Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kilpirauhaslääkkeistä: syökö täällä joku muuta kuin thyroxinia?

Vierailija
30.12.2022 |

Ja etenkin, toimiiko paremmin? Olen nyt syönyt thyroxinia jo vuosia ja labrat on yhä pielessä eikä olo todellakaan ole optimaalinen. Viimeksi TSH oli lähes 20. Olen ihan vakavissani alkanut miettiä, josko joku toinen lääke toimisi paremmin?

Thyroxin on t4 hormonia, samoin on medithyrox, mutta eri muodossa. Sitten on t3 lääkkeet ja t4&t3 yhdistelmälääkkeet, joita ei Suomessa helposti saa. Olisin jopa valmis kokoeilemaan tuota medithyroxia, josko se jotenkin imeytyisi paremmin, tai kroppa osaisi sen paremmin hyödyntää. Syökö kukaan täällä tuota ja miten toimii?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdoin useamman vuotta sitten Medithyroxiin. Siinä ei ole laktoosia ja ehkä sen takia voi olla paremmin imeytyvää. Omat arvoni ovat tällä lääkkeellä pysyneet suht hyvinä. TSH jotain nollan ja kahden välillä ja t4 lähellä kahtakymppiä.

Vierailija
2/18 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihdoin useamman vuotta sitten Medithyroxiin. Siinä ei ole laktoosia ja ehkä sen takia voi olla paremmin imeytyvää. Omat arvoni ovat tällä lääkkeellä pysyneet suht hyvinä. TSH jotain nollan ja kahden välillä ja t4 lähellä kahtakymppiä.

Söitkö siis thyroxinia sitä ennen? Miten helposti lääkäri suostui lääkkeen vaihtoon?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulta poistettu kilpirauhasen vai miten on noin huonot arvot? Mikä on annostus nyt?

Vierailija
4/18 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syönyt Medithyroxia jo vuosia. Ennen söin Tyroksiinia, enkä ole huomannut mitään eroa näissä lääkkeissä.

Vierailija
5/18 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulta poistettu kilpirauhasen vai miten on noin huonot arvot? Mikä on annostus nyt?

Autoimmuuni vajaatoiminta, jonka epäilen pahentuneen Koronan jälkeen tai jotain. Rauta-arvot kanssa ihan pielessä ja olen lääkärin hoidossa tk:ssa joka on pihalla kuin lumiukko. Haluaisin rautakuurin ja vaihtaa kilpirauhaslääkkeen.

Vierailija
6/18 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut lääkkeet voivat haitata tyroksiinin imeytymistä. Muistaakseni ainakin jotkut närästyslääkkeet ja rautavalmisteet. Tästä oli puhetta lääkärin kanssa ja rupesin sitten ottamaan Thyroxin tabletit vasta illalla, kun jouduin ottamaan rautaa purkista aika pitkän ajan.

Mutta tosiasiahan se on, ettei kaikilla pelkkä tyroksiini auta ja sitten pitäisi ottaa käyttöön muukin valmiste.

Vierailija
7/18 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen syönyt Medithyroxia jo vuosia. Ennen söin Tyroksiinia, enkä ole huomannut mitään eroa näissä lääkkeissä.

Miksi se vaihdettiin?

Vierailija
8/18 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
9/18 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen söin vuosia tyroksiinia. Sitten jonotin vuosia Suomen mittakaavassa parhaalle endokrinologille. Määrättiin lisäksi Liothyroninia. Oireet helpottivat. Tyroksiini vaihdettiin sen jälkeen medithyroxiniin, en huomannut eroa siinä vaikka kärsinkin laktoosi-intoleranssista tietääkseni. Eli tuo liothyronin lisääminen vasta paransi oireeni. Itse olin aika nuori, nyt 27-vuotias "jo" ja tällä menty vuosia. Onneksi löyty toimiva lääke.

Vierailija
10/18 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ei toiminut pelkkä Thyroxin. Ollut kohta 6 vuotta Liothyronin käytössä Thyroxinin kanssa. Paransi oloa, mutta en voi siltikään yhtä "hyvin" kuin ennen sairastumista autoimmuuniin kilpirauhasen vajaatoimintaan. Väsyttää hirveästi ja oon aivosumua ym., mutta välillä parempia päiviä. Raudan sain nostettua matalista arvoista hyväksi rautavalmisteella.

Kannattaa yrittää täsmentää lääkärille, että Thyroxin yksin EI AUTA ja tarvitset Lion kokeiluun. Tai mitä muita niitä on. Tsemppiä! Ei ole helppoa saada erityisluvallista lääkettä, mutta yritä niin kauan että onnistuu.

Vierailija
11/18 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri vaihtoi itse Thyroxinin Medithyroxiin, Thyroxinillä arvot oli liiankin tehokkaat, Medithyroxista käyttöön hieman pienempi vahvuus niin sillä pysyneet arvot paremmin viitteissä ja tasaisena. Niin pysyivät tosin aiemmin Thyroxinillakin.

Vierailija
12/18 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, ei toiminut pelkkä Thyroxin. Ollut kohta 6 vuotta Liothyronin käytössä Thyroxinin kanssa. Paransi oloa, mutta en voi siltikään yhtä "hyvin" kuin ennen sairastumista autoimmuuniin kilpirauhasen vajaatoimintaan. Väsyttää hirveästi ja oon aivosumua ym., mutta välillä parempia päiviä. Raudan sain nostettua matalista arvoista hyväksi rautavalmisteella.

Kannattaa yrittää täsmentää lääkärille, että Thyroxin yksin EI AUTA ja tarvitset Lion kokeiluun. Tai mitä muita niitä on. Tsemppiä! Ei ole helppoa saada erityisluvallista lääkettä, mutta yritä niin kauan että onnistuu.

Tähän lisäisin toisena lion käyttäjänä, että kannattaa hankkiutua hyvälle endokrinologille. Julkisella et luultavasti saa erityisluvallista lääkettä kokeiluun ja minua kohtaan oltiin jopa vihamielisiä, kun edes kehtasin asian tuoda esille. Todettiin, että tyroksiini on ainoa lääke vajaatoiminnan hoitoon. Ja vaikka julkisella liothyroninia määrättäisiinkin niin epäilisin lääkärin kyvykkyyttä kyseistä hoitoa seurata, siihen vaaditaan monesti jo endokrinologia. Eli itsesi tähden, lähtisin asiaa edistämään kahlaamalla läpi eri endokrinologeja. Lopulta vastaan tulee kyllä lääkäri, jolta saat asiantuntevaa hoitoa. Ja olosikin vielä paranee, aivan varmasti. Toivoa ei saa menettää. Tsemppiä, sitä vaaditaan :)

Vierailija
13/18 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Söitkö siis thyroxinia sitä ennen? Miten helposti lääkäri suostui lääkkeen vaihtoon?

Söin ennen lääkkeen vaihtoa Thyroxinia. Lääkäri itse ehdotti vaihtoa, koska Medithyroxissa on paljon eri vahvuuksia saatavilla. Saat varmasti lääkkeen vaihdettua.

Vierailija
14/18 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju, mutta pohdituttaa. 

Lääkäri vaihtoi mun Thyroxin lääkkeen muutama kuukausi sitten Medithyroxiniin. Nyt olen ihmetellyt pari kuukautta kestänyttä masentuneisuutta ja väsymystä. 

Tajusin, että tuo lääke on vaihtunut. Onko jollain kokemusta, ettei rinnakkaisvalmiste olisi toiminut yhtä hyvin?

Vierailija
15/18 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

+1 Thyrolin - https://tonzes.com/thyrolin.htm sain Thyrolin diagnoosin löydyttyä ja annos on 2 tablettia päivässä. seuraavan puolen vuoden aikana minulta tippui painosta noin 16 kiloa ja jo 2 kuukaudessa eron kropassani huomasi. oireeni loppuivat heti lääkityksen saatuani. pientä kärsivällisyyttä ja kyllä se paino alkaa tippumaan.

Vierailija
16/18 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut todella omituinen vajaatoiminta. TSH on ollut korkeimmillaan 24, eli reippaasti viitearvojen ulkona. T4V sen sijaan on aina pysynyt tosi hyvänä, se ei ole tainnut koskaan edes poistua viitearvojen ulkopuolelle. 

Oireet ovat olleet sekä vajaatoiminnan että liikatoiminnan. En lihonut, vaan laihduin. En nukkunut, vaan kärsin unettomuudesta. Syke ei hidastunut vaan nopeutui ja tykytteli. Ei ummetusta, vaan suoli toiminut liiankin hyvin. Välillä jopa suorastaan maanista oloa. Hiuksia lähtenyt paljon. 

Kukaan lääkäri ei tähän ole juuta eikä jaata osannut sanoa. Vuosia nyt syönyt thyroxinia.

Vierailija
17/18 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ollut todella omituinen vajaatoiminta. TSH on ollut korkeimmillaan 24, eli reippaasti viitearvojen ulkona. T4V sen sijaan on aina pysynyt tosi hyvänä, se ei ole tainnut koskaan edes poistua viitearvojen ulkopuolelle. 

Oireet ovat olleet sekä vajaatoiminnan että liikatoiminnan. En lihonut, vaan laihduin. En nukkunut, vaan kärsin unettomuudesta. Syke ei hidastunut vaan nopeutui ja tykytteli. Ei ummetusta, vaan suoli toiminut liiankin hyvin. Välillä jopa suorastaan maanista oloa. Hiuksia lähtenyt paljon. 

Kukaan lääkäri ei tähän ole juuta eikä jaata osannut sanoa. Vuosia nyt syönyt thyroxinia.

Tarkistuta T3-V arvo. Voi olla, että maksasi ei kykene muuntamaan tyroksiinia T3:ksi ja kilpirauhasesi ei kykene tuottamaan T3:a.

Käy Synlabissa, sinne ei tarvitse edes lähetettä.

Suomessa enemmistö lääkäreistä ei tunnista T3:a ja  sen tärkeyttä, siksi sitä ei mitata. 

Vierailija
18/18 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

MITEN te lääkkeenne syötte? Siitä ei sanota pakkausselosyeessa eikä lääkäri neuvo (tai edes usko että pitäisi), mutta se pitää ottaa tyhjään vatsaan vähintään tuntia ennen hyvin kevyttä aamiaista. Ja sillä aamiaisella ei syödä mitään maitoa. Vasta joskus iltapäivällä voi syödä tukevammin.

Tällä on oikeasti väliä - näin se lääke ehtii imeytyä kunnolla.

Numerolla 16 on varmaan liian iso annostus lääkkeessä. Näin saa yhdistettyvajaatoiminnan labrat ja  liikatoiminnan oireet

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kaksi