Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttääkö alinopeutta ajavat"kuskit"liikenteessä?

Vierailija
04.05.2022 |

Kyllä! Aiheuttavat alinopeudellaan jatkuvia vaaratilanteita!

Kommentit (308)

Vierailija
161/308 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se alinopeus on teidän korvienne välissä kun itse ajatte vähintään se 20km/h yli.

Jos körötellään satasen alueella 70-80km/h, niin ei siinä tarvitse ajaa itse ylinopeutta 20km/h. 

Itse ajan pari kertaa viikossa 85km:n päähän ja takaisin samana päivänä. Kyllä siinä sujuva ajaminen keskeytyy kun on näitä alinopeutta ajavia. On valoisaa, kuiva tie, ei kovaa tuulta jne. ja silti körötellään. Ja  yleensä vielä siinä keskiviivan tuntumassa, että takana tulevan on mahdollisimman vaikeaa nähdä tuleeko ketään vastaan. 

Jotkut neropatit jää sitten junnaamaan jonkun hitaan vanhan kuorma-auton taakse vaikka edessä oli suoraa eikä ketään tule vastaan. Ajetaan isoilla, hienoilla ja uusilla autoilla, mutta ohi ei mennä. Mä sitten vedän ohi 20 vuotta vanhalla autollani. Sen jälkeen matka sujuu taas mukavasti ja tasaisesti, toki aina seuraavaan köröttelijään asti.

En mä kuitenkaan ala ajamaan alinopeutta kymmeniä kilometrejä. Siinä kyllä myöhästyisin itse vaikka olisi ajoissa lähtenyt liikkeelle.

Vierailija
162/308 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti ärsyttää ja ne ovat suurin syy liikenteen "tökkimiseen".

Ei seurata valojen vaihtumista, vaan vihreiden syttyessä ruvetaan miettimään, että missäs se vaihdekeppi nyt sijaitsikaan...

Ei kiihdytetä liikeelle lähdettäessä rivakasti matkustusnopeuteen, vaan tuskallisen hitaaaaaaaaaaaaasti nopeus nousee.

Ja esim. 60 alueella ajellaan varovasti sitä 55 nopeutta ja voi luoja, jos tulee ylämäki, niin nopeus saattaa laskea 40 puolelle. Ja mitäs tämä tarkoittaa sille jumalattoman pitkälle letkalle takana? No lopulta joku joutuu pysähtymään, kun jono junnaa.

Aika erikoista, että tätä on alapeukutettu.

Kenenköhän mielestä ko. toiminta on "ihan jees".

Näitä autoiluketjuja alapeukuttaa kallion viherhippi-ilmastonmuutosporukka, jotka vihaa autoja ja autoilijoita noin yleensäkin, ei noista alapeukuista kannata niin välittää. 

Okei, mutta eikös tuo nyt vähän kerro näiden alapeukuttajien jonkinlaisista mt-ongelmista.

Jos ei ole sanottavaa autoilusta, niin miksi käydä kommentoimassa niitä.

En mäkään käy pitsinnypläämisketjuissa ärsyttämässä ihmisiä huvikseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/308 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin,onhan erikuntoisia ajajia,siis ajokuntoisia,muttei täysillä nasta laudassa kokoajan-kuntoisia. Ja kai niilläki on oikeus kulkea, vai miten on?

Totuus on, että sääntöjen puitteissa se bemarilla kovaa ajava voi olla turvallisempi, kuin skodalla 20 tai 30 km hitaammin ajava. Ohitukset on hyvä tehdä nopeasti (eräällä naisella kahden auton ohittaminen kesti 15 km, eikä hän päästänyt muita ohittamaan sinä aikana). 

Kimi Räikkönen kolmen promillen humalassa on parempi ajaja kuin 18 vuotias bemarilippis. Se ei silti tarkoita, että Kimille pitäisi antaa lupa ajaa humalassa.

Vierailija
164/308 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ajanut ajokortin vasta nyt nelikymppisenä. Maantieajo pelottaa minua ihan hirveästi takapuskurissa roikkujien vuoksi. Pahimmassa tapauksessa vielä tööttäilevät ja elehtivät raivopäisesti.

Ajan tasan nopeusrajoitusten mukaan, mutta koskemattomana kuskina en uskalla edes miettiä pientäkään ylinopeutta. Jo tämä riittää saamaan merkittävän osan kanssa-autoilijoista vihaiseksi.

Tuntuu mahdottomalta opetella ajamaan maanteillä tämän takia.

Minäkin kävin autokoulun vasta 40 vuotiaana ja oikeastaan eniten yllätti miten aggressiivisiksi ihmiset muuttuu auton ratissa. Itsekin. Näen muut autot potentiaalisina vihollisina ja surkimuksina. En tajua miten se menee niin.

Tosi outoa. Minulle taas tulee liikenteessä sellainen valtava vastuun tunne sekä omasta että etenkin muiden tiellä liikkuvien turvallisuudesta. En ymmärrä miten liikennettä voisi hahmottaa muuten kuin yhteistoimintana. Olen sen takia varovainen ja noudatan nopeusrajoituksia tarkasti. Jos olen epävarma, hiljennän ja hakeudun tilaisuuden tullen tien sivuun. Tämä riittää tosiaan nostamaan muissa raivoa ja aggressiota.

Nimenomaan. Liikennekäyttäminen on yhteistoimintaa muiden tien päällä liikkujien kanssa. Autoilu ei ole mikään yksilösuoritus, että kun minä olen näin hyvä, niin saan ajaa näin ja sinun kokemattomamman kuskin pitää pysyä poissa kun et osaa. Ei.

Ajotavat ja -nopeudet pitää sopeuttaa suhteutettuna muihin tiellä liikkujiin. Vaikka itse olisi miten taitava kuski on huomioitava myös se, että kaikki eivät ole ja ennakoitava omaan ajotapaan myös se liikenteen heikoin lenkki.

Ihan sama periaate koskee myös sitä heikointa lenkkiä. Eli jos omat taidot ei riitä, on huomioitava ne muut joilla riittää ja tarvittaessa vedettävä sivuun ja päästettävä nopeammat ohi, valittava matka-aika ja reitti sen mukaan mihin taidot riittää tai siirryttävä suoraan julkisiin kulkuneuvoihin. 

Tai sitten ajaa niin kuin parhaaksi näkee liikennesääntöjen mukaan. Voisin minäkin ajaa 150 km/h vauhdilla hyvinkin turvallisesti jos vain ne hidastelijat eivät olisi tiellä.

Vierailija
165/308 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää! Työmatka pitkä ja aina joku junnaa alinopeutta. 100 rajoitus, niin hätinä 80 ajellaan pitäisi päästää kyllä muut ohi eikä ajatella minä itte ajan mitä tahtoo nopeutta. Varsinkin kun kelit on hyvät ja kyllä pystyy ajaa esim 100. Ja jos siihen ei kykene ei kannata ajaa autolla jos 100 vauhti pelottaa tai talvisin 80 vauhti. Sillo kannattaa vaihtaa kulkuneuvoa. Ja kaikki nämä on yleensä vanhuksia.

Vierailija
166/308 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

125 lasissa, se on mulla normimatkanopeus sulalla ja kuivalla tiellä. Lompakko kestää satunnaiset sakot. Integroitu jatkuvasti kyttäkamerat piippaava kepsi auttaa välttämään vahinkosakot tolpista.

Vierailija
167/308 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bmw x5 kirjoitti:

125 lasissa, se on mulla normimatkanopeus sulalla ja kuivalla tiellä. Lompakko kestää satunnaiset sakot. Integroitu jatkuvasti kyttäkamerat piippaava kepsi auttaa välttämään vahinkosakot tolpista.

Nysväri. Että ärsyttää, itse vedän 130kmh matka-ajossa.

Vierailija
168/308 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avensis Touring Sports kirjoitti:

Bmw x5 kirjoitti:

Eikös tuo ole Toijotalla jo riski nopeus?

Vierailija
169/308 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sen enempää kuin ylinopeuttakaan ajavat, ja noita on sentään paljon enemmän liikenteessä. 

Vierailija
170/308 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avensis Touring Sports kirjoitti:

Bmw x5 kirjoitti:

Avensis?

Tylsä, harmaa (en tarkoita väriä), tavallinen. Ns. bulkkia.

Ei jatkoon.

Vierailija
171/308 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avensis Touring Sp<br />

orts kirjoitti:

Bmw x5 kirjoitti:

Avensis?

Tylsä, harmaa (en tarkoita väriä), tavallinen. Ns. bulkkia.

Ei jatkoon.

Octavia?

Jännittävä, neonvihreä (tarkoitan väriä), out of this world? Todellusta premiumia?

Jatkoon?

Vierailija
172/308 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti ärsyttää ja ne ovat suurin syy liikenteen "tökkimiseen".

Ei seurata valojen vaihtumista, vaan vihreiden syttyessä ruvetaan miettimään, että missäs se vaihdekeppi nyt sijaitsikaan...

Ei kiihdytetä liikeelle lähdettäessä rivakasti matkustusnopeuteen, vaan tuskallisen hitaaaaaaaaaaaaasti nopeus nousee.

Ja esim. 60 alueella ajellaan varovasti sitä 55 nopeutta ja voi luoja, jos tulee ylämäki, niin nopeus saattaa laskea 40 puolelle. Ja mitäs tämä tarkoittaa sille jumalattoman pitkälle letkalle takana? No lopulta joku joutuu pysähtymään, kun jono junnaa.

Aika erikoista, että tätä on alapeukutettu.

Kenenköhän mielestä ko. toiminta on "ihan jees".

Näitä autoiluketjuja alapeukuttaa kallion viherhippi-ilmastonmuutosporukka, jotka vihaa autoja ja autoilijoita noin yleensäkin, ei noista alapeukuista kannata niin välittää. 

Okei, mutta eikös tuo nyt vähän kerro näiden alapeukuttajien jonkinlaisista mt-ongelmista.

Jos ei ole sanottavaa autoilusta, niin miksi käydä kommentoimassa niitä.

En mäkään käy pitsinnypläämisketjuissa ärsyttämässä ihmisiä huvikseen.

No sitä yritin juuri kauniimmin ilmaista, noihan on vähän niinkuin synonyymejä toisilleen.

Vierailija
173/308 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ajanut ajokortin vasta nyt nelikymppisenä. Maantieajo pelottaa minua ihan hirveästi takapuskurissa roikkujien vuoksi. Pahimmassa tapauksessa vielä tööttäilevät ja elehtivät raivopäisesti.

Ajan tasan nopeusrajoitusten mukaan, mutta koskemattomana kuskina en uskalla edes miettiä pientäkään ylinopeutta. Jo tämä riittää saamaan merkittävän osan kanssa-autoilijoista vihaiseksi.

Minäkin kävin autokoulun vasta 40 vuotiaana ja oikeastaan eniten yllätti miten aggressiivisiksi ihmiset muuttuu auton ratissa. Itsekin. Näen muut autot potentiaalisina vihollisina ja surkimuksina. En tajua miten se menee niin.

Tosi outoa. Minulle taas tulee liikenteessä sellainen valtava vastuun tunne sekä omasta että etenkin muiden tiellä liikkuvien turvallisuudesta. En ymmärrä miten liikennettä voisi hahmottaa muuten kuin yhteistoimintana. Olen sen takia varovainen ja noudatan nopeusrajoituksia tarkasti. Jos olen epävarma, hiljennän ja hakeudun tilaisuuden tullen tien sivuun. Tämä riittää tosiaan nostamaan muissa raivoa ja aggressiota.

Nimenomaan. Liikennekäyttäminen on yhteistoimintaa muiden tien päällä liikkujien kanssa. Autoilu ei ole mikään yksilösuoritus, että kun minä olen näin hyvä, niin saan ajaa näin ja sinun kokemattomamman kuskin pitää pysyä poissa kun et osaa. Ei.

Ajotavat ja -nopeudet pitää sopeuttaa suhteutettuna muihin tiellä liikkujiin. Vaikka itse olisi miten taitava kuski on huomioitava myös se, että kaikki eivät ole ja ennakoitava omaan ajotapaan myös se liikenteen heikoin lenkki.

Ihan sama periaate koskee myös sitä heikointa lenkkiä. Eli jos omat taidot ei riitä, on huomioitava ne muut joilla riittää ja tarvittaessa vedettävä sivuun ja päästettävä nopeammat ohi, valittava matka-aika ja reitti sen mukaan mihin taidot riittää tai siirryttävä suoraan julkisiin kulkuneuvoihin. 

Tai sitten ajaa niin kuin parhaaksi näkee liikennesääntöjen mukaan. Voisin minäkin ajaa 150 km/h vauhdilla hyvinkin turvallisesti jos vain ne hidastelijat eivät olisi tiellä.

Siellä meni pointti taas viuhuen ohi. Luultavasti ylinopeutta vielä.

Vierailija
174/308 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sen enempää kuin ylinopeuttakaan ajavat, ja noita on sentään paljon enemmän liikenteessä. 

Ei muuten ole. Eikä heistä ole yleensä minkäänlaista haittaa kanssa-autoilijoille. Se on muutama sekunti, kun ne ohittaa hitaamman ja menee menojaan. Nämä hidastelijat vetää kilometrien letkaa perässään koko matkan ajan.

Vierailija
175/308 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se alinopeus on teidän korvienne välissä kun itse ajatte vähintään se 20km/h yli.

Jos körötellään satasen alueella 70-80km/h, niin ei siinä tarvitse ajaa itse ylinopeutta 20km/h. 

Itse ajan pari kertaa viikossa 85km:n päähän ja takaisin samana päivänä. Kyllä siinä sujuva ajaminen keskeytyy kun on näitä alinopeutta ajavia. On valoisaa, kuiva tie, ei kovaa tuulta jne. ja silti körötellään. Ja  yleensä vielä siinä keskiviivan tuntumassa, että takana tulevan on mahdollisimman vaikeaa nähdä tuleeko ketään vastaan. 

Jotkut neropatit jää sitten junnaamaan jonkun hitaan vanhan kuorma-auton taakse vaikka edessä oli suoraa eikä ketään tule vastaan. Ajetaan isoilla, hienoilla ja uusilla autoilla, mutta ohi ei mennä. Mä sitten vedän ohi 20 vuotta vanhalla autollani. Sen jälkeen matka sujuu taas mukavasti ja tasaisesti, toki aina seuraavaan köröttelijään asti.

En mä kuitenkaan ala ajamaan alinopeutta kymmeniä kilometrejä. Siinä kyllä myöhästyisin itse vaikka olisi ajoissa lähtenyt liikkeelle.

Mitä sitä turhaan lähteä rekan ohi, jos oma määränpää on jo kivenheiton päässä. Mäkään en niin tyhmä ole, että pitäisi mennä rekan ohi ja jarruttaa omaan risteykseen.

Vierailija
176/308 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei muuten ole. Eikä heistä ole yleensä minkäänlaista haittaa kanssa-autoilijoille. Se on muutama sekunti, kun ne ohittaa hitaamman ja menee menojaan. Nämä hidastelijat vetää kilometrien letkaa perässään koko matkan ajan.

Itse asiassa niistä on haittaa, ne aiheuttavat vaaratilanteita täysin tarpeettomilla ohituksillaan, kyttäävät ensin takapuskurissa kiinni ja ohitettuaan kiilaavat suoraan konepellin edestä takaisin kaistalle, jolloin lentelee usein kiviä konepeltiin ja tuulilasiin. 

Vierailija
177/308 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni sama! Ajoin ajokortin heti 18-vuotiaana, mutta Helsinkiin muutettuani ajamiseen tuli lähes 10 vuoden tauko. Nyt, kun olen aloittanut ajamisen uudelleen, huomaan tämän ajattelun itsessäni. Tosin sen huomaa kyllä muissakin kuskeissa: kaahataan, tööttäillään mitättömistä syistä (esim. kerran odotin punaisissa valoissa, ja takanani odottava tööttäili minulle!), tungetaan perään kiinni, näytellään käsimerkkejä...

Olen melko varma, että tuo muiden aggressio on vain tarttunut minuun. Jos kaikki ajaisivat liikenteessä rauhallisesti ja sääntöjen mukaisesti, en itsekään olisi siellä niin kireä.

Ja ihan samat ajatukset. Kun sain aikanaan kortin, lähdin liikenteeseen rauhallisesti ja muut huomioiden. Lopputuloksena puskurissani roikuttiin, väliin kiilattiin törkeästi ja muutenkin muiden käytös oli härskiä eikä kukaan noudattanut sääntöjä ihan prikulleen. Joten muutuin siinä itsekin ja muutuin rattiraivottareksi. Liikenteessä olen jatkuvasti aggressiivinen, enkä anna armoa muille. Huomaan, että jo auton käynnistäminen saa itseni tietynlaiseen ärtyneeseen olotilaan ja suhtaudun muihin autoihin epäluuloisesti ja pidän niiden kuskeja törppöinä. Kummallista tämä on siksikin, että muuten olen täysin rauhallinen ihminen enkä yhtään aggressiivinen. Mutta kun ajan liikenteen joukkoon, näen tilanteen ihan toisin.

Vierailija
178/308 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohituskaista kun alkaa, niin ei meinaa edes 120 km nopeudella päästä ohi, kun juuri tämä scoodapappa ajoi 75 km ennen ohituskaistaa.

Mikä vaivaa? 

Vierailija
179/308 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja ihan samat ajatukset. Kun sain aikanaan kortin, lähdin liikenteeseen rauhallisesti ja muut huomioiden. Lopputuloksena puskurissani roikuttiin, väliin kiilattiin törkeästi ja muutenkin muiden käytös oli härskiä eikä kukaan noudattanut sääntöjä ihan prikulleen. Joten muutuin siinä itsekin ja muutuin rattiraivottareksi. Liikenteessä olen jatkuvasti aggressiivinen, enkä anna armoa muille. Huomaan, että jo auton käynnistäminen saa itseni tietynlaiseen ärtyneeseen olotilaan ja suhtaudun muihin autoihin epäluuloisesti ja pidän niiden kuskeja törppöinä. Kummallista tämä on siksikin, että muuten olen täysin rauhallinen ihminen enkä yhtään aggressiivinen. Mutta kun ajan liikenteen joukkoon, näen tilanteen ihan toisin.

Olen huomannut saman ilmiön itsessäni, kiroilen ääneen yksin ajaessani ja haukun muita autoilijoita, vaikka muuten olen rauhallinen ihminen enkä hauku ketään. Ja tuon tunnistan myös, että pelkkä auton rattiin hyppääminen saa jo sen ärtyneisyyden aikaan ja koko tilanteen lähtökohta on se, että minä tulen nyt ja muut tieltä pois. Ja tämän käytöksen on saanut pitkälti aikaan juuri kanssa-autoilijoiden röyhkeä ajotapa ja piittaamattomuus muista tien käyttäjistä.  Ajetaan aina ylinopeutta, jos ajat rajoituksen mukaan esim. 100km/h alueella mittari näyttää 105km/h ja vakkarilla ajelen, niin koko ajan ohitellaan ja kiilaillaan takaisin eteen, kivet vain lentelevät tuulilasiin. Toiset eivät vain v****u pysty ajamaan kenenkään takana, niitä ahdistaa niin suunnattomasti että on suorastaan pakkomielle ohitella koko ajan. 

Vierailija
180/308 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kortti pois ärsyyntyviltä änkyröiltä punkeroilta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme yksi