Vammaisten asumispalvelujen väärinkäytökset alkavat tulla julki nyt - "Nyt ollaan pohjalla"
" Edes viranomaisten tehovalvonta ei ole lopettanut jatkuvia väärinkäytöksiä vammaosten asumispalveluja tarjoavassa Validiassa, sanovat Helsingin Sanomien haastattelemat asukkaat ja työntekijät". LÄHDE https://www.hs.fi/kotimaa/turku/art-2000008727614.html
Kommentit (184)
Vierailija kirjoitti:
Olin aikoinaan keikkalaisena erään säätiön omistamassa palveluasumisyksikössä. Jonkinlainen säätiön sisäinen tarkastus oli tulossa ja moni hoitaja huokaisi helpotuksesta, että jospa nyt tapahtuu ja saadaan muutosta asioihin.
Kyllä loksahti suu monella auki, kun yksikönjohtaja kertoi, mistä oli löytynyt puutteita: Käsin kirjoitetut ja teipillä tilan seinään kiinnitetyt ruokalistat antoivat koko ruokasalista epäsiistin vaikutelman. Kaikkien huojennukseksi epäkohdan korjaamiseen oli luvattu rahaa.
Sisäinen tarkastaja oli kaiketi johtajan kanssa nautittujen pullaviinerikaffeiden ja kevyen rupattelun jälkeen tehdyn pikaisen kierroksen tiloissa, jonka jälkeen pitkän harkinnan jälkeen päätynyt moiseen puutteeseen?
Tuollaisten tarkastajien käynnit ovat kaikkein turhimpia mitä olla voi.
Vierailija kirjoitti:
Olin aikoinaan keikkalaisena erään säätiön omistamassa palveluasumisyksikössä. Jonkinlainen säätiön sisäinen tarkastus oli tulossa ja moni hoitaja huokaisi helpotuksesta, että jospa nyt tapahtuu ja saadaan muutosta asioihin.
Kyllä loksahti suu monella auki, kun yksikönjohtaja kertoi, mistä oli löytynyt puutteita: Käsin kirjoitetut ja teipillä tilan seinään kiinnitetyt ruokalistat antoivat koko ruokasalista epäsiistin vaikutelman. Kaikkien huojennukseksi epäkohdan korjaamiseen oli luvattu rahaa.
Meilläkin yhdessä työpaikassa hoitajat tekivät epäkohtailmoituksen mm. liian pienestä henkilökuntamäärästä ja tästä johtuvasta viriketoiminnan puutteesta ja muistakin asioista. Ainoa asia, mistä tuli tarkastuksessa sanomista, oli muutamasta myöhästyneestä hoitosuunnitelman päivityksestä ja pelastussuunnitelman tarkastaminen oli myöhästynyt pari kuukautta. Meininki sai jatkua entisellään.
Olenko ymmärtänyt jotenkin väärin vai onko niin, että Validia on kuitenkin Invalidiliitton oma yritys? Niin luulisi siellä olevan kiinnostusta ihmisten hyvinvointiin. No kaikkea sitä näköjään luulee.
Itse olen työskennellyt Validialla, Attendolla ja Mehiläisellä. Kaikissa meno on ollut aivan hirveää - hoitajamitoitus on alle minimin, jatkuvasti rikotaan lakia ja ne voitot revitään asukkaiden ja hoitajien selkänahasta.
Nyt olen ihanassa paikassa, jossa hoitajamitoitus on hyvä, asukkaita hoidetaan lämmöllä ja hoito on oikeasti hyvää. Yksityisen omistama tämäkin, mutta omistajana on pariskunta, joille hyvä hoito on tärkein asia. Minua pelottaa milloin kaupunki päättää kilpailuttaa ja silloin tälläinen paikka ei tule pärjäämään kilpailutuksessa 😕 Pelkään jatkuvasti, milloin tämäkin jyrätään isompien yritysten toimesta?
Tiedän, että paikan omistajat joutuvat jatkuvasti perustelemaan olemassa oloaan päättäjille, koska tälläinen pieni paikka ei ole kaikista kustannustehokkain, vaikka hoito on äärimmäisen hyvää. Mutta kun vain raha ratkaisee.
Kaikkein paras hoitoalan työpaikka, missä itse olen ollut töissä, oli yksityisen omistama kymmenen paikkainen hoitokoti. Aamu- ja iltavuorossa oli kaksi hoitajaa ja yöllä yksi. Siellä ei ollut koskaan kiire.
Sitten päättäjät kaikessa viisaudessaan päättivät, että sijoittavat vanhukset isoihin Attendon ja Mehiläisen omistamiin paikkoihin. Meidän työpaikka lopulta jouduttiin myymään isommalle firmalle, koska meiltä loppui asiakkaat. Hoitokoti lakkautettiin ja asukkaat ja työntekijät siirrettiin isoon laitokseen, jossa hoidettiin 25 asukasta samalla hoitajamäärällä, millä me hoidettiin kymmenen entisessä työpaikassani.
Siirrettyjen asukkaiden toimintakyky laski kuin lehmän häntä. Moni huusi ja karjui huoneessaan, he harhailivat ympäriinsä, sotkivat ulosteella yms. Tällaista käytöstä ei esiintynyt ollenkaan edellisessä paikassa.
Lähdin kahden kuukauden jälkeen tästä isosta firmasta. Kävin töissä muissa yksityisissä firmoissa sekä julkisen puolen yksiköissä, mutta samaa shittiä joka paikassa. Isoja vanhustensäilytyslaitoksia ne ovat, vaikka kehuvat olevansa koteja.
"Validia palkkasi Valvirasta virkamiehen, jonka tehtävänä oli valvoa yrityksen lukuisia laiminlyöntejä.
Vuorilampi ei suinkaan ole eronnut Valvirasta. Tammikuun puolivälissä hän jättäytyi Valvirasta virkavapaalle ja siirtyi Pohjois-Suomen aluehallintovirastoon. Virkavapaa jatkuu, vaikka Vuorilampi on nyt Validian palkkalistoilla."
Mun on vaikea uskoa noita väitteitä, etteivät hoitajat vastaisi kutsuihin... Toivottavasti niin ei olisi missään. Taatusti niitä unohduksia tapahtuu näillä resursseilla, koska eihän se hoitaja voi ratketa useaan osaan, jos soittoja tulee jatkuvalla syötöllä. 😔 Kiireessä ja paineessa tapahtuu virheitäkin. Taatusti suurin osa hoitajista tekee parhaansa.
Vammaistyö on taatusti hoitajan hommista rankimpia. Pari kertaa olen lukenut täällä esim. vanhuspuolen kokemuksia, miten aamutoimissa menee vain vartti, kun ripeästi toimii. Niissa toimissa saattaa selkäydinvammaisen kanssa mennä useinkin tunti ja ylikin, kun normaaliin aamuunkin kuuluu useampi nostinsiirto.
Tuolla Validialla taitaa asukkaat olla hyvin vaikeasti vammaisia, joiden avustamiseen tarvitaan enemmän resursseja ja aikaa. Voiko se sitten kestävästi olla tuottavaa liiketoimintaa, sitä en osaa sanoa.
Entisenä hoitajana olen todella vihainen lukiessani näitä kokemuksia. Vuosikausia nämä ongelmat on tiedostettu, mutta mikä prkl siinä on, ettei niitä saada kuriin?!?! Oman kokemuksen mukaan välttämättä edes hoitajaresursseja ei tarvitsisi kasvattaa vaan palkata omat työntekijät keittiötöihin, siivoukseen, viriketoimintaan, pyykkihuoltoon jne joka päivälle aamu- ja iltavuoroon. Silloin saattaisi hyvinkin riittää esim. kolme hoitajaa kahdellekymmenelle asukkaalle. Mutta eihän näin voi tehdä, koska sehän maksaa! Parempi repiä hoitajien selkänahasta kaikki.
Itse oon ollut kyseisen Validian yksikössä töissä lähihoitajana mut lopetin ku kaupungilta sai helpomman työn korkeammalla palkalla. Ja voin sanoo et oli ihan kauheen stressaava työ varsinkin loppuaikoina. Vaikka tein sijaisena usein vaan seitsemän tunnin vuoron, ni olin monen työpäivän jälkeen ihan poikki. Kaikkein stressaavinta oli just se ku oli monta asiakasta odottamassa apua ja tiesi ettei kaikkee voi mitenkään pystyy tekee ajallaan. Ja samaan aikaan ku hoidat yhtä ni soi kaksi hälytyspuhelinta taskussa lähes taukoamatta ku muut hermostuu ku apua ei tuu. Ja joskus saatoin olla ainut lääkeluvallinen talossa, nii et piti muitten töitten lisäksi juosta koko osaston asiakkaitten lääkkeet antamas.
Vaihdoin työpaikkaa ja nykyisessä on ihan eri meininki vaikka onki saman alan töitä. Olisin halunnu jatkaa viel Validiassaki keikkatöitä ihan asiakkaiden takia, mut psyyke ei kestänyt sitä menoo.
Minä olin ensimmäisen vuoden lähihoitajaopintojen jälkeen hyvin lyhyen aikaa kesätöissä tällaisessa vammaisten asumispalveluyksikössä, joskaan en Validialla. Olin kyllä ollut työhaastattelutilanteessa raatorehellinen olemattomasta kokemuksestani, mutta minut toivotettiin tervetulleeksi joukkoon.
Heti ensimmäisenä työaamuna sain käteeni päivän työlistan lyhyine asukas- ja tehtäväkuvailuineen ja puhelimen, johon asukkaiden tekemät hälytykset tulisivat. En lopulta selvinnyt edes niistä minulle osoitetuista aamutoimista, koska asukkaat olivat hyvin vaikeasti monivammaisia ja harva heistä edes kommunikoi puheella. Kutsut todellakin jäivät vastaamatta. Muun henkilökunnan mielestä olisi "tuossa vaiheessa opintoja" jo pitänyt pärjätä.
Kesätyöläinen lisää vielä: Valmistuttuani olin töissä kunnallisessa kotihoidossa. Siellä tuon kuntoiset asiakkaat hoidettiin aina ja poikkeuksetta kahden hoitajan toimesta, ei todellakaan yksin ja vielä vähemmän opiskelijavoimin.
Minulla on omitunen kokemus ihan tavan keskussairaalasta, eikä silloin ollut vielä korona-aika tai mitään lakkoa. Huonekaveri valitti että oksettaa ja painoi kutsunappia, kukaan ei tullut. Oksensi sitten lattialle. Piteli vatsaansa että tikit, repesikö tikit? Minäkin kutsuin hoitajaa, turhaan. Tuli olo kuin jossain kauhuleffassa että onko kaikki nyt hävinneet johonkin? Nousin varovasti leikkaushaavani (meille molemmille oli tehty vatsanalueen leikkaus) kanssa ja onnuin käytävälle, kanslia oli tyhjä. Jatkoin kumarassa vaappuen matkaa ja päästä vastaan tuli kaksi hoitajaa jotka vaikuttivat kiukkuisilta, kun esitin asiani. Olin kolmekymppinen, leikkaushaavaa lukuunottamatta hyväkuntoinen nainen ja pystyin hakemaan apua. Mites vanhukset, jotka eivät kykene nousemaan sängystään?
Vierailija kirjoitti:
Entisenä hoitajana olen todella vihainen lukiessani näitä kokemuksia. Vuosikausia nämä ongelmat on tiedostettu, mutta mikä prkl siinä on, ettei niitä saada kuriin?!?! Oman kokemuksen mukaan välttämättä edes hoitajaresursseja ei tarvitsisi kasvattaa vaan palkata omat työntekijät keittiötöihin, siivoukseen, viriketoimintaan, pyykkihuoltoon jne joka päivälle aamu- ja iltavuoroon. Silloin saattaisi hyvinkin riittää esim. kolme hoitajaa kahdellekymmenelle asukkaalle. Mutta eihän näin voi tehdä, koska sehän maksaa! Parempi repiä hoitajien selkänahasta kaikki.
Itse olen joskus mielenhäiriöissäni katsellut hoitoalan työpaikkoja ja harkinnut paluuta sinne. Kyllä mulla loppuu työpaikkailmoituksen luku tasan siihen paikkaan, kun kehutaan, kuinka monipuolinen työnkuvaa hoitajilla siinä paikassa on. Tai kesällä aika yleinen lause monessa hoitokodin ilmoituksessa on "tervetuloa grillailemaan meidän kanssa!". Tulee heti mielikuva, miten minä hikoilen grillin parissa ja samalla Markku yrittää karata, Maija huutaa vessahätää, Eeva kaatuu, Kyllikki harhailee ripuli lahkeesta valuen ja sisällä Kalle nyrkkitappelee Martin kanssa.
Monessa paikassa tukityöntekijätkin lähtevät aika nopeasti livohkaan kun työnkuvaan kuuluukin myös se perushoito, vaikka laitoshuoltajaksi on palkattu.
"Validia palkkasi Valvirasta virkamiehen, jonka tehtävänä oli valvoa yrityksen lukuisia laiminlyöntejä.
Vuorilampi ei suinkaan ole eronnut Valvirasta.
Tammikuun puolivälissä hän jättäytyi Valvirasta virkavapaalle ja siirtyi Pohjois-Suomen aluehallintovirastoon.
Virkavapaa jatkuu, vaikka Vuorilampi on nyt Validian palkkalistoilla."
https://www.hs.fi/kotimaa/turku/art-2000008727616.html
Siis mitä hemmettiä ?
Eikö tässä muka ole lojaalisuusristiriitaa ?
Melkein arvata saattoi että jotain tällaista paljastuu.
" Lukuisista laiminlyönneistä kritisoitu hoivayritys Validia sai valvonnasta puhtaat paperit -
sitten valvova virkamies palkattiin saman yhtiön johtoon."
Validia palkkasi siis Valvirasta virkamiehen , jonka tehtävänä oli valvoa yrityksen lukuisia laiminlyöntejä.
Työntekijöiden mukaan valvonta oli tehotonta.
Maaliskuun alussa hoivapalveluyritys Validia palkkasi tiedotti palkanneensa Sari Vuorilammen, joka oli tammikuun puoliväliin saakka siis työskennellyt sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirastossa Valvirassa, missä ylitakastajana vastasi vammaispalveluiden ja kehitysvammahuollon valtakunnallisesta valvonnasta.
LÄHDE https://www.hs.fi/kotimaa/turku/art-2000008727616.html
"Validia palkkasi Valvirasta virkamiehen,
jonka tehtävänä oli valvoa
Validia yrityksen lukuisia laiminlyöntejä.
Vuorilampi ei suinkaan ole eronnut Valvirasta."
https://www.hs.fi/kotimaa/turku/art-2000008727616.html
Voiko tämä olla totta?
Olin validiassa vuosina 2009-2013 ja paska show oli silloinkin vauhdissa. Eräs asukas kuoli sähkökatkoksen johdosta, koska oli unohdettu käydä tarkistamassa happikone.
Miten Valviran (terveys ja sosiaalialan valvontaviraston) hoitopalveluyritys Validiaan kohdistaman tehovalvontajakson ylitarkastajana toiminut Vuorilampi (joka vastaa vammaisten ja kehitysvammahuollon valtakunnaliisesta toiminnasta) löytyy nyt yllättäen tämän valvottavan Validia-yrityksen johdosta palkattuna?
Korjatkaa, kiitos, jos ymmärsin jotain nyt väärin tässä kuviossa.
Vierailija kirjoitti:
No tätähän te ihmiset haluatte. Täällä on pitkiä ketjuja, joissa haukutaan laiskoja ja ahneita hoitajia. Te haluatte huonosti palkattuja orjia ja lopputulos on sitten tämä.
Sairaalassa hoitajat pitivät tunnin kahvitauot. Näin itse omin silmin, kun olin työkokeilussa.
Suomeen pitäisi tuoda lisää afrikkalaisia hoitajia. He ovat jotenkin ihanan aurinkoisia luonteeltaan ja suomalaisia 10 kertaa empaattisemman oloisia. Kielitaito saattaa olla vähän niin ja näin, mutta empaattisuus on kohdillaan.