G: miten onnistuit laihduttamaan 30kg? Olen nyt 7 vuotta yrittänyt ja en enää jaksaisi jatkuvia pettymyksiä. Aina vaan jojoilua +-3 kg :(
Ikää 37 ja painoa noin 100kg
Pituus 161cm.
Olen yrittänyt kaikkia maailman dieettejä sekä elämäntapamuutosta, ei ole muuttunut
Kommentit (128)
—-karrageenin, natriumglutamaatin, leivinhiivan, aspartaamin, siemenöljyt sekä goitrogeeniset kasvit.—-
Tämä voi olla tyhmä kysymys, mutta mitä nup on? Mikä ja missä on karrageenia? Ja mitä nup ihme kasvikset on?
T myös 167cm mutta 89kg
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vinkkini ap:lle on, että sinun on löydettävä riittävä motivaatio elämäntapamuutokseen. Ulkonäkö ei useinkaan ole tarpeeksi vahva syy.
Ja kalorien laskenta harvoin toimii, sillä ihmisillä ja etenkin lihavilla on tapana kaunistella syömisiä (fakta). Eli toimii todella harvoilla ja harva jaksaa laskea jokaisesta suupalasta kalorit.
Laihdutus on nähtävä pysyvänä muutoksena, ei kuurina. Miksi muuten suurin osa saisi kilonsa takaisin? Vain totaalinen ajatuksien muutos syömiseen ja ruokaan auttaa.
Terveys ei vaan motivoi.
Jos olisin laiha ja verenpaine pilvissä, diabetes, polvet rikki jne
Niin olisin onnellinen!
Nyt olen terve mutta ruma
Ap
Olen 168, 50kg: ei vaivaa korkeasta verenpaineesta, diabeteksestä, nivelrikoista..
Sulla on ylipainoa niin paljon, että ottaisin sinuna tosissanisen, ettet kauaa terveenä pysy.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki kunnia karppaamalla laihtuville, mutta pitää ymmärtää myös se, ettei kaikki tykkää rasvan mausta, paljosta proteiinista, sianlihasta jne., eikä ne kaikkien elimistöllekään suurina määrinä käy. Vatsan toiminnan muutoksia, finnejä, päänsärkyä ym. Kolesteroleista puhumattakaan. Ihmisen elimistö on kehittynyt pitkän ajan kuluessa sekasyöjäksi, niin näillä mennään, mutta vähemmillä määrillä, ja toki painopistettä kasviksiin ja vähän käsiteltyihin ruokiin suuntaamalla.
Karppaus on sekasyömistä, eikä siinä syödä sen enempää proteiinia kuin suositusruokavaliossakaan. Rasvaa syödään sen verran, ettei ole aterioiden välissä nälkä. Kolesteroliarvot yleensä laskevat, kun paino putoaa, varsinkin se tärkein sv-tautimittari eli triglyt. Itse pidän eniten broilerista ja kalasta, toki syön joskus possuakin. Voin syödä myös täysin kasviksista valmistetun aterian, jos se hyvin valmistettu ja herkullinen. Kasviskarppaminenkin on mahdollista. Kasviksilla nimenomaan korvataan ne huonot hiilarit.
Tällä tavalla laihduin 20 vuotta sitten 20 kiloa neljässä kuukaudessa. Ei ole ollut tarvetta vaihtaa tätä elämäntapaa.
Oletko käynyt verikokeissa? Kilpirauhasen vajaatoiminta, anemia, diabetes ja keliakia ovat hyvin yleisiä perussairauksia Suomessa. Ne kannattaa poissulkea.
Minä kävin juurikin 30kg ylipainon vuoksi lihavuusleikkauksessa. Kannatti.
Moikka!
Täällä yksi joka laihduttaa nyt onnistuneesti ensimmäistä kertaa elämässään! Ennen oon aina ollut nälkä kuurilla ja sitten sortunut entistä pahemmin.
Kävin lääkärissä joka otti painon (en vuosiin ollut halunnut vaa'alle) ja luku oli ihan hirveä. Sanoin siinä että en niinkään koe että tarvitsisin ravitsemusterapeutin apua vaan ennemminkin keskusteluapua, psykologian puolelta. Ei mennyt montaa päivää niin mulle soitti psykiatrian puolelta painonpudotukseen erikoistunut psykologi.
Ja se on todellakin auttanut! Paljon käydään ihan käytännön asioita kuten ateriarytmi ja mitä syödä, ja miten ihmisen biologia syömisen suhteen toimii, mutta sitten myös sitä tunnesyömistä. Nyt oon laihtunut 2,5 kuukaudessa 11 kg. Loppuvuodesta pitäisi olla täynnä 20-25 kg. Ja tämä kaikki siis julkisella puolella, ei ole maksanut itselleni mitään.
Eli mun vinkit:
- syö kolmen tunnin välein
- Sokerilakko alkuun väh. 30 päivää (se oli raskainta koko projektissa)
- Älä syö jalosteita. (ei lohipullia, vaan lohta. Palleromuoto tehdään rasvalla. Älä syö lenkkimakkaraa vaan kinkkua)
- syö reilusti jo lounaalla, älä säästele kaloreita iltaan
- metformiini-lääkitys
- Meskanen : pysäytä tunnesyöminen-kirja, jos ruokasuhteessa on haasteita
- mieleistä liikuntaa jaksamisen mukaan (aineenvaihdunta pysyy käynnissä, ei tarvi olla hullua hikijuoksua)
Oletko työelämässä? 30kg on niin paljon että kannattaa olla työterveyteen yhteydessä mitä on tarjolla työterveydenhoitajalta/ravitsemustetapeutilta. Joissakin työpaikoilla näitä painonhallintakursseja järjestetään työajan ulkopuolella mutta työnantajan piikkiin