Ärsyttääkö alinopeutta ajavat"kuskit"liikenteessä?
Kyllä! Aiheuttavat alinopeudellaan jatkuvia vaaratilanteita!
Kommentit (308)
Vierailija kirjoitti:
Enemmän häiritsee mielenosoitukset ajonopeuteni suhteen.
Lähelle reilun kilometrin mittaiselle kadulle tuli jokin aika sitten 30 km/h rajoitus. Olen alkanut sillä ajaa sitten tismalleen sitä vakionopudensäätimen avulla. Ensimmäisten valojen vilkuttelun ja ohittelun jälkeen olen päättänyt, että ajan sen aina tasan 30 km/h mittarissa vaikka mikä olisi. Aina on jono perässä kadun toisessa päässä, mutta minkäs teet, kun säännöt sanoo.
Missä autossa saa vakionopeudensäätimen säädettyä kolmeenkymppiin? Kaikissa meidän autoissa alin asetettavissa oleva nopeus on 40 km/h.
Minua taas ärsyttää nämä höyrypäät, joihin ap ja iso osa kommentoijista selkeästi kuuluu. En siis itse aja yleensä hiljaa, vaan ihan rajoitusten mukaisesti, ehkä jopa hieman ylikin. Silti tulee aina joku kahjo perään roikkumaan.
Ja välillä ajan kyllä tavallista hiljempaa huonon näkyvyyden tai sään vuoksi, tai siksi että etsin jotain paikkaa. Eikös jostain aina ilmaannu joku kaahaaja tööttäilemään ja viuhtomaan keskaria, ja kaasuttaa sitten mielenosoituksellisesti ohi. Mihin teillä kaahaajilla muka on niin kiire? Tuskin yhtään mihinkään, ette melko varmasti ole niin tärkeitä henkilöitä.
Ajan tasan nopeusrajoitusten mukaan, mutta koskemattomana kuskina en uskalla edes miettiä pientäkään ylinopeutta.
Oletko tarkistanut todellisen ajonopeuden esim. puhelimen nopeusmittari-sovelluksella?
Auton oma nopeusmittari voi valehdella 10%, jolloin ajelet oikeasti melkoisesti alinopeutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ajanut ajokortin vasta nyt nelikymppisenä. Maantieajo pelottaa minua ihan hirveästi takapuskurissa roikkujien vuoksi. Pahimmassa tapauksessa vielä tööttäilevät ja elehtivät raivopäisesti.
Ajan tasan nopeusrajoitusten mukaan, mutta koskemattomana kuskina en uskalla edes miettiä pientäkään ylinopeutta. Jo tämä riittää saamaan merkittävän osan kanssa-autoilijoista vihaiseksi.
Tuntuu mahdottomalta opetella ajamaan maanteillä tämän takia.
Minäkin kävin autokoulun vasta 40 vuotiaana ja oikeastaan eniten yllätti miten aggressiivisiksi ihmiset muuttuu auton ratissa. Itsekin. Näen muut autot potentiaalisina vihollisina ja surkimuksina. En tajua miten se menee niin.
Tosi outoa. Minulle taas tulee liikenteessä sellainen valtava vastuun tunne sekä omasta että etenkin muiden tiellä liikkuvien turvallisuudesta. En ymmärrä miten liikennettä voisi hahmottaa muuten kuin yhteistoimintana. Olen sen takia varovainen ja noudatan nopeusrajoituksia tarkasti. Jos olen epävarma, hiljennän ja hakeudun tilaisuuden tullen tien sivuun. Tämä riittää tosiaan nostamaan muissa raivoa ja aggressiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enemmän häiritsee mielenosoitukset ajonopeuteni suhteen.
Lähelle reilun kilometrin mittaiselle kadulle tuli jokin aika sitten 30 km/h rajoitus. Olen alkanut sillä ajaa sitten tismalleen sitä vakionopudensäätimen avulla. Ensimmäisten valojen vilkuttelun ja ohittelun jälkeen olen päättänyt, että ajan sen aina tasan 30 km/h mittarissa vaikka mikä olisi. Aina on jono perässä kadun toisessa päässä, mutta minkäs teet, kun säännöt sanoo.
Missä autossa saa vakionopeudensäätimen säädettyä kolmeenkymppiin? Kaikissa meidän autoissa alin asetettavissa oleva nopeus on 40 km/h.
Ainakin VAGeissa saa.
Vierailija kirjoitti:
Ajan tasan nopeusrajoitusten mukaan, mutta koskemattomana kuskina en uskalla edes miettiä pientäkään ylinopeutta.
Oletko tarkistanut todellisen ajonopeuden esim. puhelimen nopeusmittari-sovelluksella?
Auton oma nopeusmittari voi valehdella 10%, jolloin ajelet oikeasti melkoisesti alinopeutta.
Melkoisesti? 100 km/h alueella 10% tekee 90 km/h. Ei se ole mikään "melkoinen alinopeus".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ajanut ajokortin vasta nyt nelikymppisenä. Maantieajo pelottaa minua ihan hirveästi takapuskurissa roikkujien vuoksi. Pahimmassa tapauksessa vielä tööttäilevät ja elehtivät raivopäisesti.
Ajan tasan nopeusrajoitusten mukaan, mutta koskemattomana kuskina en uskalla edes miettiä pientäkään ylinopeutta. Jo tämä riittää saamaan merkittävän osan kanssa-autoilijoista vihaiseksi.
Minäkin kävin autokoulun vasta 40 vuotiaana ja oikeastaan eniten yllätti miten aggressiivisiksi ihmiset muuttuu auton ratissa. Itsekin. Näen muut autot potentiaalisina vihollisina ja surkimuksina. En tajua miten se menee niin.
Tosi outoa. Minulle taas tulee liikenteessä sellainen valtava vastuun tunne sekä omasta että etenkin muiden tiellä liikkuvien turvallisuudesta. En ymmärrä miten liikennettä voisi hahmottaa muuten kuin yhteistoimintana. Olen sen takia varovainen ja noudatan nopeusrajoituksia tarkasti. Jos olen epävarma, hiljennän ja hakeudun tilaisuuden tullen tien sivuun. Tämä riittää tosiaan nostamaan muissa raivoa ja aggressiota.
Nimenomaan. Liikennekäyttäminen on yhteistoimintaa muiden tien päällä liikkujien kanssa. Autoilu ei ole mikään yksilösuoritus, että kun minä olen näin hyvä, niin saan ajaa näin ja sinun kokemattomamman kuskin pitää pysyä poissa kun et osaa. Ei.
Ajotavat ja -nopeudet pitää sopeuttaa suhteutettuna muihin tiellä liikkujiin. Vaikka itse olisi miten taitava kuski on huomioitava myös se, että kaikki eivät ole ja ennakoitava omaan ajotapaan myös se liikenteen heikoin lenkki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ärsytä, vaan v....ttaa aivan s....nasti. Sairaan itsekästä toimintaa!!! Ei joka paikassa pääse ohikaan, joten on pakko jarrutella siellä perässä kilometritolkulla. Kerran ohitin kiihdytyskaistalla itsekkään i d i o o t i n, joka körötteli ~60 km/h. KIIHDYTYSKAISTALLA!!!!!! Tai RAMPILLA.
Ja kyllä olen erittäin tietoinen, että en olisi saanut ohittaa, mutta tämä törkeä pelle vaaransi turvallisuuteni estämällä kiihdytyksen, joten otin pienen oman oikeuden siinä ja pääsin liittymään turvallisesti.
Rasittaa sellainen hel....ton köröttely, tahdon edetä reippaasti. Sitten jotkut vielä ihmettelevät liikenneraivoa. Kenellä tahansa menee hermo, kun itsekäs yksilö hidastaa kymmenien ja ehkä vielä kymmenien etenemistä.
Pelottavaa, että kaltaisiasi raivopäitä on tuolla liikenteessä. Olet enemmän vaaraksi liikenneturvallisuudelle kuin köröttelijät.
Aika kulunut kommentti, keksisit jotain uutta :DD Minä olin hengenvaarassa siellä kiihdytysrampilla, id.i.o.o.tt.i.
Jos joudut tuollaisessa tilanteessa hengenvaaraan rampilta poistuessasi niin ehkä autoilu ei sinun juttusi.
Ai autoilu ei ole minun juttuni, kun itsekäs i d i o o t t i köröttelee 60 km/h KIIHDYTYSRAMPILLA, jolta liitytään satasta ajavien sekaan 😂😂😂😂 Kyllä autoilu on todellakin minun juttuni, minä sentään osaan KIIHDYTTÄÄ silloin kun on sen aika.
Taidat olla aika kiihtyvää sorttia muutenkin. Liikenteessä kannattaa alentaa kierroksia ja ottaa huomioon muut autoilijat. Turvallisempaa kaikille sillä tapaa.
Kusjpiän provo 0/5
Toistuvati on todistettu että alinopytta ei ole olemassa. On vain vamma kujpiän päässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni sama! Ajoin ajokortin heti 18-vuotiaana, mutta Helsinkiin muutettuani ajamiseen tuli lähes 10 vuoden tauko. Nyt, kun olen aloittanut ajamisen uudelleen, huomaan tämän ajattelun itsessäni. Tosin sen huomaa kyllä muissakin kuskeissa: kaahataan, tööttäillään mitättömistä syistä (esim. kerran odotin punaisissa valoissa, ja takanani odottava tööttäili minulle!), tungetaan perään kiinni, näytellään käsimerkkejä...
Olen melko varma, että tuo muiden aggressio on vain tarttunut minuun. Jos kaikki ajaisivat liikenteessä rauhallisesti ja sääntöjen mukaisesti, en itsekään olisi siellä niin kireä.
Ärsyttää sunnuntaiajelijat maanteiden tulpat, vaikkei mulla ole edes ajokorttia.
Mikä on virallisesti alinopeutta esim 100km/h alueella? Ei mikään kaaharin joku jo-90km/h-on-huomattava-alinopeus-önnönnöö vaan sellainen mistä poliisi pysäyttäisi ja huomauttaisi?
Tuli nyt vaan mieleen tästä keskustelusta, että puhuuko toiset aidasta ja toiset seipäästä.
Pääasiassa olen sitä mieltä että ajetaan rajoitusten mukaan tai vähän yli. Huono ajokeli on poikkeus jolloin on hyvä alentaa nopeutta. Tai autoon tullut vika. Hirvimerkitkin on hyvä syy alentaa nopeutta ihan syystä vaikka voihan ne toki pompata tielle mistä vaan.
Ei ole toistaiseksi haitannut. Tiedän, että alinopeuteen on lähes aina joku tosi hyvä syy. Itse olen joutunut ajamaan alinopeutta seuraavissa tilanteissa, vaikka normaalisti menen rajoitusta vastaan.
- roska silmässä ja se vuotanut kovasti, eikä heti pysähtymispaikkaa
- helkkarinmoinen sumu tai rankkasade yhtäkkiä, eikä näkyvissä pysähtymispaikkaa
- loskaliirtoon joutuminen ja sen jälkeinen supervarovainen ajo, jotta en vaaranna ketään vastaantulijaa, kun jo kerran kiepuin väärällä kaistalla (ei ollut renkaissa vikaa vaan kelissä, tuliterä auto alla)
- bensa lähellä loppumista.
Moottoritiellä en piittaa vähääkään, jos ajan 10-20 km/h alinopeutta, koska kaikki halukkaat pääsee ohi. Säästän mielellään siten vähän bensaa, jos ei ole kiire minnekään.
Ehdottomasti ärsyttää ja ne ovat suurin syy liikenteen "tökkimiseen".
Ei seurata valojen vaihtumista, vaan vihreiden syttyessä ruvetaan miettimään, että missäs se vaihdekeppi nyt sijaitsikaan...
Ei kiihdytetä liikeelle lähdettäessä rivakasti matkustusnopeuteen, vaan tuskallisen hitaaaaaaaaaaaaasti nopeus nousee.
Ja esim. 60 alueella ajellaan varovasti sitä 55 nopeutta ja voi luoja, jos tulee ylämäki, niin nopeus saattaa laskea 40 puolelle. Ja mitäs tämä tarkoittaa sille jumalattoman pitkälle letkalle takana? No lopulta joku joutuu pysähtymään, kun jono junnaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ärsytä, vaan v....ttaa aivan s....nasti. Sairaan itsekästä toimintaa!!! Ei joka paikassa pääse ohikaan, joten on pakko jarrutella siellä perässä kilometritolkulla. Kerran ohitin kiihdytyskaistalla itsekkään i d i o o t i n, joka körötteli ~60 km/h. KIIHDYTYSKAISTALLA!!!!!! Tai RAMPILLA.
Ja kyllä olen erittäin tietoinen, että en olisi saanut ohittaa, mutta tämä törkeä pelle vaaransi turvallisuuteni estämällä kiihdytyksen, joten otin pienen oman oikeuden siinä ja pääsin liittymään turvallisesti.
Rasittaa sellainen hel....ton köröttely, tahdon edetä reippaasti. Sitten jotkut vielä ihmettelevät liikenneraivoa. Kenellä tahansa menee hermo, kun itsekäs yksilö hidastaa kymmenien ja ehkä vielä kymmenien etenemistä.
Pelottavaa, että kaltaisiasi raivopäitä on tuolla liikenteessä. Olet enemmän vaaraksi liikenneturvallisuudelle kuin köröttelijät.
Aika kulunut kommentti, keksisit jotain uutta :DD Minä olin hengenvaarassa siellä kiihdytysrampilla, id.i.o.o.tt.i.
Jos joudut tuollaisessa tilanteessa hengenvaaraan rampilta poistuessasi niin ehkä autoilu ei sinun juttusi.
Ai autoilu ei ole minun juttuni, kun itsekäs i d i o o t t i köröttelee 60 km/h KIIHDYTYSRAMPILLA, jolta liitytään satasta ajavien sekaan 😂😂😂😂 Kyllä autoilu on todellakin minun juttuni, minä sentään osaan KIIHDYTTÄÄ silloin kun on sen aika.
Et sitten nopeilta reflekseiltäsi osannut hahmottaa että tuo edessä ajava kosla ei meinaa kiihdyttää vaan roikuit loppuun asti puskurissa aiheuttaen vaaran kahden auton hitaan liittymisen sinne 100km/h joukkoon. Et hoksannut jättää reilusti väliä ja sitten kun kosla mennyt voisit itse kiihdyttää turvallisesti.
Sellaiset ärsyttää, jotka ajavat alinopeutta ja kiihdyttävät heti, kun tulee ohituspaikka tai ohituskaista. Ja sellaiset, jotka ajavat hiukan yli sallitun, mutta kun tulee kamera, ajetaan varmuuden vuoksi 10 km/h alle. Ärsyttävää sahaamista.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on virallisesti alinopeutta esim 100km/h alueella? Ei mikään kaaharin joku jo-90km/h-on-huomattava-alinopeus-önnönnöö vaan sellainen mistä poliisi pysäyttäisi ja huomauttaisi?
Tuli nyt vaan mieleen tästä keskustelusta, että puhuuko toiset aidasta ja toiset seipäästä.
Jonkun absoluuttisen alinopeuden määrittäminen olisi ihan järjetöntä. Esimerkiksi jos liikennesäännöt määrittelisivät, että 100km/h -alueella 50km/h on alinopeus (ja rangaistavaa) ja tapahtuu niin, että sää on oikeasti niin hirveä, että autoletka kulkee 40km/h. Kaikki syyllistyvät silloin liikennerikkomukseen. Jos tähän aletaan säätämään jotain sitten-kun-ehkä-taas-ei-aina-sääntöjä, niin liikennesäännöstä tulee hankala tulkittava, koska se ei ole yksiselitteinen.
Vierailija kirjoitti:
Ajan juuri sitä nopeutta kun kulloinkin huvittaa. Kyttää sinä niitä kylttejä ja kihise raivosta.
Tämmöiset minä-minä-minä tyypit ovat kyllä haitallisia kaikille muille, ihan sama mikä asia kyseessä.
Ei vaan osata ottaa huomioon muita ihmisiä.
Joskus lievästi, mutta eivät saa rattiraivoa aikaiseksi. Liikenteessä varovaisuus on parempaa kuin huolettomuus.