Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opitko lukemaan ennen kouluikää? Mikä sinusta myöhemmin tuli?

Vierailija
03.05.2022 |

Wappuna akateemisessa kaveriporukassa tuli puheeksi lukeminen ja selvisi, että jokainen meistä oli oppinut lukemaan ennen koulua. Aikaisimmat jo 3-4 v iässä. Jäin miettimään ennustaako varhain lukemaan oppiminen akateemista koulutusta vai onko porukkamme vain poikkeava. Milloin itse opit lukemaan ja mihin koulutuspolkusi vei?

Kommentit (126)

Vierailija
101/126 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opin lukemaan 4-vuotiaana ja nykyään luen kahdella kielellä.

Vierailija
102/126 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opin lukemaan 5 vuotiaana, minusta tuli pitkäaikaistyötön mt-ongelmainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/126 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, opin lukemaan eskari-ikäisenä ja kirjoitin todella hyvin toisella luokalla. Kirjoitin silloin jo paremmin, kuin moni peruskoulun loppupuolella. Minulla on vanha esitelmä tallessa, jonka kirjoitin äidinkielen tuntia varten alle 10-vuotiaana ja se on kirjoitettu sen ikäiseksi todella hyvin. Tottakai siinäkin oli virheitä, mutta kaikenkaikkiaan suolsin ulos todella hyvää äidinkieltä jo siihen aikaan. Minusta tuli siivooja.

Vierailija
104/126 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulussa ekalla varmaan opin, en muista varmaksi. Ihan sujuvasti kuitenkin pystyn nykyään jo lukemaan AV:n kommentteja. DIplomi-insinööri minusta siinä jossain välissä tuli.

😅🤣😍

Vierailija
105/126 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opin lukemaan vasta 1-2 luokalla (Oppimisvaikeuksia ja erityiskoulu). Valmistuin viime vuonna AMK insinööriksi.

Vierailija
106/126 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opin lukemaan suurella vaivalla vasta eka luokan lopulla. Sen sijaan matematiikka on aina ollut minulle helppoa, samoin kemia ja fysiikka. Kielet taasen heikkouteni. Mitä minusta sitten tuli?

Ylioppilas - insinööri (ajoneuvo- ja kuljetustekniikka) - lähihoitaja (vaka)

Kunhan lapsemme vähän vielä kasvavat ja arkemme tasoittuu uomiinsa, on suunnitelmissa jatkaa opintoja töiden ohella.

(Edelleen olen hidas lukemaan, vaikka lukunopeus kuulemma kasvaa lukiessa. Olen siis lukenut paaaaljon opittuani lukemaan. Esimerkiksi yläasteella kahlasin läpi Runotytöt, Harry Potterit, Remestä, Arto Paasilinnaa, Kaari Utriot, Puzoa ja koulun vaatimat nuorisokirjat.)

Vierailija
107/126 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opin jo 4 vuoden iässä lukemaan, musta tuli köyhä asiakaspalvelija.

Pari ammattia on tullut luettua, mut ei akateemista.

Vierailija
108/126 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opin ja luin paljon.

Minusta ei tullut mitään. Turha ihminen ja luuseri.

Vierailija
109/126 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opin lukemaan 5-vuotiaana. Meillä luettiin paljon ja kotiin tuli myös Akkari, joten väkisinhän siinä oppi samalla. Kiinnostuin sitten ylipäätään kaikenlaisista teksteistä ja kirjoittamisesta, ja kävin lopulta suomen kielen yliopistossa - olen siis ns. humpuukihumanisti. Työskentelen viestinnän ja kielenhuollon parissa.

Vierailija
110/126 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me lapset opimme lukemaan samanaikaisesti, kun vanhinta veljeäni opetettiin lukemaan 7-vuotiaana, itse olin 5 v, toinen veljeni 6 v. Olen yo-merkonomi ja HuK. Jäin töistä vanhuuseläkkeelle assistenttina (olen opiskellut saksaa, englantia, venäjää ja ruotsia). Minua kiusattiin työpaikalla 26 v. Laadin teorioita ihmisen käyttäytymisestä kiusaamistapauksissa ja runoja, joita en ole julkaissut. Uskoisin, että älykkyyteni auttoi minua selviämään kiusaamisesta, muut väsähtivät jo 5-6 kiusaamisvuoden jälkeen, ja jäivät pois työelämästä, siis nimenomaan kiusaajani.

Vierailija
111/126 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opin lukemaan vasta ensimmäisellä luokalla.

Mutta opin laskemaan laskuja tätini vanhaa matematiikan kirjaa tutkimalla paljon ennen koulun alkua.

Päädyin kemistiksi.

Vierailija
112/126 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli vaikeuksia oppia lukeen ekaluokallakin. En vaa tajunnu. Olin varmaan melkeen 8 ennen kuin opin mitään. Nykyään teen väitöskirjaa. Ei siis tuo lukemaanoppisikä korreloi mihinkään. Tosin ite innostuin lukemisesta niin pirusti ehkä just siks ku se oli niin vaikea taito, ja siitä innosta sitten seuras koulumenestystä. Jos oisin oppinu jo viisvuotiaana, en varmaan ois pitänyt sitä minään supervoimana, jota käyttää joka hemmetin tekstinpätkään. 

Vierailija
113/126 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu. Tuli Porilainen ihmissika.

Vierailija
114/126 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opin lukemaan 4 vuotiaana. Suoritin peruskoulun. Sen jälkeen en ole hakenut opiskelemaan, enkä ole ollut missään töissä. Nyt olen 23 vuotias. Elän erilaisilla tukirahoilla. Minusta tuli ihan ok.

Vierailija
115/126 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opin lukemaan neljävuotiaana ja olin kaikkiaan tasaisen hyvä koulussa, kirjoitin 6 laudaturia. Olen FM ja kielten parissa töissä.

Vierailija
116/126 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varhaisin oppimaan lukeminen mikään ihme ole. Vanhemmat eivät vaan jaksa opettaa, mutta kyllä varmaan suurin osa oppisi 5-6v iässä, jos haluaisivat.

Vierailija
117/126 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opin lukemaan 4 vuotiaana. Suoritin peruskoulun. Sen jälkeen en ole hakenut opiskelemaan, enkä ole ollut missään töissä. Nyt olen 23 vuotias. Elän erilaisilla tukirahoilla. Minusta tuli ihan ok.

Buhahahaha

Luuseri pummi!

Vierailija
118/126 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opin aakkoset jo alle 3-vuotiaana. Mun lempilelu oli parivuotiaana värikkäät muoviset aakkoset ja mun jo koulussa olleet sisarukset opetti mulle kirjaimet jo tosi pienenä. Lukemaan opin siinä 4-5-vuotiaana. Musta tuli kirjallisuudentutkija ja nykyisin opetan kirjallisuutta yliopistossa.

Vierailija
119/126 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opin lukemaan 4-vuotiaana. Minusta tuli jurist ja KTM.

Vierailija
120/126 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opin lukemaan jouluna vähän ennen kuusivuotispäivää. Aikaisemmin en ollut edes ajatellut, mitä niissä paketeissa lukee, mutta sinä jouluna yhtäkkiä vain tajusin, että osaan lukea ne kirjoitukset. Opin myös kirjoittamaan ja laskemaan ennen koulun alkua. Minusta tuli suvun ensimmäinen keskikoulun käynyt, lukion käynyt ja ylioppilas, joka lähti yliopistoon, josta valmistui filosofian maisteriksi kielet pääaineena.