Siis pitääkö polttohautauksenkin kohdalla hommata joku kunnon arkku?
Luulisi jonkun tyyliin pahvilaatikon riittävän, mutta en kyllä ymmärrä minkäänlaisen lootan tarkoitusta, jos vainaja poltetaan tuhkaksi.
Kommentit (72)
Missä ajattelit kärrätä maalliset jäännökset uuniin, jätesäkissä? Pahviarkku ei kestä nesteitä.
Juu polttoarkku. Maksoi ainakin vanhemmilleni yli 400.
Pahvi ei käy siksi, että arkussa pitää olla riittävästi palavaa ainesta. Eli puuta.
Ei taida olla pahviarkkuja mutta perus puu arkku taitaa olla edullisin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä? Eikö muka halvempaa poltettavaa laatikkoa ole saatavilla? Ap
Jep, edullisin olisi maksanut jotain 500e, otin 650e maksaneen. Kirkossa kuitenkin siunaus, jossa se arkku nyt näkyy siinä alttarilla hetken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit ostaa itse laudat ja rakentaa itse. Tulee varmasti halvemmaksi kuin hautaustoimiston kautta.
On olemassa polttohautaukseen tarkoitettuja arkkujakin, nykyisin.
400 euroa jostain arkusta. Ei saatana!! Pelkkää rahastusta.
Kansanopistoilla on arkun rakennuskursseja. Sinne kannattaa mennä väsäämään custom arkku itselleen, ettei omaisille tule näitä turhia rahareikiä.
Pahvilaatikko tai pahviarkku ei käy.
http://yle.fi/uutiset/pahvinen_ruumisarkku_ei_toimi_suomessa/6727341?ut…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit ostaa itse laudat ja rakentaa itse. Tulee varmasti halvemmaksi kuin hautaustoimiston kautta.
Käsittääkseni ei saa tehdä itse arkkua. Ap
Netissä on hautaustoimisto josta saa kaiken edullisesti, osaatko käyttää Googlea?
Pitää. Märkä ruumis palaa huonosti, joten puusta tulee sopivasti buustia paloon. Arkku on myös kunnioitustekijä vainajaa kohtaan, kestää sen 100 kg korvilla olevan painon märkää massaa (pahvi ei välttämättä kestäisi) ja työturvallisuustekijä krematorion työntekijälle. Puinen arkku menee suorassa ja tarkoituksenmukaisesti uuniin, eikä syty liian aikaisin palamaan.
Puutavara on kallista nykyään, mutta tottakai saa itse tehdä, ohjeita löytyy ja jossain on ollut arkku- ja tuhkauurnakurssejakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsittääkseni ei saa tehdä itse arkkua. Ap
Käsität väärin.
Vierailija kirjoitti:
400 euroa jostain arkusta. Ei saatana!! Pelkkää rahastusta.
400 euroa arkusta on HALPA hinta, itse jouduin ostamaan miehelleni 600 arkun, sen pikkukaupungin halvimman, toiset olisivat olleet 1000 euron hintaisia ja vähän ylikin,ja uurna maksoi pari sataa
Viimeksi oli Hgissä hautaustoimistossa halvin arkku 500 vai olikohan 600, seuraava olisi ollut 800. Hyvin samannäköiset. Polttohautaus oli tässäkin tapauksessa. Pitäisi mielestäni olla jotain tyylikkäitä, valkoisia, noin 100-200 e:n arkkuja saatavilla, vaikka Ikeassa. Itselleni kelpaisi.
Tuossa hautaamisessa rahastetaan aivan käsittämättömästi. Siis tosiaan ostin toisiksi halvimman arkun omaiselleni. Kangasverhoilu ja varmasti tehty puuosat jossain Virossa tms. Hintaa 650e. Sitten kyselen tarjouksia hautakiven kaiverruksesta, ei voi olla avoimia hintatietoja, kun tapaukset ovat aina niin yksilöllisiä. Siis mitä? JOko kivi kaiverretan kokonsa puolesta hautausmaalla tai viedään paikanpäälle. Eikö nyt voisi jokin hinta olla / per kirjain edes antamaan suuntaa. Tarjouspyyntö lähetettävä, kuva hautakivestä (jos lisäkaiverrus) jne.
Pitää olla joku arkku, pahviarkkujakin taitaa olla.