Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ettekö tosiaa tiedä mikä on PYÖRÄTIEN JATKE? Moni autoilija edelleen tulee kolmion takaa pyörätien yli risteykseen. Tänääkin meinasin jäädä ...

Paniikkijarrutus
27.04.2022 |

Ammattikuljettajat osaavat ajaa oikein, mutta moni tavis valuttaa autonsa kolmion ohi suojatien yli ja pysähtyy vasta autotien risteykseen - tajuamatta että kolmion tuoma väistämisvelvollisuus koskee autoilijaa jo suojatien kohdalla.

Itse ajan myös autolla ja hiljennän jo kolmion kohdalle ja vilkuilen tuleeko pyörätieltä kukaan. Sitten vasta ajan siihen autotien risteykseen ja katson tuleeko autoja. Siinä on autoilija nimittäin vähän heikoilla, jos ajaa kolmion takaa pyöräilijää ja mopoilijaa päin.

Turhaan ihmettelette, miksi osa pyöräilijöistä alkaa olemaan aika leipiintyneitä autoilijoihin....

Kommentit (163)

Vierailija
121/163 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina muuten näissä keskusteluissa pyöräilijöistä puhutaan lycra-asuisina hurjastelijoina, mitä minä en oikein ymmärrä. Kun siis suurin osa fillarilla liikkuvista ihmisistä polkee ihan normivaatteet päällä normifillarilla, ainakin meillä päin. Minä pyöräilen työmatkani, alle kolme kilsaa, ja en tosiaankaan mitkään trikoot jalassa, vaan farkut. En edes muista milloin olen nähnyt sellasen lycra-asuisen hardcore-pyöräilijän. 

Sitäpaitsi suomalaisessa puheessa pyöräilijä hurjastelee heti jos hänen nopeutensa on yli 20 km/h. Vaikka siis vierellä autot ajaisivat 40-50km/h.

No, yksikään auto ei aja 40-50 km/h vauhdilla äänettömästi alle metrin päästä jalankulkijasta. Että on siinä siinä mielessä vähän eroa.

Kapealla kadulla auto saattaa ajaa hyvinkin lähellä jalkakäytävän reunakiveä. Eli todellakin jopa alle metrin päässä jalankulkijasta. Ja se jalankulkija saattaa olla esim. 4-vuotias pikkulapsi.

Joo mutta auton kuulee. Pyörää ei. Ja ainakin meilläpäin autoilijat, kohdatessaan jalankulkijoita, hidastavat vauhtia kapeilla teillä (joilla muuten yleensä on 30 km/h rajoitus), pyöräilijät eivät hidasta koskaan missään.

Pyöräilijät kulkevat jo valmiiksi yleensä hitaammin kuin autot. Se hidastava auto kulkee sitten taas sitä vauhtia kun pyöräilijät.

Esim. kadulla missä on nopeusrajoitus 30 km/h pyöräilijät ajavat tasamaalla 25 km/h ja alamäessä helposti 30 km/h.

Vierailija
122/163 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä pyörälläkin voi ohittaa jalankulkijan kauempaa kuin hihaa hipoen ja soittaa kelloa kun lähestyy takaa. Vältytään monelta vaaratilanteelta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/163 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sillä pyörälläkin voi ohittaa jalankulkijan kauempaa kuin hihaa hipoen ja soittaa kelloa kun lähestyy takaa. Vältytään monelta vaaratilanteelta.

Monet kevlit ovat aika kapeita. Jopa alle 2 metriä leveitä. Kun siinä kohtaa 25 km/h ajava polkupyöräilijä ja 5 km/h kulkevaä kävelijä, ja ehkä toisesta suunnasta tulee vielä toinen polkupyöräilijä, niin tilanne on hankala. Usein kevlille saattaa myös esim. aueta viereisten talojen ovia tai siellä voi olla kauppojen mainostelineitä, minkä vuoksi väylän koko leveyttä ei edes pysty hyödyntämään kunnolla.

Vierailija
124/163 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertokaahan, kun ollaan aiheessa, kuka väistää, jos polkupyöräilijälle on kolmio kevlillä, haluaa kääntyä pyörätien jatkeelle, jonka yli kääntymässä auto sieltä suunnalta, missä ei ole kolmiota. Kumoaako auton "aina väistämisvelvollinen kääntyessä" pyöräilijälle osoitetun kolmion?

Pääsääntö liikenteessähän on aina se että liikennemerkki on vahvempi kuin yleissääntö. Eli kolmio oikealta tulevalla kumoaa normaalin vasemmalta tulevan ajoneuvon väistämisvelvollisuuden jne.

Ok, tässä vielä esimerkkikuvana yritys selventää varmuudeksi, tiedä oliko selitykseni tarpeeksi selvä, olenko tajunnut edes itse oikein:

https://i.imgur.com/dt3PiRn.jpg

Vierailija
125/163 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin voisi, jos kuulisivat jotain niiltä hehtaarikuulokkeiltaan.

Vierailija
126/163 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse autoilijana olen tulkinnut tämän niin, että aina kun näen pyöräilijän, niin parempi väistellä. En siis mieti onko jatke vai ei, koska tulevat autojen eteen ihan mistä tahansa ja kovalla vauhdilla jopa. Helsingin keskusta kesällä on ihan karmea paikka ajaa, kun fillaroitsijoita tulee joka puskasta kovaa vauhtia. Varsinkin jos yrittää kääntyä oikealle, niin pitää olla tosi tarkkana, kun tuijottelee tuleeko jostain suunnasta pyöräilijää, osa tulee ihan täysiä varmuuden vuoksi, eli kun katsot oikealla, sitten vasemmalle ja vielä varmuuden vuoksi eteen kääntymisuuntaan (koska sieltäkin voi tulla joku katua pitkin), niin voi kuvitella, että sillä hetkellä ei näkynyt ketään, mutta kun käännyt, niin siellä onkin se tuhatta ja sataa ajava fillariheppu edessä.  

Onko pyöräilijöille jotenkin outo käsite se että hekin hiljentäisivät vauhtia risteyksissä? Tai silloin kun esim. kävelijä on samalla pyörätiellä menossa?

Vierailija
127/163 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse autoilijana olen tulkinnut tämän niin, että aina kun näen pyöräilijän, niin parempi väistellä. En siis mieti onko jatke vai ei, koska tulevat autojen eteen ihan mistä tahansa ja kovalla vauhdilla jopa. Helsingin keskusta kesällä on ihan karmea paikka ajaa, kun fillaroitsijoita tulee joka puskasta kovaa vauhtia. Varsinkin jos yrittää kääntyä oikealle, niin pitää olla tosi tarkkana, kun tuijottelee tuleeko jostain suunnasta pyöräilijää, osa tulee ihan täysiä varmuuden vuoksi, eli kun katsot oikealla, sitten vasemmalle ja vielä varmuuden vuoksi eteen kääntymisuuntaan (koska sieltäkin voi tulla joku katua pitkin), niin voi kuvitella, että sillä hetkellä ei näkynyt ketään, mutta kun käännyt, niin siellä onkin se tuhatta ja sataa ajava fillariheppu edessä.  
Onko pyöräilijöille jotenkin outo käsite se että hekin hiljentäisivät vauhtia risteyksissä? Tai silloin kun esim. kävelijä on samalla pyörätiellä menossa?

Ihan aiheellinen kysymys lopussa. Itse kuulun vauhtia hidastaviin aina tilanteen mukaan (= muuallakin kuin risteyksessä).

Näissä keskusteluissa tökkii jatkuvasti liikenteenkäyttäjien niputtaminen samanlaisiksi, koska ei ole yhtenäisesti käyttäytyvää ryhmää pyöräilijät sen enempää kuin autoilijatkaan, ja jokaisen tulisi kuitenkin kulkutavasta riippumatta olla liikenteessä asenteella, että otetaan muut huomioon.

Vierailija
128/163 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ainakin pyöräilijänä hiljennän vauhtia tasa-arvoisissa risteyksissä tai niissä risteyksissä missä tulen kolmion takaa. Toisaalta pidän myös sitä kummallisena, että pyöräilijän ajatellaan olevan hurjastelija jos hän ajaa samaa vauhtia kuin autot, vaikka sama nopeusrajoitus koskee kaikkia ajoneuvoja.

Vierailija
129/163 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertokaahan, kun ollaan aiheessa, kuka väistää, jos polkupyöräilijälle on kolmio kevlillä, haluaa kääntyä pyörätien jatkeelle, jonka yli kääntymässä auto sieltä suunnalta, missä ei ole kolmiota. Kumoaako auton "aina väistämisvelvollinen kääntyessä" pyöräilijälle osoitetun kolmion?

Pääsääntö liikenteessähän on aina se että liikennemerkki on vahvempi kuin yleissääntö. Eli kolmio oikealta tulevalla kumoaa normaalin vasemmalta tulevan ajoneuvon väistämisvelvollisuuden jne.

Ok, tässä vielä esimerkkikuvana yritys selventää varmuudeksi, tiedä oliko selitykseni tarpeeksi selvä, olenko tajunnut edes itse oikein:

Tuommoista risteystä en ole ikinä nähnyt, mutta tulkitsisin tuossa tuon pyöräilijän kolmion tarkoittavan että on väistettävä risteävällä kelvillä ajavia. Mutta auto on joka tapauksessa väistämisvelvollinen, koska pyöräilijä on jo tuolla kuvassa vaakasuoraan kulkevalla kelvillä ylittäessään tien. Muutenhan auton pitäisi väistää kääntyessään osaa pyöräilijöistä ja osaa ei, mikä olisi aika sekavaa.

Vierailija
130/163 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuommoista risteystä en ole ikinä nähnyt, mutta tulkitsisin tuossa tuon pyöräilijän kolmion tarkoittavan että on väistettävä risteävällä kelvillä ajavia. Mutta auto on joka tapauksessa väistämisvelvollinen, koska pyöräilijä on jo tuolla kuvassa vaakasuoraan kulkevalla kelvillä ylittäessään tien. Muutenhan auton pitäisi väistää kääntyessään osaa pyöräilijöistä ja osaa ei, mikä olisi aika sekavaa.

Ok, itsekin olen ajatellut autoilijan väistävän tuossa, mutta on tullut räikkää kääntyvältä autolta tuossa kohtaa, niin epäselvä ollut.

Vierailija
131/163 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok, itsekin olen ajatellut autoilijan väistävän tuossa, mutta on tullut räikkää kääntyvältä autolta tuossa kohtaa, niin epäselvä ollut.

Joka tapauksessa turvallisuussyistä tuossa ei kannata kaartaa nopeasti suorinta reittiä tien yli vaan hidastaa selkeästi ja mennä ns ulkokaarteen kautta - jää autoilijalle aikaa reagoida. Kieltämättä aika hankalan oloinen risteys, olisi mielenkiintoista kuulla jonkun asiantuntijan näkemys tähän.

Vierailija
132/163 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ainakin pyöräilijänä hiljennän vauhtia tasa-arvoisissa risteyksissä tai niissä risteyksissä missä tulen kolmion takaa. Toisaalta pidän myös sitä kummallisena, että pyöräilijän ajatellaan olevan hurjastelija jos hän ajaa samaa vauhtia kuin autot, vaikka sama nopeusrajoitus koskee kaikkia ajoneuvoja.

Jokainen omaa henkeään arvostava pyöräilijä hidastaa tien ylitystä varten. Kaikkein v*ttumaisimpia on kyllä ne risteykset joissa autoilijat ryömittää autoaan suojatien yli samalla kun katselevat milloin risteävälle tielle pääsee kääntymään. Silloin auton takaa ei yleensä mahdu, mutta eteen ei uskalla mennä, koska auto saattaa milloin vaan kaahata liikkeelle sivuilleen vilkuilematta. Autoa ei saa jättää suojatien päälle tukkeeksi! Hankalia paikkoja ne on kyllä autoilijallekin jos ei mahdu ajamaan suojatien yli ja liikennettä on paljon.

Vierailija
133/163 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kellon soitto voi vaan pahentaa tilannetta jos jalankulkija ei syystä tai toisesta kuule sitä ajoissa ja lähempänä sitten panikoituu ja säntää minne sattuu. Minä liikun paljon sekä jalan, pyörällä että autolla ja kyllä ihan ylivoimaisesti surkeimmin liikenteessä käyttäytyy jalankulkijat. Minulle ei ole sattunut koskaan vaaratilanteita jalankulkijana pyöräilijöiden takia, koska pysyn reunassa ja olen opettanut myös lapset ja koiran pysymään, mutta sekä pyörällä että autolla joutuu väistelemään arvaamattomasti toikkaroivia jalankulkijoita tosi usein.

Vierailija
134/163 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullista, että jalankulkijoille ei ole Suomessa omia väyliä. On vaan nämä kelvit vai mitä ne nyt on.

Vierailija
135/163 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Surullista, että jalankulkijoille ei ole Suomessa omia väyliä. On vaan nämä kelvit vai mitä ne nyt on.

Onhan niitä, jalkakäytävät. Mutta jalankulkijat ei välitä kenelle se väylä on suunnattu, aina joku kävelee pyöräilijöiden puolella jos on jaettu kelvi, lisäksi kävellään metsässä maastopyöräilijöiden poluilla tai talvella hiihtoladuilla. Ja sitten itketään jos tulee vaaratilanne, vaikka on itse ollut ihan väärässä paikassa.

Vierailija
136/163 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan niitä, jalkakäytävät. Mutta jalankulkijat ei välitä kenelle se väylä on suunnattu, aina joku kävelee pyöräilijöiden puolella jos on jaettu kelvi, lisäksi kävellään metsässä maastopyöräilijöiden poluilla tai talvella hiihtoladuilla. Ja sitten itketään jos tulee vaaratilanne, vaikka on itse ollut ihan väärässä paikassa.

Yhteisiähän ne on varmaan 99%:ssa tapauksista. Eli jalankulkijat samassa paikassa kuin missä polkupyörät, sähköpotkulaudat ja sähköpyörät. Aika hankala tilanne varsinkin lasten kanssa liikkuville. Noita erillisiä taitaa olla lähinnä Helsingissä ym.

Vierailija
137/163 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polkupyöräilijä on ainoa liikenteessä sompaileva ajoneuvon kuljettajaryhmä, jonka ei tarvitse tietää liikennesäännöistä yhtään mitään.

Vierailija
138/163 |
28.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulokkeet jokaisella korvilla, niin eivät kuule. Ja jos ei ole kuulokkeita, niin huutoa ja käsien heiluttelua perään, että miksi soitit kelloa, kun pelästyvät :/

Vierailija
139/163 |
28.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin tein. Soitin kelloa, ei vaikutusta, kun kuulokkeet. Menin ohi hitaasti ja johan käveliä paukkasikin eteen pyörätielle. Siinä sitten lensin ja kauheessa paniikissa käveliä pahoittelemaaan, kun ei huomannut! Huoh, ei auta enään siinä vaiheessa.

Vierailija
140/163 |
28.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhakyynikko kirjoitti:

Polkupyöräilijä on ainoa liikenteessä sompaileva ajoneuvon kuljettajaryhmä, jonka ei tarvitse tietää liikennesäännöistä yhtään mitään.

Ainoa ajoneuvokuljettajaryhmä, jonka odotetaan jotenkin tietävän liikennesäännöt, ilman niiden opetusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kuusi