Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vieraat, jotka eivät kutsuilla syö mitään

Vierailija
02.05.2022 |

Onko teidän mielestä epäkohteliasta, jos kutsuvieras ei juhlissa syö mitään? Eilen oli lapsen syntymäpäivillä pari vierasta, jotka eivät maistaneet mitään. En nyt loukkaanut siitä heille, mutta itsestäni tuntuu ikävältä, kun itse on leiponut kakkuja ja hankkinut muuta tarjottavaa. Ja kyseessä ei siis lapset vaan ihan aikuisvieraat.

Tietenkään ei tarvitse santsata eikä jokaista sorttia tarvitse maistaa, mutta itse ainakin miellän hyvän tavan mukaiseksi, että kutsuilla tai arkenakin kylässä edes jotakin otetaan.

Kommentit (906)

Vierailija
881/906 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei tykkää mistään, ei tykkää mistään. Muut ilmeisesti söivät, miksi se vaivaa ettei yksi syö? Ellei hän sitten pitänyt asiasta kovaa melua.

Minulla on paljon ruoka-aineita joita en pysty tekstuurin tai maun puolesta syömään. En kuitenkaan halua valehdella olevani allerginen, koska silloin muut joutuisivat olemaan super tarkkoja ruoanvalmistuksen kanssa täysin turhaan. 

Vierailija
882/906 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me emme vaimoni kanssa syö kutsuilla mitään.

Olemme tottuneet syömään peräteitse suurimman osan ruuistamme, kaikki lähti vuosia kestäneestä peräaukon kutinasta jonka olemme saaneet rauhoitettua aamuisella granola annoksella.

Tämä voisi tulla shokkina muille ihmisille joten emme syö yleisillä paikoilla, ravintolassakn emme ole käyneet vuosiin.

Granolan täytteistä kesää!

-K68

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
883/906 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän takia en kutsu ketään juhliin, joita en tunne.

Vierailija
884/906 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on tuttavapiirissä yksi sellainen, joka aina on syömättä mitään. Jos hänelle tarjoaa jotain, niin hän aina sanoo, että ei kiitos, olen juuri syönyt. Onneksi ei ole muita, sillä kyllä omissa juhlissa harmittaisi, jos on tehnyt kaikenlaista herkullista tarjottavaa monen monta sorttia, eikä kukaan söisi mitään. Itse en tuollaista syömättömyyttä ymmärrä. Siitä tulee vähän töykeä vaikutelma. Voisihan sitä ottaa jotain lautaselle, ja vaivihkaa jättää sen sitten syömättä, ei sitä kukaan huomaa. Tämäkin tuttava on todella ylipainoinen, ja mistään dieetistä hänellä ei ole kyse, syö kyllä suuria määriä kotonaan.

En minäkään haluaisi syödä mitään sinun luonasi kun kyttäät ja arvostelet.

Vierailija
885/906 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi epämiellyttävimmistä ihmistyypeistä ikinä on se, joka tekee numeron toisten syömisistä tai syömättä jättämisistä. 🙄

Tämä!!!

Vierailija
886/906 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos joku ei syö luonani niin minäkään en syö hänen luonaan mitään. Sillä ongelma ratkaistu.

Oletko viisivuotias?

Vierailija
887/906 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

toiset vähän arvioivat paikan ja henkilön mukaan, kannattaako siellä syödä mitään vai onko vaikka hetken mieluummin nälissään

Syötyään heitä alkaisi packhattaa. Siks. 

Vierailija
888/906 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on vähän outoa olla syömättä koskaan mitään kylässä kahvipöydästä, jos on kuitenkin ylipainoinen eikä se paino siitä tunnu tippuvan eli varmasti siellä kotona kuitenkin herkutellaan.

Allergiat on asia erikseen.

Itse miellän asian niin että kohteliaisuudesta otan kylässä edes sen yhden keksin vaikka olisin miten laihduttaja, jätän sitten vaikka vastaavasti kotona syömättä sen suklaapatukan tai muun herkun.

Olen normaalipainoinen ihminen ja olen oppinut elämään niin ettei minun ole tarvinnut koskaan kieltää itseltäni herkkuja, siksi niistä ei sitten myöskään tule pakkomiellettä eikä tule ahmittua kun voi useamman kerran viikossa herkutella luvallisesti.

Lihavat ihmiset yrittävät antaa kuvaa että enhän minä nyt tuollaisia syö ja jokainen näkee kyllä ulkomuodosta että kaksin käsin menee sitten kotona.

Mitä sitten? Ei ylipainoisuus edellytä syömistä jonkun mieliksi.

Niin eli et syö periaatteesta kylässä herkkuja tai mitään tarjottavia pöydästä (huomaten että monesti tarjolla on nykyään myös terveellisiä vaihtoehtoja, ainakin meillä) ja vaikka mieli kotona tekee vastaavia syödä niin kylässä iskee sitten se näyttämisen halu ja dieetin aloitus tulee mieleen?

No eihän tuo kerro muusta kuin siitä miten monella ihmisellä on syömishäiriöitä ja tunnesyömistä.

---

Kommenttisi kertoo lähinnä siitä, miten monella ihmisellä on tarve pistää nokkansa toisten asioihin ja vatvoa ja analysoida ihmisten tekemisiä.

Olen ollut kyläpaikoissa, missä kutsu kyläilemään tarkoittaa samalla utelemista ja toisten ihmisten asioiden nuuskimista, ei niinkään mukavaa yhdessäoloa. Skannataan laihtumiset, lihomiset, parillisuudet, parittomuudet, työasiat, asuntoasiat, syömiset, syömättäjättämiset. Tuntuu välillä, että oikein toivotaan, että saataisiin selville jokin mehevä salaisuus mässäiltäväksi ja vatvottavaksi jälkeenpäin. Jos olet vaikka laihtunut reippaasti, niin ihan varmasti sillä on nyt joku sairaus. Tai jos olet lihonut, niin -kuten edellinen kommentoi- alkaa syömishäiriöiden vatvominen.

Minusta on jotenkin sairasta kytätä vieraiden syömistä ja varsinkin vetää siitä jotain johtopäätöksiä liittyen painoon. Ihan parasta tämä, että jos ihminen on ylipainoinen eikä siitä näytä laihtuvan, niin kyllä se saa nyt luvan mässätä kaksin käsin meilläkin, kun minä kerran tarjoan. Voi luoja... :D

Sanoisin pikemminkin, että jos kyläpaikan emännällä ei ole tuon enempää sosiaalisia taitoja ja käytöstapoja, että antaa vieraidensa olla rauhassa, jättäisin jatkossa menemättä tällaisille ihmisille kylään.

Vierailija
889/906 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimiva ratkaisu aloituksen ongelmaan on se, että koostaa oman ystäväpiirinsä ainoastaan normaalijärkisistä  ihmisistä, jotka tuntee hyvin ja joista itse pitää. Samoin sukulaisista voi jättää kutsumatta ne vaikeat tapaukset. Näin juhlista tulee sellaiset kuin niiden kuuluu ollakin eli hauskat ja harmaata arkea piristävät. 

Vierailija
890/906 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osalla on kotona niin siivotonta ja saastaista suorastaan, että pelkkä ajatus syömisestä siellä on mahdotonta. 

No, minkä ihmeen takia ylläpidät tällaista "ystävyyttä", että ihan kyläillä pitää?

Vierailija
891/906 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoittaako täällä joku sama henkilö puolet viesteistä vai onko noin moni ihan sekopää tuon huonon hygienian suhteen? Minkälaisia saastapesäkkeitä ne muiden suomalaisten kodit oikein voivat olla? Kaikkien tuttujenne? Olen ollut työnkin puolesta tosi monien suomalaisten kodeissa syömässä ihan ulkomaita myöten ja aina on ollut ensiluokkaista ruokaa ja siistit kodit. Olen syönyt usein myös ruotsalaisten, hollantilaisten, iranilaisten, belgialaisten, ranskalaisten, italialaisten, amerikkalaisten, turkkilaisten, venäläisten ym. kodeissa eikä ikinä ole edes käynyt mielessä jättää ihania tarjoiluja väliin. Kodit ovat olleet siistejä myös. 

Vierailija
892/906 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en näe sitä epäkohteliaana, koska se on  jokaisen oma asia syökö vai ei. Minusta tyrkyttäminen on epäkohteliaampaa.

Esimerkiksi joillain voi olla tarkka dieetti tai maha menee sekaisin helposti tietyistä ruuista. Tai ylipäätään tilanne voi jännittää niin ettei pysty syömään. 

Minua ärsyttää, vaikka syön kutsuilla ja  kutsujen pitäjä  alkaa yrkyttää lisää ruokaa tai leivoinnaisia ja katsoo happamasti kun en ota lisää kun on täysi olo. Se on epäkohteliasta.

Vierailija
893/906 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on tuttavapiirissä yksi sellainen, joka aina on syömättä mitään. Jos hänelle tarjoaa jotain, niin hän aina sanoo, että ei kiitos, olen juuri syönyt. Onneksi ei ole muita, sillä kyllä omissa juhlissa harmittaisi, jos on tehnyt kaikenlaista herkullista tarjottavaa monen monta sorttia, eikä kukaan söisi mitään. Itse en tuollaista syömättömyyttä ymmärrä. Siitä tulee vähän töykeä vaikutelma. Voisihan sitä ottaa jotain lautaselle, ja vaivihkaa jättää sen sitten syömättä, ei sitä kukaan huomaa. Tämäkin tuttava on todella ylipainoinen, ja mistään dieetistä hänellä ei ole kyse, syö kyllä suuria määriä kotonaan.

Hänellä on selvästi syömishäiriö. Anna ihmisen olla. Olisitte iloisia, kun joku tulee juhlimaan, syö hän tai ei. 

Vierailija
894/906 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tekisit liikaa tarjottavia? Vähemmälläkin pärjäisi. Ei vieraat kuitenkaan jaksa kaikkea syödä. Tuollainen toisen kyttääminen on todella törkeää, jos teet sitä oikeasti aina kun hän on paikalla.

Vierailija
895/906 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edullisia. Tykkään.

Vierailija
896/906 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihialainen unelma.

Vierailija
897/906 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli nimipäivän ja vein töihin tarjolle muutaman kaupan vanilja-marja-täytteisen pitkon. Yksi työkaverini kieltäytyi tarjoilusta, sanoen: "Syön vain silloin kun tarjolla on jotain todella herkkua".

Rehellinen oli, mutta oikeastaan olisi ollut mukavampaa, jos olisi sanonut, että on juuri syönyt 😁

Ja sitten kun hän olisi sanonut juuri syönneensä niin olisitkohan valittanut siitä?

Vierailija
898/906 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perhe syö kyläillessä kyllä ihan kunnolla. Onhan se ilmaista ruokaa, joten säästää siten omissa ruokakuluissa. Tarvittaessa pyydämme lisää, että ei emäntä edes kerkeä tyrkyttämään.

Vierailija
899/906 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen käyttäytynyt juuri noin sosiaalisten tilanteiden pelkoni vuoksi. On hankalaa ottaa syömistä ja juomista käsien tärinän vuoksi.

Jos kädet tärisevät niin paljon, että kahvia läikkyy pöytäliinalle, joutuu ottamaan mahdollisimman vähän. Sitten vaan kiireisesti etsimään jotain pöytätasoa, jolle laittaa astiat.

Jos syön isossa seurueessa jotakin, myös wc-hätä saattaa tulla hyvinkin nopeasti, eikä wc ole aina vapaa.

Kaikki em. asiat ovat aiheuttaneet sen, että olen ollut juhlissa nälissäni ja vain odottanut sitä, että pääsen kotiin syömään.

Vierailija
900/906 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pieniruokainen eikä makea maistu. Usein kohteliaisuudesta yritän maistella jonkun pikkusuolaisen. Ei se ole henkilökohtaisa, jos joku ei ota tarjottavia. Eikö se läsnäolo ole tärkeintä?