Riippumatto ja riipputeltta. Kokemuksia, leveys/pituus mukavasti nukkumiseen, sadesuoja, underquilt?
Kertokaapa kokemuksia riippumatoista ja riipputeltoista :)Riipputeltoille ei näytä olevan vakiintunutta suomenkielistä nimeä, kun niitä kutsutaan myös puuteltaksi. Olis hyvä päättää jo kumpi se on :)Minkä pituinen ihminen pystyy nukkumaan mukavasti minkä kokoisessa riippumatossa? Onko tärkeämpää, että riippumatto on tarpeeksi pitkä vai tarpeeksi leveä vai kumpaakin?Olen 170cm pitkä, eli pienempikin malli saattaisi sopia, nukkumismukavuus on kuitenkin valintaperuste. Tuplakokoinen on kuulemma paras retkeilyyn. Vai riittääkö jos matolla on pituutta?Hyttysverkot, sadesuojat (tarpit, pressut), alaviltit ja köydet maksaa erikseen yli tuplasti tai kolme-neljäkin kertaisesti riippumaton hinnan, joten myös kompaktit riiöpumatto-hyttysverkko ja riippumatto-hyttysverkko-sadesuoja paketit kiinnostaa. Ootteko nukkunut riippumatossa? Entä riipputeltassa/puuteltassa? Niiden valikoima vaikuttaa tosi suppealta Suomessa ja hinta korkealta.
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisikohan underquiltin tehdä itse makuupussista. Avattuun makuupussiin päätyihin kiinnitysnarut?
Voi, mutta Kiinnittäminen riippumattoon voi olla hankalaa ja makuupussin kangas ei välttämättä ole vedenkestävä.
Sellainen ei tullutkaan mieleen.
Onko siis valmiit alapeitteet yleensä vedenpitävää materiaalia?
Voihan se kastua viistossa sateessa, muttei kai muuten? Kun se on riippumaton ja sateella tietysti myös tarpin alla. Kerääkö se sitten yökastetta maasta altaan?
Vierailija kirjoitti:
Riippari on parempi kuin tentsile (riipputeltta). On helpompi löytää kaksi kiinnityspistettä teltalle kuin kolme oikealla etäisyydellä olevaa kiinnityspistettä tentsilelle.
Kannattaa ostaa riittävän iso riippari. Minä olen 170 cm cm nainen ja Ticket of the Moon -merkin double size on hyvä. Motonetistä ostettu halpistelttakaan ei ole huono, mutta TM-matossa pääsee parempaan nukkuma-asentoon eikä olkapäät litisty. Aloituspakettiin kannattaa ostaa myös puunhalaajat.
Nyt on loistava keli kokeilla riipparia, koska öttiäiset eivät ole vielä heränneet. Riipparissa voi käydä vaikka lukemassa kirjaa tai nokosilla päiväseutuun. Saat hyvin nopeasti selville, mitä lisävarusteita tarvitset. Minulla on "jokin random underquilt", en muista merkkiä. Oikein hyvin toimii. Lisäksi on tarppi, mutta en käytä sitäkään kovin usein, jos ja kun sää on hieno.
Minusta riippari on parhaillaan välikausina, kun ei tarvitse miettiä öttiäisiä eikä sydän halaja pitkille vaelluksille.
Kävin itse asiassa viime viikonloppuna riipparoimassa 40 min ajomatkan päässä. Riippari mahtuu tavalliseen reppuun eväiden kanssa ja underquilt kulki repun alle kiinnitettynä. Sääennuste lupasi nättiä säätä, joten edes tarppia ei tarvittu. Köllin riippumatossa hämärän laskeutuessa ja kuuntelin kurkien laulua. Välillä tuuppasin itselleni hiukan vauhtia ja keinuskelin kaikessa rauhassa tähtitaivaan alla.
Komppaan. Nyt on hyvä sää testata varusteet, sillä lämpötila on illalla suunnilleen sama kuin kesällä yöllä (esim. +5 C). Muutaman tunnin kun köllii riipparissa, niin tietää, mitä tarvitsee mukavaan yöpymiseen kesäyönä. Tietää, mistä viima tulee läpi ja tarvitseeko esim. pipon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippari on parempi kuin tentsile (riipputeltta). On helpompi löytää kaksi kiinnityspistettä teltalle kuin kolme oikealla etäisyydellä olevaa kiinnityspistettä tentsilelle.
Kannattaa ostaa riittävän iso riippari. Minä olen 170 cm cm nainen ja Ticket of the Moon -merkin double size on hyvä. Motonetistä ostettu halpistelttakaan ei ole huono, mutta TM-matossa pääsee parempaan nukkuma-asentoon eikä olkapäät litisty. Aloituspakettiin kannattaa ostaa myös puunhalaajat.
Nyt on loistava keli kokeilla riipparia, koska öttiäiset eivät ole vielä heränneet. Riipparissa voi käydä vaikka lukemassa kirjaa tai nokosilla päiväseutuun. Saat hyvin nopeasti selville, mitä lisävarusteita tarvitset. Minulla on "jokin random underquilt", en muista merkkiä. Oikein hyvin toimii. Lisäksi on tarppi, mutta en käytä sitäkään kovin usein, jos ja kun sää on hieno.
Minusta riippari on parhaillaan välikausina, kun ei tarvitse miettiä öttiäisiä eikä sydän halaja pitkille vaelluksille.
Kävin itse asiassa viime viikonloppuna riipparoimassa 40 min ajomatkan päässä. Riippari mahtuu tavalliseen reppuun eväiden kanssa ja underquilt kulki repun alle kiinnitettynä. Sääennuste lupasi nättiä säätä, joten edes tarppia ei tarvittu. Köllin riippumatossa hämärän laskeutuessa ja kuuntelin kurkien laulua. Välillä tuuppasin itselleni hiukan vauhtia ja keinuskelin kaikessa rauhassa tähtitaivaan alla.Kuulostaa niin rauhallisen mukavalta, että alkoi hymyilyttää :)
Riittääkö sulla eristeeksi underquilt, etkä käytä lisäksi mitään makuualustaa?Minulle riittää pelkkä UQ. Tokihan minulla on makuupussi siinä lisäksi.
Keinumisen lisäksi riipparoinnissa ilahduttaa telttanahkeuden puuttuminen ja se, että ei-toivottujen muurahaisvieraiden vierailut loppuvat kokonaan.
On myös hauska tarkkailla metsän eläimiä, kun ne eivät ihan aina tajua riipparissa makoilijaa ihmiseksi. Linnut tulevat esittämään serenadejaan yllättävän lähelle.
Minä pidän erikseen myytävästä hyttysverkosta, koska sen voi jättää tarvittaessa pois ja se suojaa myös riipparin alapuolelta. Kiinteäverkkoisen riipparin kanssa minulla on välillä sitä ongelmaa, etten nuku tiiviisti makuupussissa ja hyttyset pääsevät pistämään jalkaa/kättä riippumaton kankaan läpi. Irtoverkon kanssa ei ole samaa ongelmaa.
Tietysti kiinteä verkko on superkätevä pystytyshetkellä, sitä ei voi kiistää.
Löysin ulkomailta hyttysverkon jonka sai roikkumaan naruun ja siinä on myös pohjakangas.
Kokemusta ei ole tuosta tuotteesta ja verkko näyttäisi olevan helposti rikkoutuvaa.
https://www.grandtrunk.com/products/mozzy-360-hammock-bug-net-shelter-n…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä ap aiot käyttää riippumattoasi?
Jos et aiot tehdä pitkiä vaelluksia sen kanssa, mukavin vaihtoehto voi olla jotain muuta kuin nämä brändinimillä kulkevat huipputekniset varusteet synteettisistä materiaaleista. Minulla on useampi riippumatto, ja mukavin niistä on Etelä-Amerikassa valmistettu leveä puuvillainen. Se on paikoillaan pihassa vapusta syyskuun lopulle, sateella otan suojaan. Laitan siihen pari lampaantaljaa, tavallisen peiton ja tyynyn, ja mukavuus on huippuluokkaa. Sääskien herättyä ripustan päälle erillisen väljän hyttysverkon. Meilläpäin sitä ei yleensä heinäkuun lopulta eteenpäin edes tarvita, sääskiä on niin vähän.Metsässä joka säässä kesällä.
Keväällä ja syksylläkin keleillä millä tarkenee (varusteistahan sekin riippuu, mutta hinta rajoittaa jonkin verran).
* Ihan ok riippareita ovat kapeat riipparit, single-riipparit, riipparit kiinteällä hyttysverkolla. Näissä kaikissa ydinongelmana on väärä makuuasento. Joudut nukkumaan riippumaton suuntaisesti olkapäät lysyssä. Se ei tietenkään haittaa päivänokosilla, mutta jos riipparissa on tarkoitus nukkua, niin suosittelen nukkumiseen tarkoitettuja versioita :D Teet varmemman laadukkaan kertaoston, kun ostat yhden ison riipparin ja säästät vaikka lisävarusteissa. Kapean/lyhyen riipparin halpuus voi muuttua kalliiksi hinnaksi, kun riipparin toimimattomuutta kompensoi kaikenlaisilla lisäköysihässäköillä, olkapäänlevitysretkipatjoilla ja muilla viiden pennin jipoilla. Nukkumiseen/retkeilyyn sopivat riipparit tunnistaa länsimaissa nimityksistä "double size", "king size" jne.
*MUTTA!!! Minulla se Motonetin kiinteällä, kaarituetullisella hyttysverkolla varustettu single-riippari toimii mainiona bivy-majoitteena tähän tapaan https://retkipaikka.fi/wp-content/uploads/2015/08/DSCF7861.jpg Motonetin singlestä saa kätevän yhden hengen "teltta"majoitteen yhdistelmällä riippari + perus retkipatja + (tarppi + köydet), jos päättääkin yöpyä jatkossa maan pinnalla. Tämä on lemppariviritelmäni kesällä öttiäisaikaan, kun haluan kaiken olevan kevyttä ja ilmavaa, sääennuste näyttää poutaa, enkä jaksa raahata TM-settiäni verkkoineen ja muine härpäkkeineen mukanani. Omani on pirun kätevä, koska verkko on viritetty tukikaarien päälle eli verkko pysyy itsekseen pystyssä.
Olisi mukava kuulla, millaiset varusteet ap päätyi hankkimaan! Joko olet yöpynyt riippumatossasi?
Hei, jos vaellat pitkiä reissuja, kiinnitä huomiota retkiriippumatto setin ja tarikkeiden painoon myös. 3 päivänä ne alkaa painaa yllättävän paljon. Markkinoiden kevein riippumatto taitaa löytyä Amazonasin Ultra Light Adventure malli.
Mutta ohessa hyvä yleis setti: https://riippumattoshop.fi/tuotelistaus/amazonas-moskito-thermo-travell…
ja tähän lsiäksi: https://riippumattoshop.fi/telineet-kiinnikkeet/amazonas-ultra-light-it…
itse täyttyvä makuualusta.
Ja siis nimenomaan mukana kuljetettavana majoitteena nukkumiseen.