Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opitko lukemaan ennen kouluikää? Mikä sinusta myöhemmin tuli?

Vierailija
03.05.2022 |

Wappuna akateemisessa kaveriporukassa tuli puheeksi lukeminen ja selvisi, että jokainen meistä oli oppinut lukemaan ennen koulua. Aikaisimmat jo 3-4 v iässä. Jäin miettimään ennustaako varhain lukemaan oppiminen akateemista koulutusta vai onko porukkamme vain poikkeava. Milloin itse opit lukemaan ja mihin koulutuspolkusi vei?

Kommentit (126)

Vierailija
121/126 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja sisarukseni opimme kaikki lukemaan noin 4-vuotiaina ja meistä tuli kaupan kassa, kirjanpitäjä, putkiasentaja ja professori. Myös oma lapseni oppi lukemaan 4-vuotiaana ja hän on tylsistynyt eskarilainen.

Vierailija
122/126 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opin aakkoset 2-vuotiaana ja lukemaan/ kirjoittamaan 3-vuotiaana. Minusta tuli mielisairas varhaiseläkeläinen. 

Minä vuotta vanhempana kuin sinä, lopputulos sama. Sisarus oppi vasta koulussa lukemaan ja tekee nyt kansainvälistä akateemista tutkimustyötä, luma-alalla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/126 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opin lukemaan vähän alle 5-vuotiaana. Olin lapsuuteni ja nuoruuteni kirjastojen suurkuluttaja. Minusta tuli puhutun kielen ammattilainen.

Vierailija
124/126 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

DI, mutta koin niin kauheita asioita elämän varrella, että en tiedä, miten jaksaisi kiinnostaa ura ja sellainen, mihin liittyy ihmisten paskamaisuus. Parempi olisi, kun ei koskaan olisi ymmärtänyt mitään mistään. Eikä kukaan olisi lapsena kysellyt mitään. Olisin saanut elää elämäni rauhassa niiltä, joilla ei ole omaa elämää. Sentään työ on asioiden eikä ihmisten parissa ja sitä voi vaihdella. Voi lähteä maasta. Teen Suomessa kaikessa minimin. 

Vierailija
125/126 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoispoika (Asperger, jos se tähän vaikuttaa) halusi opetella kirjaimet 2-vuotiaana ja 5-vuotiaana oppi kirjoittamaan ja lukemaan. Hänestä tuli rekkakuski. Ehkä siinä se Asperger näkyykin, ettei häntä ole ikinä kiinnostanut mikä ammatti on arvostettu ja "hieno" ja mikä ei. Hän oli yli kaiken kiinnostunut kuljetusalasta ja sillä tiellä on (kirjaimellisesti). Kuopuspoika oppi lukemaan ekaluokalla koulussa voisi sanoa työn ja tuskan kautta. Nyt hän on kasiluokalla ja on selvästi "akateeminen tyyppi", etenkin historia kiinnostaa tosi paljon. Jaksaa pohtia asioita, kun taas esikoinen haluaa vain näppärästi ratkoa käytännön ongelmat pois päiväjärjestyksestä. Minä itse opin lukemaan vaikeasti kuten kuopus ja minusta tuli filosofian maisteri pääaineena suomen kieli. Jos taas meistä kolmesta vertailtaisiin älykkyyttä, olisin luultavasti selvästi tyhmin. Ei se rekkakuskipoika ole minusta yhtään sen tylsempi kynä penaalissa kuin kuopus. Siis kirjoitin tämän, koska yllättävän moni tuntuu ajattelevan, että älykkyys johtaa suurin piirtein aina korkeaan koulutusasteeseen.

Vierailija
126/126 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osannut lukea ennen koulua, valmistuin aineenopettajaksi.