G: miten onnistuit laihduttamaan 30kg? Olen nyt 7 vuotta yrittänyt ja en enää jaksaisi jatkuvia pettymyksiä. Aina vaan jojoilua +-3 kg :(
Ikää 37 ja painoa noin 100kg
Pituus 161cm.
Olen yrittänyt kaikkia maailman dieettejä sekä elämäntapamuutosta, ei ole muuttunut
Kommentit (128)
Miten te paljon laihduttaneet sidotte löysät nahat ympäriltä ne. Entä jääky löysä löllö ällötys häpykummulla. Oksensin suuhuni kun edes kirjoitin tuon.
Onko tämä jo aloittajan viides ruikutus samasta aiheesta? Kaikki vinkit on jo annettu, moneen kertaan.
Lopeta spämmäys.
Vierailija kirjoitti:
Mitä te ootte syönyt että pääsette ton kokoseksi? Oon 40v painan 70 ja pituus 178. Mun päivän ruoat esimerkkinä on
Aamupala. 2 munaa, ruisleipä päällisillä, kahvi, mandariini, banaani.
Lounas. Kanaa riisiä currykastike, salaatti, kivennäisvettä
Päivällinen. Kasvissosekeitto, omena, leipä, kivennäisvesi
Iltapala avokado, salaatti, risifrutti, kourallinen cashewpähkinöitä, kuppi teetä.
Noudata tälläistä niin varmasti laihdut.
Miksi itsensä pitäisi tappaa iltapalalla?
Vierailija kirjoitti:
Mitä te ootte syönyt että pääsette ton kokoseksi? Oon 40v painan 70 ja pituus 178. Mun päivän ruoat esimerkkinä on
Iltapala avokado, salaatti, risifrutti, kourallinen cashewpähkinöitä, kuppi teetä.
Minä en tuollaisella laihtuis ikinä. Lihoisin tuollaisella ruokavaliolla. Kaikki ei ole samanlaisia kuin sinä.
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä jo aloittajan viides ruikutus samasta aiheesta? Kaikki vinkit on jo annettu, moneen kertaan.
Lopeta spämmäys.
On tainut sillä 36-vuotialla iäkkäällä olla synttärit, kun nyt se on jo 37.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on vaikeuksia ymmärtää sitä kalorimäärää jonka laihduttaessa saisi syödä. Olen 175cm 110kg mies ja suoraan sanottuna en tiedä mikä on se kalorimäärä joka pitäisi syödä. Tuntuu että se pitäisi olla päivittäin 1200 tai alle, että jotain muutosta painossa tapahtuisi. Tuo on kuitenkin aika pieni kalorimäärä. Joidenkin laskureiden ja kaavojen mukaan mun pitäisi pystyä syömään yli 1500 päivässä. Joidenkin kaavojen mukaan jopa 2000 niin laihtuisin..
Oletko varma, että lasket kalorit oikein? Itse laihduin Fitfarmin ketolla kymmenen kiloa parissa kuussa, kun noudatin ohjeita ja söin reilut 1600 kCal päivässä. Itse olen arvionut todennäköisesti aina syömäni ruokamäärät väärin, koska en onnistunut ikinä laihtumaan. Minun lähtöpaino oli 92 kg, joten ei sinunkaan kyllä tarvitse 1200 kCal per päivä kitkutella. Minullakin on vielä matkaa tavoitepainoon ja ajettelin ottaa tässä pian saman kuurin uudelleen, kun olen saanut pidettyä uuden painoni jo useamman kuukauden ajan pitämällä annoskoot ja hiilarimäärät kohtuullisina. Mitään maksullista ohjaustahan ei välttämättä tarvitse, mutta vaaka on hyvä olla apuna ainkain alussa.
Vierailija kirjoitti:
Syö vain elintarvikkeita, jotka ovat alkuperäistilassa. Sillä pääset jo pitkälle. Ei mitään valmisruokia, -kastikkeita, -jauheita. Kalorit n. 1500 päivässä. Liiku päivittäin kiihdyttääksesi aineenvaihduntaa.
Toisaalta valmisruokapakkauksissa on tarkat kalorimäärät ja muut sisällöt valmiina. Laihdutusvaiheessa niitä on helppo käyttää apuna, niin oppii hahmottamaan päivittäistä energiansaantia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syö vain elintarvikkeita, jotka ovat alkuperäistilassa. Sillä pääset jo pitkälle. Ei mitään valmisruokia, -kastikkeita, -jauheita. Kalorit n. 1500 päivässä. Liiku päivittäin kiihdyttääksesi aineenvaihduntaa.
Toisaalta valmisruokapakkauksissa on tarkat kalorimäärät ja muut sisällöt valmiina. Laihdutusvaiheessa niitä on helppo käyttää apuna, niin oppii hahmottamaan päivittäistä energiansaantia.
Tuo on tavallaan hyvä vinkki, mutta ei ole järkevää syödä niin hiilaripitoisesti kuin edulliset einekset ovat. Kasviksia, proteiinia ja rasvaa, niillä saa lihaksetkin säilymään paremmin kuin laihduttamalla pelkkiä kalorimääriä tuijottaen.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on vaikeuksia ymmärtää sitä kalorimäärää jonka laihduttaessa saisi syödä. Olen 175cm 110kg mies ja suoraan sanottuna en tiedä mikä on se kalorimäärä joka pitäisi syödä. Tuntuu että se pitäisi olla päivittäin 1200 tai alle, että jotain muutosta painossa tapahtuisi. Tuo on kuitenkin aika pieni kalorimäärä. Joidenkin laskureiden ja kaavojen mukaan mun pitäisi pystyä syömään yli 1500 päivässä. Joidenkin kaavojen mukaan jopa 2000 niin laihtuisin..
Todennäköisesti laihtuisitkin. Ruokavalio kuntoon ja kävelylenkille. Kyllä se siitä. Siis jos haluat laihduttaa.
Vierailija kirjoitti:
Lopeta spämmäys.
Tämä on taas näitä keksikää mulle oikotie onneen tyyppi. Neuvoin häntä toisessa ketjussa mutta tekosyitä keksii aina vain, koska ei oikeasti ole itsekuria aloittaa edes.
Lopetin laihduttamisen ja itseni punnitsemisen ja mittaamisen. Keskityin stressin hallintaan, hyviin yöuniin ja kiinnitin ruokavaliossa huomiota siihen, että se tukee hyvinvointia pahoinvoinnin sijaan. Aika äkkiä hoksasin, että monet kropan krempat johtui siitä mitä syön. Poistin ruokavaliosta gluteenin, lisätyn sokerin, karrageenin, natriumglutamaatin, leivinhiivan, aspartaamin, siemenöljyt sekä goitrogeeniset kasvit.
Nykyään syön pääasiassa rasvaista lihaa ja sisäelimiä, juustoja, kermaa, munia, voita, kasviksia, marjoja, hedelmiä.
Lähtöpaino oli 12 vuotta sitten jotain 100kg paikkeilla, nykyään arviolta 70kg, en omista vaakaa niin en tarkkaan tiedä. Punnitsen itseni joskus uimahallissa. Pituutta 167cm.
Vierailija kirjoitti:
Miten te paljon laihduttaneet sidotte löysät nahat ympäriltä ne. Entä jääky löysä löllö ällötys häpykummulla. Oksensin suuhuni kun edes kirjoitin tuon.
Jos on päästänyt itsensä niin lihavaksi, että nahkaa löytyy kuin Sharpei koiralta konsanaan, niin leikkaus on ainoa vaihtoehto. Jos nahkaa ei ole liiaksi, niin muotoilevat alusvaatteet auttavat hieman.
Entisenä läskinä sulle annoin neuvoja, mutta alapeukutit kaikki mun antamat neuvot edellisessä ketjussa, joten et taida olla valmis luopumaan läskeistäsi. Parempi että hyväksyt itsesi tuollaisenaan tai alat hommiin. Mitä enemmän sitä läskiä on, sitä helpommin se irtoaa kun nyt laitat sen ruokavalion kuntoon.
Jos et ymmärrä ruokavalion päälle mitään, niin palkkaa pt, mutta edelleenkin painotan sitä, että älä palkkaa mitään itseoppinutta pyllistelijää, joka läskikammoisena itsekin pelkää liiallista kalorinsaantia ja syö kuin taapero vaikka treenaa kuin miehet.
Selittäkää joku viisaampi pliis mulle, että mihin perustuu tuo, ettei liikunnalla saisi laihduttettua?
Jos oletetaan että päivässä nautittu kalorimäärä on vaikka n.1800, perusaineenvaihdunnan verran.
Jos siihen harrastaa liikuntaa päälle vaikka 500 kcal edestä, niin eikös se luo aika hyvän kalorivajeen ja paino tippuu.
Osaisiko joku selittää, mihin perustuu tuo väite, ettei liikunta auta merkittävästi painon pudotuksessa?
Vierailija kirjoitti:
Mä olen 161 cm, 122 kg. Esim eilisen syömiset:
Aamupala klo 12: Kaurapuuroa, marjoja, raejuustoa. Päälle kahvit jonka kanssa jäätelöpuikko.
Lounas klo 17: Halloumisalaattia, leipäviipale, kevytcolaa
Välipala klo 19: Pala leipäjuustoa
Päivällinen klo 21: Uunikirjolohta, lohkoperunioita, salaattia, jälkkäriksi pieni suklaapatukka
Vierailija kirjoitti:
Entisenä läskinä sulle annoin neuvoja, mutta alapeukutit kaikki mun antamat neuvot edellisessä ketjussa, joten et taida olla valmis luopumaan läskeistäsi. Parempi että hyväksyt itsesi tuollaisenaan tai alat hommiin. Mitä enemmän sitä läskiä on, sitä helpommin se irtoaa kun nyt laitat sen ruokavalion kuntoon.
Jos et ymmärrä ruokavalion päälle mitään, niin palkkaa pt, mutta edelleenkin painotan sitä, että älä palkkaa mitään itseoppinutta pyllistelijää, joka läskikammoisena itsekin pelkää liiallista kalorinsaantia ja syö kuin taapero vaikka treenaa kuin miehet.
Olen 2x palkannut pt:n, kummallakaan kerralla ei motivoinut tarpeeksi enkä onnistunut noudattamaan ohjelmaa
Meni yhteensä 900e hukkaan
AP
Vierailija kirjoitti:
Selittäkää joku viisaampi pliis mulle, että mihin perustuu tuo, ettei liikunnalla saisi laihduttettua?
Jos oletetaan että päivässä nautittu kalorimäärä on vaikka n.1800, perusaineenvaihdunnan verran.Jos siihen harrastaa liikuntaa päälle vaikka 500 kcal edestä, niin eikös se luo aika hyvän kalorivajeen ja paino tippuu.
Osaisiko joku selittää, mihin perustuu tuo väite, ettei liikunta auta merkittävästi painon pudotuksessa?
https://dynamic.hs.fi/a/2022/liikuntaeilaihduta/
J
os ihminen olisi kone, paino kyllä putoaisi liikkumalla. Kun kaloreita kuluisi enemmän kuin niitä tulee, laihtumista ei voisi estää. Päivittäisessä kalorienkulutuksessa olisi myös valtavasti yksilöllisiä eroja – paljon liikkuvat polttaisivat päivän mittaan enemmän kaloreita kuin sohvaperunat. Ihmisillä näin ei kuitenkaan ole.
Pontzer kertoo kirjassaan Burn: The Misunderstood Science of Metabolism, miten hän törmäsi konemetaforan vajavaisuuteen omassa tutkimuksessaan.
Vuonna 2009 hän alkoi kollegoidensa kanssa mitata Tansaniassa elävien metsästäjä-kerääjien, hadzojen, aineenvaihduntaa. Hadzat liikkuvat erittäin paljon, yhdessä päivässä yhtä paljon kuin keskimääräinen länsimaalainen liikkuu viikossa.
Tästä syystä Pontzer oletti, että hadzojen päivittäinen energiankulutus – kalorinkulutuksella mitattuna – olisi huomattavasti suurempi kuin länsimaalaisilla. Mittaukset kertoivat kuitenkin toista.
Hadzat eivät energiankulutukseltaan juuri eronneet tutkimuksen verrokkeina toimineista yhdysvaltalaisista, japanilaisista, hollantilaisista ja briteistä. Vaikka hadzat liikkuivat monin verroin enemmän kuin länsimaalaiset, päivän päätteeksi heidän kalorinkulutuksensa oli samaa luokkaa kuin teollistuneiden maiden asukkailla...
Vielä kovempaan rääkkiin pantiin joukko ylipainoisia nuoria 1990-luvun lopulla yhdysvaltalaisessa Midwest-tutkimuksessa. Osa nuorista teki harjoituksia, jotka kuluttivat 2000 kilokaloria viikossa 16 kuukauden ajan. Tällä kalorinkulutuksella osanottajien painon olisi pitänyt pienentyä noin 18 kiloa.
Miesten paino kuitenkin putosi vain neljä kiloa, joista suurin osa tutkimuksen ensimmäisten kuukausien aikana. Vaikka nuoret miehet siis jatkoivat ahkeraa hikiliikuntaa vielä kuukausia, heidän painoonsa se ei enää vaikuttanut. Vielä tyrmistyttävämpiä olivat naisten tulokset. Kaikesta liikunnasta huolimatta heidän painonsa ei laskenut lainkaan.
Tulokset yllättivät: Mitä rivakampaa liikuntaa ihmiset harrastivat, sitä hitaammin kaloreita paloi lepoaineenvaihdunnassa. Jos normaalipainoinen ihminen kulutti päivän aikana sata ylimääräistä kilokaloria, hänen lepoaineenvaihduntansa kulutti 30 kilokaloria vähemmän.
Laskin kaloreita ja poljin kuntopyörää. Lähtöpaino olikin toki 130 kiloa, joten 30 kiloa sai pois melko helposti. Mitä hoikemmaksi ihminen käy, sitä tiukemmin kaloreita täytyy vahtia, siksi 95 alapuolelle pääseminen on haastavampaa kuin 115.
Mulle tosiaan kalorien laskeminen on toimiva keino. Itseni ja tarpeideni "kuulosteleminen" johtaa lähinnä siihen, että syön mitä huvittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 2x palkannut pt:n, kummallakaan kerralla ei motivoinut tarpeeksi enkä onnistunut noudattamaan ohjelmaa
Meni yhteensä 900e hukkaan
AP
Niin. Edellisessä ketjussa mainitsit pt:n nimen ja sanoin sinulle missä syy. Tällä pt:llä ei ole tarpeeksi ammattitaitoa ja hän myy kaikille samaa kuraa eri muodossa vaikka jokainen on yksilö. Saattahan se näilläkin neuvoilla paino joillakin pudota, mutta sitten ne tuleekin takaisin, kun lähdetään siitä dieetiltä lipsumaan takaisin siihen entiseen muutaman kilon pudottamisen jälkeen.
Tuolla kaavalla voi laskea perusaineenvaihdunnan ja aktiivisuustason vaatimat kalorit. Kaavaan voi heittää tavoitepainon ja katsoa kuinka paljon "uusi minä" voi syödä.
Perusaineenvaihdunnan laskeminen
Aikuisen henkilön perusaineenvaihdunta (kJ/vrk) voidaanFogelholmin(1999)mukaan arvioida seuraavasti (paino = kg):
PAV (miehet) = 4,18 x (879 + 10,2 x paino)
PAV (naiset) = 4,18 x (795 + 7,18 x paino)
Kyseisen 92-kiloisen mieshenkilön perusaineenvaihdunta lasketaan siis seuraavasti: 4,18 x (879 + 10,2 x 92) = n. 7600 kJ/vrk (n. 1800 kcal/vrk) Kokonaisenergiankulutus lasketaan kaavasta aktiivisuustaso x perusaineenvaihdunta.
Kyseisen henkilön aktiivisuustasoksi arvioisin 1,7 (kohtalainen) eli kokonaisaineenvaihdunta lasketaan seuraavasti: 1,7 x 7600 kJ/vrk = n. 12920 kJ/vrk (n. 3090 kcal/vrk)
Eri aktiivisuustasot ovat :
kevyt =1,3 (kevyt työ, ei lainkaan vapaa-ajan aktiivisuutta)
tavallinen=1,5 (kevyt työ , jonkin verran vapaa-ajan aktiivisuutta)
kohtalainen=1,7 (kevyt työ ja kuntoliikuntaa tai keskiraskas työ)
kova= 2,0 (päivittäinen kova liikunta tai fyysisesti raskas työ)
erittäin kova >=2,2