Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nykyajan isoäidit eivät halua itseään kutsuttavat mummoiksi? - mitä ihmettä?!

Vierailija
03.05.2022 |

Kuuntelin tänään kahden +60 rouvan keskustelua kassajonossa. Rouvat juttelivat siitä, millä nimillä lapsenlapset heitä kutsuvat. Toinen harmitteli, kuinka toisen suvun isoäiti ehti varata ensin famu-termin käyttöönsä (mitä ihmettä, famuhan viittaa lapsen isän äitiin!), kun hän olisi halunnut sen. Ei kuulemma halua itseään kutsuttavan mummoksi, mummiksi tms, kun ei tunne itseään niin vanhaksi. Toinen rouvista siinä nyökytteli vieressä ja kertoi pohtivansa, että syntyvälle lapsenlapselle hän olisi nonna. Tämäkään isoäiti ei halunnut itseään kutsuttavan mummoksi tai muilla vastaavilla termeillä.

Siis onko tämä joku ikäkriisi, kun ihan selvästi isoäiti-iässä olevat naiset eivät halua olla mummoja? En kolmekymppisenä käsitä ollenkaan, mitä pahaa mummossa sanana on? Vai onko tämä nyt joku trendijuttu, että on siistimpää olla famu tai nonna kuin mummo tai mummi?

Kommentit (158)

Vierailija
121/158 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän ulko ovessa kyltti Mummola ja olen hyvin ylpeä siitä. <3

T. Mummo 50+

Vierailija
122/158 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kommentoi, että eihän kolmekymppistäkään voi rouvitella.

Kyllä minä olen kolmekymppisenä naimisissa olevana pienen lapsen äitinä rouva. Ihan aikuinen olen, enkä mikään nuori aikuinen. Ja kun olin parikymppinen, niin kyllä silloin joku vieras aikuinen saattoi lapselleen sanoa minua tädiksi. Ihan normaali juttu, eikä mitään syytä loukkaantua. 

En ymmärrä tuollaista ikäkriiseilyä, että ei saa mummoksi sanoa. Kaikki vanhenee, eikä lopunikäänsä ole tarkoitus olla nuori.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/158 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äidilleni isovanhemmaksi tulo oli nimenomaan jonkinlainen ikäkriisi. Esikoiseni odotusajan loppuun asti hän ilmoitti hieman koppavastikin, että miettii vielä, miksi haluaa itseään sitten kutsuttavan. Mikään mum-alkuinen isoäitisana se ei olisi, hän infosi. Asia kuitenkin ratkesi aivan itsestään. Kun lapsi oli syntynyt ja äitini tuli synnärille meitä katsomaan, hän olikin yllättäen kädet ojossa lepertämässä: "Tule mummin syliin!" :)

Vierailija
124/158 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummouteen liittyy paljon positiivisia asioita:

-ihana punainen mummon mökki

- mummoenergiaa

- ylämummo

- mummolan aarteet

Vierailija
125/158 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikäkriisiä osalla. Kuvitellaan, että en minä nyt niin vanha ole, vaikka omista vanhemmista olisi tullut samassa iässä isovanhempia. 

Se ja sama, millä termillä isovanhempia kutsutaan, mutta ei se heistä sen nuorempia tee...

No tuossa edellähän jo selitettiin, että haukkumanimenä käytetään nykyään "mummoa". Ja se on näin. Ei tässä kukaan nuoremmaksi luule olevansakaan tulossa.

Itsekin kielsin ehdottomasti edes ehdottaa tuota, kun sain tietää tulevani isoäidiksi.

Meillä on vapaus valita. Mummo käsitetään joksikin täysin harmaaksi ja seniiliksi rollaattorilla vaipoissa kulkevaksi ja sekavia puhuvaksi sekopääksi, joka ei tiedä oikein mistään mitään.

Me nykyajan nonnat, isomammat, fammut ja isoäidit olemme ihan jotain muuta. Olemme enimmäkseen aktiivisia ja työelämässä ja monissa harrastuksissa ja projekteissa mukana. Keinutuoleja ei meillä ainakaan näy missään.

Kukin tietenkin tavallaan, en tuomitse.

Noloa selittelyä, ei siitä mihinkään pääse. Luulet vain meneväsi nuoremmasta, vaikka kaikki tietävät ikäsi. Olisit ylpeä itsestäsi. Sitä paitsi tuo famu (farmur) on vain isän äiti! Mummu sitten taas on mormor, äidinäiti. Just tyypillistä suomimummoilta, etteivät edes tiedä sanojen alkuperää...

Vierailija
126/158 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen kolmen pienen mummu ja on maailman ihaninta kun poikani esikoinen eka kertaa sanoi mummu. Hän on nyt 3 v, ja kertoo aina rakastavansa mummua.

Awww.. Minustakin tulee mummu; siinä on jotakin niin liikuttavan lempeää ja rakastettavaa

Täällä ilmoittautuu yksi mummu lisää! Ikää on 49 :)  Itsellä oli kaksi mummua, joten tietenkin minustakin tulee mummu (kesäkuun alussa).

Vierailija
127/158 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä aion olla tummu.

Vierailija
128/158 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englanninkielisissä maissa näitä nimiä ollaan keksitty jo vuosikymmenet, eli ilmeisesti Suomeenkin nyt rantautunut.

Tuttavapiirissä amerikkalainen perhe, jossa Jenkkien puolen isovanhemmat on Pops ja Gangy. Tuo gangy kuulostaa mun mielestä aika kamalalta, mutta muistan, että jossain sarjassakin oli gangy, eli ei ole ihan oma keksimä sekään. 

Modern Familyssä Claire halusi olla Gammy, jonka nappasikin vävyn äiti, eli tuo on ilmeisesti kanssa käytössä. 

Myös esim Nana ja Grams ovat yleisiä. Kaikilla jenkeillä on myös sukujuuria muualta, eli nimi voi olla isoäidin omasta kulttuurista. Esim. tuo Nonna on italiaksi mummo, mutta vähän hassua, että joku suomalainen sen valitsee. 

Vierailija
129/158 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä aion olla tummu.

Keski-Pohjanmaalta?

Vierailija
130/158 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ilmoittautuu 31-vuotias nainen, joka lapsuudessaan kutsui omaa mummuaan tummuksi. Myöhemmin mietin, kuka ihme haluaa oikein olla tummu, kun on olemassa mummit ynnä muut ilmaisut.

Aikuisia lapsia meillä ei vielä ole, mutta sitten kun on ja he toivon mukaan omia lapsia saavat, olen ajatellut ryhtyväni tummuksi itsekin. Se on jotenkin lähinnä minua ja maakunnallista identiteettiäni, enkä osaisi kutsua itseäni millään toisella nimellä (esim. sinänsä nuorekas mummi).

Itse olen Keski-Pohjanmaalta, mistäs päin muut tummut ja tummunmieliset?

Vierailija
131/158 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä aion olla tummu.

Keski-Pohjanmaalta?

Kyllä! :)

Vierailija
132/158 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei mimunkaan 1940-luvulla syntynyt isoäiti sitä halunnut, sen takia hän on meille mamma, ei mummo.

Vierailija
133/158 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ei siis ihan uusi asia kuitenkaan. Ja kyllähän ihminen aika samanlainen on kipuineen ja iloineen, sama millä vuosikymmenellä eletään.

Mielenkiintoinen aiheena kyllä..

Vierailija
134/158 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulin ensin että nuo nonnat ja famut oli joku vitsi. En ole ikinä kuullutkaan. Minusta mummo on oikein kiva nimitys eikä siinä ole mitään vikaa. Mieluummin olisin mummo kuin

joku famu.

tulee sanasta farmor eli suomen ruotsalaiset ainakin käyttää ilmaisua isänäidistä

https://en.wiktionary.org/wiki/farmor

Itsestään selvää, että suomenruotsalaisilla lapsilla on ruotsinkielisiä nimityksiä isovanhemmille. Famun ymmärrän hyvin, mutta en fammua, joka on kuin savon-ruottia.

T. Kaksikielisten lasten isohenkilöomainen.

Vierailija
135/158 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

famu on jotain vierasta kieltä, joten kuka haluaisi sitä käyttää.

Stadin slangiahan se on, mutta maalaisille vieras kieli.

Vierailija
136/158 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suvussani ei ole ollut yhtään mummoa. Se on merkinnyt meille sanana vain hyväntahtoista, vanhaa naista. Sen sijaan on ollut sanoina seuraavia: Mummi, mummu, mamma, maammo, muori, fammu ja isoäiti. Fammu oli perheessä, jossa tämä fammu oli puoleksi ruotsinkielinen. ( ja tietenkin pojan äiti. Tyttärensä lapsille oli tietenkin mummu. )

Sille, joka ei tiennyt, niin fammu/ famu tulee sanasta farsmor eli isän äiti vrt. äidin äiti morsmor eli mummu.

Tarkoitat kai farmor ja mormor

Vierailija
137/158 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä aion olla tummu.

Älä. Meilläpäin Salossa se on ihan haukkumanimi vanhalle naiselle.

Mun äitinikin puhuu aina jostain tummuista kun haluaa sanoa ikävästi.

Vierailija
138/158 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut tällä nykyisellä isoäiti-ikäisten sukupolvella tietyn haluttomuuden hyväksyä ikäänsä. Pukeutuvatkin samoin kuin lastenlapsensa.

Itse katselen mielelläni neiti Marple-filmatisointeja. Varsinkin niitä, joissa on Julia McKenzie. Sillä on aina niin tyylikkäät vaatteet. Olen 43, mutta pidän aina mielessä tuon neiti Marplen. Että siihen suuntaan tässä olisi tarkoitus itseään ja tyyliään kehittää, jos tahtoo vanheta arvokkaasti.

Oli aikamoinen järkytys nähdä Julia McKenziestä kuva omissa vaatteissaan, ei neiti Marplen rooliasussa. Neiti Marplen asut ovat merkittävästi armollisempia kuin pillifarkut...

Lin Jutang kertoo kirjassaan Maallinen onni (kirjoitettu 1930-luvulla) miten hämmentävää oli tulla kiinalaisena yhdysvaltoihin. Kun Kiinassa arvostettiin ainakin silloin korkeaa ikää, ja Amerikassa oli jo silloin tärkeää käydä nuoremmasta. Lin sitten päästi hissiin edellään vanhemman herran ja sanoi kiinalaisen kohteliaisuuden englanniksi: "Iän mukaan." Herra sitten tokaisi vaimolleen: "Tuo nuori mies oli kyllin röyhkeä kuvitellakseen olevansa nuorempi kuin minä!"

Se olisi varmaan kanssa halunnut olla nonna ja pitää pillifarkkuja ja violettia tukkaa.

Vierailija
139/158 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta yritäpä kutsua 30v ikäistä naista rouvaksi, tulee aika äkkiä palautetta, että noin ei kutsuta. Ei edes silloin, kun nainen on naimisissa eli ihan oikeastikin rouva. Rouvat on kuulemma yli 60v ikäisiä?

Minä menin naimisiin 27-vuotiaana ja todellakin olen rouva. En tiedä missä kiven alla elät, meidän tuttavapiirissä miehet viittaavat vaimoihinsa usein rouvana, mikä on mielestäni hyvin herttaista.

Vierailija
140/158 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen mummu. Ja mielelläni. T: isoäiti 45v

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi viisi