Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

G: miten onnistuit laihduttamaan 30kg? Olen nyt 7 vuotta yrittänyt ja en enää jaksaisi jatkuvia pettymyksiä. Aina vaan jojoilua +-3 kg :(

Vierailija
03.05.2022 |

Ikää 37 ja painoa noin 100kg
Pituus 161cm.

Olen yrittänyt kaikkia maailman dieettejä sekä elämäntapamuutosta, ei ole muuttunut

Kommentit (128)

Vierailija
41/128 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selittäkää joku viisaampi pliis mulle, että mihin perustuu tuo, ettei liikunnalla saisi laihduttettua?

Jos oletetaan että päivässä nautittu kalorimäärä on vaikka n.1800, perusaineenvaihdunnan verran.

Jos siihen harrastaa liikuntaa päälle vaikka 500 kcal edestä, niin eikös se luo aika hyvän kalorivajeen ja paino tippuu.

Osaisiko joku selittää, mihin perustuu tuo väite, ettei liikunta auta merkittävästi painon pudotuksessa?

https://dynamic.hs.fi/a/2022/liikuntaeilaihduta/

J

os ihminen olisi kone, paino kyllä putoaisi liikkumalla. Kun kaloreita kuluisi enemmän kuin niitä tulee, laihtumista ei voisi estää. Päivittäisessä kalorienkulutuksessa olisi myös valtavasti yksilöllisiä eroja – paljon liikkuvat polttaisivat päivän mittaan enemmän kaloreita kuin sohvaperunat. Ihmisillä näin ei kuitenkaan ole.

Pontzer kertoo kirjassaan Burn: The Misunderstood Science of Metabolism, miten hän törmäsi konemetaforan vajavaisuuteen omassa tutkimuksessaan.

Vuonna 2009 hän alkoi kollegoidensa kanssa mitata Tansaniassa elävien metsästäjä-kerääjien, hadzojen, aineenvaihduntaa. Hadzat liikkuvat erittäin paljon, yhdessä päivässä yhtä paljon kuin keskimääräinen länsimaalainen liikkuu viikossa.

Tästä syystä Pontzer oletti, että hadzojen päivittäinen energiankulutus – kalorinkulutuksella mitattuna – olisi huomattavasti suurempi kuin länsimaalaisilla. Mittaukset kertoivat kuitenkin toista.

Hadzat eivät energiankulutukseltaan juuri eronneet tutkimuksen verrokkeina toimineista yhdysvaltalaisista, japanilaisista, hollantilaisista ja briteistä. Vaikka hadzat liikkuivat monin verroin enemmän kuin länsimaalaiset, päivän päätteeksi heidän kalorinkulutuksensa oli samaa luokkaa kuin teollistuneiden maiden asukkailla...

Vielä kovempaan rääkkiin pantiin joukko ylipainoisia nuoria 1990-luvun lopulla yhdysvaltalaisessa Midwest-tutkimuksessa. Osa nuorista teki harjoituksia, jotka kuluttivat 2000 kilokaloria viikossa 16 kuukauden ajan. Tällä kalorinkulutuksella osanottajien painon olisi pitänyt pienentyä noin 18 kiloa.

Miesten paino kuitenkin putosi vain neljä kiloa, joista suurin osa tutkimuksen ensimmäisten kuukausien aikana. Vaikka nuoret miehet siis jatkoivat ahkeraa hikiliikuntaa vielä kuukausia, heidän painoonsa se ei enää vaikuttanut. Vielä tyrmistyttävämpiä olivat naisten tulokset. Kaikesta liikunnasta huolimatta heidän painonsa ei laskenut lainkaan.

Tulokset yllättivät: Mitä rivakampaa liikuntaa ihmiset harrastivat, sitä hitaammin kaloreita paloi lepoaineenvaihdunnassa. Jos normaalipainoinen ihminen kulutti päivän aikana sata ylimääräistä kilokaloria, hänen lepoaineenvaihduntansa kulutti 30 kilokaloria vähemmän.

Suuri kiitos vastauksesta. Silti en vaan maalaisjärjellä käsitä,miten se voi mennä noin.

Oman kokemukseni mukaan ei menekään. Itse olen laihtunut nimenomaan liikkumalla.

Vierailija
42/128 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selittäkää joku viisaampi pliis mulle, että mihin perustuu tuo, ettei liikunnalla saisi laihduttettua?

Jos oletetaan että päivässä nautittu kalorimäärä on vaikka n.1800, perusaineenvaihdunnan verran.

Jos siihen harrastaa liikuntaa päälle vaikka 500 kcal edestä, niin eikös se luo aika hyvän kalorivajeen ja paino tippuu.

Osaisiko joku selittää, mihin perustuu tuo väite, ettei liikunta auta merkittävästi painon pudotuksessa?

Liikunta polttaa todella vähän kaloreita, vähemmän kuin moni olettaisi. Liikkuminen myös lisää ruokahalua, joten ahmimiseen taipuvaisella joka alkaakin liikkua enemmän tulee todennäköisesti ennemmin tai myöhemmin retkahdus. Helpompaa vain jättää se 500kcal syömättä kuin "ansaita" se rehkimällä hiki hatussa nälissään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/128 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten te paljon laihduttaneet sidotte löysät nahat ympäriltä ne. Entä jääky löysä löllö ällötys häpykummulla. Oksensin suuhuni kun edes kirjoitin tuon.

No kerro ihmeessä. Kiinnitätkö nätisti rusetilla vai vedätkö umpisolmun?

Vierailija
44/128 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entisenä läskinä sulle annoin neuvoja, mutta alapeukutit kaikki mun antamat neuvot edellisessä ketjussa, joten et taida olla valmis luopumaan läskeistäsi. Parempi että hyväksyt itsesi tuollaisenaan tai alat hommiin. Mitä enemmän sitä läskiä on, sitä helpommin se irtoaa kun nyt laitat sen ruokavalion kuntoon.

Jos et ymmärrä ruokavalion päälle mitään, niin palkkaa pt, mutta edelleenkin painotan sitä, että älä palkkaa mitään itseoppinutta pyllistelijää, joka läskikammoisena itsekin pelkää liiallista kalorinsaantia ja syö kuin taapero vaikka treenaa kuin miehet.

Olen 2x palkannut pt:n, kummallakaan kerralla ei motivoinut tarpeeksi enkä onnistunut noudattamaan ohjelmaa

Meni yhteensä 900e hukkaan

AP

Niin. Edellisessä ketjussa mainitsit pt:n nimen ja sanoin sinulle missä syy. Tällä pt:llä ei ole tarpeeksi ammattitaitoa ja hän myy kaikille samaa kuraa eri muodossa vaikka jokainen on yksilö. Saattahan se näilläkin neuvoilla paino joillakin pudota, mutta sitten ne tuleekin takaisin, kun lähdetään siitä dieetiltä lipsumaan takaisin siihen entiseen muutaman kilon pudottamisen jälkeen.

Palkkaat sellaisen pt:n jolle raportoit jokaisen suupalan ja joka seuraa sun edistymistä ihan jatkuvasti. Mainitsemasi pt on tunnettu siitä, että myy liukuhihnatyyliin asiakkailleen treeni ja ruokavalioita seuraamatta asiakkaan edistystä. Hän kyllä mielellään postaa kuvia näistä asiakkaistaan omaan ig:hen silloin kun se edistää hänen myyntiään ja antaa ymmärtää, että on ollut niin mukana tässä projektissa vaikka totuus on ihan muuta.

Vierailija
45/128 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä gramman tarkkuudella kirjaa siitä mitä syöt. Useimmat laiharit epäonnistuu siihen, että syödään paljon enemmän kuin kuvitellaan. Annoskoot ovat suurempia kuin arvioidaan, syödään tarpeettomia välipaloja ja lipsutaan herkuttelemaan.

Vierailija
46/128 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikunta polttaa todella vähän kaloreita, vähemmän kuin moni olettaisi. Liikkuminen myös lisää ruokahalua, joten ahmimiseen taipuvaisella joka alkaakin liikkua enemmän tulee todennäköisesti ennemmin tai myöhemmin retkahdus. Helpompaa vain jättää se 500kcal syömättä kuin "ansaita" se rehkimällä hiki hatussa nälissään.

Kiitos vastauksesta!

Vierailija
47/128 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietit, millainen tavoitepainon loppuelämän ruokavalio on. Sen pitää siis olla monipuolinen ja sisältää kaloreita sen verran, että sillä ylläpitää sitä 70 kilon massaa. Lisäksi sen pitää olla sinun mielestäsi maistuva, jotta jaksat SITOUTUA siihen loppuelämäksesi. 

Vierailija
48/128 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietit, millainen tavoitepainon loppuelämän ruokavalio on. Sen pitää siis olla monipuolinen ja sisältää kaloreita sen verran, että sillä ylläpitää sitä 70 kilon massaa. Lisäksi sen pitää olla sinun mielestäsi maistuva, jotta jaksat SITOUTUA siihen loppuelämäksesi. 

No tämä nykyinen ruokavalio on sellainen, jota voisin noudattaa loppuelämäni, ei ongelmaa.

Mutta mutta, sillä ei laihdu, vaan paino pysyy tässä vajaassa 100 kilossa. Ei mikään hyvä paino reilu 160 senttiselle.

Ap

Vierailija
49/128 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten te paljon laihduttaneet sidotte löysät nahat ympäriltä ne. Entä jääky löysä löllö ällötys häpykummulla. Oksensin suuhuni kun edes kirjoitin tuon.

Laihduin sen verran maltillisella tahdilla, että nahka kutistui siinä samalla. Nopea laihtuminen jättää juuri sitä löysää nahkaa. Ja tietysti kudostyyppi vaikuttaa myös.

Vierailija
50/128 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entisenä läskinä sulle annoin neuvoja, mutta alapeukutit kaikki mun antamat neuvot edellisessä ketjussa, joten et taida olla valmis luopumaan läskeistäsi. Parempi että hyväksyt itsesi tuollaisenaan tai alat hommiin. Mitä enemmän sitä läskiä on, sitä helpommin se irtoaa kun nyt laitat sen ruokavalion kuntoon.

Jos et ymmärrä ruokavalion päälle mitään, niin palkkaa pt, mutta edelleenkin painotan sitä, että älä palkkaa mitään itseoppinutta pyllistelijää, joka läskikammoisena itsekin pelkää liiallista kalorinsaantia ja syö kuin taapero vaikka treenaa kuin miehet.

Olen 2x palkannut pt:n, kummallakaan kerralla ei motivoinut tarpeeksi enkä onnistunut noudattamaan ohjelmaa

Meni yhteensä 900e hukkaan

AP

Niin. Edellisessä ketjussa mainitsit pt:n nimen ja sanoin sinulle missä syy. Tällä pt:llä ei ole tarpeeksi ammattitaitoa ja hän myy kaikille samaa kuraa eri muodossa vaikka jokainen on yksilö. Saattahan se näilläkin neuvoilla paino joillakin pudota, mutta sitten ne tuleekin takaisin, kun lähdetään siitä dieetiltä lipsumaan takaisin siihen entiseen muutaman kilon pudottamisen jälkeen.

Tässä pt:ssä ei ollut mitään vikaa, hänen avullaan sadat ihmiset ovat laihtuneet.

Vika oli minussa molemmilla kerroilla, heitin hanskat tiskiin muutaman päivän jälkeen. Ap

Vierailija
51/128 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastuin krooniseen suolistosairauteen niin että ruokahalu tuhoutui täysin ja varmaan ravinnon imeytyminenkin huonontui.

Vierailija
52/128 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki kunnia karppaamalla laihtuville, mutta pitää ymmärtää myös se, ettei kaikki tykkää rasvan mausta, paljosta proteiinista, sianlihasta jne., eikä ne kaikkien elimistöllekään suurina määrinä käy.  Vatsan toiminnan muutoksia, finnejä, päänsärkyä ym.  Kolesteroleista puhumattakaan. Ihmisen elimistö on kehittynyt pitkän ajan kuluessa sekasyöjäksi, niin näillä mennään, mutta vähemmillä määrillä, ja toki painopistettä kasviksiin ja vähän käsiteltyihin ruokiin suuntaamalla.

Vierailija
53/128 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on vaikeuksia ymmärtää sitä kalorimäärää jonka laihduttaessa saisi syödä. Olen 175cm 110kg mies ja suoraan sanottuna en tiedä mikä on se kalorimäärä joka pitäisi syödä. Tuntuu että se pitäisi olla päivittäin 1200 tai alle, että jotain muutosta painossa tapahtuisi. Tuo on kuitenkin aika pieni kalorimäärä. Joidenkin laskureiden ja kaavojen mukaan mun pitäisi pystyä syömään yli 1500 päivässä. Joidenkin kaavojen mukaan jopa 2000 niin laihtuisin..

Mikä tuossa on niin vaikea ymmärtää? Kalorilaskureita on netti täynnä. Rääkkidieetillä laihdut nopeampaa mutta ei jotain 1500 kaloria kukaan jaksa paria viikkoa pidempään ja jo perusaineenvaihduntasi on jo enemmän kuin tuo. Elämäntapamuutos ja puoli kiloa kasviksia ja hyviä proteiineja ja roskaruuat minimiin niin paino putoaa.

Vierailija
54/128 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihtuminen on, kuten raitistuminen tai tupakan lopetus, sisäisen tutkiskelun tuloksena kypsynyt päätös, joka tuo siihen sen vakaumuksellisen tahdonvoiman.  Elämäntapamuutos.  Mahdonta pinnallisesti muutaman tunnin someselailun jälkeen, tyytymättömänä vaikka vain kiristäviin vaatteisiinsa, kuvitella, että siihen on joku oikotie konstilla tai niksillä.  

Vierailija
55/128 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.vauva.fi/keskustelu/4301281/laihdutuslaakkeen-ozempic-saxen…

tossa vinkki, ota selvää soveltuuko sulle

Ozempiciä olin tulossa itsekin suosittelemaan. Hinta on suolainen, mutta sillä laihduin 133kg - > normaalipainoon ilman minkäänlaista väsytystaistelua ruokahimojen kanssa. Pystyin suunnittelemaan ruokani terveelliseksi ja annoskoot pienenivät itsekseen ihan älyttömästi.

Vierailija
56/128 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä te ootte syönyt että pääsette ton kokoseksi? Oon 40v painan 70 ja pituus 178. Mun päivän ruoat esimerkkinä on

Aamupala. 2 munaa, ruisleipä päällisillä, kahvi, mandariini, banaani.

Lounas. Kanaa riisiä currykastike, salaatti, kivennäisvettä

Päivällinen. Kasvissosekeitto, omena, leipä, kivennäisvesi

Iltapala avokado, salaatti, risifrutti, kourallinen cashewpähkinöitä, kuppi teetä.

Noudata tälläistä niin varmasti laihdut.

No, mä olen 173 cm ja 74 kiloa. Harrastan triathlonia, enkä voi syödä tuollaisia määriä lihoamatta.

Vierailija
57/128 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaava laihtumisen: 80% ruokavaliosta ja 20% liikunnasta.

Vierailija
58/128 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikunta lisää myös näläntunnetta, joten tulee helposti syötyä hiukan enemmän. Lisäksi 500 kcalin eteen saa tehdä ihan kunnon treenin, joten ei sitä kannata päivittäin tehdä (elimistä tarvitsee myös palautumista). Helpompaa on muuttaa syömisiä. Liikunta toki tukee projektia.

Vierailija
59/128 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki kunnia karppaamalla laihtuville, mutta pitää ymmärtää myös se, ettei kaikki tykkää rasvan mausta, paljosta proteiinista, sianlihasta jne., eikä ne kaikkien elimistöllekään suurina määrinä käy.  Vatsan toiminnan muutoksia, finnejä, päänsärkyä ym.  Kolesteroleista puhumattakaan. Ihmisen elimistö on kehittynyt pitkän ajan kuluessa sekasyöjäksi, niin näillä mennään, mutta vähemmillä määrillä, ja toki painopistettä kasviksiin ja vähän käsiteltyihin ruokiin suuntaamalla.

Mistä käsitys, että karppaaminen perustuisi paljoon proteiiniin? Rasva on se energianlähde, jolla hiilarit korvataan, liika proteiini lihottaa.

Vierailija
60/128 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vhh ja pätkäpaasto ja tunnin lenkit aamuin illoin