Ettekö tosiaa tiedä mikä on PYÖRÄTIEN JATKE? Moni autoilija edelleen tulee kolmion takaa pyörätien yli risteykseen. Tänääkin meinasin jäädä ...
Ammattikuljettajat osaavat ajaa oikein, mutta moni tavis valuttaa autonsa kolmion ohi suojatien yli ja pysähtyy vasta autotien risteykseen - tajuamatta että kolmion tuoma väistämisvelvollisuus koskee autoilijaa jo suojatien kohdalla.
Itse ajan myös autolla ja hiljennän jo kolmion kohdalle ja vilkuilen tuleeko pyörätieltä kukaan. Sitten vasta ajan siihen autotien risteykseen ja katson tuleeko autoja. Siinä on autoilija nimittäin vähän heikoilla, jos ajaa kolmion takaa pyöräilijää ja mopoilijaa päin.
Turhaan ihmettelette, miksi osa pyöräilijöistä alkaa olemaan aika leipiintyneitä autoilijoihin....
Kommentit (163)
mark kirjoitti:
Kilpapyöräilijät on pahimpia. Tullaan yhtäkkiä näköesteen takaa 60kmh ajoradalle ja sitten puidaan nyrkkiä.
Pitäisin kyllä järkevänä, että 60 km/h liikkuvalla ajoneuvolla ajetaan ajoradalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liki joka kerta joku paukkaa autolla kolmion takaa eteen. Viimeksi heristin nyrkkiä, kun olin lenkillä, nopeutta oli noin 25-30km/h ja jouduin kunnolla jarruttamaan, että olisi päätynyt jonkun ison Volvon katumaasturin keulakoristeeksi. Kuski ei kattonut pyörätietä ollenkaan, käänsi kyllä päätään, mutta katsoi vain että ei ole autoja tulossa. Jumalauta että v*tutti.
Ajan ite autolla liki päivittäin ja osaan kyllä liikennesäännöt ja tiiän ketä pitää väistää.Itse tuossa juuri oman tyhmyytesi kirjoitit. 25-30km/h, kyllä sinullakin on velvollisuus hidastaa vauhtia ja varmistaa turvallinen tienylitys. Vituttaa itseä näin pyöräilijänä moinen ääliökäytös! Turha itkeä Volvon koristeena, jos pitää täysillä ajaa risteyksen yli muista välittämättä - ääliö!
Auto joka ajaa tuota vauhtia käytännössä ryömii eteenpäin. Mutta kun kyse on pyörästä niin äkkiä se onkin autoilijan mielestä kamalaa kiitämistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koettu on. Pysähdyin ja katsoin näkyykö ketään, ei näkynyt, joten valutin t-risteykseen odottelemaan, että pääsen yli. Katsoessani vasemmalle, oli pyöräilijä tullut sekunneissa oikealta ja väkisin änkesi autoni eteen ja meni siitä, vaikka takana olisi ollut enemmän tilaa. Nyt joutui koukkaamaan autotien kautta ja otti riskin, että lähden kaasuttamaan todettuani, ettei vasemmalta tule ketään.
En voi kunnioittaa pyöräilijöitä, kun tuntuvat kaikki olevan aivan mulkkuja.Jos tuli sekunneissa, epäilen että valutit.
Tarkoitin, että katsoin oikealle, pyöräilijää ei näkynyt missään. Katsoin vasemmalle, kun käänsin pääni takaisin oikealle niin pyöräilijä oli jo auton nokassa. Oli jostain takaa oikealta siihen hurauttanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin usein autoilijat tuntuu unohtavan koko kevyen liikenteen risteyksissä. Ajetaan suojatien päälle odottamaan kun autot on menny ja sitten kiihdytetään matkaan. Pää ei käännykkään katsomaan tuleeko sieltä jalankulkijoita tai pyöräilijöitä eikä niitä huomata ja estetään tien ylitys olemalla sen suojatien päällä. Vaikka itse tultaisiin kolmion takaa.
Pyöräilijöiden oletusarvoinen paikka on kylläkin edelleen ajoradalla muiden ajoneuvojen joukossa eikä suinkaan jalankulkijoiden reiteillä. Tämä tuntuu unohtuvan hyvin monilta pyöräilijöiltä.
Suojatietä ajavaa pyöräilijää ei myöskään tarvitse väistää, paitsi kääntyessä tai kolmion tai stop-merkin takaa tullessa.
Tässähän onkin jo mainittuna reilu puolet tilanteista jotka kaupunkialueilla tulee vastaan. Eli on hieman hämäävää puhua että yleensä pyörää ei tarvitse väistää.
Vierailija kirjoitti:
Aikuisetkaan ei tunnu tietävän että heidän kuuluu pyöräillessä väistää aina jos pyörätien jatke menee autotien yli, eikä kolmioita kellään.
Eli tämä tilanne.
https://images.cdn.yle.fi/image/upload/w_1200,h_849,ar_1.41358029842376…
Näissä tarvitsee tajuta muuttua kävelijäksi, jos haluaa ruuhkassa yli joskus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuisetkaan ei tunnu tietävän että heidän kuuluu pyöräillessä väistää aina jos pyörätien jatke menee autotien yli, eikä kolmioita kellään.
Eli tämä tilanne.
https://images.cdn.yle.fi/image/upload/w_1200,h_849,ar_1.41358029842376…Tosi monet autoilijat pysähtyy noissa tilanteissa vaikka ei tarvis ja todellakin silloin menen yli, enkä jää huitomaan että mene vaan.
Itse huidon autoilijoita menemään, sillä en halua opettaa autoilijoita väistämään näissä, kun pyöräilijän pitäisi väistää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka en omista autoa en ajokorttia niin pakko tässä asiassa olla eri mieltä, pyöräilijät ajaa tuhatta ja sataa katsomatta mihinkään suuntaan!
T kävelijä joka on meinannut monesti jäädä pyöräilijän alle.Oletko niitä kävelijöitä joka kävelee kuulokkeet korvilla, eikä tajua ympäristöstä yhtään mitään. Samalla näppäilet puhelinta ja seilaat pyörätien laidasta laitaan.
Ja sitten kun takaa tulevana pyöräilijänä soitan hyvissä ajoin kelloa että ollaan tietoisia eikä hypätä yhtäkkiä eteen tai päästetä sitä muksua tai koiraa siihen, sitä joko säikähdetään, ei kuulla kuulokkeiden takia tai suututaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina muuten näissä keskusteluissa pyöräilijöistä puhutaan lycra-asuisina hurjastelijoina, mitä minä en oikein ymmärrä. Kun siis suurin osa fillarilla liikkuvista ihmisistä polkee ihan normivaatteet päällä normifillarilla, ainakin meillä päin. Minä pyöräilen työmatkani, alle kolme kilsaa, ja en tosiaankaan mitkään trikoot jalassa, vaan farkut. En edes muista milloin olen nähnyt sellasen lycra-asuisen hardcore-pyöräilijän.
Sitäpaitsi suomalaisessa puheessa pyöräilijä hurjastelee heti jos hänen nopeutensa on yli 20 km/h. Vaikka siis vierellä autot ajaisivat 40-50km/h.
No, yksikään auto ei aja 40-50 km/h vauhdilla äänettömästi alle metrin päästä jalankulkijasta. Että on siinä siinä mielessä vähän eroa.
Kapealla kadulla auto saattaa ajaa hyvinkin lähellä jalkakäytävän reunakiveä. Eli todellakin jopa alle metrin päässä jalankulkijasta. Ja se jalankulkija saattaa olla esim. 4-vuotias pikkulapsi.
Joo mutta auton kuulee. Pyörää ei. Ja ainakin meilläpäin autoilijat, kohdatessaan jalankulkijoita, hidastavat vauhtia kapeilla teillä (joilla muuten yleensä on 30 km/h rajoitus), pyöräilijät eivät hidasta koskaan missään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina muuten näissä keskusteluissa pyöräilijöistä puhutaan lycra-asuisina hurjastelijoina, mitä minä en oikein ymmärrä. Kun siis suurin osa fillarilla liikkuvista ihmisistä polkee ihan normivaatteet päällä normifillarilla, ainakin meillä päin. Minä pyöräilen työmatkani, alle kolme kilsaa, ja en tosiaankaan mitkään trikoot jalassa, vaan farkut. En edes muista milloin olen nähnyt sellasen lycra-asuisen hardcore-pyöräilijän.
Sitäpaitsi suomalaisessa puheessa pyöräilijä hurjastelee heti jos hänen nopeutensa on yli 20 km/h. Vaikka siis vierellä autot ajaisivat 40-50km/h.
No, yksikään auto ei aja 40-50 km/h vauhdilla äänettömästi alle metrin päästä jalankulkijasta. Että on siinä siinä mielessä vähän eroa.
Kapealla kadulla auto saattaa ajaa hyvinkin lähellä jalkakäytävän reunakiveä. Eli todellakin jopa alle metrin päässä jalankulkijasta. Ja se jalankulkija saattaa olla esim. 4-vuotias pikkulapsi.
Joo mutta auton kuulee. Pyörää ei. Ja ainakin meilläpäin autoilijat, kohdatessaan jalankulkijoita, hidastavat vauhtia kapeilla teillä (joilla muuten yleensä on 30 km/h rajoitus), pyöräilijät eivät hidasta koskaan missään.
Paitsi ne saamarin sähköautot, pään pitää pyöriä kuin pöllöllä että ne huomaa kun ei kuule.
Miksi sillä autolla pitää mennä siihen suojatien päälle odottelemaan ja estää muiden kulku?
Itse aina talutan jos ei muuten meinää päästä turvallisesti yli. Lisäksi hidastan suojatietä lähestyessä kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi ne saamarin sähköautot, pään pitää pyöriä kuin pöllöllä että ne huomaa kun ei kuule.
Riippuu myös ympäristön kokonaismelutasosta, miten hyvin kuulee mitään tasaisesti kulkevista toisista ajoneuvoista. Valppaus ja varautuminen on pakollista. Pyöräilykypärä taitaa myös haitata jonkin verran parhainta kuulemista.
Kertokaahan, kun ollaan aiheessa, kuka väistää, jos polkupyöräilijälle on kolmio kevlillä, haluaa kääntyä pyörätien jatkeelle, jonka yli kääntymässä auto sieltä suunnalta, missä ei ole kolmiota. Kumoaako auton "aina väistämisvelvollinen kääntyessä" pyöräilijälle osoitetun kolmion?
Oliko se tosiaan merkitty pyörätien jatkeeksi? Ellei, niin se on suojatie ja silloin pyöräilijän pitää taluttaa sen yli.
Ja pyöräilijät kaatuvat, kun jalankulkijat katsovat puhelinta ja kävelevät pyörien eteen.
Vierailija kirjoitti:
Oliko se tosiaan merkitty pyörätien jatkeeksi? Ellei, niin se on suojatie ja silloin pyöräilijän pitää taluttaa sen yli.
Uuden lain mukaan ajoneuvolla saa ajaa suojatiellä. Ei siis tarvitse taluttaa.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaahan, kun ollaan aiheessa, kuka väistää, jos polkupyöräilijälle on kolmio kevlillä, haluaa kääntyä pyörätien jatkeelle, jonka yli kääntymässä auto sieltä suunnalta, missä ei ole kolmiota. Kumoaako auton "aina väistämisvelvollinen kääntyessä" pyöräilijälle osoitetun kolmion?
Kolmio ja stop-merkki kumoavat toissijaiset väistämissäännöt kuten sen, että kääntyvä väistää suoraan menijää.
Vierailija kirjoitti:
Ja pyöräilijät kaatuvat, kun jalankulkijat katsovat puhelinta ja kävelevät pyörien eteen.
Ei kaadu kun soitat ajoissa sitä pyörän kelloa niin sinut huomataan.
Vierailija kirjoitti:
Pääsääntö liikenteessähän on aina se että liikennemerkki on vahvempi kuin yleissääntö. Eli kolmio oikealta tulevalla kumoaa normaalin vasemmalta tulevan ajoneuvon väistämisvelvollisuuden jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyöräilijät kulkevat jo valmiiksi yleensä hitaammin kuin autot. Se hidastava auto kulkee sitten taas sitä vauhtia kun pyöräilijät.
itse kanssa talutan usein suojatiet kun ei voi luottaa että auto osaisi säännöt ja väistää. Silti usein ei saa kuskiin minkäänlaista katsekontaktia kun autoilija katsoo vaan muita autoja ja on itse suojatien päällä, vilkkaalla alueella.