt haalareissa sen enempää kuin jesarikaan. Vaikka ihan ohjeen mukaan laitoin.

Tumpula. Kyllä se siinä pysyy jopa vuosia.

Itse bongasin Torista ilmaseksi.

Vierailija
216/713 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama kokemus. Tämän lisäksi 50 m monikäyttöistä jesari maksaa 6. Pieni nylon paikka maksaa 2-3. Ne oikeasti hyvät pesussa kestävät goretex-laput maksaa vähintään 10.

Vierailija
217/713 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama kokemus. Tämän lisäksi 50 m monikäyttöistä jesari maksaa 6. Pieni nylon paikka maksaa 2-3. Ne oikeasti hyvät pesussa kestävät goretex-laput maksaa vähintään 10.

Mulla on lapsen takissa ollut vuodesta 2017 ongelmitta.

Jos on pakko käyttää jeesusteippiä, senkin voi muuten tehdä nätisti. Siis saahan siitäkin kuvion!

Vierailija
218/713 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen jeesusteipin voi muuten sitten vetää myös sinne nurjalle puolelle ja oikealle puolelle voi koristekirjailla sen reiän kauniisti.

Vierailija
219/713 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voitteko te järkevät ilmiantaa tämän ketjun asiattomia kommenteja? Ketju lienee kasvanut niin isoksi, ettei tätä enää saa pois, vaikka tämä on täynnä asiattomuuksia. Jotta välttää turhaa työtä, niin ottakaa joku sivu nykysistä 17 sivusta, niin mikä tahansa ei vaan ekaa tai vikaa. Jos meitä on esmes 20, niin nopeasti saadaan asiattomuudet pois. Minä esmes otin randomisti sivun 7 kommentin, ja annoin sen ilmi. En osaa sanoa, mitä on paras tekniikka, mutta tuolla tein näin:

Ei saa. Ainakaan opiskelija ei vieläkään usein saa.

"Luottokortin saa jokainen jolla ei ole maksumerkintää."

Eli haluat siis poistaa tämän ketjun?

Pari yksittäistä ilmoitusta ei poista sitä, mutta useampi kyllä.

Vierailija
220/713 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Välillä nämä jutut on vähän hassuja, niin kuin viimeisessä, että pesuaineita ostetaan vasta, kun entinen on ihan loppu. Mitä säästöä se tuo? Eikö ennemmin kannattaisi tarkkailla tarjouksista hyvää hetkeä täydentää varastoa? 

Mä köyhänä nimenomaan ostan paljon varastoon silloin kun halvalla saa. Just oli tahranpoistoainetta puoleen hintaan niin ostin neljä pulloa ja säästin 8 euroa.

Mihin edes tarvitaan tahranpoistoainetta ja vielä pullokaupalla?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kaksi