Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vieraat, jotka eivät kutsuilla syö mitään

Vierailija
02.05.2022 |

Onko teidän mielestä epäkohteliasta, jos kutsuvieras ei juhlissa syö mitään? Eilen oli lapsen syntymäpäivillä pari vierasta, jotka eivät maistaneet mitään. En nyt loukkaanut siitä heille, mutta itsestäni tuntuu ikävältä, kun itse on leiponut kakkuja ja hankkinut muuta tarjottavaa. Ja kyseessä ei siis lapset vaan ihan aikuisvieraat.

Tietenkään ei tarvitse santsata eikä jokaista sorttia tarvitse maistaa, mutta itse ainakin miellän hyvän tavan mukaiseksi, että kutsuilla tai arkenakin kylässä edes jotakin otetaan.

Kommentit (906)

Vierailija
21/906 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko huomioitu gluteenittomuus/laktoosittomuus? Allergiat on aika yleisiä, mutta niistä ei välttämättä haluta tehdä mitään nuleroa/ylimääräistä vaivaa kutsujalle. Eli leipomukset jää syömättä.

Vierailija
22/906 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei toisten syömisestä/syömättömyydestä kannata loukkaantua. Vika tuskin on tarjottavissa vaan syy on henkilökohtainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/906 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on välttänyt valkoista sokeria, josta on voinut olla työlästä päästä eroon.

Ei halua uudelleen sitä taistelua mikä on saattanut olla.

Vierailija
24/906 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on varsin pullea sukulainen, joka on aina "herkuttomalla" silloin, kun hän käy kylässä. Syö vähän jotain suolaista ja puhuu kovalla äänellä herkuttomuudesta ja laihduttamisesta. Paino ei ole silti vuosien varrella vähentynyt, pikemminkin päinvastoin, mutta aina siitä asiasta pitää tehdä numero, jos on kakkuja, piirakoita tai muita leivonnaisia pöydässä. Mua ei ärsytä hänen syömättömyytensä, vaan se ohjelmanumero, jonka osaan jo ulkoa (ja varmaan myös muut meillä pyörivät vieraat), jonka hän asiasta esittää. 

Vierailija
25/906 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi tuttu ei syö kylässä "mitään" mutta itse kattaa ja tuputtaa kaikki mahdolliset lihottavat tarjottavat.

Vierailija
26/906 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en juuri koskaan missään syö, olen usein syönyt jo jotain pientä ja pärjään sillä. Usein tuputetaan ottamaan ties mitä. Ei ole nälkä eikä huvita. Mikä siinä on ongelma.

Vierailija
27/906 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on varsin pullea sukulainen, joka on aina "herkuttomalla" silloin, kun hän käy kylässä. Syö vähän jotain suolaista ja puhuu kovalla äänellä herkuttomuudesta ja laihduttamisesta. Paino ei ole silti vuosien varrella vähentynyt, pikemminkin päinvastoin, mutta aina siitä asiasta pitää tehdä numero, jos on kakkuja, piirakoita tai muita leivonnaisia pöydässä. Mua ei ärsytä hänen syömättömyytensä, vaan se ohjelmanumero, jonka osaan jo ulkoa (ja varmaan myös muut meillä pyörivät vieraat), jonka hän asiasta esittää. 

Oletpa ilkeä.

Vierailija
28/906 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on yks kaveri tätä luokkaa myös.

Jos olen hänen luonaan kylässä niin hän on hankkinut sinne keksejä ja monesti tehnyt itse piirakkaa. Siinä on kiva istua kahvittelemassa ja juttelemassa. Molemmat syödään.

Mutta kun kutsun hänet meille ja ostan varta vasten keksejä, leivon pullaa, laitan tarjolle viinirypäleitä tai jotain pientä suolaista niin ei ota koskaan mitään. Juo vain.

Ja jos ollaan kahdestaan kylässä toisen kaverin luona niin siellä kyllä kelpaa tarjottavat vaikka heillä on lapsi/koira perhe, eli ei pitäisi siitäkään kiikastaa. Itselläni ei ole lapsia ja koti on aina siisti vieraille, ettei pitäisi tulla mitään epähygieenisyys-ongelmia.

Että en tiedä kyllä mistä johtuu. Kyllähän se itseä harmittaa, koska koen että itselleni on tärkeää emäntänä että on jotain tarjottavaa kun tulee kyläilemään, vaikka tiedänkin jo että todennäköisesti ei vieras taaskaan mitään ota. Olenkin jo hieman karsinut tarjottavia pienemmäksi ettei jää käsiin..

Vierailija
29/906 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjositko kuohuviinin alkuun ja kahvin kanssa konjakin.  Kokeile ensi kerralla.  En koskaan leivo mitään enkä pidä makeista.  Toivon että emäntä ei tyrkytä, nautin juhlista ja seurasta ja kahvista.  Kyllä aikuinen osaa ottaa tarjottavia, mutta jos ei ota, niin miksi stressata. Ja pari kauhukokemusta  juhlista joissa istuttiin kahvipöydässä ja emäntä oli leiponut jotain perinteistä kakkua.  Otin kohteliaisuudesta ja se oli niin kamalaa että oksennusta oli vaikea pidättää.  Tarjottavien tyrkyttäminen on tosi epämukavaa.

Vierailija
30/906 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On epäkohteliasta ja käytöstavat hukassa.

Sivistynyt ja fiksu ei ylenkatso tarjottavia ja maistaa edes vähäisen.

Tai jättää juhlat/kutsut väliin, jos alkeellisimmat käytöstavat hukassa, eikä aiheuta mielipahaa isäntäperheelle.

Omaan sukuunikin on tullut tälläinen tyyppi, jolle mikään ei kelpaa sukujuhlissa tai isovanhempien luona, mutta ensimmäisenä on kuitenkin änkeämässä pöytään. Ja ilmeet kertovat kaiken, ettei mieluisaa tarjottavaa ole.

Vierailija
31/906 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipaino ja painon kanssa kamppailu on tänäpäivänä tosi yleistä.

Ruokaa ja herkkuja on niin hirveät määrät jatkuvasti tarjolla, että tämmöinen juhlissa herkuttelu on vähän menettänyt merkityksensä. Kun monen elämä on yhtä juhlaa jokapäivä syömisten suhteen.

Moni kamppailee todella houkutuksia vastaan.

Vierailija
32/906 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos he eivät tee kieltäytymisestään ohjelmanumeroa, vaan vain toteavat asian, antaa heidän olla. Noin muuten on just eri sairaudet ja lääkitykset, jotka voi rajoittaa syömistä. Nirppanokka-osasto on asia erikseen, heidätkin voi jättää omaan arvoonsa. Aikuinen ihminen voisi ottaa kyllä ihan kohteliaisuudesta edes jotain, mutta mikä näitä tietää, miksi ei ota, ja tuputtaminenkin on epäkohteliasta.

Itseäni rajoittaa syömishäiriö, mun on vaikea syödä edes oman perheeni seurassa. Illanistujaiset tms kutsut ovat hyvin ahdistavia sen takia. Syön kotona, ja juon paikanpäällä kupin teetä. On voitto kotiin, jos uskallan ottaa muutakin. Toivon, ettei kukaan tarkkaile kumpaakaan minussa, syömistä tai syömättömyyttä. Mulle on kuitenkin hyvin tärkeä tavata ihmisiä.

Vierailija
33/906 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se epäkohteliasta, mutta luulen, ettei tarjottavissa ole mitään vikaa, vaan henkilön omat ongelmat ja haasteet.

Vierailija
34/906 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaiset ovat ns. hienopierujen ongelmia. Normaalisti, kun ystävät ja tuttavat tapaavat toisiaan jonkin juhlistamisen merkeissä, siellä syödään ihan mielellään puolin ja toisin. En ole tainnut ikinä olla sellaisissa juhlissa, joissa syötävät eivät olisi maistuneet koko porukalle. Tietenkään kaikki eivät syö kaikkea, mutta jokaiselle on yleensä löytynyt jotain. Jos ei makea kiinnosta, niin sitten jotain suolaista ja päinvastoin.

Vierailija
35/906 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällaiset ovat ns. hienopierujen ongelmia. Normaalisti, kun ystävät ja tuttavat tapaavat toisiaan jonkin juhlistamisen merkeissä, siellä syödään ihan mielellään puolin ja toisin. En ole tainnut ikinä olla sellaisissa juhlissa, joissa syötävät eivät olisi maistuneet koko porukalle. Tietenkään kaikki eivät syö kaikkea, mutta jokaiselle on yleensä löytynyt jotain. Jos ei makea kiinnosta, niin sitten jotain suolaista ja päinvastoin.

Samaa mieltä. Miksi tehdä numero siitä, jos ei vaikka halua syödä makeita herkkuja. Jättää syömättä eikä aloita esitystä siitä, kuinka minä en nyt kuukauteen syö mitään makeaa. Sama ihminen saattaa mättää kaksin käsin seuraavana päivänä pullaa, karkkia, jäätelöä yms. mutta se esitys täytyy pitää juuri silloin, kun on jonkun juhlat. Ko. henkilö saattaa tehdä myös niin, että hän syö hyvin terveellisesti muiden nähden, mutta miehensä kertoo, että kotoa löytyy pullapusseja, karkkipapereita yms. roskiksesta, kun mies tulee töistä kotiin. 

Vierailija
36/906 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vaikea IBS, pahimmillaan äityy siitä, että pistän yhtään mitään kurkusta alas. Liian monet kerrat olen joutunut jättämään juhlat kesken, kun vatsa on seonnut. Se nyt mielestäni olisi vielä huonompaa käytöstä, että alkaisin toisille kailottaa suolistoni toiminnasta tai toimimattomuudesta.

Vierailija
37/906 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen nirso. Syystä että useampien ruokien tekstuurit saavat aikaan oksennusrefleksin. Tämän lisäksi esim. Voileipäkakut ovat maultaan yököttäviä ja jostain syystä miltei joka kutsuilla niitä tarjoillaan nam nam kun on hyvää. Salaatteihin tungetaan feta/rae ym juustoja antamaan "hyvää" makua ja ruokaisuutta. Kapris, korianteri,kardemumma ym. Mausteet. En tiedä kuinka ihmiset voivat niitä syödä herkkuna? Kylmä pulla tai muu pullatuote. Raakakalaherkut jne.

Leivottiin yhdessä Unto-Irmerlin kanssa, joka iloisesti rakastaa nenän ja pepun kaivelua ruuanlaiton lomassa ja kaivelee /koettelee juhlapöydässä herkkuja ilman käsienpesua ja räkii ruokaan. 🤢🤮

Ja muita mitä ketjussa on mainittu.

Mieluiten en osallistu juhliin.

Kukin tyylillään ja olen mielummin ilman. Epäkohteliasta tai ei.

Vierailija
38/906 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi vähän miettiä, ennen kuin alkaa huutelemaan töykeydestä ja outoudesta. Tajuatteko, että on esimerkiksi olemassa ihmisiä, joiden on vaikeaa syödä vieraassa seurassa.

Vierailija
39/906 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi epämiellyttävimmistä ihmistyypeistä ikinä on se, joka tekee numeron toisten syömisistä tai syömättä jättämisistä. 🙄

Vierailija
40/906 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on pienikin mahdollisuus, että lapset ovat päässeet lähmimään ruokaa kihomatokäsillään, olen mielummin nälissäni.