Miten parisuhteen muodostamisesta aikuisena tuli näin vaikeaa?
Täällä näyttää olevan jo ketju parikymppisistä, mutta oma ihmettely kohdistuu nyt sellaisiin 40-50 -vuotiaisiin.Olen (N, 50+) ollut nyt sinkkuna muutaman vuoden ja haussa on parisuhde. Treffiäpit ja deittisivustot testattu, livessäkin käyty (koronaa ennen ja koronan jälkeen), mutta huonolla tuloksella.Ravintoloissa on ollut enimmäkseen varattuja, Tinderissä ym. vain seksiseura haussa.Varsinkin nyt viime vuosina on tullut selkeä trendi, että miehet eivät näytä haluavan parisuhdetta. Kaikki tuntuvat haluavan vai seksiseuraa, FWB, FB, ONS, mitänäitänyton.Varsinkin Tinderissä on ilmiönä, että mies SANOO haluavansa parisuhdetta, mutta juttelun alettua onkin kiinnostunut vain pelkästä seksiseurasta. Ei missään nimessä mitään pysyvää, vakituista, jotain kestävämpää.Ja mietityttää että MIKSI?Onko sormet palanu niin pahasti, että ei enää parisuhde kiinnosta?Onko maailma muuttunut niin, että tämän ikäluokan miehet eivät enää halua kumppanuutta, yhdessäoloa, ehkä jopa yhdessäasumista?
Kommentit (2361)
Vierailija kirjoitti:
Minä tartun myös tuohon yhteiseen arkeen.
Mikä hohto siinä yhteisessä arjessa ylipäätään on?
"Viäksä roskat"
"Juuh"
"Mitä syödään?"
"Mä voisin tehdä kanakeittoa"
"Juuh"
"Oliks kiva päivä töissä"
"No semmonen tavallinen, juuh"
Vai onko sinun ja kumppanisi arki jatkuvaa energisyyden, ilon, kekseliäisyyden ja verbaalisen taituruuden ilotulitusta? Minusta kanssani ei ainakaan olisi. Osaan kyllä olla kaikkea tuota, mutta en jatkuvasti. Kotiminäni tarvitsee aikaa ja tilaa ladatakseen akkuja, ja silloin olisin kaikkea muuta kuin mielenkiintoista seuraa.
Jos kerran on vielä niin, että naiset tekevät suuremman osan kotitöistä, eikö se olisi nimenomaan naiselle parempi diili kun hän saisi minut parhaimmillani ja hauskimmillani, tilanteissa joissa molemmat panostavat kivaan iltaan yhdessä? Koska nyt puhutaan parisuhteesta eikä panosuhteesta, tietysti molemmat saisivat tukea vaikeina aikoina myäs. Ainoa mikä puuttuisi on se, kun viedään roskia ja lämmitetään pannua pieruverkkarit jalassa, välillä toiselle ynähdellen.
Olen ihmetellyt samaa. Moni tuntuu ajattelevan, että vakaa ja sitoutunut parisuhde tarkoittaa yhdessä asumista tai ainakin toivetta tai aietta siitä. Miksi? Uskallan väittää, että monelle tekisi hyvää miettiä, millaisen suhteen ja elämän todella haluaa ja irrottautua kaavoista ja malleista, joita meihin on iskostettu.
Minulle oli iso havainto muutama vuosi sitten huomata, että en ehkä enää halua asua kenenkään kanssa yhdessä. Kumppanin joskus haluaisin ja haluaisin sen läheisen ihmisen elämääni, mutta en halua jakaa arkeani ja kotiani 24/7. Olisi kiva, että olisi joku jonka kanssa tehdä asioita, niitä ihan arkisiakin, mutta niin, että kummallakin olisi oma koti ja myös omat, parisuhteesta irralliset elämät. Ehkä sellainen vielä löytyy, ja siihen asti elelen tätä elämääni, josta siitäkään ei puutu mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"No suurin osa minun tuntemistani naisista on naimisissa tai avoliitossa ja ne jotka eivät ole niin eipä ole tapana keskustella heidän dettielämästään. Mistäs sitä tietää heidän haaremitilannettaan"
No jos ei tiedä niin ei kannata olettaa heidän olevan kaikkien jossain haaremeissa.
Miksi lainasit tekstiäni vain tuohon asti kun se varsinainen pointti oli lopussa? Olet aika manipuloiva luonne.
Koska se oli enemmänkin kommentti niille jotka kuvittelevat suunnilleen kaikkien naisten olevan haaremeissa, ei kommentti suoraan sinulle.
"Moni tuntuu ajattelevan, että vakaa ja sitoutunut parisuhde tarkoittaa yhdessä asumista tai ainakin toivetta tai aietta siitä. Miksi?"
Ehkä koska sellaisesta suhteesta jossa on omat kodin on niin helppo lähteä että moni kokee yhdessä asumisen suurempaa sitoutumista osoittavaksi. Onko asia oikeasti niin onkin sitten eri asia. Mutta tuon ajattelen olevan siinä takana.
Vierailija kirjoitti:
"Minun suhteissani nainen on aina heittänyt hanskat tiskiin siinä kohtaa kun on ollut tarkoitus kasvaa ihmisenä tai tehdä töitä toimivan suhteen eteen niin että molemmilla on siinä hyvä olla. "
Noita kaikkia kumppaneitasi yhdistää vain yksi asia: sinä ja se että sinä olet juuri heidät valinnut.
Yhdistää heitä sekin, että he ovat kaikki naisia.
Mutta on ihan totta että heitä yhdisti muutkin asiat. Huonoja tai puuttuvia isäsuhteita ja aiempia traumaattisia parisuhteita miesten kanssa. Minä olin aluksi aina jotain uutta ja ihanaa, mutta pidemmän päälle se tietysti aina kaatuu, kun paljastuu että ihminen minäkin olen enkä saa korjattua heidän traumojaan.
Vierailija kirjoitti:
"Jos liikut fiksujen piirreissä, ymmärrät, ettei hyvästä perhetaustasta, hyvätuloista aasialaista noin vaan haeta vaimoksi. Se on statusjuttu, jos sellaisen onnistuu nappaamaan"
Tietenkin minä ymmärrän tämän. Mutta ei sen vaimon otsassa lue "akateeminen ja vaikeasti saatava vaimo" vaan ihan se näyttää samalta kuin ne muutkin tuontivaimot. Joten edelleen, aasialainen vaimo ei ole Suomessa mikään status, päinvastoin.
Miehen status nostaa naisen statusta ei toisinpäin. Naisen kauneus nostaa miehen statusta. Jos miehellä on läski/ruma akateeminen nainen eise nosta statusta vaan laskee sitä. Jos miehellä on seksikäs mäkkärin työntekijä vaimona se nostaa miehen statusta. Naisen rodulla taas ei ole mitään tekemistä miehen statuksen kanssa kuten ei "akateemisuudellakaan". Hänen ulkonäöllään on oli minkä rotuinen tahansa. Suomalainen mies taas saa suhteessa paremman näköisen aasialaisen kuin suomalaisen. Jos keijo saa vanhan, läskin ja ruman yh:n suomesta jolle voisi antaa numeron 3-4. Hän saa "normaalin näköisen, nuorehkon, ei läskin, lapsettoman" tason 5-6 naisen aasiasta. Tajuatko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Minun suhteissani nainen on aina heittänyt hanskat tiskiin siinä kohtaa kun on ollut tarkoitus kasvaa ihmisenä tai tehdä töitä toimivan suhteen eteen niin että molemmilla on siinä hyvä olla. "
Noita kaikkia kumppaneitasi yhdistää vain yksi asia: sinä ja se että sinä olet juuri heidät valinnut.
Yhdistää heitä sekin, että he ovat kaikki naisia.
Mutta on ihan totta että heitä yhdisti muutkin asiat. Huonoja tai puuttuvia isäsuhteita ja aiempia traumaattisia parisuhteita miesten kanssa. Minä olin aluksi aina jotain uutta ja ihanaa, mutta pidemmän päälle se tietysti aina kaatuu, kun paljastuu että ihminen minäkin olen enkä saa korjattua heidän traumojaan.
Kun olet tuon tiedostanut niin on olemassa sellainenkin mahdollisuus että valitsee tasapainoisen traumattoman naisen. Monesti he eivät ole niin jännittäviä tai hehkuta ihanuuttasi mutta muilta osin paljon parempia.
"Jos keijo saa vanhan, läskin ja ruman yh:n suomesta jolle voisi antaa numeron 3-4. Hän saa "normaalin näköisen, nuorehkon, ei läskin, lapsettoman" tason 5-6 naisen aasiasta. Tajuatko."
En tajua. Ne aasialaiset jotka olen Suomessa nähnyt ovat ihan tavallisen naisen näköisiä, eivät mitään kaunottaria. Ihan vastaavan tason naisen olisivat ne miehet saaneet Suomestakin jos vain on elämä ja käytös kunnossa. Useimmiten riittäisi että unohtaa ne tasot ja kohtelee sitä naista kuin ihmistä.
Ja mitä tulee sitten niihin koulutettuihin aasialaisiin niin samalla tavalla he ovat useimmiten ihan taviksen näköisiä, eivät mitään kaunottaria.
Vierailija kirjoitti:
"Minua naurattaa katkerat naiset joiden ainoat argumentit ovat "Mies on eri mieltä kuin minä joten hän ei varmaan saa pillua". "
Ymmärtänet että niitä erilaisia mielipiteitä on aika erilaisia. Suurin osa on ihan neutraaleja asioita eikä niistä kukaan nainen hernettä nenään vedä. Mutta jos ne miehen mielipiteet ovat avoimesti naisvihamielisiä ja naisia halventavia niin miksi ihmeessä niistä ei saisi suuttua? Tai miksi ihmeessä ne eivät vaikuttaisi siihen miten helposti se mies saa seksiä?
Lol. Ehkä niitä asioita ei sanota naisille joilta haluaa seksiä vaan jonnin joutaville av mammoille? Ja parisuhteessa ollesssa(kuten itse olen) voi sanoa rehellisesti nämä asiat kaikille naisille(paitsi omalle) koska ei tarvitse seksiä muilta kuin omalta.
Vierailija kirjoitti:
Lähdetään siitä että nainen tietysti haluaa hyvän miehen. Siinä ei ole mitään ihmeellistä.
Mitä naisella on tuolle hyvälle miehelle tarjolla? Sellaista mitä hyvä mies haluaa?
Jos ette keksi mitään niin olette oikeilla jäljillä. Naisilla ei ole miehille kuin vaatimuksia. Naiset eivät itse tuo mitään positiivista miehen elämään. Hyvä mies osaa ihan itse hoitaa vähät tiskinsä ja vaatehuoltonsa. Imuri pysyy kädessä ja vessakin on helppo siistiä säännöllisesti kun nainen ei ole purnukoineen vallannut 90% tilasta eikä viemäri ole jatkuvasti tukossa puuterien ja hiusten vuoksi.
Läheisyyttä ja seksiä? Miksi ihmeessä hyvä mies haluaisi naisen joka on kiertänyt sylistä syliin ja nyt vihdoin harkitsee vakiintumista kun pitäisi saada muutamalle lapselle maksumies?
Mitä naisella on hyvälle miehelle tarjota? No hyvä nainen?
Se, mitä toinen voi sinulle tarjota riippuu tasan siitä, mitä sinä tarvitset ja haluat. Jos sinä haluat asiaa x ja naisella ei ole sitä sulle tarjota, hänellä ei ole sulle mitään tarjottavaa. PARIsuhteessa kaksi ihmistä on keskenään sellaisessa suhteessa, jossa molempien toiveet ja tarpeet tulee pääosin tyydytetyksi. Kyse on siis siitä, mitä sinä haluat ja tarvitset? Parisuhteessa on monesti kyse vähän muustakin, kuin siivoamisesta ja seksistä. Yleisesti siinä on kyse kumppanuudesta.
Ja taas tuo hemmetin body count- juttu. Ongelmahan ei oikeasti ole sen naisen body count. Vaan se, että sinä et osaa luottaa siihen, että se nainen on uskollinen ja lojaali sulle, vaikka hänellä olisikin ollut muita suhteita menneisyydessä. Onko luottamusongelmat peruja siitä, että jos sulla olis mahdollisuus, toimisit ja ajattelisit itse juuri siten, miten kuvittelet naisen toimivan ja ajattelevan? Olisit itse halunnut kiertää sylistä syliin? Miksi? Mitä lisäarvoa omalle elämällesi olisit siitä saanut? Entä mitä haluat nyt?
" Naisen rodulla taas ei ole mitään tekemistä miehen statuksen kanssa "
No onhan. Jos aasialainen postimyyntivaimo kainalossa saa ihmiset pyörittelemään päätään ja pitämään miestä saamattomana luuserina niin totta hemmetissä se laskee sen miehen statusta. Vai oletko jotenkin yksinkertainen kun et tätä tajua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Minua naurattaa katkerat naiset joiden ainoat argumentit ovat "Mies on eri mieltä kuin minä joten hän ei varmaan saa pillua". "
Ymmärtänet että niitä erilaisia mielipiteitä on aika erilaisia. Suurin osa on ihan neutraaleja asioita eikä niistä kukaan nainen hernettä nenään vedä. Mutta jos ne miehen mielipiteet ovat avoimesti naisvihamielisiä ja naisia halventavia niin miksi ihmeessä niistä ei saisi suuttua? Tai miksi ihmeessä ne eivät vaikuttaisi siihen miten helposti se mies saa seksiä?
Lol. Ehkä niitä asioita ei sanota naisille joilta haluaa seksiä vaan jonnin joutaville av mammoille? Ja parisuhteessa ollesssa(kuten itse olen) voi sanoa rehellisesti nämä asiat kaikille naisille(paitsi omalle) koska ei tarvitse seksiä muilta kuin omalta.
Sinä se hieno mies olet. Et uskalla edes mielipiteitäsi sanoa kun pelkäät että vaimosi tajuaa olevansa yhdessä ääliön kanssa. Siinä sitä on suoraselkäisyyden mallia oikein muille jakaa. Eikö hävetä edes vähän kutsua itseäsi mieheksi?
"No suurin osa minun tuntemistani naisista on naimisissa tai avoliitossa ja ne jotka eivät ole niin eipä ole tapana keskustella heidän dettielämästään. Mistäs sitä tietää heidän haaremitilannettaan. Sitä nyt kuitenkin tapahtuu yleisellä tasolla. Itselläkin on vähän kokemusta aiheesta ja totean vain että harvemmin on nainen kohdellut minua niin hyvin kuin silloin, kun yritti päästä ainoaksi naisekseni muiden ohi."
No näitäkin naisia löytyy. Yleensä ovat vähän nuoria, joilla ei ole ihan hirveästi elämänkatsomusta ja ovat vielä manipuloitavissa. Siihenän perustuu nimenomaan se, että "alpha"-miehet haluaa niitä nuoria naisia "koulutettavaksi". Puhutaan asioista niiden oikeilla nimillä, kyse on puhtaasti kontrolloinnista ja emotionaalisesta manipuloinnista.
Vierailija kirjoitti:
No onhan. Jos aasialainen postimyyntivaimo kainalossa saa ihmiset pyörittelemään päätään ja pitämään miestä saamattomana luuserina niin totta hemmetissä se laskee sen miehen statusta. Vai oletko jotenkin yksinkertainen kun et tätä tajua?
Ainoastaan naiset näin ajattelevat, tai "ajattelevat". Ovat katkeria kun aasian kaunotar varasti "heidän" miehen niin nyt haukkuuvat sitä. Miehet taas ovat kateellisia(kokemusta on), tosin valehtelevat siitä vaimoilleen lol. Sitten vielä; Mikä vi*un postimyyntivaimo :D Ollaanko vähän rasistisia? Sinähän olet niin korkeatasoinen valkoinen prinsessa ja nämä aasialaiset naiset postimyyntikamaa :D
Vierailija kirjoitti:
"Moni tuntuu ajattelevan, että vakaa ja sitoutunut parisuhde tarkoittaa yhdessä asumista tai ainakin toivetta tai aietta siitä. Miksi?"
Ehkä koska sellaisesta suhteesta jossa on omat kodin on niin helppo lähteä että moni kokee yhdessä asumisen suurempaa sitoutumista osoittavaksi. Onko asia oikeasti niin onkin sitten eri asia. Mutta tuon ajattelen olevan siinä takana.
Ja monesti parisuhteen halutaan johtavan perheeseen (=lapsiin), ja sen hallinta eri osoitteista on vähintäänkin haastavaa. Ja onhan kahden tienaavan aikuisen ihmisen eläminen yhdessä taloudellisempaa, kuin erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoastaan naiset näin ajattelevat, tai "ajattelevat". Ovat katkeria kun aasian kaunotar varasti "heidän" miehen niin nyt haukkuuvat sitä. Miehet taas ovat kateellisia(kokemusta on), tosin valehtelevat siitä vaimoilleen lol. Sitten vielä; Mikä vi*un postimyyntivaimo :D Ollaanko vähän rasistisia? Sinähän olet niin korkeatasoinen valkoinen prinsessa ja nämä aasialaiset naiset postimyyntikamaa :D
No minä olen kyllä mies enkä todellakaan mitenkään katkera kenellekään. Kerron sinulle vain sen faktan että en tunne ketään miestä joka erikseen hakisi vaimon ulkomailta jos vain kotimaasta sellaisen saa. Eri asia jos rakastuu ulkolaiseen vaikka jossain opiskellessa tai töissä ollessa. Mutta että erikseen lähtee sellaista hakemaan on kyllä asia jota katsotaan kieroon niin miesten kuin naisten keskuudessa.
Ja tiedän sen hyvin koska parhaalla ystävälläni on aasialainen vaimo jonka on tavannut USA:ssa. Ja hän on lukemattomia kertoja kertonut miten pitää aina erikseen kertoa miten ovat tavanneet koska muuten suhtautuminen on aika negatiivista.
Vierailija kirjoitti:
"Jos liikut fiksujen piirreissä, ymmärrät, ettei hyvästä perhetaustasta, hyvätuloista aasialaista noin vaan haeta vaimoksi. Se on statusjuttu, jos sellaisen onnistuu nappaamaan"
Tietenkin minä ymmärrän tämän. Mutta ei sen vaimon otsassa lue "akateeminen ja vaikeasti saatava vaimo" vaan ihan se näyttää samalta kuin ne muutkin tuontivaimot. Joten edelleen, aasialainen vaimo ei ole Suomessa mikään status, päinvastoin.
Minua lähinnä naurattaa nämä tuontivaimoista puhujat, kun eihän näiden tarinoiden puhujilla ole todellisuudessa yhtään mitään tietoa ihmisten elämästä, oikeista ja todellisista taustoista. Yleensä ne on juuri niitä vääriä oletuksia. Kasvotusten keskustelu yleensä avartaa ja oikaisee niitä vääriä oletuksia. Suosittelen avartamaan katsomuksia. Se saattaa joskus yllättää.
Meillä vaimo on se koulutetumpi ja enemmän tienaavat osapuoli, ja ulkomaalais syntyinen. Tuota, menikö tämä nyt sitten niin päin että vaimo osti minut? No, me ei menty rahan kanssa naimisiin vaan ihmisen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua lähinnä naurattaa nämä tuontivaimoista puhujat, kun eihän näiden tarinoiden puhujilla ole todellisuudessa yhtään mitään tietoa ihmisten elämästä, oikeista ja todellisista taustoista. Yleensä ne on juuri niitä vääriä oletuksia. Kasvotusten keskustelu yleensä avartaa ja oikaisee niitä vääriä oletuksia. Suosittelen avartamaan katsomuksia. Se saattaa joskus yllättää.
Meillä vaimo on se koulutetumpi ja enemmän tien
Enhän minä väittänyt että ne todelliset tarinat eivät olisi monenlaisia tai että tarinoita ei olisi laidasta laitaan. Kerroin vain ja ainoastaan sen millainen kuva ihmisillä usein on näistä aasialaisista vaimoista ja se on valitettavasti aika usein se "postimyyntivaimo". Se että sinä tai minä ei tästä stereotypiasta tykkää ei sitä mihinkään poista. Ja koska tällainen negatiivinen stereotypia on niin yleinen, aasialainen vaimo ei nosta miehen statusta vaan laskee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minä olen kyllä mies enkä todellakaan mitenkään katkera kenellekään. Kerron sinull
Jos olet oikesti mies, en sanonutkaan että miehet ovat katkeria vaan kateellisia. Kaikki omat (miespuoliset)kaverini ovat. En hakenut muualta vaan tapasin suomessa. Suhtautuminen on kyllä erittäin negatiivista NAISTEN osalta tämän olen huomannut. Naisetkin kun kilpailevat miehistä, eikä pelkästään miehet naisista. Tämä on biologiaa yksinkertaisesti. Mitä enemmän tänne tulee aasialaisia naisia sitä kovemmin suomalaiset naiset joutuvat kilpailemaan suomalaisista miehistä. Sama pätee tietysti toisinkin päin. Naiset suhtautuvat myönteisesti miesmamuihin muttei naismamuihin. Miehet taas suhtautuvat myönteisesti naismamuihin muttei miesmamuihin. Pariutumispsykologiaa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä varmasti vaikuttaa monesti taustalla enemmän tai vähemmän tiedostettuna. Halutaan punoa elämät yhteen niin, että eroamisesta tulee käytännön asioiden järjestelyn kannalta vaikeampaa. Ajattelen asian niin päin, että suurempaa sitoutumista osoittaa olla yhdessä, vaikka voisi asunnon ja muiden vastaavien seikkojen puolesta lopettaa suhteen saman tien. Ollaan yhdessä, koska halutaan olla, ei siksi koska se on käytännöllistä, helppoa tai pakko.