Miksi nykyvanhempien mielestä kaikki on niin rankkaa?
Ihan jo pelkästään oman lapsen kanssa oleminen? Yhdenkin lapsen? Ja kahdenhan kanssa ei vanhempi voi olla koskaan yksin, koska ne juoksevat eri suuntiin. Jos syntyy uusi lapsi niin esikoinen laitetaan päiväkotiin. Vaikka olisi hädin tuskin 2v. Koska miten sitä pystyisi kahta lasta yhtäaikaa hoitamaanIhan liian rankkaa!
Kommentit (165)
Ja semmoinen provo tähän aamuun. Miksi pitää tahallaan aiheuttaa vastakkainasettelua, pahaa mieltä ja eripuraa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei lapset ole rankkoja, muu elämä vaatimuksineen on.
Mä veikkaan, et nää tällaset valittajat ei kestäis minuuttiakaan, jos pääsisivät ajassa taaksepäin. Kun oikeesti piti tehdä itse, eikä koneet tehneet kaikkea. Ja naisiin kohdistui ihan oikeasti vaatimuksia.
En ole valittaja enkä haluaisi menneisyyteen. Mutta jos joutuisin entisaikaan, niin eniten minuun sattuisi se turvattomuus, jota lapseni joutuisivat kokemaan, ja jolta en heitä voisi omalla raadannallani suojaamaan.
Jos lapsen päiväkodissa oleminen kertoo vanhemmuuden rankkuudesta niin sitten minullakin on ollut rankkaa. Esikoinen meni 1,5 vuotiaana hoitoon koska lähdin töihin. Toinen lapsi syntyi vuotta myöhemmin ja alkuun esikoinen oli joka päivä hoidossa. Syynä ei ollut rankkuus vaan se, että sektion jälkeen en saanut nostella häntä. Myöhemmin esikoinen kävi hoidossa 2 kertaa viikossa leikkimässä tärkeiksi tulleiden kavereiden kanssa.
Nykyisin lastenkasvatukselle on paljon kovemmat sosiaaliset vaatimukset kuin ennen. Monet elämää helpottavat asiat jotka ennen olivat ok eivät todellakaan ole sitä enää. Lisäksi nykyisin sosiaalisten vaatimusten rikkominen on yhä useammin myös viranomaisasia, kiitos lasujen. Lastensuojelulla on valtuudet puuttua kaikkeen sellaiseen minkä se kokee olevan huolenaihe, eikä vanhemman siis tarvitse rikkoa mitään lakipykälää jotta joutuisi vaikeuksiin lastensuojelun kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä veikkaan, et nää tällaset valittajat ei kestäis minuuttiakaan, jos pääsisivät ajassa taaksepäin. Kun oikeesti piti tehdä itse, eikä koneet tehneet kaikkea. Ja naisiin kohdistui ihan oikeasti vaatimuksia.
Kyllä esim. 80-luvulla oli jo pesukoneet, kuivausrummut, imurit, tiskikoneet, vatkaimet ja muut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No silloin lapset piestiin ja raivottiin hiljaisiksi tai kulkivat jo pienestä lapsijoukoissa ilman valvontaa, mikä tietysti johti tapaturmiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No silloin lapset piestiin ja raivottiin hiljaisiksi tai kulkivat jo pienestä lapsijoukoissa ilman valvontaa, mikä tietysti johti tapaturmiin.
Piestiin = tukistettiin
Raivottiin = komennettiin tiukasti
Nykypäivänä saa vain lempeästi sanoittaa, ja jos kovapäinen lapsi ei sitä tottele niin ollaan avuttomia kuin kala kuivalla maalla.
Sanotaanko vaikka, että suurimmalla osalla vanhemmista ei ole mitään hankaluuksia ja he pärjäävät kaikessa oikein hyvin asioista mölyämättä. Osalla taas on ollut vaikeuksia koko elämänsä ja tulee aina olemaankin, joten tottakai heillä on nytkin vaikeuksia. He ovat suuna päänä asioista.
On se rankkaa ollut varmaan ennenkin, mutta ei ole ollut somea missä siitä valittaisi. Lähes kaikilla oli yhtä rankkaa, joten sitä pidettiin normaalina elämänä.
Jokainen ihminen on omanlaisensa, toinen kestää paremmin kuin toinen.
Ei kannata vertailla.
Jos kaksi lasta juoksee eri suuntiin, niin sitten niille on syytä hankkia talutushihnat jos haluaa homman pysyvän hallinnassa. Se oli ihan normaali ratkaisu vielä viime vuosituhannella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Piestiin = tukistettiin
Nykypäivänä saa vain lempeästi sanoittaa, ja jos kovapäinen lapsi ei sitä tottele niin ollaan avuttomia kuin kala kuivalla maalla.
Ehkä voisit lukea hieman kirjallisuutta aiheesta?
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsen päiväkodissa oleminen kertoo vanhemmuuden rankkuudesta niin sitten minullakin on ollut rankkaa. Esikoinen meni 1,5 vuotiaana hoitoon koska lähdin töihin. Toinen lapsi syntyi vuotta myöhemmin ja alkuun esikoinen oli joka päivä hoidossa. Syynä ei ollut rankkuus vaan se, että sektion jälkeen en saanut nostella häntä. Myöhemmin esikoinen kävi hoidossa 2 kertaa viikossa leikkimässä tärkeiksi tulleiden kavereiden kanssa.
TYHMÄ!
Some yms luo monille paineita suorittaa vanhemmuutta tietyllä tavalla ja lapsen pitäis aikaisin oppia kaikkee koska muutkin jne.
Tota oon ihmetellyt että kun on kotona yhden lapsen kanssa ja saa toisen niin sit laitetaan toinen päiväkotiin vaikka edelleen on kotona kun on vauva, eikä sen takia että menis töihin.
Itse en näin tehny ja oon yksinhuoltaja kahdelle pienelle joiden kanssa oon vieläkin kotona.
Ehkä monet ovat luopuneet kulisseista?
Vierailija kirjoitti:
Ja semmoinen provo tähän aamuun. Miksi pitää tahallaan aiheuttaa vastakkainasettelua, pahaa mieltä ja eripuraa?
Niin että nuorisoko vaan saa mollata.
https://www.vauva.fi/keskustelu/4210265/suuret-ikaluokat-eivat-ihan-oik…
https://www.vauva.fi/keskustelu/4601565/arsyttaa-boomerit-jotka-larppaa…
Tutkittuakin tietoa aiheesta.
https://www.vauva.fi/keskustelu/4624594/tyoterveyslaitos-jarkyttynyt-ny…
Ennen vanhaan oli erilainen elämäntyyli. Ihan turha vertailla. Asuttiin isoissa maatalousyhteisöissä. Kaikki työhön kykenevät teki töitä. Lapsia hoiti töihin kykenemättömät eli toiset lapset ja vanhukset (joskus ei kukaan hoitanut). Lapset jätettiin usein itsekseen esim navetassa karsinaan aikuisten töiden ajaksi. Huomioon tai hellyyteen ei juuri ollut aikaa. Paremmissa piireissä lastenhoitajat hoiti lapsia, ei vanhemmat.
Päiväkodissa lapsille tarjotaan laadukasta varhaiskasvatusta jonka saanti on jokaisen lapsen oikeus. Päiväkoti ei siis ole mikään hoitopaikka niin kuin ennen, vaan erottamaton osa lapsen kasvatus- ja koulutuspolkua. Tutkimusten mukaan laadukkaasti varhaiskasvatetuksi tuleminen parantaa oleellisesti lasten koulumenestystä ja ennaltaehkäisee syrjäytymistä.
Vierailija kirjoitti:
Saisi ottaa lapsilisät pois ja laittaa lapsiverot.
No mutta sitten sun kelagoldisi lakkaisi pian toimimasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Piestiin = tukistettiin
Kyllä olisin itse toivonut että äiti olisi jaksanut joskus selittää tai edes kysyä miksi käyttäydyin niin kuin käyttäydyin eikä aina pelotella ja uhkailla hiljaiseksi ja kiltiksi eli jatkuvan pelon vallassa eläväksi epävarmaksi lapseksi ja ihmiseksi.