Sisko suuttui, kun mieheni ei suostunut lainaamaan yrityksensä pakua ilmaiseksi muuttoon
Eli sisko suuttui tälläisestä asiasta. Miehen paku on täynnä työkaluja ja muuta rekvisiittaa, jonka tyhjentämiseen ja siivoamiseen ja uudelleen lastaamiseen menisi useampi tunti eli siinäkin olisi jo vaivaaMies lupautui lainaamaan pakettiautoa 60 euron tuntihinnalla tuttava-alennuksineen. Tästäkös sisko sitten suuttui, koska muutto on viikonloppuna eikä se kuulemma ole yrityksen kassasta pois :D. Minun mielestä mieheni tarjous on varsin kohtuullinen, koska polttoainekkin on niin kallista nykyisin. Mitä mieltä olette tästä? Sisko ei enää vastaa puheluihin eikä viesteihin.
Kommentit (760)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kiskurihinta, ei sukulaisilta mitään tunti taksoja oteta, jos joskus iteki haluaa apua saada ja välit säilyttää
eipä tuossa mitään tuttavallista ole, puhdasta rahastustaMikäköhän siinä on, että näitä lokkeilukommentteja kirjoittavilla on aina puutteita isoissa kirjaimissa ja välimerkeissä? Elämäm koulu käytynä kaikilla samalla oppiarvolla, vai yksi ainokainen kirjoittaja?
Välit kaikkiin sukulaisiin eivät ole säilyttämisen arvoisia, ja noin yleisesti ottaen välit ihmisiin pysyy hyvinä kun ei koskaan pyydä tai anna lainaksi mitään.En ole se kelle vastasit mutta katsositko oman kirjotuksesi "Elämäm koulu käytynä..." Ja vittuilet oikeinkirjotuksesta :-) Lähtee vähän pohja pois vittuilulta.
Tarkoituksella kirjoitin, tietysti. Pikku elämäm koululainen, tehän sen noin olette aikanaan Facebookiin kirjoittaneet, ja siitä on tullut vakiintunut ilmaisu elämänkoululle.
Älä opeta pappaasi panemaan.
Riippunee paikkakunnasta millä hinnalla saa muuttoauton. Meillä saa uuden pakun jopa hintaan 48e/ vrk.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut voi hinnan ottaa vittuiluna ja toiset ei. Get over it.
Niinpä. Vaan miksipä vastata tavalla, joka joidenkin mielestä on vittuilua. Ihmisiä on erillaisia ja baari-illan jälkeen snakarijonossa saattaa tipahtaa senkka nenästä, kun tällä asenteella ihmisille vastaillaan.
Tässä ketjussa näkyy hyvin mitä tapahtuu, kun erilaiset arvomaailmat törmäävät. Kumpikin arvomaailma toimii niin kauan, kuin saman arvomaailman kannattajat vuorovaikuttavat keskenään. Mutta kun pitäisi vuorovaikuttaa sen toisen arvomaailman kanssa...
On vastakkain "tottahan sukulaisia aina autetaan, ja he sitten vuorostaan meitä" -ajattelumalli, vs. "on kunnia-asia hoitaa asiansa itse, pyytämättä apua kuin äärimmäisessä hädässä" -malli.
Toisten mielestä muutto on selvästi jotenkin suuri ja dramaattinen ja vaikeakin asia, toisille jotain jonka järjestää yhdellä puhelinsoitolla. Ensimmäiset kaipaavat tähän suureen offensiiviin apua, toiset laskeskelevat että kun apua täytyisi kestitä ja kehua, pääsee helpommalla kun soittaa ratsuväen paikalle ja maksaa siitä.
Toisten mielestä on vain taloudellista pyytää sukulaisen tai ystävän autoa tai tavaraa lainaan, koska olisi sulaa hulluutta maksaa vuokrasta, kun ilmainen tavara on lähipiirissä. Toinen, tavaran omistaja, taas on yrittäjänä tottunut että alle 60h/tunti laskutuksella ei kannata edes nousta sängystä, jos on kalustonkin hankintamenoja kuoletettavana.
Toinen ehkä näkee, että muuttotalkoot on samalla mukavaa yhdessäoloa, toinen taas näkee sen työntekona, aikana joka on pois jostain mielekkäästä tekemisestä tai sitten kannattavasta työnteosta.
Tuohon viimeiseen liittyen, moni ei ole tainnut tajuta, että yrittäjä mielellään lepää vapaa-ajallaan. Jos joutuu joka tapauksessa tekemään raskasta työtä aikana, jota ajatteli vapaa-ajaksi, tietysti hän mieluummin tekisi sitä mistä voi laskuttaa. Jos energiaa riittää viikonloppuna työntekoon, miksi ihmeessä menisi auttamaan jotakuta muutossa ilmaiseksi, kun ajan voisi käyttää laskutettavaan työhön? Tätä tuo ap:n mies varmasti yritti kälylleen avata: yrittäjä joutuu miettimään tällaisia asioita ihan koko ajan, hänen ajallaan on hinta ihan eri tavalla kuin kuukausipalkkalaisella. Toisekseen aika moni yrittäjä tekee viikonloput ja illat paperihommia, joten ihminen joka olettaa yrittäjän auttavan ilmaiseksi muutossaan, on paitsi itsekäs, myös täysin empatiakyvytön.
En lukenut ketjua, mutta mielestäni pyytämänne hinta kohtuullinen. Minun yksi ystävä kerran sanoi, että haluaisi ostaa pakettiauton, mutta ei viitsi kun sitten sitä joutuu lainaamaan kaikille. Vihjaus oli varmasti minulle tarkoitettu, koska lainasin kerran hänen isänsä pakettiautoa huonekalujen siirtoon. Sen jälkeen päätin, että ikinä en lainaa keneltäkään autoa, tilaan kotiinkuljetuksen tai sitten jätän ostamatta. Ja huomautuksena, maksoin kyllä polttoainekulut ja vähän enemmänkin ystäväni isälle, lainatessani autoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
60 euroa / tunti? Juu, se on kuule semmoinen hinta, että se on vittuilua (tsekkaa alan firmojen hinnastot netistä). Voisit kysäistä miksi ei voinut vaan sanoa että ei onnistu, sen sijaan että pitää lähteä tuolla tavalla pelleilemään hinnalla.
Jos haluaa pitää välit kavereihin ja sukuun, kannattaa reilusti sanoa "Sori, ei pysty. Ei nyt vaan onnistu." Turha lähteä mitään edes selittelemään, koska siihen voi väittää vastaan, ja sitten taas on vaarana riita. Ja jos joku suuttuu siitä että kieltäytyy, se on sitten sen oma vika. Mutta vittuilusta on lupa suuttua.Lopeta jo toi typerä trollaus. 60e/h voi olla alan firmojen hinta, MUTTA TÄMÄ EI OLLUT ALAN FIRMA, hiton idiootti. Aina olisi voinut kysyä "alan firmoilta", mutta kun ei.
Tuon hinnan sanominen sukulaiselle tai ystävälle on vittuilua. Jos ei halua vittuilla, ei sano tuommoista hintaa. Simple as that.
TOTTAKAI se on vittuilua. Epäilemättä ap:n sisko on sen luokan lokki, että pelkkä "ei käy" ei mene jakeluun.
Toinen vaihtoehto on, että tuo on sukulaisalennettu hinta siitä, mitä ap:n mies normaalisti laskuttaa. Minä olen kirjanpitäjä ja laskutan 75/h, eikä monikaan "pakumies" laskuta tuota vähempää tai jos laskuttaa, tekee persnettoa hyvin äkkiä. 60e/h sukulaishintaa olisi siis jo kelpo asennus.
Oikeasti ihmiset, opetelkaa arvostamaan omaa aikaanne ja toisten aikaa. Aika on tärkein hyödyke mikä teillä on, ja sillä on aina hinta. Jos käytätte aikaa johonkin, ette käytä sitä johonkin muuhun.
Te, joiden mielestä Ap ja hänen miehensä ovat sikoja: Kuinka moni teistä omistaa pakettiauton, ja kuinka monesti olette sitä lainanneet ilmaiseksi?
Sitä paitsi miehellä on ehkä omat sisarukset, sisarusten lapset, vanhemmat ja muut sukulaiset joille saa vähän joka välissä olla lainaamassa pakettiautoa. Ei ehkä jaksa vielä vaimonkin suvulle sitä lainata. Varsinkaan, kun vaimon sisolta ei varmaan heru miehelle mitään apua milloinkaan.
En tiedä miksi edes mainitsee mistään 60 euron tuntihinnasta, kun varsin hyvin varmaan tietää, että pakuja saa vapailta markkinoilta edullisemmin. Tuo 60e/h on varmaan ihan oikein laskettu kustannus vaivaan nähden, mutta helpommalla olisi päässyt, jossa vaan olisi todennut "ettei firman autoa voi tähän oikein lainata". Sekään ei olisi ollut valehtelua, koska jos auto on täynnä yrityksen kamaa, niin silloin se ei ole käytettävissä muuttoihin tai mihinkään muuhun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
60 euroa / tunti? Juu, se on kuule semmoinen hinta, että se on vittuilua (tsekkaa alan firmojen hinnastot netistä). Voisit kysäistä miksi ei voinut vaan sanoa että ei onnistu, sen sijaan että pitää lähteä tuolla tavalla pelleilemään hinnalla.
Jos haluaa pitää välit kavereihin ja sukuun, kannattaa reilusti sanoa "Sori, ei pysty. Ei nyt vaan onnistu." Turha lähteä mitään edes selittelemään, koska siihen voi väittää vastaan, ja sitten taas on vaarana riita. Ja jos joku suuttuu siitä että kieltäytyy, se on sitten sen oma vika. Mutta vittuilusta on lupa suuttua.Lopeta jo toi typerä trollaus. 60e/h voi olla alan firmojen hinta, MUTTA TÄMÄ EI OLLUT ALAN FIRMA, hiton idiootti. Aina olisi voinut kysyä "alan firmoilta", mutta kun ei.
Tuon hinnan sanominen sukulaiselle tai ystävälle on vittuilua. Jos ei halua vittuilla, ei sano tuommoista hintaa. Simple as that.
TOTTAKAI se on vittuilua. Epäilemättä ap:n sisko on sen luokan lokki, että pelkkä "ei käy" ei mene jakeluun.
Toinen vaihtoehto on, että tuo on sukulaisalennettu hinta siitä, mitä ap:n mies normaalisti laskuttaa. Minä olen kirjanpitäjä ja laskutan 75/h, eikä monikaan "pakumies" laskuta tuota vähempää tai jos laskuttaa, tekee persnettoa hyvin äkkiä. 60e/h sukulaishintaa olisi siis jo kelpo asennus.
Oikeasti ihmiset, opetelkaa arvostamaan omaa aikaanne ja toisten aikaa. Aika on tärkein hyödyke mikä teillä on, ja sillä on aina hinta. Jos käytätte aikaa johonkin, ette käytä sitä johonkin muuhun.
Voi jessus mikä asenne. Jos kaveri pyytää apua, niin sitä saa vain maksua vastaan. Todellista ystävyyttä
Hyviin tapoihin kuuluu toisten auttaminen ja mm. talkoisiin osallistuminen. Kaikilla meillä on oma elämä, joku raataa enemmän kuin toinen mutta se ei kaiketi estä noudattamasta hyviä tapoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, omistapa paku, niin sitä saa aina olla lainailemassa muuttoja ym. kuljetuksia varten. Usein siten, että olet itse kuskina.
Varsin ymmärrettävää, ettei pakua lainaa.Sama peräkärryn kanssa.
Mä olen kuullut kyseltävän jopa asuntoautoa tai -vaunua, siis tietenkin nimellistä korvausta vastaan, melkein tyyliin "juhlamokka". Entinen naapuri tiesi kertoa. Raivosi myös, kun jatkuvasti hänen peräkärryään vongattiin. Miehellä oli kaikki pelit ja vehkeet, kesämökkikin, jonne sinnekin kesävieraista tunkua ;D
Vierailija kirjoitti:
Jos energiaa riittää viikonloppuna työntekoon, miksi ihmeessä menisi auttamaan jotakuta muutossa ilmaiseksi, kun ajan voisi käyttää laskutettavaan työhön?
Tuolla periaatteella ei voi tehdä koskaan vapaaehtoistyötä. Ei voi edes imuroida omaa kotiaan, koska hei, jos mulla on energiaa imuroida, voin yhtä hyvin tehdä jotain laskutettavaa työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti ihmiset, opetelkaa arvostamaan omaa aikaanne ja toisten aikaa. Aika on tärkein hyödyke mikä teillä on, ja sillä on aina hinta. Jos käytätte aikaa johonkin, ette käytä sitä johonkin muuhun.Voi jessus mikä asenne. Jos kaveri pyytää apua, niin sitä saa vain maksua vastaan. Todellista ystävyyttä
Hyviin tapoihin kuuluu toisten auttaminen ja mm. talkoisiin osallistuminen. Kaikilla meillä on oma elämä, joku raataa enemmän kuin toinen mutta se ei kaiketi estä noudattamasta hyviä tapoja.
Millähän tavalla tuo nainen on ikinä auttanut siskonsa miestä? Veikkaan: ei mitenkään.
Ei tuo 60 euroa ole paha hinta tunnilta.´ja sisältää polttoaineen, vakuutuksen jne.
Autovuokraamoissa on perushinta noin 50 euroa , ja siihen päälle
mahdollisia lisiä ja auto tulee palauttaa tankattuna tankki täyteen
taitaa mennä yli 60 euron tuntitaksalle kaikkiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos energiaa riittää viikonloppuna työntekoon, miksi ihmeessä menisi auttamaan jotakuta muutossa ilmaiseksi, kun ajan voisi käyttää laskutettavaan työhön?
Tuolla periaatteella ei voi tehdä koskaan vapaaehtoistyötä. Ei voi edes imuroida omaa kotiaan, koska hei, jos mulla on energiaa imuroida, voin yhtä hyvin tehdä jotain laskutettavaa työtä.
Aika monelle meistä oman kodin imurointi tai itse valittu vapaaehtoistyö on vähän eri asia kuin lauantain käyttö puolison siskon muuttoon. Mutta jokainen tavallaan.
Ilmaista lounasta ei ole.
Tarkoittaa kyllä että kaikki maksaa.
Onko maksu vastapalvelus, maksu rahalla vai mitä.
Mutta sen olen tähän asti elämääni jo sisäistänyt
että mikään ei ole ilmaista,,, siis ilmaista lounasta ei ole.
eikä autonvuokraustakaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaa pitää välit kavereihin ja sukuun, kannattaa reilusti sanoa "Sori, ei pysty. Ei nyt vaan onnistu." Turha lähteä mitään edes selittelemään, koska siihen voi väittää vastaan, ja sitten taas on vaarana riita. Ja jos joku suuttuu siitä että kieltäytyy, se on sitten sen oma vika. Mutta vittuilusta on lupa suuttua.
Jos miehellä menee parisen tuntia auton purkamisen ja toinen tavaroiden latomiseen takaisin ja paku on lainassa esim. 2h, niin ei tuo kovin iso tuntipalkka ole. En itse olisi päivätöiden lisäksi vielä viikonloppua töissä puolta päivää satasesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan. Siksi meillä 75e/h laskuttajilla käy siivooja. Olisin hullu, jos siivoaisin itse. Paitsi tietysti jos jotenkin nauttisin siitä.
Vapaaehtoistyö on hieman eri asia, siinä annat hyväntekeväisyyteen aikaasi rahan asemesta. Aika moni ihminen antaa jompaa kumpaa tai jopa molempia ja vertaan vielä lisäksi (siinä menee aikaa muuten myös). Näin tehdään, koska pidämme hädänalaisten auttamista tärkeänä.
Vierailija kirjoitti:
Ohoh.
Veljeni oli mua muuttamassa remonttifirmansa pakulla kaverinsa kanssa kun maksoin bensat 😬 ruuat olisin tarjonnut, kaveri ei halunnut edes sitä vaivan palkaksi, veli sentään söi edes.
Meillä oli aikoinaan muutossa kolme isohabaisinta ystäväämme auttamassa isoimpien ja painavimpien mööpeleiden ja tavaroiden kanssa, yhdellä heistä oli lava-auto ja meillä oli omasta takaa peräkärry. Välissä pidettiin kunnon ruokatauko, meidän muiden kuskatessa tavaraa äitini oli keittänyt ison keiton ja leiponut sämpylät ja hyvin kelpasi kaikille jälkiruokakahveineen. Kun lopulta saatiin valmista, ystävät saivat olutlaatikot ja viinitonkat matkaansa ja tietysti kutsun tupaantuliaisiin. Kaikki olivat tyytyväisiä ja muutosta jäi hyvä mieli, vielä tupaantuliaisissakin naurettiin kuinka parisänky jouduttiin lopulta nostamaan leveitä rakennustikkaita pitkin parvekkeelle ja siitä sisälle kun ei mahtunut mitenkään päin yläkerran portaikkoon vaikka kuinka käänneltiin ja soviteltiin.
Jotkut voi hinnan ottaa vittuiluna ja toiset ei. Get over it.