Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opitko lukemaan ennen kouluikää? Mikä sinusta myöhemmin tuli?

Vierailija
03.05.2022 |

Wappuna akateemisessa kaveriporukassa tuli puheeksi lukeminen ja selvisi, että jokainen meistä oli oppinut lukemaan ennen koulua. Aikaisimmat jo 3-4 v iässä. Jäin miettimään ennustaako varhain lukemaan oppiminen akateemista koulutusta vai onko porukkamme vain poikkeava. Milloin itse opit lukemaan ja mihin koulutuspolkusi vei?

Kommentit (126)

Vierailija
61/126 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opin lukemaan 3-vuotiaana. Kiitos Aku Ankka-lehdille...  Minusta tuli Tuta-DI.

Vierailija
62/126 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opin kaksivuotiaana. Minusta tuli äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/126 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun havaittiin osaavan lukea, kun olin 3 v. 10 kk. Itse en muista minkä ikäinen olin kun tajusin kirjainten järjestyksen (itsenäisesti, ilman opetusta; tosin minulle oli luettu ääneen Aku Ankkaa kuulemma alle kaksivuotiaasta asti).

Minusta tuli erään suppean alan erikoislääkäri ja tällä hetkellä toimin erikoislääkärinä yliopistoklinikassa. Olen tehnyt muutaman omaan alaani liittyvän jatkotutkinnon siihen lisäksi. 

Ja huvikseni olen opiskellut myös joogaohjaajaksi.

Vierailija
64/126 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opin lukemaaan ja kirjoittamaan ennen koulua. Lisäksi opin lähes kaikki matematiikan, biologian ja maantiedon oppialueet jo ennen koulua. Oli todella tylsää koulussa koska harvoin tuli mitään uutta opittua. Niinpä minusta tuli turhautunut häirikkö jota ei kiinnostanut koulu ollenkaan. Vasta aikuisiällä 35+ aloitin korkeakouluopinnot.

Vierailija
65/126 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opin lukemaan kuusivuotiaana. Olen toiminut toimittajana, mutta ollut myös työtön ajoittain. Olen huono keskittymään ja muistikaan ei ole mitä parhain. Olen myös muita töitä tehnyt. Kaikkea en nyt kerro.

Vierailija
66/126 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä opin sekä lukemaan että kirjoittamaan ennen koulua, ja minusta tuli juristi. En usko, että aikaisin lukemaan oppiminen kertoo mitään älystä, mutta sinnikkyydestä se voi jotain kertoa. Minä esimerkiksi olin vakaasti päättänyt oppivani, ja luin sitten tosiaan hesaria keittiön lattialla nelivuotiaana. Seuraavana vuonna sain harjoituskirjat, joilla opin kirjoittamaan tekstaten ja kaunoa. Sain samantapaiset kirjat myös matikan aihepiiristä. Eka luokka meni ihan haukotellessa. Oikikseen sitten pääsin samalla, 'läpi harmaan kiven' -mentaliteetilla.

Vierailija
67/126 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun havaittiin osaavan lukea, kun olin 3 v. 10 kk. Itse en muista minkä ikäinen olin kun tajusin kirjainten järjestyksen (itsenäisesti, ilman opetusta; tosin minulle oli luettu ääneen Aku Ankkaa kuulemma alle kaksivuotiaasta asti).

Minusta tuli erään suppean alan erikoislääkäri ja tällä hetkellä toimin erikoislääkärinä yliopistoklinikassa. Olen tehnyt muutaman omaan alaani liittyvän jatkotutkinnon siihen lisäksi. 

Miten voit oppia ilman, että ohjausta? pitäisi ainakin olla oppinut kirjainten ääntämys.. onkohan nyt vähän liian kultainen muisto?

Vierailija
68/126 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opin lukemaan viisivuotiaana, mitä olen näin jälkikäteen ihmetellyt, sillä minulla on tosi paha lukivaikeus.

Minusta tuli kyllä yliopistotutkinnon suorittanut.

Vierailija
69/126 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten voit oppia ilman, että ohjausta? pitäisi ainakin olla oppinut kirjainten ääntämys.. onkohan nyt vähän liian kultainen muisto?

Kyllä minäkin tajusin ihan itse, miten luetaan, ei kukaan ohjannut. Luin aina autossa istuessa tuttuja kaupannimiä jne. mitkä tiesin, ja tajusin sen vähitellen siitä.

Vierailija
70/126 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opin kolmevuotiaana, tosin olin juuri täyttämässä neljä. Olen FT ja tutkija.

Vierailija
71/126 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekalla luokalla, lukuvuoden loppupuolella. Myöhemmin paljastui vielä lievä lukihäiriö. Mulla on kaksi yliopistomaisterin tutkintoa, yksi Suomesta ja toinen jenkeistä. Se lukihäiriö palajastui kun olin jäämässä luokalle enkun kielestä, taisi olla kolmannella luokalla. Sain onneksi siihen tukea ja sittemmin tosiaan kävin tekemässä tutkinnon tuolla kielellä. Kukapa olisi koskaan uskonut. En usko että se milloin oppii lukemaan vaikuttaa siihen miten aikuisena pärjää.

Vierailija
72/126 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi kaikki mutta minusta täälläki läikähtelevä omalla paremmuudella keulinta on aika öklöä.

Vierailija
73/126 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös minä olen oppinut itsekseni lukemaan nelivuotiaana. Tietysti ohjausta lienee tullut ympäriltä, kun on lukenut näkemiään tekstejä ääneen ja vanhemmat sitä mukaa korjanneet kun metsään on mennyt.

Vierailija
74/126 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun 3/4 lapsista oppi lukemaan vasta koulussa. Nyt kaikki ovat korkeasti koulutettuja ja hyväpalkkaisessa työssä.

1/4 oppi lukemaan itsenäisesti ennen koulua ja on nyt lukion kesken jättänyt, kouluttamaton mielenterveysongelmainen.

Vähän sama, jos sanottais, että aikaisin kävelemään lähtevät olisivat huippu-urheilijoita aikuisena.

Vierailija
75/126 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opin 5 v ja tuli lukutoukka.

Vierailija
76/126 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun 3/4 lapsista oppi lukemaan vasta koulussa. Nyt kaikki ovat korkeasti koulutettuja ja hyväpalkkaisessa työssä.

1/4 oppi lukemaan itsenäisesti ennen koulua ja on nyt lukion kesken jättänyt, kouluttamaton mielenterveysongelmainen.

Vähän sama, jos sanottais, että aikaisin kävelemään lähtevät olisivat huippu-urheilijoita aikuisena.

Lapseni aloittivat koulun 80-luvun alussa ja silloin suorastaan kiellettiin, ettei saa opettaa lasta lukemaan ennen koulua.

Molemmat oppivat vasta koulussa ja nyt akateemisissa hyväpalkaisissa töissä, joten ei mitään merkitystä.

Itse opin alle 5 v ja minusta tuli hyvä äiti.

Vierailija
77/126 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opin omatoimisesti lukemaan 5-vuotiaana heti kun opin aakkoset esikoulussa aakkoslaulun avulla. Minusta tuli suuhygienisti.

Koulussa olen pärjännyt ihan ok, hieman alisuorittaja olen kyllä. Kaikilla kouluasteilla (peruskoulu, ammattikoulu, AMK) keskiarvot olleet samaa peruskouluasteikolla 7 ja 8 väliin, hieman lähempänä 8. Vaativuustasot eivät liene samanlaiset kuitenkaan joka asteella ja tuolla tasolla olen suoriutunut kouluista aina vähäisellä pänttäämisellä.

Vierailija
78/126 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin 6 v mutta kirjoitin jo 5 v. Biologi.

Vierailija
79/126 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulaismies oppi 5 vuotiaana. Tuli työtön alkoholisti.

Vierailija
80/126 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opin 4-5v. Minusta tuli DI ja vielä keskinkertaisilla matematiikanlahjoilla. Aikaisin lukemaan oppimisesta oli pelkkää haittaa koulussa.