Siis pitääkö polttohautauksenkin kohdalla hommata joku kunnon arkku?
Luulisi jonkun tyyliin pahvilaatikon riittävän, mutta en kyllä ymmärrä minkäänlaisen lootan tarkoitusta, jos vainaja poltetaan tuhkaksi.
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi oli Hgissä hautaustoimistossa halvin arkku 500 vai olikohan 600, seuraava olisi ollut 800. Hyvin samannäköiset. Polttohautaus oli tässäkin tapauksessa. Pitäisi mielestäni olla jotain tyylikkäitä, valkoisia, noin 100-200 e:n arkkuja saatavilla, vaikka Ikeassa. Itselleni kelpaisi.
Hyvä idea, mutta se Ikean arkku pitäisi tietysti koota itse!
Meidän valitsemassa hautaustoimistossa halvin arkku oli 250 ja oli kaunis. Vertaile hintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu polttoarkku. Maksoi ainakin vanhemmilleni yli 400.
Mitä ihmettä? Eikö muka halvempaa poltettavaa laatikkoa ole saatavilla? Ap
Voit ostaa itse laudat ja rakentaa itse. Tulee varmasti halvemmaksi kuin hautaustoimiston kautta.
Käsittääkseni ei saa tehdä itse arkkua. Ap
Tietenkin saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit ostaa itse laudat ja rakentaa itse. Tulee varmasti halvemmaksi kuin hautaustoimiston kautta.
Käsittääkseni ei saa tehdä itse arkkua. Ap
Saa tehdä. Pitää vaan varmistaa krematoriosta tai seurakunnasta, että kelpuuttavat materiaalin.
Miksei voisi vaan kalsareissa tunkea sinne uuniin
Vierailija kirjoitti:
Tämä minuakin ihmetyttää.
Ei kannata olla niin ahne että ryhtyy säästelemään muutamaan satasta hautauskuluissa ( että saisi enemmän perintöä) . Silloin jos vainajalla ei ole rahaa, sosiaalitoimisto maksaa kohtuulliset kulut.
Vierailija kirjoitti:
Koska polttohautauksessa krematorion uuni lämmitetään riittävän kuumaksi, jonka jälkeen liekki sammutetaan. Siellä siis ei ole enää liekkiä, vain kuumuus joka sytyttää arkun. Arkkua tarvitaan jotta helposti palavaa massaa on riittävästi tuhkaukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä minuakin ihmetyttää.
Yritäppä lämmittää saunan kiuasta märillä haloilla ja tule sitten kertomaan, että kuinka onnistui.
Arkku tarvitaan juuri siksi että polttaminen olisi ylipäänsä mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko polttohautauksen tehdä avotulella grillihiilien kanssa? Vähän vielä bensaa mukaan niin luulisi palavan mukavasti. Samaan tapaan kuin venäläiset toimivat Ukrainassa.
Upotushautaus on paras eli vatsaan isoja kiviä ja ruumis järveen
Käyttäisivät vaikka bensaa ja lopettaisivat pelleilyn.
Hautaustoimistossa ainakin ennen oli ns. kunta-arkkuja vähävaraisille. Hinta oli jotakin alle 100 euroa. En tiedä onko enää,mutta ainakin 20 vuotta sitten oli.
Äitini kuoli viime syksynä ja sitä ennen sairasti pitkään ja ennätti puhua hautajaisjärjestelyistä. Hän halusi hautaan mahdollisimman "edullisesti", mutta siitä huolimatta kaikkine arkkuineen, polttohautauksineen jne. hautajaistilaisuuden hinnaksi tuli 2500 euroa. Meitä oli paikalla 15 henkilöä ja kaiken tarjottavan teimme itse. Hautajaiset maksavat tolkuttomasti.
Saman asian voi ratkaista eri tavoin. Virossa on tapana, että siunauskappelissa on kiinteä arkku, jonka pohja on avoin. Ruumis asetellaan siunauksen ajaksi näyttävään arkkuun katafalkin päälle, joka siirtää ruumiin siunauksen jälkeen suoraan uuniin. Mitä järkeä on rakentaa ja koristella arkku, joka poltetaan parhaassa tapauksessa parin tunnin käytön jälkeen? (Paitsi rahastus)
Vierailija kirjoitti:
Saman asian voi ratkaista eri tavoin. Virossa on tapana, että siunauskappelissa on kiinteä arkku, jonka pohja on avoin. Ruumis asetellaan siunauksen ajaksi näyttävään arkkuun katafalkin päälle, joka siirtää ruumiin siunauksen jälkeen suoraan uuniin. Mitä järkeä on rakentaa ja koristella arkku, joka poltetaan parhaassa tapauksessa parin tunnin käytön jälkeen? (Paitsi rahastus)
Kyllä se ruumis laitetaan virossakin jonkinlaiseen laatikkoon ennen uunia, koska kuten jo aiemmin todettua ihminen joka on suurimmaksi osaksi vettä ei todellakaan pala ilman palavaa materiaalia jota arkku edustaa.
Voisiko joku ihan oikeasti perustella minkä vuoksi hautajaisissa pitäisi päästä mahdollisimman halvalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Painekyllästetty lankku ei sitten käy, koska siitä vapautuu uunissa myrkyllisiä huuruja, joten terassia ei kannata purkaa tähän tarkoitukseen Höyläämätön kakkosnelonen on parasta näissä hommeleissa, voi pölliä lankut vaikka paikallisen piensahan pressun alta, eikä maksa mitään. Kuusen poltosta tulee hyvä haju (peittää vainajan lemun), siinä on vaan se haittapuoli, että jos on kovasti pihkainen puu, niin tuppaa räiskymään. Jos on pieniluinen vainaja sen voi polttaa kyllä koivuhalkojen kanssa ihan omassa saunanpesässä, kun pahin savuuttaminen on ohi voi mennä sitten vielä nauttimaan jälkilämmöt.
Vierailija kirjoitti:
Pahvi ei käy siksi, että arkussa pitää olla riittävästi palavaa ainesta. Eli puuta.
Jännä ettei isonkaan lemmikin kohdalla tällaista arkkua tarvita. Tuhkaus tehdään uunissa korkeassa lämmössä, ei missään nuotiossa.
Vierailija kirjoitti:
Pahvilaatikko tai pahviarkku ei käy.
http://yle.fi/uutiset/pahvinen_ruumisarkku_ei_toimi_suomessa/6727341?ut…
"Ei toimi Suomessa". 😂 No eipä tietenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pahvi ei käy siksi, että arkussa pitää olla riittävästi palavaa ainesta. Eli puuta.
Jännä ettei isonkaan lemmikin kohdalla tällaista arkkua tarvita. Tuhkaus tehdään uunissa korkeassa lämmössä, ei missään nuotiossa.
Lemmikki on lainsäädännöllisesti tavara ja sitä koskee ihan erilaiset säännökset kuin ihmisiä.
Eläimellä voi karvapeitteen vuoksi olla myös erilainen nestepitoisuus kuin ihmisellä, tuli tarttuu turkkiin herkemmin kuin ihoon.
Sitä kuoleminen on. Rahaa menee vaikka halvimman mukaan tekisi.