Ettekö tosiaa tiedä mikä on PYÖRÄTIEN JATKE? Moni autoilija edelleen tulee kolmion takaa pyörätien yli risteykseen. Tänääkin meinasin jäädä ...
Ammattikuljettajat osaavat ajaa oikein, mutta moni tavis valuttaa autonsa kolmion ohi suojatien yli ja pysähtyy vasta autotien risteykseen - tajuamatta että kolmion tuoma väistämisvelvollisuus koskee autoilijaa jo suojatien kohdalla.
Itse ajan myös autolla ja hiljennän jo kolmion kohdalle ja vilkuilen tuleeko pyörätieltä kukaan. Sitten vasta ajan siihen autotien risteykseen ja katson tuleeko autoja. Siinä on autoilija nimittäin vähän heikoilla, jos ajaa kolmion takaa pyöräilijää ja mopoilijaa päin.
Turhaan ihmettelette, miksi osa pyöräilijöistä alkaa olemaan aika leipiintyneitä autoilijoihin....
Kommentit (163)
Liikenneturha kampanjoi näyttävästi niin että autoilijat tulkitsivat pyöräilijän olevan jatkossa aina väistämisvelvollinen vuosikymmen - pari sitten kun pyöräilijöiden väistämissääntö muutettiin nykyiseksi epäloogiseksi muusta maailmasta poikkeavaksi. Vaikka muutos koski vain suhteellisen harvinaisia tilanteita joissa muualla kuin päätien varrella kulkee kevyenliikenteen väylä. Vain aniharva autoilija tuntee oikean väistämissäännön ja pyöräilijät on peloteltu käyttäytymään sen mukaisesti.
Pyöräilijät valitkaa nyt perkele, että oletteko kevyttä vai raskasta liikennettä. Ei sieltä pyörätieltä voi hypätä autotielle ajamaan silloin kun omalla väylällä on väistövelvollisuus
Ja vielä harvempi pyöräilijä ei ymmärrä, että jokainen suojatie ei ole pyörätien jatke. Vielä harvempi pyöräilijä tuntee oman väistämisvelvollisuutensa. Ja tämä on tosi. Itse jalankulkijana en loukkaannu siitä, jos joku autoilija ei muista väistää, minulla kun kääntyy myös se pää ja osaan olla juoksematta auton alle, vaikka siihen olisi oikeus.
Vierailija kirjoitti:
En tiiä, eikä tiiä kukaan muukaan ns. tavis. Saisivat merkitä ne vähän paremmin, kun nyt on niin että pitää tietää että tietää.
PS. Googlaa "leipiintyä".
Tunnetko sellaisen liikennemerkin kuin "kärkikolmio"? Jos tunnet niin sen taakse pysähdyt ja väistät kaikkea muuta liikennettä, myös pyöriä. Ei sitä sen paremmin enää voi merkitä.
Jos se kärkikolmiä on ennen suojatiemerkintöjä niin silloin se kärkikolmio käskee väistämään myös pyöräilijöitä jotka tulevat sivulta.
Vierailija kirjoitti:
Ja vielä harvempi pyöräilijä ei ymmärrä, että jokainen suojatie ei ole pyörätien jatke. Vielä harvempi pyöräilijä tuntee oman väistämisvelvollisuutensa. Ja tämä on tosi. Itse jalankulkijana en loukkaannu siitä, jos joku autoilija ei muista väistää, minulla kun kääntyy myös se pää ja osaan olla juoksematta auton alle, vaikka siihen olisi oikeus.
On jos ajat pyörätietä pitkin. Jokainen sitä jatkava suojatie on silloin nykylain mukaan pyörätien jatke.
Jos ajat lain vastaisesti pyörällä jalkakäytävällä niin silloin et luonnollisestikaan päädy pyörtienjatkeille. Mutta se on ihan eri asia.
Löysin Liikenneturvan oppaasta tiedon, että "Pyörätien jatkeen ajoratamerkintöjä koskeva säädös muuttui uuden tieliikennelain tultua voimaan 1.6.2020. Muutos ei näy tien päällä hetkessä, sillä tienpitäjillä on kahden vuoden siirtymäaika merkintöjen korjaukseen. Huomioithan, että siirtymäaikana tiemerkinnät eivät välttämättä vastaa liikennemerkkejä".
Kuinkahan paljon on edelleen puutteita merkinnöissä?
Minä oon pyöräilijä-jalankulkija enkä hirveesti tiedä, kuin ihan perusliikennesäännöt. Ihan silmällä katsomalla ja päällä ajattelemalla oon pärjänny.
Nämä ketjut poistuvat aina jostain käsittämättömästä "syystä". Joten en viitsi vaivautua kirjoittamaan mitään kommenttia aiheesta.
Uusimmassa muutoksessa pyörätien jatkeita ovat vain ne paikat mitkä on osoitettu pyörätien jatkeen liikennemerkillä. Niissä paikoissa pyörätietä pitkin kulkevilla ajoneuvoilla on etuajo-oikeus. Muut paikat missä pyörätie ylittää ajoradan ovat vain suojateitä. Suojatiellä saa uuden lain mukaan ajaa ajoneuvolla, mutta suojatiellä kulkevaa ajoneuvoa ei tarvitse väistää jos ei esimerkiksi kolmiosta muuta johdu.
Vierailija kirjoitti:
Pyöräilijät valitkaa nyt perkele, että oletteko kevyttä vai raskasta liikennettä. Ei sieltä pyörätieltä voi hypätä autotielle ajamaan silloin kun omalla väylällä on väistövelvollisuus
Lain mukaan polkupyörät ovat ajoneuvoja eli raskasta liikennettä.
Pyörätien jatke taas ei automaattisesti tarkoita, etä autoilija olisi se väistämisvelvollinen. Ongelma on, että osa autoilijoista ei tiedä koska heidän tulee väistää, kuten ei tiedä osa pyöräilijöistäkään.
Liki joka kerta joku paukkaa autolla kolmion takaa eteen. Viimeksi heristin nyrkkiä, kun olin lenkillä, nopeutta oli noin 25-30km/h ja jouduin kunnolla jarruttamaan, että olisi päätynyt jonkun ison Volvon katumaasturin keulakoristeeksi. Kuski ei kattonut pyörätietä ollenkaan, käänsi kyllä päätään, mutta katsoi vain että ei ole autoja tulossa. Jumalauta että v*tutti.
Ajan ite autolla liki päivittäin ja osaan kyllä liikennesäännöt ja tiiän ketä pitää väistää.
Vaikka en omista autoa en ajokorttia niin pakko tässä asiassa olla eri mieltä, pyöräilijät ajaa tuhatta ja sataa katsomatta mihinkään suuntaan!
T kävelijä joka on meinannut monesti jäädä pyöräilijän alle.
Vierailija kirjoitti:
Nämä ketjut poistuvat aina jostain käsittämättömästä "syystä". Joten en viitsi vaivautua kirjoittamaan mitään kommenttia aiheesta.
Kun liikennesääntöjä rikkovia pyöräilijöitä aiheellisesti syyllistetään, ne ilmiantavat asiattomina.
Oma ongelmansa on se, että katupintaan maalattu pyörätien jatke voi olla kulunut pois näkyvistä jo muutamassa vuodessa. Johtuukohan käytetystä maalista vai sääolosuhteista?
Vierailija kirjoitti:
Kerran koulun kohdalla näin tilanteen, kun nuori poika polki vauhdilla tien yli suojatietä pitkin. Onneksi auto ajoi hiljaa ja ehti pysähtyä, mutta tööttäsi pyöräilijälle. No tämä poika vastasi näyttämällä keskisormea ja tuli mieleen, että hän varmaan kuvitteli olevansa oikeassa.
Toinen asia koskee jalankulkijoita. Tulkaa selvästi suojatietä kohti, jos olette aikeissa mennä yli. Pahimpia ovat nämä arpojat, jotka pyörii kuin torilla siinä suojatien kohdalla. Jos sattuu poliisi tulkitsemaan tilanteen siten, että autoilijan olisi pitänyt pysähtyä, niin se maksaa useamman satasen kuskille.
Kevyen liikenteen tietopaketti Liikenneturvalta https://www.liikenneturva.fi/app/uploads/2021/07/jalan_ja_pyoraillen_op…
Autoilijat kiitos väistäkää suojatiellä kulkevaa kevyttä liikennettä kun tulette ja poistutte liikenneympyrästä. Ei ole montaa viikkoa kun olin jo ajorataa suojatiellä ylittämässä kävellen, kun ympyrään halusi saman aikaan pyrkiä joku keski-ikäinen nainen katumaasturillaan ja meinasi ajaa surutta päälle. Ei ollut monesta sentistä kiinni etten olisi jäänyt alle. Teki mieli juosta perään ja antaa turpaan.
Ihan vastaavasti saa moottoripyörällä varoa. Monesti tullaan kolmion takaa autolla eteen, tai kiilataan päälle. Mutta koska moottoripyörällä häviää aina, niin annan ennemmin periksi.
Osa autoilijoista tekee tuon tahallaan ja osa ei vain ehdi huomioida tarpeeksi. Eikä kännykän käyttö ajon aikana helpota tilannetta.
En tiiä, eikä tiiä kukaan muukaan ns. tavis. Saisivat merkitä ne vähän paremmin, kun nyt on niin että pitää tietää että tietää.
PS. Googlaa "leipiintyä".