Ettekö tosiaa tiedä mikä on PYÖRÄTIEN JATKE? Moni autoilija edelleen tulee kolmion takaa pyörätien yli risteykseen. Tänääkin meinasin jäädä ...
Ammattikuljettajat osaavat ajaa oikein, mutta moni tavis valuttaa autonsa kolmion ohi suojatien yli ja pysähtyy vasta autotien risteykseen - tajuamatta että kolmion tuoma väistämisvelvollisuus koskee autoilijaa jo suojatien kohdalla.
Itse ajan myös autolla ja hiljennän jo kolmion kohdalle ja vilkuilen tuleeko pyörätieltä kukaan. Sitten vasta ajan siihen autotien risteykseen ja katson tuleeko autoja. Siinä on autoilija nimittäin vähän heikoilla, jos ajaa kolmion takaa pyöräilijää ja mopoilijaa päin.
Turhaan ihmettelette, miksi osa pyöräilijöistä alkaa olemaan aika leipiintyneitä autoilijoihin....
Kommentit (163)
Vierailija kirjoitti:
Liki joka kerta joku paukkaa autolla kolmion takaa eteen. Viimeksi heristin nyrkkiä, kun olin lenkillä, nopeutta oli noin 25-30km/h ja jouduin kunnolla jarruttamaan, että olisi päätynyt jonkun ison Volvon katumaasturin keulakoristeeksi. Kuski ei kattonut pyörätietä ollenkaan, käänsi kyllä päätään, mutta katsoi vain että ei ole autoja tulossa. Jumalauta että v*tutti.
Ajan ite autolla liki päivittäin ja osaan kyllä liikennesäännöt ja tiiän ketä pitää väistää.
Itse tuossa juuri oman tyhmyytesi kirjoitit. 25-30km/h, kyllä sinullakin on velvollisuus hidastaa vauhtia ja varmistaa turvallinen tienylitys. Vituttaa itseä näin pyöräilijänä moinen ääliökäytös! Turha itkeä Volvon koristeena, jos pitää täysillä ajaa risteyksen yli muista välittämättä - ääliö!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajan polkupyörällä töihin pyöräteiden ollessa lumettomat ja jäättömät.
Hyvinhän se pyörä rullaa lumella tai jäällä. En ymmärrä ihmisiä jotka käyttävät talvisin valtavan paljon aikaa siihen, että kävelevät töihin, vaikka pyörällä pääsisi paljon nopeammin. Nastarenkaitakin pyöriin on saatavilla.
Ehkä vaikka siksi, että nauttii kävelystä.
Mieluummin sitä lämpimällä kelillä kävelee. Talvella taas haluaa matkan sujuvan nopeammin, eli siksi ajaa pyörällä.
Tiedoksi myös, että jos selkeästi talutan pyörää, niin olen silloin jalankulkija, jonka ei tarvitse väistää suojatiellä. Näitäkin on liikenteessä, jotka olettavat, että pyörää taluttava on pyöräilijä ja väistämisvelvollinen. Meinannut useamman kerran aivan selkeissä risteyksissä tulla auto päälle, vaikka olen useita metrejä lähestynyt suojatietä pyörää taluttaen.
Ihmiset, tutustutkaa uuteen tieliikennelakiin!
1. suojatien saa ylittää pyöräillen (väistämisvelvollisuus voi silti olla, määritelty tarkemmin uuteen lakiin)
2. kääntyvä auto väistää aina kevyttä liikennettä (jo vanhassa laissa)
3. suoraan ajava auto on etuajo-oikeutettu suojatien kohdalla, jos hänellä ei ole väistämisvelvollisuutta osoittavaa merkkiä (kärkikolmio, stop, jo vanhassa laissa)
4. suoraan ajava auto on väistämisvelvollinen suojatien kohdalla, jos hänellä on väistämisvelvollisuutta osoittava merkki (kärkikolmio, stop, jo vanhassa laissa)
5. pyörätien jatke / pyöräilijä ylityspaikka on erillisellä liikennemerkillä osoitettu, korotettu suojatie, jossa autoilijalla on väistämisvelvollisuus (uudessa laissa tullut säädös)
AP:n tapauksessa autoilijalla on väistämisvelvollisuus (kärkikolmio), mutta paikkana on suojatie.
Mulla kävi pari kesään sitten niin, että ajoin pyörällä päin autonkylkeä. Se jäi siihen suojatielle katselemaan tietysti ensin sinne toiseen suntaan tuleeko sieltä joku. Ja siinä ajassa ehdin jo täräyttää päin. Mitään ei mennyt rikki ja mulla on aina kypärä. Olin toki mustelmilla sen jälkeen. Ensin pitäisi pysähtyä ennen sitä suojatietä ja tähystellä ensimmäisen kerran. Sitten vasta ajaa sen yli ja pysähtyä tarvittaessa uudelleen, mutta tuo on järjen köyhyyttä.
Jep, tulin vauhdilla fillarilla ja sen jälkeen olen aina hidastanut hitosti ettei käy noin. Sen jälkeen kyllä itsekin kiinnitti huomion ettei jää siihen suojatielle kukkumaan sen auton kanssa. Liikenne muuttuu koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvinhän se pyörä rullaa lumella tai jäällä. En ymmärrä ihmisiä jotka käyttävät talvisin valtavan paljon aikaa siihen, että kävelevät töihin, vaikka pyörällä pääsisi paljon nopeammin. Nastarenkaitakin pyöriin on saatavilla.
Mieluummin sitä lämpimällä kelillä kävelee. Talvella taas haluaa matkan sujuvan nopeammin, eli siksi ajaa pyörällä.
Olen eri, mutta minulla on aina paljon tavaraa mukana (työvälineet, harrastustarvikkeet, kauppakassit), niin pyörällä liikun kesät ja talvet.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin usein autoilijat tuntuu unohtavan koko kevyen liikenteen risteyksissä. Ajetaan suojatien päälle odottamaan kun autot on menny ja sitten kiihdytetään matkaan. Pää ei käännykkään katsomaan tuleeko sieltä jalankulkijoita tai pyöräilijöitä eikä niitä huomata ja estetään tien ylitys olemalla sen suojatien päällä. Vaikka itse tultaisiin kolmion takaa.
Pyöräilijöiden oletusarvoinen paikka on kylläkin edelleen ajoradalla muiden ajoneuvojen joukossa eikä suinkaan jalankulkijoiden reiteillä. Tämä tuntuu unohtuvan hyvin monilta pyöräilijöiltä.
Suojatietä ajavaa pyöräilijää ei myöskään tarvitse väistää, paitsi kääntyessä tai kolmion tai stop-merkin takaa tullessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina muuten näissä keskusteluissa pyöräilijöistä puhutaan lycra-asuisina hurjastelijoina, mitä minä en oikein ymmärrä. Kun siis suurin osa fillarilla liikkuvista ihmisistä polkee ihan normivaatteet päällä normifillarilla, ainakin meillä päin. Minä pyöräilen työmatkani, alle kolme kilsaa, ja en tosiaankaan mitkään trikoot jalassa, vaan farkut. En edes muista milloin olen nähnyt sellasen lycra-asuisen hardcore-pyöräilijän.
Sitäpaitsi suomalaisessa puheessa pyöräilijä hurjastelee heti jos hänen nopeutensa on yli 20 km/h. Vaikka siis vierellä autot ajaisivat 40-50km/h.
No, yksikään auto ei aja 40-50 km/h vauhdilla äänettömästi alle metrin päästä jalankulkijasta. Että on siinä siinä mielessä vähän eroa.
Vierailija kirjoitti:
Laissa ei mainita sanallakaan kevyttä liikennettä. Sen sijaan siellä mainitaan jalankulkijat ja ajoneuvot, joille on aivan erilaiset säännöt. Polkupyörä on ajoneuvo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina muuten näissä keskusteluissa pyöräilijöistä puhutaan lycra-asuisina hurjastelijoina, mitä minä en oikein ymmärrä. Kun siis suurin osa fillarilla liikkuvista ihmisistä polkee ihan normivaatteet päällä normifillarilla, ainakin meillä päin. Minä pyöräilen työmatkani, alle kolme kilsaa, ja en tosiaankaan mitkään trikoot jalassa, vaan farkut. En edes muista milloin olen nähnyt sellasen lycra-asuisen hardcore-pyöräilijän.
Sitäpaitsi suomalaisessa puheessa pyöräilijä hurjastelee heti jos hänen nopeutensa on yli 20 km/h. Vaikka siis vierellä autot ajaisivat 40-50km/h.
No, yksikään auto ei aja 40-50 km/h vauhdilla äänettömästi alle metrin päästä jalankulkijasta. Että on siinä siinä mielessä vähän eroa.
Kapealla kadulla auto saattaa ajaa hyvinkin lähellä jalkakäytävän reunakiveä. Eli todellakin jopa alle metrin päässä jalankulkijasta. Ja se jalankulkija saattaa olla esim. 4-vuotias pikkulapsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laissa ei mainita sanallakaan kevyttä liikennettä. Sen sijaan siellä mainitaan jalankulkijat ja ajoneuvot, joille on aivan erilaiset säännöt. Polkupyörä on ajoneuvo.
Saivartelua. Onko sääntö mielestäsi mitätön, jos kirjoittaja käyttää vanhentunutta ilmaisua jalankulkijoista ja pyöräilijöistä?
Vierailija kirjoitti:
Liki joka kerta joku paukkaa autolla kolmion takaa eteen. Viimeksi heristin nyrkkiä, kun olin lenkillä, nopeutta oli noin 25-30km/h ja jouduin kunnolla jarruttamaan, että olisi päätynyt jonkun ison Volvon katumaasturin keulakoristeeksi. Kuski ei kattonut pyörätietä ollenkaan, käänsi kyllä päätään, mutta katsoi vain että ei ole autoja tulossa. Jumalauta että v*tutti.
Ajan ite autolla liki päivittäin ja osaan kyllä liikennesäännöt ja tiiän ketä pitää väistää.
Sitten se kolikon toinenpuoli, jotkut pyöräilijät ajavat vaikka auton kylkeen, kun "minulla on etuajo oikeus", mitäpä sitä väistelemään vaikka henki lähtis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talvipyöräily on kyllä myös varustekysymys ettei jäädy itse tai pyörä plus varusteet pyörään. Vaatii rahaa hankintoihin. Keväästä syksyyn voi fillaroida töihin normikuteissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkkä pukeutumiskysymys. Kovalla pakkasella pyörä jääty ja hyytyy, oma kroppa ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saivartelua. Onko sääntö mielestäsi mitätön, jos kirjoittaja käyttää vanhentunutta ilmaisua jalankulkijoista ja pyöräilijöistä?
Ei siellä laissa olla koskaan aiemminkaan puhuttu kevyestä liikenteestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin usein autoilijat tuntuu unohtavan koko kevyen liikenteen risteyksissä. Ajetaan suojatien päälle odottamaan kun autot on menny ja sitten kiihdytetään matkaan. Pää ei käännykkään katsomaan tuleeko sieltä jalankulkijoita tai pyöräilijöitä eikä niitä huomata ja estetään tien ylitys olemalla sen suojatien päällä. Vaikka itse tultaisiin kolmion takaa.
Pyöräilijöiden oletusarvoinen paikka on kylläkin edelleen ajoradalla muiden ajoneuvojen joukossa eikä suinkaan jalankulkijoiden reiteillä. Tämä tuntuu unohtuvan hyvin monilta pyöräilijöiltä.
Suojatietä ajavaa pyöräilijää ei myöskään tarvitse väistää, paitsi kääntyessä tai kolmion tai stop-merkin takaa tullessa.
Pyörätiestä kyse. Kun ei väistetä edes sitä pyörää taluttavaa kulkijaa.
Kilpapyöräilijät on pahimpia. Tullaan yhtäkkiä näköesteen takaa 60kmh ajoradalle ja sitten puidaan nyrkkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhuttii pyörätietä ajavasta pyöräilijästä ja auto tulee kolmion takaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiiä, eikä tiiä kukaan muukaan ns. tavis. Saisivat merkitä ne vähän paremmin, kun nyt on niin että pitää tietää että tietää.
PS. Googlaa "leipiintyä".Tunnetko sellaisen liikennemerkin kuin "kärkikolmio"? Jos tunnet niin sen taakse pysähdyt ja väistät kaikkea muuta liikennettä, myös pyöriä. Ei sitä sen paremmin enää voi merkitä.
Jos se kärkikolmiä on ennen suojatiemerkintöjä niin silloin se kärkikolmio käskee väistämään myös pyöräilijöitä jotka tulevat sivulta.Niitä prkleen pyörätienjatkeita on muuallakin kuin kärkikolmion jälkeen. Minusta pitäisi tehdä laki että suojatie pitää ylittää kävellen. Joku stnan ohjuspyöräilijä tulee puskista, seuraavissa valoissa voikin siirtyä autojen kaistalle kun vetää paremmin.
Tilanne jossa sinun pitää väistää pyöräilijää on aina merkitty ennen suojatietä. Ei ole olemassa mitään yleistä "pyörätien jatketta" joka sinun pitäisi vain tietää ja väistää ilman mitään merkkejä.