Hoitajana olen valmis irtisanoutumaan ja aion niin tehdäkin
Itseasiassa olen jo irtisanonut itseni. Miedän yksikössä on valmiiksi pulaa työntekijöistä. Kesätyöntekijöitä ei ole saatu rekrytoitua edes puolia siitä, mitä tarvitsisi. Tällähetkellä minulla on laajin osaaminen eri alueiden tehtäviin ja eikä minulla ole enää aikomustakaan perehdyttää muita niihin, koska pidän nyt pitämättömät lomani ja sen jälkeen jatkan ihan muihin töihin. Palkka suunnilleen sama, ehkä hitusen parempi ja työ mielekkäämpää. Olen pahoillani siitä, että terveydenhoito ajautuu kaaokseen, enkä halua kuvitellakaan, mitä se meidänkin työpaikalla tulee kesällä olemaan. Onneksi en ole sitä enää katselemassa, joten heippa ja koittakaa pärjätä :)
Kommentit (205)
Vierailija kirjoitti:
Toivon, että Valvira ottaa hoitajastatuksen sinulta ja muilta irtisanoutuneilta heti pois.
Niin minäkin toivon ettei itse tarvitse hakea.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää hoitaja koulutus ja koko hoitoala pilata lapsellisella käytöksellä ja
kiukuttelulla. Järki käteen ja töitä tekeen.
Onko irtisanoutuminen töistä sinusta kiukuttelua? Ehkä ihmiset haluaa elämässä eteenpäin ja miten se pilaa koulutuksen?
Vierailija kirjoitti:
Hienoa. Hyvinvointialueilla onkin ylimääräisiä houtsuja, joita täytyy vähentää kun toimipisteitä lopetetaan. Silkkaa säästöä kun irtisanoudut itse.
Kertoisitko vielä millä hyvinvointialueella jos sellaista nimitystä enää edes käytetään? En ole kuullut muusta kuin valtavasta hoitajapulasta. Toki toimipisteitä joudutaan sulkemaan -hoitajapulan takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok. Mun mielestä on vain hyvä, että työyhteisöt puhdistuu heistä, ketkä kyseiselle alalle ovat henkilökohtaisilta ominaisuuksiltaan täysin vääriä. Itse en alunperinkään hakeutunut alalle, koska olen täysin sopimaton hoitajaksi. Samanlaisia kuin itse olen niin on hoitoalalla useita. Jopa peruskoulun luokkakavereissa mietin, että miksi he alunperinkään alalle menivät, koska ovat täysin sopimattomia tekemään töitä muiden ihmisten parissa.
Kun hoitoala puhdistuu, mielelläni tuen alalle sopivat valmiudet ja ominaisuudet omaavia henkilöitä heidän työtaistelussaan. En ainakaan ole vastaan, vaikka realiteetit on osittain vähän hukassa ja Rytkönen ihan perseelle ammuttu karhu. Jaana Laitinen-Pesola oli vuonna 2007 kaikin puolin Tehylle sopivampi osapuoli neuvotteluissa kuin tämä Rytkönen, joka on ihan sietämätön ihminen (kuten itsekin olen, joten tiedän, ettei meitä pitäisi päästää vastaaville paikoille - koskaan!)Ala puhdistuu hoitajista??? Mielenkiintoinen näkemys.
Halusit ymmärtää asian tahallaan väärin, aivan kuten Rytkönen. Onneksi tiedän, ettei kaikki hoitajat edusta tätä joukkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok. Mun mielestä on vain hyvä, että työyhteisöt puhdistuu heistä, ketkä kyseiselle alalle ovat henkilökohtaisilta ominaisuuksiltaan täysin vääriä. Itse en alunperinkään hakeutunut alalle, koska olen täysin sopimaton hoitajaksi. Samanlaisia kuin itse olen niin on hoitoalalla useita. Jopa peruskoulun luokkakavereissa mietin, että miksi he alunperinkään alalle menivät, koska ovat täysin sopimattomia tekemään töitä muiden ihmisten parissa.
Kun hoitoala puhdistuu, mielelläni tuen alalle sopivat valmiudet ja ominaisuudet omaavia henkilöitä heidän työtaistelussaan. En ainakaan ole vastaan, vaikka realiteetit on osittain vähän hukassa ja Rytkönen ihan perseelle ammuttu karhu. Jaana Laitinen-Pesola oli vuonna 2007 kaikin puolin Tehylle sopivampi osapuoli neuvotteluissa kuin tämä Rytkönen, joka on ihan sietämätön ihminen (kuten itsekin olen, joten tiedän, ettei meitä pitäisi päästää vastaaville paikoille - koskaan!)Ala puhdistuu hoitajista??? Mielenkiintoinen näkemys.
Halusit ymmärtää asian tahallaan väärin, aivan kuten Rytkönen. Onneksi tiedän, ettei kaikki hoitajat edusta tätä joukkoa.
Eli mitä sä sitten tarkoitit?
Luulet että nyt on lähdössä ne v-mäisimmät työntekijät. Ei he poistuu alalta viimeisenä. Nyt lähtee alalta ne työntekijät jotka löytää töitä halutessaan muilta aloilta, joita kiinnostaa kehittää omaa osaamistaan ja poistua omalta mukavuusalueeltaan oppiakseen jotakin ihan uutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Barona palkkaa satoja intialaisia hoitajia paikkaamaan pulaa Suomessa ja ensimmäiset saapuvat pian Kuusamoon.
Tervetuloa.
Edellinen suureen ääneen rummutettu rypäs tuontihoitajia lähti nostelemaan vähin äänin. "Virallinen" selitys oli, että eivät viihtyneet, kun oli niin huono sääEspanjalaiset lähti, joo. Oikea syy: huono palkka,työn kuormitus, liuan vähän hoitajia. Opuskelivat enkkua ja lähtivät britteihin töihin. Meillä oli näitä. Vain ulkomaiset lääkärit jäävät tänne, hoitajat ei jää.
Aiempi tuontiporukka myös vain katosi, mutta näistä ollaan hyshyshiljaa.
Noh, ehkä intialaiset ovat poikkeuksellista materiaalia - kohta vain loppuu paikat mistä tuoda, kun samoja paikkoja ei voida maineen takia käyttää..
Vierailija kirjoitti:
Toivon, että Valvira ottaa hoitajastatuksen sinulta ja muilta irtisanoutuneilta heti pois.
Ei ota. Valvirassa laillistettuna sairaanhoitajana on myös 81- vuotias äitini. Vasta kuolema poistaa rekisteristä, ellei hän itse sitä tee. Sieltä on myös kätevä tarkistaa onko vanha eläkkeelle jäänyt työkaveri vielä elossa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pikku hiljaa nämä julistajat on alkaneet ärsyttää.
En käytä maskia!
En ota rokotetta!
Irtisanoudun!No entä sitten? Ei kiinnosta muiden höperyydet.
Hoitajien mielipiteissä ei tosiaan kovasti rummutettu korkeakoulutus näy millään tavalla.
Tuo ei ole hoitajan mielipide vaan provokaatio. Maskit ovat olleet hoitotyössä pakolliset jo pari vuotta ja niitä on käytetty. Vain hyvin, hyvin pieni osa hoitajista ei ole ottanut rokotetta. Irtisanoutuminen työstä on myös lain mukaan sallittua. Lain mukaan tässä hoitajat ovat toimineet koko ajan.
Hyvä ap. Tsemppiä tulevaan.
Suomalaiset haluavat halpahoitoa. Kehitysmaahan tämä velkoineen kohta on muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi asiasta tänne avaudut? Ketä kiinnostaa? Kiinnostaako itseäsi muiden itsellesi tuntemattomien työtilanne?
Tää asia on nyt vaan tapetilla. Alottajan teksti kertoo kyllä paljon. Ja ketä kiinnostaa vielä? No reality tv on aika suosittu ja sielläkin on tuntemattomia ihmisiä. Työpaikoilla plärätään tuttujen ja tuntemattomien Instakuvia. Mene jo itseesi! Näköjään kyllä kiinnostaa tuntemattomien asiat. Eihän lehdetkään niin epätoivoisesti repis otsikoita ihmisistä, joita emme tunne. Nämä kun myy hienosti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi asiasta tänne avaudut? Ketä kiinnostaa? Kiinnostaako itseäsi muiden itsellesi tuntemattomien työtilanne?
Tää asia on nyt vaan tapetilla. Alottajan teksti kertoo kyllä paljon. Ja ketä kiinnostaa vielä? No reality tv on aika suosittu ja sielläkin on tuntemattomia ihmisiä. Työpaikoilla plärätään tuttujen ja tuntemattomien Instakuvia. Mene jo itseesi! Näköjään kyllä kiinnostaa tuntemattomien asiat. Eihän lehdetkään niin epätoivoisesti repis otsikoita ihmisistä, joita emme tunne. Nämä kun myy hienosti.
Ketju tuskin kasvaisi näin nopeasti jos ketään ei kiinnostaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa. Hyvinvointialueilla onkin ylimääräisiä houtsuja, joita täytyy vähentää kun toimipisteitä lopetetaan. Silkkaa säästöä kun irtisanoudut itse.
Kertoisitko vielä millä hyvinvointialueella jos sellaista nimitystä enää edes käytetään? En ole kuullut muusta kuin valtavasta hoitajapulasta. Toki toimipisteitä joudutaan sulkemaan -hoitajapulan takia.
Osaisitko vastata miksi suomessa on valtava hoitajapula vaikka suomessa on eniten hoitajia koko EU:sta, 14,6 hoitajaa 1000 asukasta kohti kun EU:n keskiarvo on 8,3 hoitajaa/1000 asukasta?
Miksi edes tuolla määrällä hoitajia ei pärjätä, mitä ne hoitajat oikein tekee? Olisiko tehostamisen varaa että kansalaiset saisivat vastinetta kustantamilleen verorahoille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tervemenoa! Onneksi ulkomailta on alettu värväämään tänne järkeviä hoitajia.
Sinullekin suosittelen, että tutustut alkuun esim Attendo Telkänsiiven toimintaan ja avin raporttiin. Siinä sinulle vähän todellisuutta noista ulkomaalaisita hoitajista. Ajattele, että kielitaidottomat ovat hoitaneet jopa lääkehoitoa.
Kielitaidottomana tai edes kieltä joten kuten osaavana ei ole mitään mahdollisuutta päästä läpi pakollisista testeistä joilla osoitetaan pätevyys lääkehoitoon. Myös suomalaiset hoitajat jotka osallistuvat lääkehoitoon joutuvat uusimaan testit joka viides vuosi. Joten ulkomailta tulevat hoitajat toimivat ainakin aluksi avustavissa tehtävissä (hoitoapulainen). Hyvä toki sekin mutta lähihoitaja/sairaanhoitaja -pulaa he eivät akuutisti ratkaise.
Nämä testit voivat olla jopa yksi syy että monet ulkomaalaiset hoitajat ovat lähteneet maasta. Testit mittaavat ammattitaitoa ja vaativat hyvää kielitaitoa. Ilman testien hyväksyttävästi suorittamista et voi osallistua lääkehoitoon. Ja tosiaan luvat voimassa viisi vuotta. Nämä testit tekevät tiukkaa myös monille suomalaisille hoitajille, etenkin lääkelaskut joissa ei saa olla yhtään virhettä. Eli jos et edes ymmärrä kysymysasettelua kuinka osata ratkaista tehtävä jos kielitaito ei riitä vaikka äly riittäisikin?
Vierailija kirjoitti:
Ahneus ja kiristys. Mitä saavutat, kun et parempaa palkkaa saa kuitenkin.
Mitä sä selität? Jokainen myy itseään työnantajalle siihen hintaan kuin haluaa. Jos ei kelpaa niin suuntaa muualle.
Ymmärrän täysin. Itse en ole hoitaja mutta duunariammatissa jossa on hirveä työvoimapula, meille on kyllä tullut uusia työntekijöitä muutama, mutta työnantaja tosissaan kuvittelee että on ok että uusien ei tarvitse tehdä vaativampia töitä ja heille on ohjeistettu että jättävät ne meille vanhoille. Eli uusi tekee päivänsä aikana n 50% töistä ja vain helppoja töitä, vanha tekee 100% vaikeita ja 50% helpompia, samalla palkalla.
Pitää joustaa kuulemma ja ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karenssi yhdistettynä ansiosidonnaiseen parantaakin elämänlaatuasi varmasti.
Mikä saa sinut kuvittelemaan, että hoitajat jäisivät työttömiksi?
Minäkin irtisanouduin hoitajan hommista ja uusi työpaikka toisella allalla odottaa. Katsos kun meitä on tuhansia hoitajia joilta löytyy myös jokin toinen tutkinto.Se, ettei hyviä työpaikkoja oikeasti ole niin paljoa, että asia olisi mainitsemisen arvoinen. AV:lla toki voi jauhaa paskaa. Minä olen alan vaihdon oikeasti tehnyt jäämällä työttömäksi, mutta se tapahtui täysin muista syistä kuin taloudellisesta. Itseasiassa säästin etukäteen mittavan puskurirahaston työttömyyttä silmällä pitäen.
Mistä säästit, kun palkalla kuulemma nippa nappa tulee toimeen?
"Palkka suunnilleen sama, ehkä hitusen parempi ja työ mielekkäämpää."
Jos olisit saanut käteen 500 enemmän, eli tonnin bruttona, niin olisitko epämiellyttävässä duunissa jatkanut? Väitän, että erittäin harvalle keskituloiselle (itseni mukaanlukien) tuo raha on kynnyskysymys ja onkin kyseenalaista, kun hoitajaliittojen mukaan isoilla palkankorotuksilla ratkeaa ongelmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaisitko vastata miksi suomessa on valtava hoitajapula vaikka suomessa on eniten hoitajia koko EU:sta, 14,6 hoitajaa 1000 asukasta kohti kun EU:n keskiarvo on 8,3 hoitajaa/1000 asukasta?
Miksi edes tuolla määrällä hoitajia ei pärjätä, mitä ne hoitajat oikein tekee? Olisiko tehostamisen varaa että kansalaiset saisivat vastinetta kustantamilleen verorahoille?
Olen työskennellyt useassa pohjoismaassa. Ainakin niissä hoitajia on työvuorossa huomattavasti enemmän kuin Suomessa. Suomessa työskentelyn jälkeen tuntui kuin olisi ollut lomalla, niin leppoisa oli työtahti.
Miksi pitää hoitaja koulutus ja koko hoitoala pilata lapsellisella käytöksellä ja
kiukuttelulla. Järki käteen ja töitä tekeen.