Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis pitääkö polttohautauksenkin kohdalla hommata joku kunnon arkku?

Vierailija
02.05.2022 |

Luulisi jonkun tyyliin pahvilaatikon riittävän, mutta en kyllä ymmärrä minkäänlaisen lootan tarkoitusta, jos vainaja poltetaan tuhkaksi.

Kommentit (72)

61/72 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu polttoarkku. Maksoi ainakin vanhemmilleni yli 400.

Mitä ihmettä? Eikö muka halvempaa poltettavaa laatikkoa ole saatavilla? Ap

Voit ostaa itse laudat ja rakentaa itse. Tulee varmasti halvemmaksi kuin hautaustoimiston kautta.

Käsittääkseni ei saa tehdä itse arkkua. Ap

Nyt saat sitten muuttaa käsitystäsi

Vierailija
62/72 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arkkuhautaus on edullisin. Tuhkauksessa tulee arkun lisäksi vainajan kuljetus krematoriopaikkakunnalle, uurna, tuhkausmaksu ja uurnan toimittaminen hautauspaikkakunnalle.

Luultko ettei arkkua kuljeteta? Itsekö sä sen vainajan käyt hakemassa? Polttohautaus on edullisempi kuin maahanlasku.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/72 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arkkuhautaus on edullisin. Tuhkauksessa tulee arkun lisäksi vainajan kuljetus krematoriopaikkakunnalle, uurna, tuhkausmaksu ja uurnan toimittaminen hautauspaikkakunnalle.

Luultko ettei arkkua kuljeteta? Itsekö sä sen vainajan käyt hakemassa? Polttohautaus on edullisempi kuin maahanlasku.

Arkkuhautauksessa arkku toimitetaan kappeliin ja sieltä haudalle, joka usein on lähellä.

Tuhkauksessa arkku kuljetetaan kappeliin ja sieltä krematorioon, joita ei suinkaan ole läheskään kaikilla paikkakunnilla, matkaa voi tulla jopa 400 km. Ja se kuljetus on kallis, kun et voi viedä arkkua peräkärryllä tai pakun tavaratilassa tms vastaavalla itse, vaan vainaja viedään ruumisautolla.

Vierailija
64/72 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tässä keskustelussa huomaa palstalaisten iän, eipä monellakaan ole kokemusta hautajaisten järjestämisestä. On luuloja ja käsityksiä, tietoa sen sijaan ei ole.

Vierailija
65/72 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä, kallista on. Mummovainaa sanoi aina, että kisturahat pitää olla itsellä varattuna, ettei tarvitse toisten maksaa! Piti tärkeänä sitä, että rahaa oli sen verran jemmassa, että hautaan pääsi ja muistokahveet sai vielä niillä rahoilla keitettyä,

Vierailija
66/72 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa. Naapuri teki äidilleen.

Vierailija
67/72 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vainajalla ei ollut varallisuutta ts. ei ole varaa haudata, kunnan/kaupungin sosiaalitoimi maksaa yleensä arkun, kuljetuksen, tuhkauksen. Kunnilla/kaupungeilla yleensä sopimus jonkun tietyn hautaustoimiston kanssa, mistä saa tämän ns. hautauspaketin. Kannattaa kysyä sos. toimesta jos ei ole varallisuutta. Jos vainajalta jotain varoja jää, ne pitää käyttää ensisijaisesti hautauskuluihin.

Vierailija
68/72 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei voisi vaan kalsareissa tunkea sinne uuniin

Mahtaisihan hautajaisvieraat vähän oudoksua, jos vainaja kannetaan paljailtaan kalsareissa alttarin eteen makaamaan. Ja pappi sitten kaatelee hiekasta ristin mahan päälle. Lopuksi saattoväki ottaa käsistä ja jaloista kiinni ja lähtee viemään vainajan hautaustoimiston autoon...

Että ehkä sille arkulle on ihan käytännölliset syyt. 

Vierailija
69/72 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä hautojen palvontaa. En halua että köyhä köyhtyy entisestään maksaessaan poltettava arkku uurna hautapaikka, hauta hautakivi nimet koristeet. ja hups tonneja toisensa jälkeen palaa., ÄLY HOI! Laitankin etstamentiini että suomalsiseen metsään tuhkat. Itse teen arkun ja jos uurnassa haluu säilyttää väsään sen uurnankin ja se tulee mun muistomökille.

Vierailija
70/72 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä menee jo makaaberin puolelle, mutta

Kuvittelen sellaista pahviarkkua, jonka pohja irtoaa ja vainaja sen mukana mätkähtää kappelin käytävälle

Anteeksi. Oli vain pakko.

Vierailija
71/72 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä menee jo makaaberin puolelle, mutta
Kuvittelen sellaista pahviarkkua, jonka pohja irtoaa ja vainaja sen mukana mätkähtää kappelin käytävälle
Anteeksi. Oli vain pakko.

Tässäpä se tiivistettynä tuli minkä takia pahvista arkkua ei todellakaan suositella. Lisäksi pahvi on puujaloste, eikä ole lainkaan itsestään selvää että pahvista valmistettu arkku olisi edullisempi kuin puusta tehty yksinkertainen.

Vierailija
72/72 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä ajatuksen kulkua en ymmärrä ja olen tämän kuullut aika monta kertaa... Kun ihminen siunataan yleensä ennen tuhkausta siinä arkussa, samalla tavalla kun arkkuhautaukseen menevä, niin millä logiikalla tuhkaukseen menevälle pitäisi olla/kelpaa/ huonompi arkku kuin sille joka mätänee maan sisällä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi seitsemän