Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ärsyttääkö alinopeutta ajavat"kuskit"liikenteessä?

Vierailija
04.05.2022 |

Kyllä! Aiheuttavat alinopeudellaan jatkuvia vaaratilanteita!

Kommentit (308)

Vierailija
181/308 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ajanut ajokortin vasta nyt nelikymppisenä. Maantieajo pelottaa minua ihan hirveästi takapuskurissa roikkujien vuoksi. Pahimmassa tapauksessa vielä tööttäilevät ja elehtivät raivopäisesti.

Ajan tasan nopeusrajoitusten mukaan, mutta koskemattomana kuskina en uskalla edes miettiä pientäkään ylinopeutta. Jo tämä riittää saamaan merkittävän osan kanssa-autoilijoista vihaiseksi.

Tuntuu mahdottomalta opetella ajamaan maanteillä tämän takia.

Minäkin kävin autokoulun vasta 40 vuotiaana ja oikeastaan eniten yllätti miten aggressiivisiksi ihmiset muuttuu auton ratissa. Itsekin. Näen muut autot potentiaalisina vihollisina ja surkimuksina. En tajua miten se menee niin.

Itselläni sama! Ajoin ajokortin heti 18-vuotiaana, mutta Helsinkiin muutettuani ajamiseen tuli lähes 10 vuoden tauko. Nyt, kun olen aloittanut ajamisen uudelleen, huomaan tämän ajattelun itsessäni. Tosin sen huomaa kyllä muissakin kuskeissa: kaahataan, tööttäillään mitättömistä syistä (esim. kerran odotin punaisissa valoissa, ja takanani odottava tööttäili minulle!), tungetaan perään kiinni, näytellään käsimerkkejä...

Olen melko varma, että tuo muiden aggressio on vain tarttunut minuun. Jos kaikki ajaisivat liikenteessä rauhallisesti ja sääntöjen mukaisesti, en itsekään olisi siellä niin kireä.

Ja ihan samat ajatukset. Kun sain aikanaan kortin, lähdin liikenteeseen rauhallisesti ja muut huomioiden. Lopputuloksena puskurissani roikuttiin, väliin kiilattiin törkeästi ja muutenkin muiden käytös oli härskiä eikä kukaan noudattanut sääntöjä ihan prikulleen. Joten muutuin siinä itsekin ja muutuin rattiraivottareksi. Liikenteessä olen jatkuvasti aggressiivinen, enkä anna armoa muille. Huomaan, että jo auton käynnistäminen saa itseni tietynlaiseen ärtyneeseen olotilaan ja suhtaudun muihin autoihin epäluuloisesti ja pidän niiden kuskeja törppöinä. Kummallista tämä on siksikin, että muuten olen täysin rauhallinen ihminen enkä yhtään aggressiivinen. Mutta kun ajan liikenteen joukkoon, näen tilanteen ihan toisin.

Nämä on kyllä erikoisia asioita. Itselläni on toisinpäin. Olen muuten usein todella ärtynyt asioista ja ihmisistä ja hermostun herkästi (aggressiivinen en tosin ole koskaan) mutta ratin takana juuri mikään ei saa hermojani pettämään. Olen kuin eri ihminen. Törppöinä pidän kyllä moniakin, se on totta, mutta en anna sen mennä ihon alle. En osaa itse selittää ollenkaan, miksi näin on.

Vierailija
182/308 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja ihan samat ajatukset. Kun sain aikanaan kortin, lähdin liikenteeseen rauhallisesti ja muut huomioiden. Lopputuloksena puskurissani roikuttiin, väliin kiilattiin törkeästi ja muutenkin muiden käytös oli härskiä eikä kukaan noudattanut sääntöjä ihan prikulleen. Joten muutuin siinä itsekin ja muutuin rattiraivottareksi. Liikenteessä olen jatkuvasti aggressiivinen, enkä anna armoa muille. Huomaan, että jo auton käynnistäminen saa itseni tietynlaiseen ärtyneeseen olotilaan ja suhtaudun muihin autoihin epäluuloisesti ja pidän niiden kuskeja törppöinä. Kummallista tämä on siksikin, että muuten olen täysin rauhallinen ihminen enkä yhtään aggressiivinen. Mutta kun ajan liikenteen joukkoon, näen tilanteen ihan toisin.

Olen huomannut saman ilmiön itsessäni, kiroilen ääneen yksin ajaessani ja haukun muita autoilijoita, vaikka muuten olen rauhallinen ihminen enkä hauku ketään. Ja tuon tunnistan myös, että pelkkä auton rattiin hyppääminen saa jo sen ärtyneisyyden aikaan ja koko tilanteen lähtökohta on se, että minä tulen nyt ja muut tieltä pois. Ja tämän käytöksen on saanut pitkälti aikaan juuri kanssa-autoilijoiden röyhkeä ajotapa ja piittaamattomuus muista tien käyttäjistä.  Ajetaan aina ylinopeutta, jos ajat rajoituksen mukaan esim. 100km/h alueella mittari näyttää 105km/h ja vakkarilla ajelen, niin koko ajan ohitellaan ja kiilaillaan takaisin eteen, kivet vain lentelevät tuulilasiin. Toiset eivät vain v****u pysty ajamaan kenenkään takana, niitä ahdistaa niin suunnattomasti että on suorastaan pakkomielle ohitella koko ajan. 

No ainakin mun mittari saa näyttää 100 alueella 110. Mutta jos tosta provosoituu, niin se on silloin vaan oman korvan välissä se vika.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/308 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ainakin mun mittari saa näyttää 100 alueella 110. Mutta jos tosta provosoituu, niin se on silloin vaan oman korvan välissä se vika.

Niin kun mittari näyttää 110km/h niin silloin on vauhti 100km/h? Aika iso mittarivirhe sulla. Kyllä se kieltämättä ihmetyttää, että niin harva voi ajaa rajoitusten mukaan vaan pitää ajaa pientä ylinopeutta, ihan kuin se elämä olisi siitä minuutista kiinni, minkä siinä säästää :D. 

Vierailija
184/308 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

THE TEIDEN RITARIT -ketju official.

Vierailija
185/308 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talla pohjaan ja ohi! Joskus heitän roskat ikkunasta päälle.

Vierailija
186/308 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät. Osaan arvioida tilanteen jo kaukaa ja toimin sen mukaan, mikä on tarpeellista, hyödyllistä ja turvallista. Yleensä hitaasti ajamiseen on jokin muu syy kuin kiusaamisenhalu.

Kyllä ärsyttää nää lippalakkipäiset jumittajat jotka ajaa 60km 80 alueella.

Nykyisin monet ajaa 20kmh 40nalueella.

1. Mainituille teen niin että ajan lähelle ja pitkät päälle: antavat tilaa jossain vaiheessa.

Jälkimmäisille tööttiä ja ohi heti kun pääsee.

Vierailija
187/308 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Audi A6 kirjoitti:

Alinopeutta on kaikki alle rikesakkorajan matelu. Jos 100 alue, siellä voi huoletta ajaa ainakkn todellusta 107 nopeutta kaikkine varmuuslisineen, jotka kytät joutuu tutkalukemiin lisäämään. Oikeesti 110 ei tuo sakkoja. Joten kaikki sen alle ärsyttää ja haittaa liikenteen sujuvuutta.

Voi toki ajaa, mutta eikös Audilla pääse ohi? Siis jos joku ajaa mittarin mukaa sitä 100. 

Vierailija
188/308 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa ajaa niin kovaa kuin auto kulkee eikä tarvitse välittää hidastelijoista niin  kannattaa olla töissä ministeriössä... tällöin saa tuoreen esimerkin mukaan kaahata mm. Helsingissä niin paljon kuin haluaa ja ei tule seuraamuksia... eikä haittaa jos ottaa vähän rohkaisuryyppyjä alle... ja saa sitten vielä kehuja mediassa miten hyvä tyyppi on ja miten hyvin väistelee ihmisiä... 

Vierailija
189/308 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lindholmin kuski lähtee kai joka kerran rekalla ohittamaan, jos edellä menevä menee alle 90 km/h. Näin kaksi hengenvaarallista tilannetta, kun kilometrin suora ja alamäki ei riittänyt ohittamaan 85- 88km/h ajavia gps:n nopeuden mukaan (80 rajoitus). Kun ei päässyt ohi, päätti kiilata kun nokka oli etupuolella. Takana vielä erikoispitkä täysperävaunu. Kävi itselle jo yhelle edessä ajaneelle. Sen edessä oli samaa nopeutta ajavia, joten puoli tuntia ajettiin vaarallisen kuskin perässä ja risteyksessä ohitettiin. Kortin sais poistaa. Firmasta ei tullut mitään vastausta, kun kerroin törttöilystä rekkarin ja ajan kanssa.

Vierailija
190/308 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajan aina viisi yli rajoitusnopeuden cruisilla. Jos se ei riitä, aja ohi. Muistakaa, jonon toinen auto aiheuttaa ruuhkan.

Vierailija
191/308 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät. Osaan arvioida tilanteen jo kaukaa ja toimin sen mukaan, mikä on tarpeellista, hyödyllistä ja turvallista. Yleensä hitaasti ajamiseen on jokin muu syy kuin kiusaamisenhalu.

Kyllä ärsyttää nää lippalakkipäiset jumittajat jotka ajaa 60km 80 alueella.

Nykyisin monet ajaa 20kmh 40nalueella.

1. Mainituille teen niin että ajan lähelle ja pitkät päälle: antavat tilaa jossain vaiheessa.

Jälkimmäisille tööttiä ja ohi heti kun pääsee.

Minä sumutan CRC´tä jokaisen puskurissaroikkuvan lasille. Kiire loppuu aina siihen.

Vierailija
192/308 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sen enempää kuin ylinopeuttakaan ajavat, ja noita on sentään paljon enemmän liikenteessä. 

Ei muuten ole. Eikä heistä ole yleensä minkäänlaista haittaa kanssa-autoilijoille. Se on muutama sekunti, kun ne ohittaa hitaamman ja menee menojaan. Nämä hidastelijat vetää kilometrien letkaa perässään koko matkan ajan.

Itse asiassa niistä on haittaa, ne aiheuttavat vaaratilanteita täysin tarpeettomilla ohituksillaan, kyttäävät ensin takapuskurissa kiinni ja ohitettuaan kiilaavat suoraan konepellin edestä takaisin kaistalle, jolloin lentelee usein kiviä konepeltiin ja tuulilasiin. 

Eivät aiheuta. Olen ollut kohta 20 vuotta tien päällä ammatikseni ja enemmän hitaasti ajavat ja epävarmat kuljettajat aiheuttaa vaaratilanteita kuin ohittajat.

Vierailija
193/308 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se hidastelija ärsytä vaan se toinen joka ei uskalla ohittaa sitä köröttelijää eikä osaa jättää riittävää väliä jotta voisi ohittaa.

Totta tuokin, se toisena jonossa oleva on lähes yhtä syyllinen tuohon jonon keräämiseen.

Vierailija
194/308 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enemmän itseäni ärsyttää ylinopeutta kaahaavat k*sipäät, jotka aiheuttavat vaaratilanteita myös kaikille muille. Luulevat ilmeisesti olevansa niin erinomaisia kuskeja, että heillä on varaa kaahailla. Mutta eivät ole. 

Tästä tulikin mieleen, että miten määrittelisitte kaaharin?

Jokainen vähäistäkin ylinopeutta ajava? 10/20/30km/h ylinopeutta ajava, vai esim. 50km/h ylinopeus tekee kaaharin?

Laitelkaas mielipidettä.

Vierailija
195/308 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siksi sun kannattaa ostaa jokin tykimpi auto sen dsl-ocun sijaan jotta pääset alinopeutta ajavista ohi myös lyhyemmällä välillä. Ja ei, BMW 2,0 ei omaa tarpeeksi ohituskiihtyvyyttä. Nämä ohittelijat eivät voi syyllistää kaikkia muita jos eivät ole ostaneet tarpeeksi tehokasta autoa ajotavalleen.

Ihminen joka tykkää ajaa ohitellen nopeusrajoitusten mukaan ajavia pitää älytä ostaa niin voimakas auto että se jatkuva ohittelu myös oikeasti onnistuu eikä tavitse peesata sen hitaamman perässä.

Todellisuudessa pienellä ylinopeudella ei säästä yhtään aikaa, vaan voittaakseen ajomatkassa aikaa tulee ajaa selkeästi reiluja ylinopeuksia koko ajan ja siihen pitää olla parempi auto kuin octavia.

Vierailija
196/308 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se hidastelija ärsytä vaan se toinen joka ei uskalla ohittaa sitä köröttelijää eikä osaa jättää riittävää väliä jotta voisi ohittaa.

Totta tuokin, se toisena jonossa oleva on lähes yhtä syyllinen tuohon jonon keräämiseen.

Ei siihen tarvita kuin aluksi yksi rekka joka ei yksinkertaisesti pääse ohi tuosta hidastelijasta ja siitähän se lähtee. Siinä kun kolmekin täysperää vetää tuon hidastelijan perässä, niin siinä tulee jo henkilöautollekin kohtalaisen pitkä ohitusmatka. Ja edelleen se ensimmäisenä ajava hidastelija ei koskaan tee elettäkään väistääkseen edes hetkeksi sivuun.

Vierailija
197/308 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua taas ärsyttää nämä höyrypäät, joihin ap ja iso osa kommentoijista selkeästi kuuluu. En siis itse aja yleensä hiljaa, vaan ihan rajoitusten mukaisesti, ehkä jopa hieman ylikin. Silti tulee aina joku kahjo perään roikkumaan.

Ja välillä ajan kyllä tavallista hiljempaa huonon näkyvyyden tai sään vuoksi, tai siksi että etsin jotain paikkaa. Eikös jostain aina ilmaannu joku kaahaaja tööttäilemään ja viuhtomaan keskaria, ja kaasuttaa sitten mielenosoituksellisesti ohi. Mihin teillä kaahaajilla muka on niin kiire? Tuskin yhtään mihinkään, ette melko varmasti ole niin tärkeitä henkilöitä.

Jännä juttu, mun perässä ei ole koskaan kukaan roikkunut.

Jos joku haluaa ohi, niin vaihdan kaistaa heti kun vieressä tilaa ja aina tuo on ohi mennyt.

Ei kertaakaan ole siirtynyt roikkumaan siihen taakse.

Sitä tarkoittaa perässä roikkuminen.

Eli voimme tästä päätellä jotain omista ajotavoistamme, ennen kuin alamme arvostelemaan muita autoilijoita.

Vierailija
198/308 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua taas ärsyttää nämä höyrypäät, joihin ap ja iso osa kommentoijista selkeästi kuuluu. En siis itse aja yleensä hiljaa, vaan ihan rajoitusten mukaisesti, ehkä jopa hieman ylikin. Silti tulee aina joku kahjo perään roikkumaan.

Ja välillä ajan kyllä tavallista hiljempaa huonon näkyvyyden tai sään vuoksi, tai siksi että etsin jotain paikkaa. Eikös jostain aina ilmaannu joku kaahaaja tööttäilemään ja viuhtomaan keskaria, ja kaasuttaa sitten mielenosoituksellisesti ohi. Mihin teillä kaahaajilla muka on niin kiire? Tuskin yhtään mihinkään, ette melko varmasti ole niin tärkeitä henkilöitä.

Jännä juttu, mun perässä ei ole koskaan kukaan roikkunut.

Jos joku haluaa ohi, niin vaihdan kaistaa heti kun vieressä tilaa ja aina tuo on ohi mennyt.

Ei kertaakaan ole siirtynyt roikkumaan siihen taakse.

Sitä tarkoittaa perässä roikkuminen.

Eli voimme tästä päätellä jotain omista ajotavoistamme, ennen kuin alamme arvostelemaan muita autoilijoita.

Kas kun aina ei ole toista kaistaa jolle vaihtaa. Sinä olet kyllä esimerkillinen kuski kun et osaa ajaa vain omasta puolestasi vaan myös kaikkien muiden.

Vierailija
199/308 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä meikäläistä häiritse. Olen aina jonon ensimmäisenä.

Vierailija
200/308 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avensis Touring Sp<br />

orts kirjoitti:

Bmw x5 kirjoitti:

125 lasissa, se on mulla normimatkanopeus sulalla ja kuivalla tiellä. Lompakko kestää satunnaiset sakot. Integroitu jatkuvasti kyttäkamerat piippaava kepsi auttaa välttämään vahinkosakot tolpista.

Nysväri. Että ärsyttää, itse vedän 130kmh matka-ajossa.

Avensis?

Tylsä, harmaa (en tarkoita väriä), tavallinen. Ns. bulkkia.

Ei jatkoon.

Octavia?

Jännittävä, neonvihreä (tarkoitan väriä), out of this world? Todellusta premiumia?

Jatkoon?

No ei todellakaan jatkoon, Skodakin on sellanen perusauto.